Oppstart av planteakkvarium.! trenger masse råd. (side 2)

ok. Hva gjør du med algene dine da? Noe som hjelper for å få de vekk?
Håper bare eg har bestilt rette lys i dag..
Men satser på at lysrørene gir en fin farge
Vegar og Iselin
Arcadia T5 Plant Pro 24w 2stk Arcadia reflektor T5 24w 2stk Glomat 2 T5 2x24w 1stk Slik ser bestillingen min ut. Kan noen bekrefte om dette er noen lunde greit? Vil det bli nok med desse 2 lysrørene, eller må eg lage en kasse med 2x24w t5 og 2x18w t8?


Det er ett veldig bra valg av lysrør etter min erfaring, hadde selv slike på 300l når jeg brukte T5 der.
Nå er det bare å krysse fingrene for at nettbutikken pakker de godt slik at posten ikke knuser rørene. Dette har desverre skjedd meg, da må man regne med en forsinkelse før armaturen lyser på opptil 2mnd(Så lang tid kan det ta å få ordnet opp med postens retur og skadeavdeling....)
Heldigvis er 24w en kurant størrelse som mange butikker har inne.
Tipper du blir fornøyd med de nye lysene. Jeg drøyer det med overgang til T5 til jeg er klar til å flytte CO2 prosjektet fra 70 til 540 literen. Må bli endel flinkere først.

Angående alger så hadde plantene litt alger da jeg satte de inn men nå kom de på glasset også. Jeg har nå vasket de bort men det er vel i seg selv ikke ett sunnhetstegn, plantene skal vokse ikke algene. Kan hende det var nitratmangel som gjorde det? Hvem vet

Jeg har ett spørsmål til Jan Ove, jeg har målt Kh i dag og fant den til å være 2, pH var 6-6,5 og nitrat 0. Nitrat er fikset men burde jeg øke Kh? Og i såfall med hva? I vannkranen målte jeg også Kh 2 så det nytter ikke å skifte vann.
Ok. bra eg har gjort det godt med lysene. Pleier dere ha dagslys i tillegg til plantelysene?
Helge
Tipper du blir fornøyd med de nye lysene. Jeg drøyer det med overgang til T5 til jeg er klar til å flytte CO2 prosjektet fra 70 til 540 literen. Må bli endel flinkere først. Angående alger så hadde plantene litt alger da jeg satte de inn men nå kom de på glasset også. Jeg har nå vasket de bort men det er vel i seg selv ikke ett sunnhetstegn, plantene skal vokse ikke algene. Kan hende det var nitratmangel som gjorde det? Hvem vet :-) Jeg har ett spørsmål til Jan Ove, jeg har målt Kh i dag og fant den til å være 2, pH var 6-6,5 og nitrat 0. Nitrat er fikset men burde jeg øke Kh? Og i såfall med hva? I vannkranen målte jeg også Kh 2 så det nytter ikke å skifte vann.


Kh din er fin som den er, har det samme selv og bruker aldri noe for å heve denne.
At vi har så lav Kh betyr simpelthen at vi kan dyrke bløttvannsarter som Tonina og Eriocaulon uten problemer.
På kontinentet er man nødt til å bruke RO vann for å få dette til.
Ph-svingninger pga Co2 er ikke skadelig for verken fisk eller planter, det endrer feks ikke på det osmotiske trykket på fisken, slik som tilførsel av natriumbikarbonat gjør.
Det er enda en myte i akvarieverdenen som må avlives (unntak for saltvann og Tangalawi da)
Vegar og Iselin
Ok. bra eg har gjort det godt med lysene. :) Pleier dere ha dagslys i tillegg til plantelysene?


Strengt tatt ikke nødvendig med disse rørene, en smule varm i fargen er de.
Men husk at vi mennesker har adaptivt syn, når du har stirret lenge nok på karet ser det vidunderlig ut
Jan Ove
Ph-svingninger pga Co2 er ikke skadelig for verken fisk eller planter, det endrer feks ikke på det osmotiske trykket på fisken, slik som tilførsel av natriumbikarbonat gjør. Det er enda en myte i akvarieverdenen som må avlives (unntak for saltvann og Tangalawi da:-))


Takk skal du ha. Da sparte du meg for mye hodebry.. Du har ikke noe små stiklinger med cuba til overs Jan Ove?
Vegar og Iselin
[QUOTE=Jan Ove] Ph-svingninger pga Co2 er ikke skadelig for verken fisk eller planter, det endrer feks ikke på det osmotiske trykket på fisken, slik som tilførsel av natriumbikarbonat gjør. Det er enda en myte i akvarieverdenen som må avlives (unntak for saltvann og Tangalawi da:-))


Takk skal du ha. Da sparte du meg for mye hodebry.. Du har ikke noe små stiklinger med cuba til overs Jan Ove?

Cubaen er omplantet og trenger nok to-tre uker på å vokse seg godt sammen før jeg begynner å selge igjen.
Ok. Bare å gi beskjed når du har litt overs.
Kanskje du er inntresert i å bytte i litt Vesicularia ferriei?
Tror eg bestilte litt mye, men bedre men for lite en for mye når man må bestille fra usa.
vet ikke hvor inntresert du er i moser men?
Vegar og Iselin
Ok. Bare å gi beskjed når du har litt overs. Kanskje du er inntresert i å bytte i litt Vesicularia ferriei? Tror eg bestilte litt mye, men bedre men for lite en for mye når man må bestille fra usa. vet ikke hvor inntresert du er i moser men?


Det kan nok være interressant, du får høre fra deg.
Jan Ove
Ph-svingninger pga Co2 er ikke skadelig for verken fisk eller planter, det endrer feks ikke på det osmotiske trykket på fisken, slik som tilførsel av natriumbikarbonat gjør. Det er enda en myte i akvarieverdenen som må avlives (unntak for saltvann og Tangalawi da:-))


He he, jeg lærer nye ting hver dag. Takk for svar! Pussig likevel at 540'en min hadde kH på 0, hvor ble den av mon tro...
Har bestilt meg 325l akvastabil med t5-lys, var vel egentlig ikke klar over at jeg vil få heftig algevekst uten bruk av co2 etc etc? Er jeg ute å kjøre nå da eller?
Tin-Tin
Har bestilt meg 325l akvastabil med t5-lys, var vel egentlig ikke klar over at jeg vil få heftig algevekst uten bruk av co2 etc etc? Er jeg ute å kjøre nå da eller?
Den alminnelige og billigste løsningen som jeg alltid har benyttet for å unngå algevekst er å bruke hurtigvoksende planter, skikkelig hurtigvoksende planter. Jeg øker og minker bestanden etter behov, det er jo bare til å lugge eller å la være å lugge.
Tin-Tin
Har bestilt meg 325l akvastabil med t5-lys, var vel egentlig ikke klar over at jeg vil få heftig algevekst uten bruk av co2 etc etc? Er jeg ute å kjøre nå da eller?


Det er ikke nødvendigvis slik at t5=algevekst, hvor mange rør med hvilken effekt står i dette karet ditt?
jeg skal ha 2x 24w t5 + 2x18w t8 .. Blir dette overkill og kommer eg til å slite med algevekst?
Vegar og Iselin
jeg skal ha 2x 24w t5 + 2x18w t8 .. Blir dette overkill og kommer eg til å slite med algevekst?


På 100l blir vel dette nesten 1w/l som er regnet for mye lys, du kan jo starte med bare t8 og kjøre en burst med t5 i ett par timer mitt på dagen for virkelig å få futt i karet....
Co2 er det du må fokusere på å dosere nok og riktig. Ta det litt piano i begynnelsen med lysmengde og tid(begynn med 8 timer), slik at karet får stabilisert seg skikkelig.
Etter en stund kommer du til å få gefühl for hvordan plantene har det og du kan trykke gasspedalen i bånn.
Kan kanskje bare bruke t5? Lyset er på ca 10 timer nå. Men kan kule ned to timer ja.

Med co2 min kommer ca 1boble pr tredje sekund.? Noe lunde ok?
Vegar og Iselin
Kan kanskje bare bruke t5? Lyset er på ca 10 timer nå. Men kan kule ned to timer ja. :) Med co2 min kommer ca 1boble pr tredje sekund.? Noe lunde ok?


Prøv med 1 boble pr sekund i stedet.
Bare t5 er en mulighet ja.
Vet ikke helt hvordan eg skal øke dette med diy co2.. Kan jo evt sette opp en sats til?
Jan Ove
[QUOTE=Tin-Tin]Har bestilt meg 325l akvastabil med t5-lys, var vel egentlig ikke klar over at jeg vil få heftig algevekst uten bruk av co2 etc etc? Er jeg ute å kjøre nå da eller?


Det er ikke nødvendigvis slik at t5=algevekst, hvor mange rør med hvilken effekt står i dette karet ditt?
--------

Det blir det originale T5-armaturet som medfølger 325 akvastabil + et ekstra rør. men det må jeg vel bestille i tillegg.. er ikke sikker på antall watt :o
Har ikke kommet ennå
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Stavem Aagnes
Reklame for plussmedlemskap