Cory - green lazer! (side 2)

0,75 er fortsatt dødelig mengde nitritt, så ingen mat, og flere vannbytter.
ElinH
0,75 er fortsatt dødelig mengde nitritt, så ingen mat, og flere vannbytter.


Mente jo 0,075, men er faktisk feil det og xD Klarer nemlig ikke å bestemme om det er fargen som står for 0 i nitritt eller for 0,025. Så da sier vi 0,0125 da ell?
Sry. Blir saken en annen da?
Ja, men husk at den spretter i været på en dag om du "forsøpler" i akvariet nå. Bare en liten porsjon mat, og ikke flere enn EN gang om dagen. Mål nitritt både morgen og kveld om du kan. Den skyter i været fortere enn du aner. Fra null til fullt utslag på en natt kan skje...

Håper du ikke lar tiloversbleven mat bare ligge i akvariet lenger...? Husker du skrev om det tidligere, og dette er nok hovedgrunnen til at det er blitt så mye nitritt.
Fra null fôring til mat som ligger og råtner... det blir det giftstoffer av.

Så forsiktig fôring og gjerne fortsatte vannbytter hver dag er fint.
Suger opp maten etter en time nå. Er det passe tid?

Skal fortsette å bytte 30-40% 1 gang om dagen fremover en stund

Men ang. selve fôret. Hvilke fôr forurenser minst av de jeg har lista opp lenger oppe i tråden og er det noen "forurensingsværstinger" der?
Sånn, da har jeg hatt oppi 4 meitemarkstixs og de begynte å spise med en gang Kjempekoselig å se Coryene fremme forran glasset igjen Skal gjøre et vanbytte om ca. 1 time
Sailfish
Ok, nå er enda et vannbytte gjennomført og ei ny 20-litersbøtte er satt til oppvarming med varmekolbe til i morgen tidlig før skolen :) Har planlagt å gjøre tre vannbytter på 20 liter hver i morra; 1 om morran før skolen, 1 når jeg kommer hjem fra skolen og 1 på kvelden. Da burde det vel begynne å hjelpe?


Hvorfår varmer du opp vannet før du hiver det i karet? jeg kjører temperert vann inn i alle karene mine når jeg har vannbytter. og jeg har akuratt samme vannet i springen som deg.
(ifra Flåte) det er sjelden at Bamble kommune har klor i vannet sitt.

jeg bare synes du er litt for nøye nå.

Må fpresten legge til at jeg lar vannet renne i 2 min på full guffe før jeg fyller karene, så jeg ikke fyller med "gammelt" vann som har stått i kobber rørenen.
Jeg varma opp vannet med en varmekolbe fordi jeg tok veldig hyppige vannbytter og ville nødig at Coryene skulle bli utsatt for et fall på ca. 5 grader celsius tre ganger om dagen Men når jeg etterhvert bytter sjeldnere lar jeg bare vannet stå i romtemperatur en stund før jeg har det i karet. Og det gjør jeg ikke pga. vannkvaliteten i krana, som jo er prima, men for at vannet blir litt mer temperert til ca. 10-15 grader celsius i steden for 5. Er ikke noe mer arbeid det enn å tappe rett fra krana
Burde jeg rense filteret om jeg merker at det er ganske nedsatt strøm? Dette ser jeg på overflaten, da det er bare litt krusninger nå, mens det før var en ganske stor "bul" over vannflaten før som laget mye mer bevegelse i vannflaten.

Hvor lenge kan jeg ha filteret over vann før filterbakteriene begynner å dø? Hvordan burde jeg i såfall rense filteret?

Jeg hører også en ulyd fra filteret som jeg ikke har hørt før. Det er akkurat som om det er noe som hele tiden ligger mot glasset og vibrerer. Hva kan dette være?

Sailfish
Burde jeg rense filteret om jeg merker at det er ganske nedsatt strøm? Dette ser jeg på overflaten, da det er bare litt krusninger nå, mens det før var en ganske stor "bul" over vannflaten før som laget mye mer bevegelse i vannflaten. Hvor lenge kan jeg ha filteret over vann før filterbakteriene begynner å dø? Hvordan burde jeg i såfall rense filteret? Jeg hører også en ulyd fra filteret som jeg ikke har hørt før. Det er akkurat som om det er noe som hele tiden ligger mot glasset og vibrerer. Hva kan dette være?


At filteret ditt er tett allerede er litt tidelig. det skader ikke å ta det opp å se om det ligger mye slam og matrester i filteret. kan "skrape" av den yterste gjørmen. å så sette filteret i drift igjen.

går det fort tett igjen burde du invistere i et større filter.
Den lyden at det durer kan være pumpen som er tett.
Du bør nok rense svært forsiktig siden du har nitritt... du vil helst ikke fjerne mange bakterier akkurat nå. Men en liten sjekk kan du jo ta.
Sånn da er jeg ferdig med vannbyttet og filterrensinga. Filteret var fullt av gjørme! Er det dette som er filterbakteriene?

Var to filtersvamper som lå mot hverandre inni der, så jeg krøsta den ene godt slik at man igjen så at det var en svamp og ikke en søleklump (fortsatt brun, ikke helt ren), mens jeg bare skylte den andre lett uten å krøste den slik at den fortsatt hadde "søleoverflate" når jeg satte filteret sammen igjen. Det hele var gjort på maks 2 min

Tenkte å rense den "urensede" svampen om 2-3 uker. Høres det greit ut?

Vannstrømmen ble noe helt annet nå ja! Nå er det igjen skikkelige bølger på overflata, slik at jeg slipper å bekymre meg for om det er nok oksygen i karet Tydelig at filteret var tett ja. Ulyden er også 100% borte, så var nok noe som kødda i propellen ell no sånt.

Trur dere jeg får noen økning i nitritt pga. denne filterrensen? Var det lurt av meg å bare rense den ene av de to filtersvampene?
Jeg bare lurte på en ting. Vil også reker forstyrre Coryer i arts- og lekskar?
Nei, jeg har reker i tre av karene, og det har ikke påvirket coryene som jeg kan se. reker og cory er gode samboere
De har heller ikke forstyrret Coryer i å leke?
Nei, har fått lek i alle tre akvariene som har både cory og reker.
Ok
Hvilke reker trives i vannverdiene Cory går i a?
Røde krystallreker (CRS) og kirsebærreker kan fint holdes sammen med Corydoras. Det gjør jeg
Hvor mange anbefaler dere at jeg har i 60-literskaret mitt?
Nå virker det som om ting fungerer godt
Jeg bytter nå ei bøtte vann hver dag siden jeg jeg likevel slamsuger ut resten av maten jeg gir. Er dette en uting, eller?
Er det noe galt når 11 Coryer ikke spiser opp en kvart del av en terning med frossne røde mygglarver innen 1time? De har bare fått mat 1 gang om dagen.
Synes det hørtes lite ut, ja... jeg gir mine en hel terning (12 stk), og en liten stund etter er det ingen ting igjen.

Er dine små?

Ellers er det bedre å kutte enda mer på fóringen enn at det alltid blir liggende igjen matrester. De roter rundt i maten og en del kan forsvinne innunder innredning og likevel bli liggende igjen i karet etter at du har slamsugd.

Ang. hvor mange reker du kan ha: mange! Start med 10-20 stykk, så kan jo stammen vokse etterhvert
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap