Har fått et 22 liters akvarium, hva gjør jeg?=) (side 2)

Lis
Ja, skal skru det på nå :-) Skjønner litt mer, og som samboeren min sa - alt dette visste du ikke før du fikk akvariet?! Dumt..hehe..har allerede lyst på et større, så det blir nok ikke lenge til jeg kjøper det. Men gleder meg til å fylle det lille, med hva det nå enn blir:-)


Kjøper du guppyer eller platyer av begge kjønn, får du snart bruk for det lille karet til yngel, tenker jeg. De formerer seg som kaniner og har du planter yngelen kan gjemme seg i, lever noen av babiene opp selv om moren føder i karet og endel blir spist.
Uansett er det kjekt å ha et lite kar som karantenekar for eksempel, hvis du kjøper et større hovedkar.
Tenkte bare jeg skulle henge meg på og anbefale en trio nigeriakilli. Jeg har selv killi i 22 liter, og de trives helt utmerket

Det er også flere bettaarter som trives i små kar, f eks persephone, men den er muligens litt vanskelig å få tak i...

Men som allerede nevnt et par ganger over ligger dette minst en måned inn i fremtiden
Må bare slenge inn her og si at det er ikke så vanskelig å holde verdiene ved like i en 22-liter som folk skal ha det til. Jeg har hatt min 22-liter i over et halvt år med et godt innkjørt filter som drar vannet gjennom bunnen, opp gjennom et rør og inn i pumpa som befinner seg opp under lokket, og har aldri hatt problemer med nitritt (bortsett fra en gang da kontakten til pumpa hadde poppet ut). De andre verdiene har jeg også full kontroll over. Skifter 6 liter vann hver uke og slamsuger godt der jeg kommer til. Akkurat nå er er nesten bare nyttedyr oppi der, så det har kanskje også noe å si; 6 amanoreker (disse er supre til å holde plantene fine), 1 sebrasnegle (mest effektive algespiseren jeg har hatt) og 2 eplesnegler. I tillegg til dette er det 1 guppyhann oppi der. Han trives og har det fint, men jeg vil ikke anbefale det
Lykke til!
HJELP..(Igjen..hehe..)
På akvariet er det en pumpe der vannet går fra bunnen og opp gjennom lokket. Det ser ut som pumpa funker fint med vanngjennomstrømming, men det bråker da så fælt! Kan ikke begripe at den skal dure SÅ mye..? Kan den være ødelagt? Jeg har fyllt opp rikelig med vann, og over streken som er merket på.. høres ut som den sliter på en måte, har ikke fyllt opp sand eller grus i akvariet heller..
du må ikke fylle lenger opp enn til streket på siden av akvariet, for da går selve motoren til pumpa under vann og det tåler den ikke.
har et slikt akvarie som jeg har hatt i et halvt år nå, og har nettopp greid å ta livet av pumpa i det med å fylle for mye vann i, da begynte den og dure noe forferdelig, og så mistet jeg den oppi vannet og dermed stoppet den og er nå helt død, måtte sette inn en ny pumpe :/
Lis
HJELP..(Igjen..hehe..) På akvariet er det en pumpe der vannet går fra bunnen og opp gjennom lokket. Det ser ut som pumpa funker fint med vanngjennomstrømming, men det bråker da så fælt! Kan ikke begripe at den skal dure SÅ mye..? Kan den være ødelagt? Jeg har fyllt opp rikelig med vann, og over streken som er merket på.. høres ut som den sliter på en måte, har ikke fyllt opp sand eller grus i akvariet heller..


Det er nok akkurat det samme akvariet som jeg har. Prøv å plugge den ut og inn et par ganger. Det pleide å funke med min gamle, men jeg byttet den uansett ut etterhvert med en av samme styrke fra den gamle 10-literen min. Hvis ikke du får den til å slutte å bråke bør du stikke til butikken og få byttet den, eller ta ut hele greia og kjøp en innvendig pumpe.
Ja, jeg plukker ut hele driten og kjøper en ny.. lurte på og kjøpe et som holder til et større akvarium som jeg har tenkt å lkjøpe om ikke så lenge..Hva anbefaler du å kjøpe da? hva er lixom maks? er vel ikke bra at det blir for sterkt heller
Fr å være ærlig så har jeg ikke peiling på filter, så du får vente på svar fra noen som vet litt mer
hehe, takk for svar tror jeg skal lage en liste over alle spm mine så noen får noe å bryne seg på, jeg føler meg helt fjern og er så utålmodig! jepp..ting tar tid..
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap