Meg og mitt lille 28 l, kan noen hjelpe? (side 2)

Jeg vil tro at den enkleste måten er å pisse i karet. Det er tross alt en kjensgjerning at urin inneholder ammoniakk, og at det er sterilt.

Men de fleste vestlige mennesker har nok ganske kraftige mentale sperrer mot å gjøre det.
Hehe
[QUOTE=Kampfisk]Jeg vil tro at den enkleste måten er å pisse i karet. Det er tross alt en kjensgjerning at urin inneholder ammoniakk, og at det er sterilt.

Men de fleste vestlige mennesker har nok ganske kraftige mentale sperrer mot å gjøre det. [/QUOTE
Godt forslag Men det kunne være en ide om noen prøvde med noe kjemikalier, hvis noen har tid og et ledig akvarie]
Fiske_Arne
Kan jeg ikke skaffe deg når det gjelder akvariefisk, men hvis du søker på koi og aeromonas, vil du se at dette er et virkelig stort problem for koi og hagedam eiere. Det kan nok ikke overføres helt direkte til akvarier. Når det gjelder akvarier og foring uten fisk tror jeg det finnes bedre ting enn fiskefor for å starte et filter. Jeg har ikke testet dette i akvariemiljø, men jeg vet at i profesjonelle anlegg fores bakterier med saft fra poteter og andre "frukter". Dette fordi det er mindre risk for å lage ugunstige bakterier med organisk materiale fra planter, enn fra høyproteinkilder som fisk og kjøtt (noe det er mye av i fiskefor) Kanskje noen har lyst til å gjøre noen forsøk på slikt. Er man nybegynner ville jeg anbefale å finne en akvarist i nabolaget som har et akvarie som fungerer godt, og få med litt "grums" fra filteret og ha dette i det nye karet en dag eller to før man setter inn fisk. Det vil gjøre oppstarten av filteret mye raskere.

Ja, jeg vet dette er et problem for de som holder damfisk og til en viss grad vill fisk, men det blir feil å automatisk gå ut fra at det samme gjelder i akvarier også. Det finnes faktisk så lite sikre rapporter om furunkulose når det gjelder akvariefisk at om du søker på ordet her inne på forumet så er det faktisk bare denne tråden som dukker opp. Inntil det dukker opp flere tilfeller som kan relateres til mating av akvarier under innkjøringen eller det foreligger seriøs utforskning på temaet så går jeg ut fra at dette bare er din antagelse og ikke fakta.

Det begynner å bli en ganske stor mengde akvarier rundt omkring som har blitt kjørt inn uten fisk og bare med beskjedne mengder mat tilført under innkjøringen. Jeg har enda ikke sett noen som har hatt problemer med disse bakteriene i ettertid. Samtidig er det nesten daglig tråder som omhandler fisk som dør og fisk som blir syke av at de er satt inn i akvariet under innkjøringen. Det er altså ikke tvil om at fiskeløs innkjøring er best for fiskene.

For å låne ditt eget uttrykk så skjønner jeg ikke hvorfor det er så mange som skal gjøre ting verre enn de er

Fiskeløs innkjøring sparer fiskene for stress og mulige sykdommer som følge av dette. Karet står uten vannskift og mates beskjedent 2-3 ganger ukentlig. Etter 4-5 uker så testet det for nitritt, tas et vannskift og så befiskes det forsiktig i flere puljer for at filteret skal rekke å følge med den økte belastningen.

Innkjøring med fisk innebærer at fiskene blir utsatt for nitritt og også ammoniakk om ph er høy nok. Vannet må testes regelmessig under hele perioden og vannbytter må foretas daglig i en lengre periode når nitritten dukker opp. Om man er heldig overlever fisken. Er man ikke heldig eller slurver med vannbyttene så stryker fisken med eller stresset med å gå i forgiftet vann fører til sykdom.

Det finnes folk som har prøvd ut fiskeløs innkjøring ved hjelp av ammoniakk, les her, men så lenge fiskeløs innkjøring ved hjelp av litt mating fungerer uten problemer, og er så enkelt å gjennomføre, så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke kan fortsette med det.

Er forresten enig i at den aller beste måten å starte opp et akvarie er å få tak i filtergugge fra et innkjørt filter
Jeg
skal ikke motsi deg i all evighet Tante Men tror nok jeg vil gjøre det på min måte uansett Fordi jeg føler jeg har god kontroll på vannverdiene, og når man har fler akvarier er ikke innkjøring noe stort problem fordi, man har tilgang på "bakterieavleggere".
Synes det er veldig rart hvis det er slik du sier at mange mister så mye fisk under innkjøring av et kar. Hvis man har kun noen få (2-3 småtasser pr 100L og bare gir dem bittelitt mat hver dag har jeg aldri opplevd høye verdier av Nitritt eller amoniak. Og det er jo det mann er redd for. Høye verdier av nitritt gir "brown blood disease" som kan forårsake fiskedød.
Håper ikke vi har forvirret for mange nybegynnere her
Begynn med tålmodighet må være et råd vi kan være enig om.
Og furunkulose er jo ikke den eneste bakterisykdommen vi trenger å være redd for. Det finnes mange sykdommer man misstenker kommer fra forskjellige aeromonas bakterier, etter hva min vetrinærkompis kan fortelle.
Mange nybegynnere starter med veldig små kar og da er det lett for at ting skjærer seg fort. Derfor er det i grunnen greit å fraråde fisk fra begynnelsen av.

Ellers så er jeg glad for at forskjellige meninger luftes. Selv om det kan skape forvirring så er det ikke slik at det finnes en fastsatt fasit på alt. Det er som kjent flere veier som fører til rom og som oftest minst to versjoner av sannheten
I går, altså ca en uke etter at jeg startet karet, kjøpte jeg meg tre små fisk. Jeg snakket med to forskjellige dyreforhandlere, og fikk mange gode tips. Så nå har jeg kjøpt meg teststriper som skal teste vannverdien.

Jeg sjekket vannet før jeg la i fisken i går og verdiene ble slik:
PH: 7,2
GH: 8
KH: 0
NO2: 0
NO3: 0
CI2: 0

Så nå skal jeg altså prøve å kjøre inn karet med tre fisk og lurer da på en ting. Hvis jeg opplever at verdiene blir farlige i vannet, hva kan jeg gjøre for å "gjøre det bedre"? Bytte vannet en gang daglig?

Jeg kjøpte meg også fiskesalt i går, altså et salt som skal motvirke stress og forebygge sykdommer hos fisken. Så håper dette går bra

Takk for alle tips og lærdom jeg har fått av dere alle sammen. Forstår at uenigheten er stor blant alle akvarister. Dere som er mot å kjøpe fisk så fort som jeg har gjort: jeg lover å passe veldig godt på! Er klar for både å teste og bytte vann hver dag, til og med flere ganger om dagen hvis det trengs!
Akvarist_naboer
Finn deg en akvarist-nabo, med et akvarie i god balanse. Få litt filter"grums" med og hell i karet ditt (gjerne ved innsuget til pumpa)
Bytt ut 1/4 av vannet annenhver dag.. Og for MINIMALT.. Fisk sulter nesten aldri ihjel..
Ikke kjøp inn flere fisker på et par uker minst..
Gjør du dette et par uker bør det begynne å nærme seg en bakteriekultur i filtret ditt.
Salt ville jeg ikke tatt opp i akvariet hvis det ikke blir problemer med nitritt (Salt er motgift mot nitrittforgiftning)
Lykke til...
Enig med det Fiske-Arne skriver her i siste innlegg!

Dessverre så er strips en veldig upålitelig målemetode. Du kan bare søke litt rundt på forumet så får du raskt en bekreftelse på det. Anbefaler derfor at du ihvertfall skaffer dråpetester for nitritt siden dette er en nødvendighet når man har fisk i et akvarium under innkjøring.
Hva med ammoniakk?
Ser ikke ut som det er noen ammoniakk-test blant de du har. Den kan gå i været og når en topp ca 9-12 dager etter oppstart.

Så hvis de blir syke eller dør etter ca 14 dager, vet du hvorfor.

Ettersom du har hatt i fisk, ville jeg byttet en tredjedel av vannet nå, hvis du ikke allerede har gjort det før du hadde dem i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap