Ok! da har jeg fått kjøpt meg test sett, nå komemr spørsmålene (side 2)

Inaktiv bruker
tender
[QUOTE=chr87]da skulle det vell bli sånn her: amoniakk blir nitritt, nitritt blir nitrat, nitrat blir store og fine planter(?)hehe, men mans kal jo selvfølgelig passe på nitratr innholdet også, spesielt om amn ikke har mye planter vill jeg tru


99% korrekt I utgangspunktet er det vel ammonium (ufarlig) som blir til nitritt. Ammoniakk (veldig farlig) oppstår når PH går over en viss verdi. Denne verdien sies å være PH over 7. Men det er egentlig ikke så matematisk og enkelt som det. Du får ikke automatisk ammoniakk det sekund PH bikker over 7, men varsellampene bør ringe rundt det punktet... Litt Nitrat er bra for plantene, men det er endel fisk som absolutt ikke liker Nitrat. Kulefisk, Botia og Discus f.eks....

Det er ikke så enkelt dette med vannkjemi. Noen sverger til formler og teori. Men i virkelighetens verden så er det litt mer flytende "regler", da det er en biologisk prosess som avhenger av utrolig mange faktorer
en annen viktig faktor som også kanskje har litt å si i et akvarium er temperaturen? har vell i hvertfall mye å si på hvor fort ting skjer.

men kan du fortelle meg hva kh egentlig er?
Nå skjønte eg MYE mer av dette.. vet diskus er sære på vannverdier så kan godt forstå at de ikke liker nitrat.
chr87
men kan du fortelle meg hva kh egentlig er?


Jeg redigerte innlegget mitt og har svart - meget forenklet - på dette i det tidligere innlegget mitt

Temp har litt å si, men sålenge tempen ikke er helt på "bærtur", så vil jeg påstå at dette er ganske sekundært i forhold til vannverdiene
PS: dette gjelder ikke yngel o.l... de kan være særdeles vare for temp svingninger
Inaktiv bruker
hva bruker jeg for å øke kh? og hva er egentlig kh i vannet?
no2 er nitrit,
no3nitrat,
gh-hardhet/kalk(?)
o2 er oxygen
Fe er jern
nh3 er ammonium
nh4 er ammoniakk
po4 er fosfat
co2 er carbondioksid
kh er ?
er kh bare det samma som ph? men om mine tester er riktige, de stemmer i hvertfall med de svarene jeg fikkf ra dyrebutikken på vannprøvene før i dag, så er kh ikke mer enn 0-1, dette må da være alt for lavt?
For å øke KH kan du tilsette helt vanlig Natron. Men husk: øker du KH, så øker du også PH
Inaktiv bruker
tender
For å øke KH kan du tilsette helt vanlig Natron. Men husk: øker du KH, så øker du også PH :)

natron? sånn der på gul boks? ikke noe vanlig hav salt her? fikk anbefalt hav salt i dyrebutikken, men var skeptisk til at dette ville øk kh'en, så har ikke hatt i noe ennå.
men øker jeg kh så må jeg senke ph da? da blir jo problemet, hvordan senke ph? tilsette noe som er surt?
har en flaske her som det står wardley Ph down på, er dette noe ejg eventuelt kan bruke til å senke ph med?
mona o
Hva snakker du egentlig om nå, Tom? Hva mener du med at det ikke behøver å bety at den er null? JBL sitt testsett har 0 blank som laveste verdi på skalaen. Deretter kommer 0,025, og så videre oppover. Jeg gjentar derfor det jeg sa tidligere, null komma null skal det være! Legg merke til at det er et nivå som er NULL komma NULL 25 på JBLs skala.... og ikke 0,3 som Tetra har som laveste, og som du hevder er helt ok. Det er stor forskjell på [B]null komma null to[/B] og [B]null komma tre[/B]! Jeg synes det blir veldig feil å gå rundt og spre at så lenge ikke nitritten går over 0,3 så er det ok, "du er trygg"....


For det første Mona så er det en grunn til at Tetra sin test + en del andre har laveste skala opptil 0,3mg/l, noe som skulle tilsi at alle verdier under dette er ufarlig for fisk/reker. Eller har du noen andre faktaopplysninger som skulle motstride dette? Hvis så, burde du jo ta kontakt med Tetra og informere dem at testen dems er misvisende og at skalaene de har satt som "safe" ikke er det. Noe jeg syns ville vært rart, da Tetra er et av verdens største firma når det gjelder tilbehør til akvarie. Og at det sikkert er ansatt folk som utvikler disse testene med høy utdannelse innenfor vannkjemi og som vet hva dem driver på med.

For det andre, ja skalaen på jbl sin test starter på 0, men den vil også vise denne fargeskalaen om man har 0,015mg/l nitrit, siden den ikke skifter nyanse før man når 0,025mg/l og en annen ting er at farge forskjellen på mellom 0.0 og feks 0,015mg/l vil bli så liten, at ikke er mulig å skille nyansene og at testen dermed sansyneligvis vil vise 0.0. Dråpe tester er ikke nøyaktige nok når man kommer ned på veldig lave verdier.

Dermed så kan jeg banke i bordet å si at det ikke er sikkert at man har 0.0 nitrit i karet. Noe som i utgangs punktet er umulig. Grunnet at det alltids finnes avfallstoffer i karet som til enhver tid brytes ned og at dette tar en hvis mengde tid å utføre.

Nå har vi diskutert dette før uten å bli enig, og ikke noe vits å krangle mere om det. Men vi er tydeligvis ikke enig hehe. Men vi er enig at den bør være så lav som mulig da

chr87
[QUOTE=tender]For å øke KH kan du tilsette helt vanlig Natron. Men husk: øker du KH, så øker du også PH :)

natron? sånn der på gul boks? ikke noe vanlig hav salt her? fikk anbefalt hav salt i dyrebutikken, men var skeptisk til at dette ville øk kh'en, så har ikke hatt i noe ennå.
men øker jeg kh så må jeg senke ph da? da blir jo problemet, hvordan senke ph? tilsette noe som er surt?
har en flaske her som det står wardley Ph down på, er dette noe ejg eventuelt kan bruke til å senke ph med?

Natron får man kjøpt i poser, disse ligger ofte sammen med andre bakevarer i butikken som mel etc. Koster rundt 8,- for 50g

Om du senker ph`en så vil også kh`en gå ned, disse følger hverandre. Disse får du ikke til å gå i motsatt retning av hverandre..
Inaktiv bruker
så det vill da altså si at om jeg da vill ha en ph på 6,5, som det er sånn ca nå, så må jeg også holde kh på 1 som den er sånn ca nå?
Saltet har ingenting å si for Kh eller Ph
Dette med vannverdier kan man komplisere "herfra til månen". Mitt personlige tips (som mange garantert vil være uenig i) er:
Sjekk vannverdiene i kranvannet ditt. Hvis disse ikke er "helt på trynet" i forhold til de fiskene du har, så syns jeg ikke du skal begynne å tukle for mye med vannet. Fisk kan klare seg helt fint utenfor de oppgitte parametrene, men det de definitivt ikke liker er svingninger. Som ny akvarist kan det være ganske vanskelig å oppnå stabile vannverdier om man hver gang skal tukle med vannet når det foretaes vannbytter. Endel verdier som oppgis i diverse fiskebaser som optimalt er ofte "default". Det betyr i praksis at man egentlig ikke har så mye peiling på artens reelle behov. Man har foretatt en måling på et gitt tidspunkt i fiskens habitat, og ofte (ikke alltid) så har man ikke tatt hensyn til de naturlige variasjonene som oppstår i løpet av året. (regntid,tørketid etc)
syns du forklarer ting skikkelig godt tender.! har lært mye i kveld.!
Inaktiv bruker
Vegar og Iselin
syns du forklarer ting skikkelig godt tender.! har lært mye i kveld.!
'
da er vi fler, jeg lærte i hvertfall at så lenge ph er på ett bra stadie som fiskene mine liker seg, så skal jeg ikke tukle med kh heller, selv om jeg forstod det sånn som at lav kh vill gjøre at ph kan hoppe litt opp og ned.
Inaktiv bruker
kan noen hjelpe emg litt fikk svar på at gh'en ligger på 4, vill gjerne øke denne til rundt 8
kan noen si meg hvordan jeg kan øke gh? fikk svar i dyrebutikken," bruk mere salt"
men jeg har jo ikke saltvanns fisk svarte jeg da, svar, "tilset mere salt du, de tåler en del".
noen som hvet hva jeg skal bruke? vill forhøre meg her før jeg tilsetter noe hehe.
har vell rundt 350 liter med vann oppi karet, så fint om man kan si noe sånn ca hvor mye av det som skal oppi også.
Det er GH-salt som brukes for å øke GH, ikke vanlig bordsalt eller den typen salt som brukes for å lage saltvann til saltvannsfisk. Salt er så mangt

En slik økning tas sakte, og du må prøve deg frem i en 10 liters bøtte for å se hvor mye GH-salt du trenger på 10 liter for å få ønsket GH.

Hva slags fisk har du?
Tom Kristiansen
[QUOTE=mona o]Hva snakker du egentlig om nå, Tom? Hva mener du med at det ikke behøver å bety at den er null? JBL sitt testsett har 0 blank som laveste verdi på skalaen. Deretter kommer 0,025, og så videre oppover. Jeg gjentar derfor det jeg sa tidligere, null komma null skal det være! Legg merke til at det er et nivå som er NULL komma NULL 25 på JBLs skala.... og ikke 0,3 som Tetra har som laveste, og som du hevder er helt ok. Det er stor forskjell på [B]null komma null to[/B] og [B]null komma tre[/B]! Jeg synes det blir veldig feil å gå rundt og spre at så lenge ikke nitritten går over 0,3 så er det ok, "du er trygg"....


For det første Mona så er det en grunn til at Tetra sin test + en del andre har laveste skala opptil 0,3mg/l, noe som skulle tilsi at alle verdier under dette er ufarlig for fisk/reker. Eller har du noen andre faktaopplysninger som skulle motstride dette? Hvis så, burde du jo ta kontakt med Tetra og informere dem at testen dems er misvisende og at skalaene de har satt som "safe" ikke er det. Noe jeg syns ville vært rart, da Tetra er et av verdens største firma når det gjelder tilbehør til akvarie. Og at det sikkert er ansatt folk som utvikler disse testene med høy utdannelse innenfor vannkjemi og som vet hva dem driver på med.

For det andre, ja skalaen på jbl sin test starter på 0, men den vil også vise denne fargeskalaen om man har 0,015mg/l nitrit, siden den ikke skifter nyanse før man når 0,025mg/l og en annen ting er at farge forskjellen på mellom 0.0 og feks 0,015mg/l vil bli så liten, at ikke er mulig å skille nyansene og at testen dermed sansyneligvis vil vise 0.0. Dråpe tester er ikke nøyaktige nok når man kommer ned på veldig lave verdier.

Dermed så kan jeg banke i bordet å si at det ikke er sikkert at man har 0.0 nitrit i karet. Noe som i utgangs punktet er umulig. Grunnet at det alltids finnes avfallstoffer i karet som til enhver tid brytes ned og at dette tar en hvis mengde tid å utføre.

Nå har vi diskutert dette før uten å bli enig, og ikke noe vits å krangle mere om det. Men vi er tydeligvis ikke enig hehe. Men vi er enig at den bør være så lav som mulig da



Veldig bra svar Tom! Synes at du skaper ro blant nybegynnere med dette innlegget her, istedenfor usikkerhet, og til tider panikk som andre erfarne brukere her inne skaper... det er for mange som sier at "slik er det, og fiskene dine dør hvis du ikke gjør noe med det.."

Istedenfor å forklare det enkelt som tom

Heia tom!
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap