Hvem vil være venn med min kampfisk-hann? (side 2)

Tenyrafar
I akvariumsbutikker sier de at karet skal kjøres inn en uke, folk med peiling vil sikkert si en måned. Personlig så skal jeg la det stå en 2-3uker.

Hvis man setter inn fisk i perioden mellom 2 og 3 uker etter oppstart, så setter man faktisk fisken ned i den aller giftigste perioden... det er nettopp da nitrittnivået er på sitt høyeste, og det aller dummeste man kan gjøre er å sette inn fisk akkurat da. Så å vente "to til tre uker" er veldig uklokt. Sleng nå på en uke til, og vent fire uker, så slipper fiskene å lide så lenge.

Når man har akvarium er det ingenting som heter hastverk! Benytt heller ventetiden til å lese, lære, planlegge og ønskedrømme
for å være litt sarkastisk så har sikkert ikke dyrebutikkene noe særlig imot at du må innom og kjøpe ny fisk når de gamle dør...

Tingen med alle tester og venting og sånt... i realiteten så er det kanskje ikke ALLTID nødvendig, men da leker man med livene til fiskene. Tingen med nyoppstartede akvarium er vel at diverse vannverdier kan kræsje, les litt om nitrit og nitrat spesielt, og ammoniakk.
veldig fint du sa, da blir det ikke fisk i karet før 29 dager fra nå av!

og i fare for å høres utålmodig ut (det blir en måned til jeg hiver i fisk uansett når jeg vet dette) Vil man fremskynde denne prosessen med å helle i litt vann fra et annet akvarium og/eller "fore" filteret litt med fiskemat innimellom?
Å fóre med litt fiskemat annen hver dag er bare bra under innkjøringen. Det sørger for en bra mengde biologisk avfall som bakteriene kan spise. Du trenger bare å slippe en liten klype fiskemat rett i karet (altså ikke stappe det nedi filteret).

Å ta vann fra et annet akvarium har minimalt med effekt, men dersom du har et annet, godt innkjørt filter, er det mye å hente på å skvise det gamle filteret over det nye. Jo mer gugge du får ført over, jo bedre, siden det er i denne gugga at bakteriene bor (så ved å gjøre det, flytter du altså levende bakteriekultur over i det nye filteret - kalles kickstart)
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap