Syk av ny pumpe? (side 2)
TrinniEr litt forskjell på å få i seg en pizza kontra det å skifte pumpe i ett akvarium tenker jeg...... Har nok truffet på en som ikke visste hva hun snakket om. Jeg sa jeg hadde en ødelagt pumpe som måtte byttes ut, så mulig hun burde informert meg litt bedre. Bruksanvisningen var ikke akkurat utfyllende den heller. Jeg er rimelig ny på dette området, og tenkte ikke på at det kan være lurt å skifte vann daglig en stund pga skifte av pumpen. Får dra innom en annen butikk å spørre etter bakteriekultur kanskje.
hehe joda jeg overdrev hardt der da. men jeg synes ihvertfall at når man bynner i akvarie hobbyen så burde man ihvertfall sette seg inn i hvordan filtreringen fungerer og ikke bare sende ballen videre og skylde på betjeninga..
disse forumene er en flott plass og lære det man ikke finner på nett eller i bøker det er mange som er villige å dele sin erfaring her inne lykke til med fiskene i innkjøringen.. moderat mating er også et stikkord nå
Postet 29.01.09 kl 00:31
TrinniEr det noe annet jeg bør gjøre for å holde dette under kontroll?
Bare bytt vann som du har fått råd om, og så må du nesten belage deg på å gjøre det i noen uker fremover, hver dag. Hvis ikke, risikerer du at fiskene dør eller de blir svært syke av stresset ved å svømme i giftig vann og dør av sykdommer i stedet.
Veldig synd at den ansatte som solgte deg pumpen ikke opplyste om det viktigste her. Men det er ganske typisk.
Så da skal jeg forsøke å hjelpe deg istedet
Dette er viktig å vite om filterpumper:
Aldri slå av en filterpumpe unødvendig, og aldri ta ut og kaste filtersvampene. Det er i filtersvampene de nyttige filterbakteriene sitter, og det er disse som gjør vannet giftfritt og rent nok til at vi kan holde fisk i det.
Du kastet den gamle med bakteriene, satte inn en splitter ny pumpe uten denne nyttige filterbakteriekulturen. Veldig dumt, men gjort er gjort, og du gjør det sikkert ikke igjen
Husk bare på:
filterbakteriene er din største medhjelper i akvariet. De er en levende organisme, og må behandles deretter. Derfor: filtersvamper skal aldri, aldri vaskes med såpe, de skal ikke kokes eller vaskes i varmt vann.
De eneste gangene man skal ta ut og "fikle med" filtermediet, er dersom du ser at filterutblåset fra filterpumpen begynner å få merkbart svakere eller redusert utstrømming. Da kan du foreta en lett opprenskning på denne måten:
Stans filteret ved å trekke ut kontakten. Tapp ut en halv bøtte akvarievann, og så tar du filtersvampene ut av filteret og klemmer på den mange ganger i bøtten. Da får du ut "gørra" som tetter porene i svampen og som gjorde at utstrømmen fra filteret ble redusert. Når svampen ikke er mørkebrun lenger, men kanskje bare lysebrun, er det nok. Den skal ikke være gullende ren. Sett den tilbake på plass, og fyll opp akvariet med rent vann. Start opp filteret med det samme, det skal aldri være avslått mer enn korte perioder kun f.eks. pga vedlikehold eller lignende. Så tømmer du grumsvannet i do.
Det var en filter-rens
Filterbakteriene i filtermaterialet er helt avhengige av rennende oksygenrikt vanngjennomstrømming tjuefire timer i døgnet for å overleve. Stopper dette over lengre tid, timer f.eks., begynner filterbakteriene å dø ut. Da blir de giftige.
PS!
Det er veldig viktig at du har din egen akvariebøtte, som kun er til akvariebruk. Selv de minste rester av rengjøringsmidler eller såpe fra husets vaskebøtte er svært giftig for fisk! Kjøp derfor en egen bøtte, f.eks. hvit, og så skriver du med rød sprit-tusj utenpå bøtta: KUN til akvariebruk
Lykke til!
Postet 29.01.09 kl 00:51
Endret: 29.01.09 kl 00:54
Postet 29.01.09 kl 08:44