Fytti katta! lite akvarie store fisk. (side 2)

men skulle vi ikke tatt bort den videoen med andungen da...jeg mener, siden det er barn her på sidene også.
sunikol
men skulle vi ikke tatt bort den videoen med andungen da...jeg mener, siden det er barn her på sidene også.

Jeg vet at 8 åringene som sønnen min leker med, kompisene hans, er vel bevandret på YouTube fra før.... Å "skåne" dem her har egentlig ingen som helst betydning. De ser langt verre saker når de først har lov til å sitte ved pc'en på nettet....
Plussmedlem
sunikol

Retningslinjene sier dette:
---
17) Innlegg/tråder som handler om ulovlig dyre/fiskehold og ulovlig behandling av dyr/fisk iflg. gjeldende lovverk kan slettes/stenges uten varsel.
---

Fôring av akvariefisk med levende dyr og fisk er forbudt i Norge. Enten det gjelder andunger eller gullfisk.
huff da mona, det var ikke bra...det kan hende de er tøff og later som de tåler å se alt, men mye av tiden er det bare et skuespill og barna vil vokse opp med en redsel for ting de ikke kan kontrollere.
dette er ikke noe jeg tar ut av lufta, har selv en bror som skulle være en tøffing alltid og nå når han er blitt voksen kan han prate om hvor fæl han syntes av verden var, hvor urettferdig og vondt det føltes, ting han ikke forsto..at hans hjerte blødde for de minste ting men at han følte at han måtte være på et vis for å være som de andre. selv nå er han redd det som er urettferdig i verden.
og bare for å si det så er han verken unormal eller tilbakestående, og heller ikke homo, han er bare ærlig og lar meg se verden gjennom en gutts øyne.
han skulle kanskje ikke vært beskyttet mot alt dette, men noen skulle sagt det var greit å holde seg unna slikt.
prat med gutten din du, for han føler på samme vis som deg, om du synes det var fæle ting vil han også ha følt det slik. om han gjennom dem blir utsatt for dette.
Så hvorfor ble ikke videoen med gullfisken fjernet, når den er like ulovlig som den med andungen?
Avliving

Ser dere stadig tar ibruk uttrykket human avliving. Men hva er human avliving for noe, er det nok at dyret dør umiddelbart.. Isåfall kan jeg komme på mange måter å gjøre det på, men de fleste er ikke særlig appetitlige å se på. Eller må det gjøres raskt, "smertefritt" og i tillegg vere estetisk. Altså, uten blod å gørr.......?

Hørte en av di derre forvirra dyrevernsaktevist uttale i en diskusjon om slakte/avlivingsmetoder; at en måtte stoppe all slakting av dyr, inntil man hadde funnet en kjærlig og human avlivingsmetode!
Hvordan hadde han tenkt seg det skulle gjøres. Det første som falt meg inn, når jeg hørte det. Var noen som ga kua en klem og sa noen trøstens ord, mens di skaut en bolt inni skallen på den........

De filmene på youtube minte meg om smårollinger som har arbeidet seg oppover i gradene, fra å plukke vinger og bein av insekter.
Hvis dyret dør umiddelbart er det også smertefritt. Et dødt dyr føler ikke smerte.

Så en human avlivingsmetode = umiddelbar død. Det absolutt lengste jeg ville tillatt fra man starter avliving til dyret er dødt og all hjerneaktivitet har stoppet er ett sekund.

At det skal være helt uten gørr og blod er ikke et krav, siden dyret allerede vil være dødt, men det er jo hyggelig om man kan gjøre uten søl.
sunikol
prat med gutten din du, for han føler på samme vis som deg, om du synes det var fæle ting vil han også ha følt det slik. om han gjennom dem blir utsatt for dette.

*kremt*
Tror en liten oppklaring er nødvendig. Jeg sa at kompisene hans bruker YouTube. Sønnen min har aldri brukt det, og har aldri surfet rundt på nett alene. Det får han absolutt ikke lov til. Han har et par faste sider bokmerket med spill, det er alt.

Jeg er en streng mamma

Men jeg tror ikke han har sett noe skummelt eller skremmende - selv om han har kommet hjem og fortalt at den og den får lov å sitte med pc'en og se på YouTube. Det er flere av vennene hans som er hjemme alene etter skoletid.
Kasper Bedsted
Jeg fant den filmen om den lille andungen som blir spist av en arowana. Greit nok at arowana spiser levende dyr i naturen, men å gi den en andeunge er bare sykt!!!!

grusomt!
akvafanist
[QUOTE=Kasper Bedsted]Jeg fant den filmen om den lille andungen som blir spist av en arowana. Greit nok at arowana spiser levende dyr i naturen, men å gi den en andeunge er bare sykt!!!!

grusomt!

Enig. at sjebnen lar slike ting skje i naturen det er en ting og slikt er det bare.
men når man selv finner på slikt dumskap. ja jeg kan desverre ikke se gleden i det.

Jeg måtte selv inn å se dette på youtube, og jeg så ikke lange biten før jeg hadde fått nok.
Ok.
Human avlivning er at det dyret dør raskt å minst mulig smerter, klart man kan ikke drive på å gi dyrene morfin for at de ska dø helt smertefritt det skjønner jo alle.

Å si at man må stoppe å slakte dyr før vi har funnet en human måte er jo bare tull. Vi har en human måte idag, eneste problemet er at det finnes syke mennesker som har oppdrett av forskjellige dyr som mishandler dyrene før de blir slaktet.

se bare her: http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/09/17/547207.html

Problemet ligger da i mennesker som er psykisk sjuke. Er greit at man som barn kanskje knuste noen sjåkrabber, frosk osv men, det skal man vokse fra.

Ofte de som mishandler dyr eller mennesker har et stort problem med seg selv. Mishandler du mennesker er det stort sjangs for at du blir å mishandle vist du eks får en hund i huset.

Det Norge mangler er ett dyrepoliti slikt de har i Usa, man har ikke trengt mye bemanning 2 personer i hvert fylke nordover å litt flere i fylkene sørover det har gjort store forandringer da de jobber da trosalt hele året å da skal de nok ha rokke over det meste.

Å mishandling er å hive en andeunge som dør kanskje etter 1 minutt å velsådet. Mishandling er vist du ikke har tilbehørene dyret trenger som en plass å gjemme seg for vinden vist den står ute mye. Mishandling er vist du har en av disse enomre fiskene som skal ha 900 liters i et 200 liters så det akkurat har nok til kroppen sin. Mishandling er vist du eks ikke klipper neglene til dyret å det trengs på de fleste.

Men som en annen sa her inne på forumet kan dere som mener å drepe et dyr via kvelning på ca 1 minutt komme med noen gode argumentasjoner å ikke bare komme med svada??Eneste dere kommer opp med er slikt :

det va en som sa at man måtte slutte å slakte dyr pga man ikke har en human måte å slakte dyr på.

Eller fatter ikke hva folk har imot at naturen gå sin gang. haha gode argumenter.

Dere har jo tydeligvis ingen gode argumenter å komme med eller har dere?
Her er fakta
Amerikanske undersøkelser viser at et flertall av personer som begår grove overgrep mot mennesker tidligere har begått overgrep mot dyr. En undersøkelse viste blant annet at av voldelige kriminelle hadde 50 % tidligere begått alvorlig dyremishandling. Til sammenlikning hadde kun 6% av lovlydige borgere tilsvarende bakgrunn. Den amerikanske psykiaterforningen American Psyciatric Association regner dyremishandling som et av diagnosekriteriene for adferdsforstyrrelse.

Dyremishandling har også vist seg å være en indikasjon på at det også blir begått vold mot andre medlemmer i husstanden. I 1997 viste en undersøkelse gjort i de 50 største krisesentrene i USA at 85 % av kvinnene, samt 63 % av barn som var offer for familievold fortalte om mishandling av dyr. Vold og drap av kjæledyret er også i flere tilfeller brukt som pressmiddel av overgriperen.

En undersøkelse fra 1998 viser at det i familier som var offer for familievold og som også hadde husdyr rapporterte 32 % at et eller flere av barna i familien selv hadde skadet eller drept et dyr. Dette bekrefter resultater av andre undersøkelser utført på 80- og 90tallet..
Mere fakta
Det foreligger ingen nasjonale registre over mennesker som tidligere er dømt for dyremishandling og har mistet retten til å holde dyr. I dag er det da relativt enkelt for disse personene og skaffe seg nye dyr og fortsette som før. Ved å opprette et slikt register kan myndigheter, politi og dyrevernnemnder lettere ha oversikt over overgripere som gjentatt bryter loven. Svenske myndigheter har foreslått et slikt register i Sverige. Forslaget går ut på at det registres en beskrivelse av dyremishandlingen, bostedskommune, samt hvilken tidsperiode forbudet mot å holde dyr gjelder. På denne måte kan man enklere sjekke om forbudet blir overhold. Dyrebeskyttelsen Norge oppfordrer til at et slikt register opprettes i Norge.

Politiet mangler kompetanse når det gjelder å behandle dyrevernsaker. Dette gjelder både mishandling av kjæledyr, men kanskje i ennå større grad vanskjøtsel og mishandling av produksjonsdyr. Det er per i dag ingen spesialutdannelse i henhold til politiet og håndtering av dyrevernsaker. Dyrebeskyttelsen Norge ønsker at det skal utvikles egne kurs for polititjenestemenn for spesielt å lære om dyremishandlingssaker. Det bør her inngå opplæring og undervisning fra blant annet veterinærere, etologer, dyrevernsorganisasjoner, kriminologer etc. Det bør bli undervist i blant annet typiske situasjoner hvor mishandling oppstår, tegn på mishandling og vannskjøtsel, ulike motiver for mishandling, gjennomgåelse av gjerningsmannprofil, samt bevisinnsamling. Det bør videre også utvikles en egen spesialenhet for dyremishandlingssaker, som har den riktige kompetanse og ikke minst engasjement. Manglende påtale og lave straffer kan vitne på at slike saker ikke er prioritert og anses som mindre viktige. Det blir sjelden satt i gang etterforskningskritt i dyrevernsaker.

Dyrevernnemnda er det offentlige organet som skal ivareta dyrevelferden i Norge. Også i nemndene finner man store kompetansemangler i tillegg til manglende økonomiske ressurser.

Det finnes derfor ikke et offentlig organ som tilfredsstillende kan ivareta dyrevelferden, reagere på mishandlingssituasjoner eller forebygge fortsatt mishandling.
mona o
[QUOTE=sunikol]prat med gutten din du, for han føler på samme vis som deg, om du synes det var fæle ting vil han også ha følt det slik. om han gjennom dem blir utsatt for dette.

*kremt*
Tror en liten oppklaring er nødvendig. Jeg sa at kompisene hans bruker YouTube. Sønnen min har aldri brukt det, og har aldri surfet rundt på nett alene. Det får han absolutt ikke lov til. Han har et par faste sider bokmerket med spill, det er alt.

Jeg er en streng mamma

Men jeg tror ikke han har sett noe skummelt eller skremmende - selv om han har kommet hjem og fortalt at den og den får lov å sitte med pc'en og se på YouTube. Det er flere av vennene hans som er hjemme alene etter skoletid.

Litt ot, men må bare.

Kan garantere deg at han har sett mer enn du tror. Så streng er det umulig å være.
Hvorfor i allverden er det alltid andres unger som ser ting de ikke skal?
Plussmedlem
MadShadow
[URLBLOCK1]

Alt sammen står jo der... Bedre å lage en link, enn "skrive" et innlegg under eget navn
Plussmedlem
Mvjnz
Så hvorfor ble ikke videoen med gullfisken fjernet, når den er like ulovlig som den med andungen?

Det undres jeg også på...
Sikkert Men denne guttungen jeg har er så "gjennomsiktig" at hadde han sett noe voldelige greier så hadde det plumpet ut av han for lenge siden. Han har ingen som helst evne til å lyve for sin mor
Han kommer løpende for å fortelle om det er noe på tv som han ikke får lov til å se, eller det er noe voldelig på skjermen. Han sitter ikke og glor til noen voksne stopper han, han sier fra selv med en gang.

Godt mulig du ikke tror meg, men jeg er mammaen hans, og dette vet jeg

Men om tre-fire år er nok ståa en helt annen. Med alderen kommer evnen til å lyve bedre - det vet jeg også

Caasberg
Litt ot, men må bare. Kan garantere deg at han har sett mer enn du tror. Så streng er det umulig å være. Hvorfor i allverden er det alltid andres unger som ser ting de ikke skal? ;)
Alt har med empati å gjøre, evnen til å føle noe som du oppfatter at andre føler.

noen her inne har litt vel mye empati, og roper dyreplageri litt vel fort synes jeg, dette med at fisker har for lite akvarium og lignende kan vel neppe kalles dyreplageri, så lenge det ikke er snakk om et ALTFOR lite akvarium, som den ene oscaren på youtube....

Mens andre mangler litt empati, da de synes det er greit å se på at en andunge som ikke har beskyttelse av moren sin, og i naturen aldri hadde møtt på en oscar/piraya....

Folk er forskjellige
Observerer også at det er litt forskjell mellom de to kjønnene hvordan slikt oppfattes. Ser det bare her i tråden. Vi menn er litt mindre empatisk ovenfor slik (ur-innstinkt kanskje?) Vi klubbet tross alt mammuter i hodet
Huff da... nå får jeg sikkert litt pepper her :P
Heheh, ja men det henger sikkert sammen, de fleste kvinner har vel et innebygget morsinstinkt?
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap