- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- 400 l - den store tropheus drømmen... (side 2)
400 l - den store tropheus drømmen... (side 2)
Postet 11.02.09 kl 09:43
Postet 11.02.09 kl 09:51
2neliseUffda, ja da ville jeg satset på å kjøpe i zoo butikk selv om det er mye dyrere.
Det eneste i denne omgang er vel å sjekke det som er av biltema butikker i nær området om de har igjen sand av den "gamle" typen.
Jeg har gode erfaringer med rådasand, men den er tross alt 3 ganger dyrere enn biltemasanden... Det er kjipt dersom denne flotte sanden forsvinner fra butikkhyllene hos biltema.
Postet 11.02.09 kl 09:56
Da er karet fylt opp og jeg venter på at tåken skal legge seg. Det er veldig deilig at karet endelig er i gang.
Kjøpte inn rådasand isteden for biltemasand da min tålmodighet plutselig ble redusert.
Bilder kommer snart, men sef. gikk kameraet tomt for batteri når jeg skulle ta bilde. Og det er ikke vanlige batterier heller så den må lades.
Mvh Linda
Kjøpte inn rådasand isteden for biltemasand da min tålmodighet plutselig ble redusert.
Bilder kommer snart, men sef. gikk kameraet tomt for batteri når jeg skulle ta bilde. Og det er ikke vanlige batterier heller så den må lades.
Mvh Linda
Postet 11.02.09 kl 19:30
Da er det vel på tide med noen nye bilder av karet.
Siden jeg fylte opp karet har jeg satt inn ekstra sirkulasjon. Hovedfilteret er en Fluval FX5. Etter ette kommer en filtermodul drevet av en Maxi.Jet PH1200, en Maxi-Jet PH900 med proflow filter og en Boyu 1200. Dette gir ganske bra sirkulasjon i karet syntes jeg. Skal bytte ut noen etterhvert med sirk.pumper med større driv, men det var alt jeg hadde akkurat nå.
![[External Image] [External Image]](http://i232.photobucket.com/albums/ee77/Linka80/400%20L%20Tanganyika/927e3f1c.jpg)
![[External Image] [External Image]](http://i232.photobucket.com/albums/ee77/Linka80/400%20L%20Tanganyika/add335b4.jpg)
1 dags drift
![[External Image] [External Image]](http://i232.photobucket.com/albums/ee77/Linka80/400%20L%20Tanganyika/1037c091.jpg)
Filter og sirk.pumper.
![[External Image] [External Image]](http://i232.photobucket.com/albums/ee77/Linka80/400%20L%20Tanganyika/4bde118a.jpg)
Siden jeg fylte opp karet har jeg satt inn ekstra sirkulasjon. Hovedfilteret er en Fluval FX5. Etter ette kommer en filtermodul drevet av en Maxi.Jet PH1200, en Maxi-Jet PH900 med proflow filter og en Boyu 1200. Dette gir ganske bra sirkulasjon i karet syntes jeg. Skal bytte ut noen etterhvert med sirk.pumper med større driv, men det var alt jeg hadde akkurat nå.
![[External Image] [External Image]](http://i232.photobucket.com/albums/ee77/Linka80/400%20L%20Tanganyika/927e3f1c.jpg)
![[External Image] [External Image]](http://i232.photobucket.com/albums/ee77/Linka80/400%20L%20Tanganyika/add335b4.jpg)
1 dags drift
![[External Image] [External Image]](http://i232.photobucket.com/albums/ee77/Linka80/400%20L%20Tanganyika/1037c091.jpg)
Filter og sirk.pumper.
![[External Image] [External Image]](http://i232.photobucket.com/albums/ee77/Linka80/400%20L%20Tanganyika/4bde118a.jpg)
Postet 12.02.09 kl 21:51
Postet 12.02.09 kl 22:04
Det går helt flott serru. Jeg er ikke nærtagen så bare snakk ut..hehe..
Hadde den store rota i malawikaret og det gikk fint der. Den lille har jeg satt oppå filteret for å sjule det. Kan ikke si at de skal fortsette å være der, men har ikke bestemt meg. Den store var mer for å dele karet.
Ikke noe er fastsatt enda.
Hadde den store rota i malawikaret og det gikk fint der. Den lille har jeg satt oppå filteret for å sjule det. Kan ikke si at de skal fortsette å være der, men har ikke bestemt meg. Den store var mer for å dele karet.
Ikke noe er fastsatt enda.
Postet 12.02.09 kl 22:12
Postet 14.02.09 kl 21:16
Heisann! Du kunne jo egentlig ha fått tilbake biltema sanden fra 540 liter´n du solgte meg, men nå har du fått tak i sand ser jeg... Ser kjempebra ut!
Jeg byttet den ut med hvit finkornet sand, og syntes det ble mye finere. Forresten ble 540 liter´n kjempefin, og den inneholder nå 11 Cyphotilapia frontosa, 10 Altolamprologus calvus, og 3 Ophthalmotilapia nasuta gold kipili. Nydelig og fredelig blanding!! Kommer til å sette igang en gjeng med troffer i et annet kar etterhvert.
Lykke til med 400 liter´n
Mvh Endre
Jeg byttet den ut med hvit finkornet sand, og syntes det ble mye finere. Forresten ble 540 liter´n kjempefin, og den inneholder nå 11 Cyphotilapia frontosa, 10 Altolamprologus calvus, og 3 Ophthalmotilapia nasuta gold kipili. Nydelig og fredelig blanding!! Kommer til å sette igang en gjeng med troffer i et annet kar etterhvert.
Lykke til med 400 liter´n
Mvh Endre
Postet 14.02.09 kl 21:19
Endret: 14.02.09 kl 21:28
Postet 14.02.09 kl 21:45
EndreHeisann! Du kunne jo egentlig ha fått tilbake biltema sanden fra 540 liter´n du solgte meg, men nå har du fått tak i sand ser jeg... Ser kjempebra ut! Jeg byttet den ut med hvit finkornet sand, og syntes det ble mye finere. Forresten ble 540 liter´n kjempefin, og den inneholder nå 11 Cyphotilapia frontosa, 10 Altolamprologus calvus, og 3 Ophthalmotilapia nasuta gold kipili. Nydelig og fredelig blanding!! Kommer til å sette igang en gjeng med troffer i et annet kar etterhvert. Lykke til med 400 liter´n Mvh Endre
Heisann! Tør jeg spørre hvor du fikk tak i denne hviten sanden ? Hvor mye du betalte for den ? Hørtes veldig flott ut! Kunne tenke meg noe slikt selv!
Mvh Kenneth
Postet 15.02.09 kl 00:09
Postet 16.02.09 kl 14:28
Heisann!
Ok Som i vasking før du har den oppi ? Eller som i slamsuging og vedlikehold av sanden i etter du har hatt den oppi karet ?
Postet 16.02.09 kl 14:47
Det tar en del tid å få vasket sanden før du putter den i akvariet. Det skal mange vannskifter i bøtta før du er kvitt "melka", selv om du bare vasker noen få kilo av gangen.
I akvariet er den veldig grei å holde ren, da fiskeavføring og eventuellt overskytendes for samler seg oppå sanda, og ikke forsvinner nedimellom.
Nå har jo dette en tendens til å synes veldig godt på hvitt underlag også, så det blir oftere slamsuging enn en kanskje ville hatt med mørkere sand...
Med kraftig sirkulasjon og god filtrering så er dette et ubetydelig problem. =)
I akvariet er den veldig grei å holde ren, da fiskeavføring og eventuellt overskytendes for samler seg oppå sanda, og ikke forsvinner nedimellom.
Nå har jo dette en tendens til å synes veldig godt på hvitt underlag også, så det blir oftere slamsuging enn en kanskje ville hatt med mørkere sand...
Med kraftig sirkulasjon og god filtrering så er dette et ubetydelig problem. =)
Postet 16.02.09 kl 20:44
Heisann!
Ok .. Har 2000 liter i timen filtrering på 350 liter kar, samt jeg skal bestille en sirkulasjons pumpe på 5000 liter, så da burde det gjøre susen Tror jammen meg at jeg skal prøve den sanden.. Virker veldig lovende!!
Hvor mye anbefaler du og kjøpe til en 250 liter ?
Hvor mye anbefaler du og kjøpe til en 250 liter ?
Postet 16.02.09 kl 20:48
Kenneth SkjervenHvor mye anbefaler du og kjøpe til en 250 liter ?
Anbefaler deg Carib Sea sin Fiji Pink sand, den buffrer vannet. Alger legger seg ikke så lett på denne sanden! Jeg bruker selv sand fra Carib Sea og er strålende fornøyd!
Eneste minuset er at den koster litt.
I en 250 liter klarer du deg kanskje med 13 kg. Det kommer litt ann på hvor tykt lag du vil ha?
Postet 16.02.09 kl 20:55
Postet 02.03.09 kl 08:12
Hehehe.. nei, det har ikke kommet noe fisk i karet enda. Driver ivrig med innkjøring på tredje uke her. Vil at karet skal være skikkelig innkjørt før jeg kjøper fisker. Orker ikke miste disse flotte fiskene med en gang lissom.
Ellers har jeg ikke bestemt meg enda for hva slags troffe jeg vil ha. Tror jeg bare må se noen og så finner jeg den riktige. Må si at det fristet veldig å kjøpe en gruppe på 25 stk moliro av en i Sverige, men det blir litt langt å reise ca 7-8 timer akkurat nå. Prisen var upåklandelig. 1000 SEK for 25 flotte fisk er veldig verdt turen, men det er litt langt.
Så for tiden driver jeg å regulerer sirk pumper og bytter vann..
Ellers har jeg ikke bestemt meg enda for hva slags troffe jeg vil ha. Tror jeg bare må se noen og så finner jeg den riktige. Må si at det fristet veldig å kjøpe en gruppe på 25 stk moliro av en i Sverige, men det blir litt langt å reise ca 7-8 timer akkurat nå. Prisen var upåklandelig. 1000 SEK for 25 flotte fisk er veldig verdt turen, men det er litt langt.
Så for tiden driver jeg å regulerer sirk pumper og bytter vann..
Postet 02.03.09 kl 08:33
Postet 02.03.09 kl 15:03
Postet 02.03.09 kl 21:40