Hvordan løser dere problemet med alle stikkontaktene? (side 2)

Inaktiv bruker
mona o
Gosjameg....det ville ikke blitt noen billig fornøyelse! Glad onkelen til mannen min er elektriker, og gjør sånt for oss :-) Han har montert flere 4-uttaks stikk-kontakter på akvarierommet mitt. [QUOTE=Alexander Løhre]det første du burde gjøre er å bytte de dobble stikkontaktene til 4-er stikk. å legge pr 2x1,5/2,5 på veggen til 3-4 nye punkter burde ikke ta mer tid enn rundt 2 timer. her i stavanger koster mitt el firma ca 600,- i timen inkl. mva. men kan si at det blir fort dyrt:) regn ca 1000kr til 1300,- pr. punkt.


Godt jeg er elektrikker og kan kjøpe utstyret gjennom firmaet og gjøre jobben gratis
Det er som enkelte her sier at fastpris er nok det et firma opererer med og 1000-1300,- pr punkt er nok riktig. Men plasserer man 4 stk 4-ves stikk på vegg ved siden av hverandre er jeg rimelig sikker på en rabatt og betaler for ett punkt + materiellet + en ekstra time.
Inaktiv bruker
Symbiosemannen
Minuset med padder, er at de ligger på gulvet (med mindre du skrur dem opp på veggen) Da er de utsatt for vann, og kan lage kortslutning, og brann i neste padde, da de ikke har sikring. og alle apparatene som er koblet til en padde som kortslutter, kan få overspenning og bli ødelagt, i motsetning til stikk som slår ut sikringen.

Nei nå er du på ville veier her.

Så lenge noe er plugget i veggens stikkontakt og denne kursen er korrekt sikret i sikringsskapet med tanke på tverrsnitt på kabel/ledninger, lengde på ledere og ikke andre krumspring gjort på installasjonen så løser en sikring ut på kortslutning uansett om det er i stikkontakten eller i en skjøteledning utstyret er tilkoblet.
Problemet er hvis du har en ledning som er 100 meter lang som er plugget inn i en stikkontakt i huset og det er langt fra sikring til stikk, og sikringen er feil i forhold til ledertverrsnitt. Da kan det hende at laveste Ik er for liten til at sikringen løser ut ved kortslutning og brann kan oppstå.
Jeg tror de færreste har så lange hesper med ledning liggende under akvarieracken hjemme
Symbiosemannen
ja, da blir det ledninger som blir festet på veggen, ikke inne i veggen som du har nå, men det blir tryggere en skjøteledninger fordi de blir koblet til sikringskapet, og da blir det mye tryggere...


Har du virkelig strøm hjemme hos deg, som ikke har gått igjennom verken inntakssikringen eller sikringsboksen??!!!!??!?!
Symbiosemannen
Minuset med padder, er at de ligger på gulvet (med mindre du skrur dem opp på veggen) Da er de utsatt for vann, og kan lage kortslutning, og brann i neste padde, da de ikke har sikring. og alle apparatene som er koblet til en padde som kortslutter, kan få overspenning og bli ødelagt, i motsetning til stikk som slår ut sikringen.


er ikke noe gøy når de kortslutter nei.. putlett litt for meg selv rundt i akvariene en kveld. brukte en hov i det ene karet for og fiske ut løse blader. måtte en tur på badet, så la hoven på kanten av glasset å 5 sekunder etterpå var leiligheten fullstendig mørklagt... da hadde det selvfølgelig falt en liten dråpe rett oppi padda... tok jo en stund før jeg fant ut hvorfor strømmen gikk(kræsjet litt i dører å møbler på jakt etter lommelykt)
Fisken Magnus
Vil det si at om ikke de er varme, er det da like trykt å ha padder som å ha stikkontakter i veggen ?


Ja, det vil jeg mene. Bortsett fra at padder er mer utsatt for vannsøl, som noen allerede har nevnt.

Det er derfor en fordel å feste dem (f.eks. med strips) noen centimeter over gulvet hvis man har muligheten. Men om dette kvalifiserer som "fastmontert elektrisk utstyr" og dermed plutselig er ulovlig å sette opp selv, det vet jeg faktisk ikke.
Alle mine flerstikk (padder) er hengt opp i trygg avstand fra gulvet, og langt unna vannsøl. Jeg forstår ikke at folk tør eller vil ha padder liggende rett på gulvet i nærheten av akvarier - klar til å ta i mot det vannet som måtte komme!

Slik forskriftene gjelder med skjøte kabler og "padder" skal det ikke benytes på faste instalasjoner. Det vill si elektrisk utstyr som er koblet til og er i drift hele tiden som Tv,Akvarier, Ovner, Lys, Vaskemaskiner etc. listen er lang.

Padder er ment som en midlertidig løsning.
Symbiosemannen
spørs hvor fint du skal ha det.. men hvis du legger ledningene på utsiden av veggen, og ikke inni, blir det nok ikke så dyrt... selv om elektrikere har en gjennomsnittspris på 400kr. timen. så gjør han nok 10 stikk på 2-3timer. men pris er forskjellig fra firma til firma, husk å ring flere forskjellige å spør om pris! du vil nok oppleve at det er litt forskjell :)


Mange år siden en elektriker jobbet for 400,- i timen, det skjer ihvertfall ikke rundt oslo området.
Du må nok regne med 2-3 timer 6-800,- pr.time + matrialkostnader(stikkkontakter, ledning osv).
Kai Henrik Gunderstad
Men uansett, en skjøteledning/padde vil nok mest sansynlig ikke ha noe som helst varmgang i og med at en "skikkelig" skjøteledning/padde tåler 16A og CA 3200watt.. Så hvis ikke du har et sykt stort kar med ekstreme lys og pumper skulle du ikke bruke mer en toppen 500-1000watt. Så lenge en bruker logikk med vann og strøm skal det helt sikkert gå bra med skjøteledning/padde.. Det er min mening.


Nei, her i huset er den ingen store kar. Har 2 stk på 40l, 1 på 54l, 1 på 63l og det største på 185l, så det er bare småkar.

La oss si at hvert av det eletriske utstyret bruker 200watt ( uten av jeg har peiling ), og jeg har 4 stikkontaker i en padde, til sammen 800 watt + at en av stikkontaktene kommer fra en annen padde som holder 5 stk stikkontakter som hver tar 200 watt, da vil det si at fra uttaket i veggen tar det ca 1800watt. Er det brannfarlig da, eller er det bare viss jeg tar over 3200 watt ? Vet at om det kommer en vanndråpe så kommer da kan det bli barnnfarlig, men når jeg har festet de på veggen, er det da like trykt som å har stikkontaker som kommer ut fra veggen ?
Kampfisk
Det er derfor en fordel å feste dem (f.eks. med strips) noen centimeter over gulvet hvis man har muligheten. Men om dette kvalifiserer som "fastmontert elektrisk utstyr" og dermed plutselig er ulovlig å sette opp selv, det vet jeg faktisk ikke.


Vet noen hvem jeg må kontakte får å få svar å om det er lovlig eller ikke ? Jeg vil jo ikke risikere kortsluttning eller bor for ulovlig mortert eletriks utstyr.
Inaktiv bruker
Fisken Magnus
[QUOTE=Kampfisk] Det er derfor en fordel å feste dem (f.eks. med strips) noen centimeter over gulvet hvis man har muligheten. Men om dette kvalifiserer som "fastmontert elektrisk utstyr" og dermed plutselig er ulovlig å sette opp selv, det vet jeg faktisk ikke.


Vet noen hvem jeg må kontakte får å få svar å om det er lovlig eller ikke ? Jeg vil jo ikke risikere kortsluttning eller bor for ulovlig mortert eletriks utstyr.

En skjøteledning med flere uttak på regnes ikke som fasmontert utstyr så lenge den har bevegelig ledning med støpsel i enden for tilkobling i stikkontakt.
Den er full lovlig å benytte og du som ufaglært kan også lage og reparere slike selv.
Inaktiv bruker
Tom Anders
Slik forskriftene gjelder med skjøte kabler og "padder" skal det ikke benytes på faste instalasjoner. Det vill si elektrisk utstyr som er koblet til og er i drift hele tiden som Tv,Akvarier, Ovner, Lys, Vaskemaskiner etc. listen er lang. Padder er ment som en midlertidig løsning.


Alt det du nevner her er feil.
Ingen av de tingene du nevner her er regnet som fastmontert utstyr etter forskriftene.
En annen ting er at det ikke er å anbefale å benytte slike til kraftkrevende apparater. Fast installasjon er bedre og ryddigere enn løse "padder"
Inaktiv bruker
Ken Myrseth
[QUOTE=Symbiosemannen]spørs hvor fint du skal ha det.. men hvis du legger ledningene på utsiden av veggen, og ikke inni, blir det nok ikke så dyrt... selv om elektrikere har en gjennomsnittspris på 400kr. timen. så gjør han nok 10 stikk på 2-3timer. men pris er forskjellig fra firma til firma, husk å ring flere forskjellige å spør om pris! du vil nok oppleve at det er litt forskjell :)


Mange år siden en elektriker jobbet for 400,- i timen, det skjer ihvertfall ikke rundt oslo området.
Du må nok regne med 2-3 timer 6-800,- pr.time + matrialkostnader(stikkkontakter, ledning osv).

Vårt firma har en timepris på 480,- pr time for montører. Er det snakk om å utvide en installasjon med flere stikk, legge opp nye stikk og endringer av installasjonen er det lovpålagt at dette skal dokumenteres i FEBDOK fordi det skal overleveres en samsvarserklæring og sluttkontrollskjema til kunden som er et bevis på at installasjonen er korrekt utført og således et verdipapir som følger boligen ved evnt. salg, takst osv.
Da koster det litt å få besøk av "trikkern"
Kan hende man får en luring til å jobbe svart for 400,- pr time men da er man jackass hvis det lokale tilsynet kommer på besøk og spør om å få se dokumentasjon på utvidet el-anlegg.

Noe å tenke på.

Det er svært enkelt å unngå at paddene blir en kilde til usikkerhet. Fest de på veggen med ledningen ned slik at denne ikke leder vann inn i padden. I akvarieskap fester jeg de på veggen med å lime på de borrelås. Også her med ledningen ned.

Kjøp padder med god kvalitet så er de like sikre som fast innstallasjon. Det som er usikkert med de er bruken. Synes jeg ser for meg at jeg skulle ha elektriker til å sette opp stikk for alle de kontaktene jeg har bruk for til reolen. Det elektriske hadde blitt like dyr som reolen .

Kai Roger Bakken
[QUOTE=mona o]Gosjameg....det ville ikke blitt noen billig fornøyelse! Glad onkelen til mannen min er elektriker, og gjør sånt for oss :-) Han har montert flere 4-uttaks stikk-kontakter på akvarierommet mitt. [QUOTE=Alexander Løhre]det første du burde gjøre er å bytte de dobble stikkontaktene til 4-er stikk. å legge pr 2x1,5/2,5 på veggen til 3-4 nye punkter burde ikke ta mer tid enn rundt 2 timer. her i stavanger koster mitt el firma ca 600,- i timen inkl. mva. men kan si at det blir fort dyrt:) regn ca 1000kr til 1300,- pr. punkt.


Godt jeg er elektrikker og kan kjøpe utstyret gjennom firmaet og gjøre jobben gratis
Det er som enkelte her sier at fastpris er nok det et firma opererer med og 1000-1300,- pr punkt er nok riktig. Men plasserer man 4 stk 4-ves stikk på vegg ved siden av hverandre er jeg rimelig sikker på en rabatt og betaler for ett punkt + materiellet + en ekstra time.
_____________________________________________________

Kan hende man får en luring til å jobbe svart for 400,- pr time men da er man jackass hvis det lokale tilsynet kommer på besøk og spør om å få se dokumentasjon på utvidet el-anlegg.

Noe å tenke på.

det at du setter det opp hjemme hos deg selv gratis, er vel på en måte svart arbeid. du må jo føre skatt og alt det greiene akkurat som om det var på jobb. kan ikke disse reglene, men mener det er noen regler lignende det jeg skrev.
fiskeren
det at du setter det opp hjemme hos deg selv gratis, er vel på en måte svart arbeid. du må jo føre skatt og alt det greiene akkurat som om det var på jobb. kan ikke disse reglene, men mener det er noen regler lignende det jeg skrev.


Hvis reglene er slik, kan man jo ikke engang steike grandiosa til seg selv hvis man er kokk, uten å betale moms, arbeidsgiveravgift og skatt... :S og hva med barnehagearbeideren som har egne barn? Svart arbeid 24 timer i døgnet... :o
Kai Roger Bakken
[QUOTE=Tom Anders]Slik forskriftene gjelder med skjøte kabler og "padder" skal det ikke benytes på faste instalasjoner. Det vill si elektrisk utstyr som er koblet til og er i drift hele tiden som Tv,Akvarier, Ovner, Lys, Vaskemaskiner etc. listen er lang. Padder er ment som en midlertidig løsning.


Alt det du nevner her er feil.
Ingen av de tingene du nevner her er regnet som fastmontert utstyr etter forskriftene.
En annen ting er at det ikke er å anbefale å benytte slike til kraftkrevende apparater. Fast installasjon er bedre og ryddigere enn løse "padder"

jeg vil da si at et akvarie på 540l er fast instalasjon. jeg flytter ikke rundt på den, og den står å bruker konstant strøm..

iallefall. jeg bruker ikke padder til slike ting så står å drar strøm hele tiden. jeg har heller montert opp flere stikk kontakter.
Kampfisk
[QUOTE=fiskeren]det at du setter det opp hjemme hos deg selv gratis, er vel på en måte svart arbeid. du må jo føre skatt og alt det greiene akkurat som om det var på jobb. kan ikke disse reglene, men mener det er noen regler lignende det jeg skrev.


Hvis reglene er slik, kan man jo ikke engang steike grandiosa til seg selv hvis man er kokk, uten å betale moms, arbeidsgiveravgift og skatt... :S og hva med barnehagearbeideren som har egne barn? Svart arbeid 24 timer i døgnet... :o

Alt kan tolkes til å bety mye rart, det er vel der vanlig fornuft skiller vanlige folk fra de som advarselen på hammeren er for.
Inaktiv bruker
Tom Anders
[QUOTE=Kai Roger Bakken][QUOTE=Tom Anders]Slik forskriftene gjelder med skjøte kabler og "padder" skal det ikke benytes på faste instalasjoner. Det vill si elektrisk utstyr som er koblet til og er i drift hele tiden som Tv,Akvarier, Ovner, Lys, Vaskemaskiner etc. listen er lang. Padder er ment som en midlertidig løsning.


Alt det du nevner her er feil.
Ingen av de tingene du nevner her er regnet som fastmontert utstyr etter forskriftene.
En annen ting er at det ikke er å anbefale å benytte slike til kraftkrevende apparater. Fast installasjon er bedre og ryddigere enn løse "padder"

jeg vil da si at et akvarie på 540l er fast instalasjon. jeg flytter ikke rundt på den, og den står å bruker konstant strøm..

iallefall. jeg bruker ikke padder til slike ting så står å drar strøm hele tiden. jeg har heller montert opp flere stikk kontakter.

Hva du mener og tror om fast inst. og hva regelverket sier er to vidt forskjellige ting.
Det er IKKE forbudt å benytte skjøteledninger og "padder" og et akvarie er ikke en fastinstalasjon. Akvariet i seg selv er ikke forsynt med 220 volt. Er det det er det livsfarlig da det er en alvorlig feil et sted der. Alle deler som er forsynt med strøm i et akvarie er løse enkelkomponenter som kan settes inn og tas ut av akvariet ved behov.
Dermed er det ikke noen fast installasjon.
Det stemmer at visse yrkesgrupper, må betale skatt av den jobben de utfører til seg selv, alt skal "oppføres"...

Men det er enkelt å komme unna med å gi deg selv et tilbud på 500,- for jobben, betale til deg selv, og skatte for de... det er ikke ulovlig å gi seg selv et latterlig tilbud..

biXen
[QUOTE=Kampfisk][QUOTE=fiskeren]det at du setter det opp hjemme hos deg selv gratis, er vel på en måte svart arbeid. du må jo føre skatt og alt det greiene akkurat som om det var på jobb. kan ikke disse reglene, men mener det er noen regler lignende det jeg skrev.


Hvis reglene er slik, kan man jo ikke engang steike grandiosa til seg selv hvis man er kokk, uten å betale moms, arbeidsgiveravgift og skatt... :S og hva med barnehagearbeideren som har egne barn? Svart arbeid 24 timer i døgnet... :o

Alt kan tolkes til å bety mye rart, det er vel der vanlig fornuft skiller vanlige folk fra de som advarselen på hammeren er for.

Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap