Starte nettbutikk (side 2)

Man trenger jo ikke å starte med full lagerbeholdning. Både i vanlige butikker og nettbutikker er det vanlig å begynne litt redusert. En av sidene jeg har jobbet med har kun ett produkt (i flere farger riktignok) og kommer til å få inn mer etter hvert.

Man trenger jo ikke å begynne forsiktig, men man kan undersøke hva det er forespørsel etter og begynne med noen få produkter.

Man kan bestille alt i små mengder til å begynne med, eller man kan bestille etter hvert som bestillingene kommer inn. Det vil seff koste litt mer og gi mindre fortjeneste til å begynne med, men å kjøpe varer for 100.000 kr før man vet noe om hvordan dette med nettbutikk kommer til å gå ville være en særdeles dårlig ide.

Og det er derfor det er lurt å begynne med f eks ebay til å begynne med, man kan jobbe seg til et godt rykte og stamkunder, før man investerer mange tusen.
Enig med Mvjnz.
Start med noen produkter og se hvordan det går.

Mvjnz
Man trenger jo ikke å starte med full lagerbeholdning. Både i vanlige butikker og nettbutikker er det vanlig å begynne litt redusert. En av sidene jeg har jobbet med har kun ett produkt (i flere farger riktignok) og kommer til å få inn mer etter hvert. Man trenger jo ikke å begynne [B]så[/B] forsiktig, men man kan undersøke hva det er forespørsel etter og begynne med noen få produkter. Man kan bestille alt i små mengder til å begynne med, eller man kan bestille etter hvert som bestillingene kommer inn. Det vil seff koste litt mer og gi mindre fortjeneste til å begynne med, men å kjøpe varer for 100.000 kr før man vet noe om hvordan dette med nettbutikk kommer til å gå ville være en særdeles dårlig ide. Og det er derfor det er lurt å begynne med f eks ebay til å begynne med, man kan jobbe seg til et godt rykte og stamkunder, før man investerer mange tusen.

Gidder ikke diskutere foretning med en som tydeligvis ikke har drevet foretning før.
Mye tror du det koster tror for TS og fylle opp, eller som du sier da inn litt varer?
Ikke mye varer man får for 100 000,-, så det er nok en av grunnene til at mange ikke starter foretning.
Man kan ikke starte firma uten penger, eller man kan det, men UTROLIG få får til det.
Bare prøv å rigg opp 10-15 stk karr i størrelse fra 100-1000 l, mye koster det tro???
Mye koster det f.eks å ta inn 10 pumper, eller skrevet på en annen måte, hva tror du det koster å bestille 5 stk av alt som er relativt "normalt"at en butikk har??
Ihvertfall mere enn noen få tusen.

Har selv lekt med tanken og har selv planer om å starte noe slikt, men grunnen til at det tar tid er for at ALLE som startetr noe må ha startkapital.
Eller regner du med at et nystartet firma får greditt-noe de garantert ikke får i dag i økonomiske nedgangstider.

Men har du litt kontanter(ihvertfall 100 lapper)ja da er du akurat i startgroppen, og enda så trengetr du garantert mere kapital.
Hvordan skal du greie å "ta"kunder fra de 3-4 oppegående nettbutikkene i norge, har du tenkt på det?

Og man må finne ut hvilken selskapsform man vil drive etter, AS eller enkelmannsforetak.
AS= minimum 100 tusen i aksjekapital.
Enkelmannsforetak=Du personlig står ansvarlig for gjelden til "firmaet".
Mange som har driti seg ut på det.
Brått ryker bilen og huset pga.sjappa går for dårlig.

Er faktisk ikke så lett å etablere sin egen arb.plass men det går, men jeg tviler på du får det igang uten å satse endel tusen.

Men lykke til skal du ha uansett.
Jeg vil bare undertegne på at det ikke er nettbutikken/løsningen som koster mest; selv om man må legge endel tusenlapper i den for at det skal bli brukbart. Det er lagerbeholdningen som koster penger (og markedsføring). Jeg tror det er en utopi og regne med at man skal kunne stable noe som helst av en oppegående butikk på beina for mindre enn aksjekapitalen; 100'. Og selv da har man et lite vareutvalg.

Det med å drive butikk er et enormt felt, så man bør absolutt begynne med litt bedrifts-abc før man i det hele tatt tenker på de praktiske løsningene rundt nettbutikk, markedsføring, lager osv. Linkene Mona linket til er gode og anbefales at man leser.

Ebay er selvsagt en mulighet det, men igjen, skal man drive butikk og selge nye produkter må man ha avtaler med produsenter. Jeg tviler på at Eheim gidder å selge ett og ett filter til en privatperson, så man må nødvendigvis kjøpe endel om gangen - og det koster penger. Ikke lett dette her.
Joakim
Jeg vil bare undertegne på at det ikke er nettbutikken/løsningen som koster mest; selv om man må legge endel tusenlapper i den for at det skal bli brukbart. Det er lagerbeholdningen som koster penger (og markedsføring). Jeg tror det er en utopi og regne med at man skal kunne stable noe som helst av en oppegående butikk på beina for mindre enn aksjekapitalen; 100'. Og selv da har man et lite vareutvalg. Det med å drive butikk er et enormt felt, så man bør absolutt begynne med litt bedrifts-abc før man i det hele tatt tenker på de praktiske løsningene rundt nettbutikk, markedsføring, lager osv. Linkene Mona linket til er gode og anbefales at man leser. Ebay er selvsagt en mulighet det, men igjen, skal man drive butikk og selge nye produkter må man ha avtaler med produsenter. Jeg tviler på at Eheim gidder å selge ett og ett filter til en privatperson, så man må nødvendigvis kjøpe endel om gangen - og det koster penger. Ikke lett dette her. ;)

Signerer dette innlegget, meget bra skrevet.
Mvjnz
Typen lager websider av [URLBLOCK1], og mesteparten av dem er nettbutikker som lages for hjemmeværende mødre som vil ha en liten ekstra inntekt. En vanlig, enkel nettbutikkside med et godt design og høy brukervennlighet koster $1000-2000, det er 5000-10000 kr. Hvis vi skal gå utifra at alt er dobelt så dyrt i Norge vil da en en nettbutikk koste 10000-20000 kr.

Den siden du linker til har jo en oversvømt tittellinje så det er vel ingen god reklame for SEO, SEO handler om å tilrettelegge for både mennesker og maskiner i form av riktig bruk av ord og gjenbruk av dem, ikke å oversvømme siden med alle mulige relevante ord for å "lure" søkemotorer.

Men i hovedsak så har du absolutt ikke peiling på norske priser. Å få en nettbutikkløsning til den prisen er kanskje mulig, men å få resten på plass med en viss standard er ikke mulig i Norge.

Dette de andre sier med lager er også superviktig. Alternativet blir fort å viderebestille alle ordre man får, da tar ting tid, kunden blir sur, og når du først får varen så risikerer du at de ikke gidder å kjøpe den. Flere nettbutikker for bildeler har prøvd den ruten og har frynsete rykter derfra. For å få god pris fra leverandører må man vel også bestille viss mengde, så hvordan man skal få noen business gående her vet ikke jeg.

Alternativet er selvsagt Ebay / QXL osv. først og så se hvor man ender opp. Men i og med at kunder vil gå for det billigste så spørs det hvordan man skal få bedre pris enn aktørene som allerede er der
Jeg skal selvsakt ha lager, jeg er også i kontakt med noen som har varene til meg ang god pris. Jeg får selvsakt penger til vare lager. Men må begynne med å få opp nettiden først før jeg får varene.

Ikke ta sorgene på forskudd folkens! Det blir ikke kun ting til akvarium det blir mer en det.
Dette system
Hva mener dere ang dette systemet: http://demo2008a.support-datahjelp.no/
Disse sku ha ca. 7000 - 7500,- for å sette opp siden for meg.
Designet på tropefisk er lett. syntes de andre som aquamaniacs er litt rotete.
Har du link til et slik ferdilaget system man kan bruke og hva koster det å lage netubikk med slik ferdig design?

Jeg liker også tropefisk sine sider, men vet ikke hva det koster å sette opp en slik side å pris på å sette opp uten varer, for varelager har ikke noe med oppsettet.

Lars H
Designet på tropefisk er lett. syntes de andre som aquamaniacs er litt rotete.
Så, hvordan gikk det med dyrebutikken? :P
Er egentlig litt nysgjerrig jeg også, hvordan går det med planlegginga av denne nettbutikken?
Har også lagt merke til at du selger en del på rubrikk her på AF, snegler og avleggere/planter, er det det du har planer om å selge?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap