Tråd om Caridina sp. ´blue-berry bee´ (side 2)

Så kult

Gratulerer, Sanne!

Og tusen takk til Michael, ingen grunn til å gå i skammekroken!

Du må holde oss oppdatert, Sanne, håper du får de til! Kanskje ikke prisen var så ille likevel - dyrebutikk og forholdsvis ny rekeart.
hehe, helt okay det michael, ingen grunn til å gå i skammekroken, hadde nok ikke oppklart dette uten deg ^^

da skal jeg "straks" rette opp vannverdier til sulawesikar, må bare få over rødneserekene i asiakaret først. i butikken gikk de i ph 6.5, men skal nok få hevet dette ja skal bli spennende å se om jeg får disse til.

har bare 7 stykker, de andre 8 ble nok levendebuffet for de 3 dvergkulene som gikk i samme kar. innehaveren gjør nok ikke samme tabben en gang til :p
Eg har ingen praktisk erfaring med Sulawesi reker endå. Kardinalreker er planlagt, men det tar sin tid med innkjøring av karet...

Likevel anbefaler eg å være forsiktig med å tilpasse vannverdier, fra 6,5 til 7,5 er en stor hopp! Angående temperaturen ville eg kanskje ikke gå så mykkje over 27 grader. Har funnet info om VF og det var i utgangen av innsjøen og de målte 27 grader. På en nettbutikk (FRAKU) står det anbefalt 20 - 26 grader, men det er tull.

Det som eg vurderer for å være viktig er en god oksygenforsyning gjennom lufting. Høge vanntemp. korrelerer ofte med lave oksygenkonsentrasjoner. I tillegg kan lufting ha en positiv effekt på pH.

Har ikke funnet skammekroken her i huset. Korleis skal den ser ut???
Jeg tror skammekroken involverer en type skrivebord/pcbord, samt PC med tilhørende utstyr Egentlig et ganske koselig sted å være, med andre ord.
for øyeblikket går det et luftdrevet svampfilter i karet, så det bobler godt. tempen ligger på ca 23 grader foreløpig.
skal selvfølgelig ikke hive oppi ei spiseskje natron, her skal det gå sakte for seg! men må som sagt ha ut det som ikke skal ha sulle-verdier, altså "straks" og ikke straks :p
akkurat nå ser jeg ikke en tøddel da jeg var uheldig og ga armaturet et bad (det tålte ikke vann)
men i løpet av uka skal jeg ha begynt justeringer.
Syntes betegnelsen blackberry var noe rar,så jeg googlet blueberry

Se på denne linken her,og det er en ny type reker solgt som art blacberry fra Sulawesi.

http://crusta.de/sulawesi/blueberry-bee_9415

Sorry-leste ikke siste innleggssiden....
Gåten var alt løst

Michael Niesar
Hei Sanne, Hårvard, det er en ny art for kunnskapsbasen. Mvh Micha

Supert! Vi nærmer oss 100 arter. Den nye profilen er på plass om et par strakser.

Edit:
Profilen er på plass her

Informasjonen er foreløpig sparsom. Jeg går i gang med å legge inn Sannes beste bilder manuellt.

Edit:
Bildene er nå lagt inn og blir synlige snart.
wohoo! detta var jo litt morro da

nå har rekene fått nytt hjem, og jeg har begynt tilpasninga til riktige vannverdier, så nå får jeg bare krysse fingre og tær for at ting går bra
Hold oss oppdaterte. Det er en interessant art.

Kikket på Imazolistene og ser at dem selges som Blackberry. Ganske stiv pris i forhold til de vanligere artene.
en liten oppdatering følger!

[External Image]
Temperaturen har kommet opp i 26 grader
Ph har kommet opp til 7, skal opp til 7.5 i løpet av morgendagen tenker jeg
KH 2-3

Har funnet ganske mange tomme skall etter skallbytte, satt nærmest og så på ett her om dagen. da satt reka ganske lenge og glodde i et hjørne, men den gjemte seg ikke i mosen faktisk. Inget frafall enn så lenge som jeg kan se, de er bare 7, men kan faktisk se opptil 4 stykker på en gang når de velger å vise seg.

De er ikke så ivrige på mat. veldig sjelden de går for pellets, så som regel må jeg slamsuge med en luftpumpeslange opp restene for å unngå mugg og annet gugg. de sitter som regel i mosen eller på røttene og piller. De har fått selskap av en liten eplesnegle som ryddemannskap :p Det kommer etterhvert en marimoball her og.

karet er svakt buet, så ikke altfor lett å ta bilde desverre. men det skjer nå ikke så mye, så de fleste bildene blir jo ganske like :p

Disse er kjøpt på tropehagen, de bruker ikke imazoo til fisk etter hva jeg skjønte, men en annen svensk importør, tropeinnporten eller hva hu sa.
de er kjøpt som blackberry ja, for 79 kr/stk. ikke billig, men så koster jo crs 50 kr stykket og da, og de er jo ikke av den beste kvaliteten mht hvitfarge o.l, så egentlig er vel ikke prisen altfor gæli.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
morsomt a det endelig ble en oppklaring i det hele

fine bilder sanne.

hold oss oppdaterte. skulle netsne laget en egen tråd som du kan skrive oppdateringene om reken på
næh, men man kunne jo forandra trådnavn litte grann antar jeg. men det er ikke så altfor viktig egentlig. men er jo litt stas å finne noe helt nytt da
i og med at det lille som fins av info er på tysk, hvilket jeg ikke kan, er det spennende å se om jeg får dette til.
Vi kan jo oversette for deg hvis det er noe du lurer på
Taiwan pale blue
er en art jeg har som ikke ligger i basen. den finnes hos www.rejefarmen.dk

Disse er todelt i farge, brun med cappucino stripe på rygg og en på tvers i halen (som et oppned kors), mens den andre typen har samme mønster bare i transparent blå kropp, og lyseblå striper. Ble solgt som Neocarinia sp. i butikk. Skal få lagt ut mine bilder ettehvert her.

atle.
Sanne
Disse er kjøpt på tropehagen, de bruker ikke imazoo til fisk etter hva jeg skjønte, men en annen svensk importør, tropeinnporten eller hva hu sa.

Da er det Imazo. Deres firma som betjener norske kunder er Tropeimporten A/S.

Sanne
de er kjøpt som blackberry ja, for 79 kr/stk. ikke billig, men så koster jo crs 50 kr stykket og da, og de er jo ikke av den beste kvaliteten mht hvitfarge o.l, så egentlig er vel ikke prisen altfor gæli.

Butikkens innkjøpspris på denne arten er kr 28. Med tanke på at det nok er noe svinn og avgang av levende dyr, er ikke 79,- så ille.

Vil andre prøve seg på arten, kan de sikkert be sin lokale akvarieforretning om å bestille de.
Artikelnr: 034.0031
Benämning: BLACKBERRY RÄKA, Caradina sp.
frosken
Vi kan jo oversette for deg hvis det er noe du lurer på :-)

tja, forsto ikke så altfor mye av linken til michael, må jeg innrømme :p

virker som temperaturøkningen + tiden har gjort rekene mer aktive. ser flere pusle rundt akkurat nå
webcomic: en rekes frustrasjoner.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
He,he den var fin

Du får klippe og lime hvis vi skal oversette,sikkert flere enn jeg som kan tysk.Ikke sant folkens
jaja, ikke noe særlig å oppdatere her, ikke no nytt som skjer. skallbytte nå og da, de løper fremdeles ikke til fortabletter no særlig. de sitter og piller. marimoballen var en hit dog, tok ikke en time engang før det kom en for å pille :p
heller ingen dødsfall sålangt, som jeg kan se. ser som regel ikke mer enn 1-4 stykk av gangen dog.
næmmen.. trur nesten ikke mine egne øyne jeg!

[External Image]

[External Image]

[External Image]

beklager farger og kvalitet, vannet er skikkelig brunt pga røttene...pluss at reka stilte seg akkurat i buen på karet :p
Tilfeldig bekjentskap
© Ina Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap