- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Fiskegalskap (side 2)
Fiskegalskap (side 2)
Postet 16.02.09 kl 13:16
Denniz the Menacedet er nok ikke enklere å lage terrasse av bare sand. Naturen vil av seg selv gjøre at den flates ut :S og når du slamsuger grusen vil den heve seg og skli nedover. Jeg syns faktisk det så bedre ut med skiferen stående jeg, men det er jo min tanke (jeg liker godt terrasse :D) Spennende tråd :D
da skjønner jeg ikke hvordan folk får til å bygge så masse forskjellige nivåer i akvariene.... hmmm
Jeg tror jeg skal legge mer skifer i karet, har fler liggende skrått oppå hverandre helt bort til filtret. Da vil det bli som en slags terasse med masse flotte huler under
Var på dyrebutikken i dag og kjøpte ny mann til guppy-hoene.... Jeg pekte ut den jeg ville ha og alt var så greit at, helt til jeg kom hjem. Det var 2 guppy-hanner i posen! Jeg har for lite hoer nå da i forhold til hanner, og jeg har overhodet ikke plass til fler fisk i karet. Håper det går bra til Rio'n er innflyttningsklar.... sukk.
Postet 16.02.09 kl 13:53
Falneyda skjønner jeg ikke hvordan folk får til å bygge så masse forskjellige nivåer i akvariene.... hmmm
Etter over 10 år med akvarium, kan jeg fortelle at jeg skjønner det akkurat like lite som deg.
Hos meg er det alltid padde flatt på bunnen. "Nivåene" jeg får til, lages ikke med sand eller grus men med røtter og store steiner. Å prøve å fortelle grusen/sanda hvor den skal ligge, er fullstendig nytteløst etter min erfaring.
(I et planteakvarium uten fisk vil det kanskje være lettere.)
Postet 16.02.09 kl 14:06
Endret: 16.02.09 kl 14:07
Kampfisk[QUOTE=Falney]da skjønner jeg ikke hvordan folk får til å bygge så masse forskjellige nivåer i akvariene.... hmmm
Etter over 10 år med akvarium, kan jeg fortelle at jeg skjønner det akkurat like lite som deg.
Hos meg er det alltid padde flatt på bunnen. "Nivåene" jeg får til, lages ikke med sand eller grus men med røtter og store steiner. Å prøve å fortelle grusen/sanda hvor den skal ligge, er fullstendig nytteløst etter min erfaring.
(I et planteakvarium uten fisk vil det kanskje være lettere.)
akkurat, da er det egentlig rimelig håpløst da, dersom man ikke vil holde på å flytte på grusen hele tiden.
Postet 16.02.09 kl 14:19
Et lite tips til nivåer i akvarium:
Lim dem sammen med silikon! Skap en vegg og lim de sammen med akva silikon, lim dem fast i glasset. hell gjerne sand over mens silikonen er litt bløt slik at ikke den svarte kanten syns. I karet mitt har jeg brukt silikon for å forhindre at sandet renner ut fra buene jeg har på siden
Lim dem sammen med silikon! Skap en vegg og lim de sammen med akva silikon, lim dem fast i glasset. hell gjerne sand over mens silikonen er litt bløt slik at ikke den svarte kanten syns. I karet mitt har jeg brukt silikon for å forhindre at sandet renner ut fra buene jeg har på siden
Postet 16.02.09 kl 14:24
Jeg bare måtte flytte på noen steiner litt og putte i et par fler. Det er jo så spennende Lurer på om man noen gang blir helt fornøyd egentlig.
Bildene er elendige, håpløst å få til fine bilder når sola skinner ute!
Nå har det blitt en slags terasse igjen, men vi får se hvordan det går, om det blir slik at grusen vil forsvinne vet jeg ikke hva jeg skal finne på....
Jeg synes dette ble riktig så fint. Jeg har en mallehule i sort skifer som vises litt på det nederste bildet. planen er jo å sette inn ancistrus i karet og det hadde vært morsomt å få yngel. Men den hulen er mindre pen og veldig firkanta i formene selv om den vistnok skal være helt super til ancistruser. har prøvd å kamuflert den littegrann.
Bildene er elendige, håpløst å få til fine bilder når sola skinner ute!
Nå har det blitt en slags terasse igjen, men vi får se hvordan det går, om det blir slik at grusen vil forsvinne vet jeg ikke hva jeg skal finne på....
Jeg synes dette ble riktig så fint. Jeg har en mallehule i sort skifer som vises litt på det nederste bildet. planen er jo å sette inn ancistrus i karet og det hadde vært morsomt å få yngel. Men den hulen er mindre pen og veldig firkanta i formene selv om den vistnok skal være helt super til ancistruser. har prøvd å kamuflert den littegrann.
Postet 16.02.09 kl 14:24
Postet 16.02.09 kl 15:57
Postet 16.02.09 kl 18:03
Husk at stein kan skli og rase ut... ikke så veldig bra når steinen befinner seg i et "glasshus".
Over tid vil gravitasjonen sørge for at grus og sand flates mer og mer ut. Og det er da steinen begynner å skli. Det er en stor fare ved å balansere og stable usikret stein i et akvarium. Det kan i verste fall ende med et stort smell og vann på gulvet...Eller en drept fisk, om steinen havner på noen.
Det beste er om du tar dem ut igjen, og så limer sammen med undervanns-lim i de steinformasjonene du vil ha på tørt land, lar det tørke og så setter det tilbake igjen.
Det er selvsagt opp til deg om du vil ta risikoen med usikret stein i akvariet, men du bør være klar over risikoen.
Over tid vil gravitasjonen sørge for at grus og sand flates mer og mer ut. Og det er da steinen begynner å skli. Det er en stor fare ved å balansere og stable usikret stein i et akvarium. Det kan i verste fall ende med et stort smell og vann på gulvet...Eller en drept fisk, om steinen havner på noen.
Det beste er om du tar dem ut igjen, og så limer sammen med undervanns-lim i de steinformasjonene du vil ha på tørt land, lar det tørke og så setter det tilbake igjen.
Det er selvsagt opp til deg om du vil ta risikoen med usikret stein i akvariet, men du bør være klar over risikoen.
Postet 16.02.09 kl 18:13
Endret: 16.02.09 kl 18:15
mona oHusk at stein kan skli og rase ut... ikke så veldig bra når steinen befinner seg i et "glasshus". Over tid vil gravitasjonen sørge for at grus og sand flates mer og mer ut. Og det er da steinen begynner å skli. [I]Det[/I] er en stor fare ved å balansere og stable [I]usikret[/I] stein i et akvarium. Det [I]kan[/I] i verste fall ende med et stort smell og vann på gulvet...Eller en drept fisk, om steinen havner på noen. Det beste er om du tar dem ut igjen, og så limer sammen med [URLBLOCK1] i de steinformasjonene du vil ha på tørt land, lar det tørke og så setter det tilbake igjen. Det er selvsagt opp til deg om du vil ta risikoen med usikret stein i akvariet, men du bør være klar over risikoen.
takk for tipset :o)
Skal holde et øye med steinene mine og se om det skjer noen forandringer. Men nå ligger de slik at noe steinras tror jeg neppe det blir, men at det kan skli litt ut og formasjonene blir flatere tror jeg på. Det ser også ut som at steinene har sunket litt mer ned i grusen enn slik jeg plasserte dem i utgangspunket, men det spiller vel ingen rolle? Jo mer de er ned i grusen jo sikrere ligger dem vil jeg tro ?
Postet 16.02.09 kl 20:30
Hva gjør man på morgenkvisten når den lille prinsessa er levert i barnehagen og man fortsatt ikke skal på jobb fordi man har influensa og er sykmeldt ?
Jo, man lager fiskemat. Det var iallfall det jeg gjorde i dag. Ble så inspirert i går kveld da jeg satt å leste om hjemmelaga fiskemat.
Jeg brukte reker, hvitløk, gulrot og en liten bit agurk, litt vann med utrørt gelatinpulver i. Det ligger nå i en plastpose i kjøleksapet og stivner. Skal hive det i fryseren etterpå tenker jeg.
Kattene fikk også prøve seg på en reke hver, Huskatten så bare dumt på meg men Mr Maine Coon himself glefset i seg reka med stor iver. Problemet er at han griser så fælt når han spiser, pelsen hans blir vel å lukte reker i flere dager framover.
Jadda, det er et forum for akvarister men slenger med et bilde av kattene allikevel.
Til høyre sitter huskatten Lucius, hun blir 2 år til sommeren. Til venstre ser vi grunnen til at jeg ikke kan ha planter i vinduskarmene lengre... Ratøyen's Tim-Tim (McO ns22), han blir 1 år i slutten av mai.
Jo, man lager fiskemat. Det var iallfall det jeg gjorde i dag. Ble så inspirert i går kveld da jeg satt å leste om hjemmelaga fiskemat.
Jeg brukte reker, hvitløk, gulrot og en liten bit agurk, litt vann med utrørt gelatinpulver i. Det ligger nå i en plastpose i kjøleksapet og stivner. Skal hive det i fryseren etterpå tenker jeg.
Kattene fikk også prøve seg på en reke hver, Huskatten så bare dumt på meg men Mr Maine Coon himself glefset i seg reka med stor iver. Problemet er at han griser så fælt når han spiser, pelsen hans blir vel å lukte reker i flere dager framover.
Jadda, det er et forum for akvarister men slenger med et bilde av kattene allikevel.
Til høyre sitter huskatten Lucius, hun blir 2 år til sommeren. Til venstre ser vi grunnen til at jeg ikke kan ha planter i vinduskarmene lengre... Ratøyen's Tim-Tim (McO ns22), han blir 1 år i slutten av mai.
Postet 17.02.09 kl 10:22
Den gress-lignende planten jeg hadde har jeg nå delt opp og plantet i karet og slik ble det... Vet ikke helt om jeg har tro på at dette kommer til å vokse seg til en tett gressmatte for det virker som at disse gresstustene sitter veldig dårlig i grusen. Om noe fisk begynner å rote i grusen der tror jeg kansje plantene bare flyter opp. Får vente å se.
Postet 17.02.09 kl 11:23
nå er jeg lettere irritert og fortvilet kan man si...
Etter vannskifte i 2 uker ble jeg kvitt nitritten i 22-liter'n, tok en ny test i dag for sikkerhets skyld og det var utslag! Skjønner ingenting jeg annet enn at jeg må begynne med vannskifte hver dag igjen Utslaget var veldig veldig lyserosa da, så jeg håper at det klarer seg med bare noen dager og ikke 2 uker til med forflyttning av vann.
grrrrr
Etter vannskifte i 2 uker ble jeg kvitt nitritten i 22-liter'n, tok en ny test i dag for sikkerhets skyld og det var utslag! Skjønner ingenting jeg annet enn at jeg må begynne med vannskifte hver dag igjen Utslaget var veldig veldig lyserosa da, så jeg håper at det klarer seg med bare noen dager og ikke 2 uker til med forflyttning av vann.
grrrrr
Postet 17.02.09 kl 19:06
Grunnen er nok at det blir altfor mye belastning på et lite filter i et lite akvarium. Det er rett og slett for lite filtermateriale til at det kan huse nok bakterier til å ta seg av avfallet. Du får være forsiktig med å mate og bytte vann ofte. Maller er i tillegg kjent for å spise mye og dette kommer også ut igjen. Ikke rart du får problemer med vannet. Du får bare fortsette å være flink og bytte ekstra vann når det er nødvendig frem til storkaret ditt er ferdig innkjørt
Postet 17.02.09 kl 20:14
Endret: 17.02.09 kl 20:14
aha! jaja, da får jeg vel belage meg på litt vannstyr å sparsom foring i ukene framover. Filtret jeg har i 22-liter'n er visst beregnet til et kar på 60 liter, så det burde jo være bra nok...
Da lurer jeg litt på hva jeg egentslig skal bruke 22-liter'n til om en måneds tid. Putte eventuelle gyppy-yngel oppi kansje....
Da lurer jeg litt på hva jeg egentslig skal bruke 22-liter'n til om en måneds tid. Putte eventuelle gyppy-yngel oppi kansje....
Postet 17.02.09 kl 21:34
Jeg vet ihvertfall hva jeg ville gjort Har selv et lite kar (35-liter) som jeg nå planlegger å sette opp som rekekar. Det er så utrolig mange fine! Bare se her. Har ikke bestemt meg ett hundre prosent, men kommer nok til å forsøke meg på krystallreker eller biereker. De er en del vanskeligere å få til enn de amanoene jeg har hatt før så jeg er litt smånervøs, men håper det skal gå greit. Kirsebærreker er også fine nybegynnerreker, men synes de med hvitt på var så mye finere.
Som du skjønner er jeg litt gira på disse for tiden ;b
Som du skjønner er jeg litt gira på disse for tiden ;b
Postet 18.02.09 kl 02:15
Postet 18.02.09 kl 10:22
Nei, det kan jo være et problem. Nå vet jeg det er mange som sender reker med posten i den varme årstiden, men siden det er ulovlig så skal jeg ikke anbefale det
Det kan jo hende noen i nærheten av deg har reker til salgs. Kirsebærreker er ihvertfall ganske vanlige, og formerer seg lett, så de er derfor ofte til salgs blant "menigmann".
Det kan jo hende noen i nærheten av deg har reker til salgs. Kirsebærreker er ihvertfall ganske vanlige, og formerer seg lett, så de er derfor ofte til salgs blant "menigmann".
Postet 18.02.09 kl 15:01
hmmm, en av plantene i Rio'n holder på å bli skikkelig brun! Lurer på om det er alger jeg, eller om planten rett og slett bare sturer. Det er en avlegger fra 22-liter'n, så om den dør helt kan jeg lage fler avleggere. Vokser noe vannvittig denne planten og den er riktisg så fin med røde toppskudd. Men brunt kledde den dårlig
Postet 19.02.09 kl 11:10
Endret: 19.02.09 kl 11:11
skifta ca 35 liter vann i Rio'n i kveld og vannet ble ganske så klart Men, glasset på innsiden ser skittent ut! Tror ikke dette er alger, for det har vært slik siden etter jeg fylte i vann første dag. Lurer på om det rett og slett er støv og smuss fra grusen og roten, enda jeg skylte al grusen og skrubbet rota godt. jaja, forundrer meg ikke om alle plantene tar kveld.. får vel bare vente å se.
Jeg har ikke hatt noe særlig algeveskt i lille-karet, men for et par dager siden oppdaget jeg noen søte, små,grønne prikker på insiden av glasset. Jeg skrapa de enkelt bort med neglen, men må vel skaffe meg en slik algeskrape.
Jeg har ikke hatt noe særlig algeveskt i lille-karet, men for et par dager siden oppdaget jeg noen søte, små,grønne prikker på insiden av glasset. Jeg skrapa de enkelt bort med neglen, men må vel skaffe meg en slik algeskrape.
Postet 19.02.09 kl 20:48