- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Trond's første akvarium (63liter) (side 2)
Trond's første akvarium (63liter) (side 2)
Trond StegarudDa har jeg skiftet vann hver dag. begynner bli mer orange på tester nå, men nå har jeg ikke foret på 2 dager, kan jeg vente så særlig mye mer? Vil ikke nitriten bygge seg opp igjen når jeg slutter bytte vann hverdag?
Du må fortsette med daglige bytter til nitritt er på null (eller laveste målbare på testen). Fiskene tåler fint å gå noen dager uten mat. Bedre at de sulter noen dager enn at de stryker med av nitritt vil jeg tro.
Postet 21.02.09 kl 17:51
Da begynner testen bli veldig svak gul. mistet en skalare, den sorte.
En ting jeg tenkte på, hva er egentlig jobben til luftpumpa? Jeg har en liten luftpumpe her nå, en 'rena air50'. Hva er fordelen hvis jeg setter denne i karet mitt? ingen?
eller så tenkte jeg bruke den til ett lite guppy yngelkar jeg har fått tak i.
En ting jeg tenkte på, hva er egentlig jobben til luftpumpa? Jeg har en liten luftpumpe her nå, en 'rena air50'. Hva er fordelen hvis jeg setter denne i karet mitt? ingen?
eller så tenkte jeg bruke den til ett lite guppy yngelkar jeg har fått tak i.
Postet 24.02.09 kl 12:42
Har du et filter hvor utløpet står slik at det er god bevegelse i overflaten så er det vanligvis ikke nødvendig å bruke luftpumpe i tillegg. Unntaket er når det behøves kraftigere vannbevegelser og lufting i overflaten for å tilføre mest mulig oksygen. Det kan for eksempel være når det medisineres i karet, ved utslag på ammonikk eller nitritt, når temperaturen er høy eller om fiskene ser ut til å slite på noe vis.
Ellers så er det mange som bruker luftpumpe i akvariet fordi de synes det er dekorativt.
Ellers så er det mange som bruker luftpumpe i akvariet fordi de synes det er dekorativt.
Postet 24.02.09 kl 15:50
Ja jeg satt den i nå for utseeende skyll ble fint.
Har filmet litt for litt siden. her er noen klipp hvis det skulle være av interesse.
<embed width="448" height="361" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" src="http://i76.photobucket.com/player.swf?file=http://vid76.photobucket.com/albums/j5/Tazzen/Film.flv">
Legg merke te malla synger litt på slutten te meg
Har filmet litt for litt siden. her er noen klipp hvis det skulle være av interesse.
<embed width="448" height="361" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" src="http://i76.photobucket.com/player.swf?file=http://vid76.photobucket.com/albums/j5/Tazzen/Film.flv">
Legg merke te malla synger litt på slutten te meg
Postet 24.02.09 kl 20:26
Endret: 24.02.09 kl 20:29
Postet 25.02.09 kl 14:31
Postet 25.02.09 kl 14:43
Postet 25.02.09 kl 14:51
Postet 25.02.09 kl 14:53
Har kjøpt meg litt flere fisk.
2 platy, 1 kampfisk, 2 ryddemaller:P ekke sikker på type, er i videon
Kampfisken lever i en bolle for øyeblikket, testet den 1 dag i 63litern men synes den var for aggresiv, så satt den i bollen. På videon ser dere litt om kampfisken i karet.
Har fått meg ett guppy kar som jeg må få satt igang etterhvert
<embed width="448" height="361" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" src="http://i76.photobucket.com/player.swf?file=http://vid76.photobucket.com/albums/j5/Tazzen/Filmpt2-1.flv">
2 platy, 1 kampfisk, 2 ryddemaller:P ekke sikker på type, er i videon
Kampfisken lever i en bolle for øyeblikket, testet den 1 dag i 63litern men synes den var for aggresiv, så satt den i bollen. På videon ser dere litt om kampfisken i karet.
Har fått meg ett guppy kar som jeg må få satt igang etterhvert
<embed width="448" height="361" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" src="http://i76.photobucket.com/player.swf?file=http://vid76.photobucket.com/albums/j5/Tazzen/Filmpt2-1.flv">
Postet 01.03.09 kl 12:32
Hei trond.
Gratulerer med din nye hobby.
Du er kjempedyktig til å ta bilder (og film).
En fin personlig tråd artig å følge med på.*
Kattene dine er herlige!
Lykke til videre. Og. Jeg lurer på om ikke akvariene dine vil vokse i liter om ikke så lenge.
mvh
Du er kjempedyktig til å ta bilder (og film).
En fin personlig tråd artig å følge med på.*
Kattene dine er herlige!
Lykke til videre. Og. Jeg lurer på om ikke akvariene dine vil vokse i liter om ikke så lenge.
mvh
Postet 01.03.09 kl 12:54
Nydelig kampfisk
Ingen tvil hvorfor det ikke anbefales kampfisk med guppyer ihvertfall. Den likte helt tydelig ikke at de ble for nærgående.
Minner forresten om at du må bytte en god del av vannet i bollen hver dag når du ikke har filter der. Ser ikke at du har varmekolbe der heller. Kampfisker liker ikke for kaldt vann. Jeg synes også det blir for lite for kampfisken over lengre tid. Jeg ville ikke hatt samvittighet til å la den gå permanent i et akvarium stort under 30 liter, basen anbefaler faktisk 60 liter.
Min har hele 125 liter å boltre seg på
Ryddemallene ser ut til å være Corydoras trilineatus. Disse vil forresten helst være en 5-6 stykker for å trives, men om karet allerede har nok fisk så er det vanskelig å gjøre noe med det.
Ingen tvil hvorfor det ikke anbefales kampfisk med guppyer ihvertfall. Den likte helt tydelig ikke at de ble for nærgående.
Minner forresten om at du må bytte en god del av vannet i bollen hver dag når du ikke har filter der. Ser ikke at du har varmekolbe der heller. Kampfisker liker ikke for kaldt vann. Jeg synes også det blir for lite for kampfisken over lengre tid. Jeg ville ikke hatt samvittighet til å la den gå permanent i et akvarium stort under 30 liter, basen anbefaler faktisk 60 liter.
Min har hele 125 liter å boltre seg på
Ryddemallene ser ut til å være Corydoras trilineatus. Disse vil forresten helst være en 5-6 stykker for å trives, men om karet allerede har nok fisk så er det vanskelig å gjøre noe med det.
Postet 01.03.09 kl 17:23
Endret: 01.03.09 kl 17:26
Hei, takktakk
Lillian, takk for utrolig hyggelig tilbakemelding.
Tanta Astrid, ja jeg bytter endel vann hver dag, det er varmekolbe i. Vannet holder 28 grader.
Ja dette er ikke en permanent løsning for kampfisken. Planen er jo ett eget kar. De hadde en startpakke i butikken på 45liter. med mat, filter, sand, varmekolbe, lys. 700kr, men må spare litt først
Lillian, takk for utrolig hyggelig tilbakemelding.
Tanta Astrid, ja jeg bytter endel vann hver dag, det er varmekolbe i. Vannet holder 28 grader.
Ja dette er ikke en permanent løsning for kampfisken. Planen er jo ett eget kar. De hadde en startpakke i butikken på 45liter. med mat, filter, sand, varmekolbe, lys. 700kr, men må spare litt først
Postet 01.03.09 kl 17:26
Det høres ut som en god idè. Med godt stell så går det fint an å ha den i bollen til du har fått skaffet nok penger til et større husvære. Veldig glad for at den har varmekolbe også
Min tilbrakte de første månedene i en 15 liter i påvente av at jeg skulle få tak i nok penger til asiakaret og få kjørt inn det. Gikk helt fint, men ikke tvil om at den liker seg bedre med litt mer plass å svømme på.
Min tilbrakte de første månedene i en 15 liter i påvente av at jeg skulle få tak i nok penger til asiakaret og få kjørt inn det. Gikk helt fint, men ikke tvil om at den liker seg bedre med litt mer plass å svømme på.
Postet 01.03.09 kl 17:31
Har satt kampfisken tilbake i63litern med de andre.
Men den er fortsatt ganske agressiv, den prøver ta fisk, aldri sett den har klart ennå. men ser på den ene hann guppy'n min har blitt nappet litt i sløret, mangler en liten bit.
Ok, så skal jeg se dette ann? Håpe den roer seg litt mer ned, har bare gått der litt over 1døgn. Er så mye ekstra jobb ha den i bolle før jeg evt kjøper kar til den.
Men den er fortsatt ganske agressiv, den prøver ta fisk, aldri sett den har klart ennå. men ser på den ene hann guppy'n min har blitt nappet litt i sløret, mangler en liten bit.
Ok, så skal jeg se dette ann? Håpe den roer seg litt mer ned, har bare gått der litt over 1døgn. Er så mye ekstra jobb ha den i bolle før jeg evt kjøper kar til den.
Postet 06.03.09 kl 12:48
Postet 09.03.09 kl 13:50
Endret: 09.03.09 kl 13:50
Postet 09.03.09 kl 16:07
Postet 10.03.09 kl 14:16
Postet 10.03.09 kl 14:28
Postet 11.03.09 kl 21:11
Postet 11.03.09 kl 21:12