Kan noen hjelpe meg lit her?(arowana) (side 2)

Tenyrafar
husk at trådstarteren er 13, folk flest er ikke akvarieeksperter i hans alder, gi han 5 år så er han sikkert flinkere enn de fleste av oss, jeg tror nok det er veldig få av oss som ikke har gjort feiltagelser med akvariumhold


poenget her er at i tråden Nils linker til har allerede trådstarter blitt frarådet å skaffe både arrowana og rokker. men så en måned eller to senere har han alikevel skaffet seg arrowana.
jeg forstår jo at trådstarter er ung, men når man har fått gjentatte advarsler og ikke vil ta det til seg så har man lagt opp til problemene selv.
Leste akkurat den tråden og så lenge TS er blitt frarådet å kjøpe en arowana kan jeg ikke fatte og begripe at TS har kjøpt en. Det finnes ingen unnskyldning i min bok for dette.

La oss slutte nå. Før det blir for mye av diskuteringen.
Vil bare ha en ting sagt før vi tar kvelden, alder er ikke alltid en unnskyldning.

Kjøpt er kjøpt og spist er spist. La oss heller håpe at trådstarten kan sjekke fiskeprofilene, før han går hen og kjøper det han vil ha. Det alt som skal til.
grunen til at jeg kjøpte den var det at jeg snaket med butik eieren om arowana.
og han sa at han kune ta in en til meg får en bilig penge(før den framviste tråden)
og når han da endelig fik den glømte jeg tråden og betalte får fisken min.(300,-)
Da ble det 300 ekstra på taps-kontoen din, så håper jeg du lar det bli med det.

Så har jeg ett spørsmål til. Har du fortsatt 2stk juvelciklider, 2stk pappegøyeciklider, 3stk heros rotkeil, 1stk gjeddetetra, og 3 stk scalarer + div smått i sammen 180l som du også hadde arowanaen i?
Det lurte jeg også på. Men så svarte Tenyrafar at alle nybegynnere gjør feil ang. "literkrav" osv osv. Så jeg lot være å spørre mer...
Et ord:Uansvarlig fiske eier. Ble 3 ord da.
Ken Myrseth
Et ord:Uansvarlig fiske eier. Ble 3 ord da;).


Ken, hadde han vært 30 - ja. Men gutten er 13 år...

Så unge akvarister bør få veiledning og velmenende råd, i håp om å lede de inn på en god veg når det gjelder akvariehobbyen. Ikke kvasse bemerkninger som enten egner til å skremme vekk, eller egner til å gjøre opprør mot.

Vi har vel alle vært 13 en gang, med alt det innebar
ÆRLIG TALT, Ken!!! Trådstarter er 13 år. Har du barn selv? Barn på denne alderen vil alltid utfordre råd/tips. It`s life! Personlig synes jeg det er langt bedre at barn er medlem av f.eks AF eller NA, fremfor å drive dyreplageri uten å ønske informasjon, noe de faktisk gjør ved å "gidde" å melde seg inn på forum. Det viser ihvertfall et ønske om gi dyrene/fiskene sine et godt liv.

Jeg har all respekt for deg som akvarist, men med en slik uttalelse ovenfor en mindreårig synes jeg du utviser en manglende forståelse for virkelighetens verden!
En 13 år gammel gutt er ikke dum. Men likevel stapper han akvariet fullt av fisk som aldri skulle vært satt inn. Langt mindre i samme karet!

Som denne gjeddetetraen...
Sitat fra fiskebasen:
"Stor rovfisk som ikke egner seg for det vanlige selskapsakvarium. "
Det står at den blir 70 cm....

Akkurat HVA med den setningen er det en 13 åring egentlig er for liten til å skjønne!???

Jeg synes det virker mer som han rett og slett blåser i gode råd og kjøper fisk han synes er tøffe. Ikke noe annet. Så får det gå som det går. Det er jo bare fisk.
Det er særdeles skjelden jeg er uenig med deg, Mona. Men i dette tilfellet synes jeg du tar helt feil. Du har rett i at en 13-åring ikke er dum. Men en 13-åring er tross alt..... en 13-åring. Du ilegger nå en logikk som vi voksne forholder oss til. (Gode råd bør man lytte til). En 13 åring ønsker å finne ut alle ting selv, og vil normalt opponere mot enhver vedtatt sannhet.

Det er simpelthen naturens gang. Noe de fleste her på AF er veldig tilhengere av; naturlig utvikling
jeg syns dere er veldig strenge her , han er bare 13 år og i den alderen ser man veldig på hvordan fisken ser ut og ikke om de passer inn eller hvor stor fisken blir.

Jeg blir mere irritert på foreldrene som ikke følger med på hobbyen hans for de har et ansvar her.

Jeg har selv en guttunge på 10 år og hadde ikke jeg fulgt med så hadde han havnet i en sånt rot som tråd start.

Forskjellen på deg og meg her, Tender, er at jeg sier i fra og nekter å slå meg til ro med et skuldertrekk og "jaja, gutter er gutter".

Det er levende dyr det er snakk om, og om nødvendig så bør lærdommen trøkkes inn så flere levende vesener slipper å lide seg gjennom det å bli eid av sånne. Jeg synes det er helt feil at man bare skal trekke på skuldrene og unnskylde alt mulig med "han er bare 13 år..."

Jeg fikk hund da jeg var 12. Den var ene og alene mitt ansvar. Det er mye ansvar for en 12 åring ville noen si, men jeg ønsket meg den over alt på jord og jeg ville gjøre alt for å bevise at jeg var mitt ansvar bevisst og at jeg fortjente tilliten foreldrene mine ga meg. Det var jeg som stod opp tidligere hver morgen før skolen for å lufte den, fôre den, stelle og børste pels... alt! Og jeg skal love deg at jeg tok mitt ansvar alvorlig, og jeg hørte på de rådene jeg fikk fra voksne. Jeg var livredd for å behandle hunden feil, så jeg slukte alt som ble meg fortalt om hundehold.

Det er nok forskjellen på en 13 åring og en 13 åring, ja....

Trådstarter bestemte seg åpenbart for å drite i alle som rådet ham til å la være å kjøpe arowanaen, i det øyeblikk han så den. Han er ikke for ung til å skjønne det, han ga blaffen.

Og det mener jeg er STOR forskjell - og sånt gidder ikke jeg å dille med og bruke silkehansker på.

tender
Det er særdeles skjelden jeg er uenig med deg, Mona. Men i dette tilfellet synes jeg du tar helt feil. Du har rett i at en 13-åring ikke er dum. Men en 13-åring er tross alt..... en 13-åring. Du ilegger nå en logikk som vi voksne forholder oss til. (Gode råd bør man lytte til). En 13 åring ønsker å finne ut alle ting selv, og vil normalt opponere mot enhver vedtatt sannhet. Det er simpelthen naturens gang. Noe de fleste her på AF er veldig tilhengere av; naturlig utvikling :)
mona o
Forskjellen på deg og meg her, Tender, er at jeg sier i fra og nekter å slå meg til ro med et skuldertrekk og "jaja, gutter er gutter".


Nåja! Det har jeg aldri sagt, kan du finne et sted i tråden hvor jeg sier noe slikt som "gutter er gutter"? Dette er ikke et kjønnsspørsmål Det jeg påpekte var at det er urimelig å anklage et barn utifra en voksen definisjon.
Det er opp til oss voksne å lære våre barn om empati, og det får vi ikke til gjennom å slenge bemerkninger som "uansvarlig akvarist" på et ganske så ubetydelig forum.
Er helt enig med mona o jeg.
Gutten er 13 og kan mest sansynlig lese, men enda så gjør han stikk motsatt av alle rådene han får.
Også enig med mona o. I en alder av 13 år har man all mulig forutsetning for å skjønne at dyr er levende skapninger som skal behandles med respekt. Det skjønte både jeg og søstra mi innen vi var 6-7 år gamle.
Jeg frykter at dette innlegget kan bli langt

En 13-åring kan lese, og skille på rett og galt, ikke tvil om det. Men det gjør også en 9- eller 10-åring. Likevel er den kriminelle lavalder 15 år, og en må være 18 for å kjøpe alkohol, røyk og å stemme. Det er altså en viss forskjell på en alder og en annen alder.

Vi har alle vært 13 år, eller tenåring generelt, og selv vært gjennom perioden hvor gode råd ikke lyttes til, det må være selverfart. Alskens gode råd om at det er dumt å gjøre noe blir ikke hørt før tenåringen selv erfarer at det var dumt. Vil tro at trådstarter har hatt en slik opplevelse nå

Deretter, litt generelt som går litt over problemstillingen her, men som jeg synes det kan være godt å minne seg selv om.

Vi som henger her på AF må nok bare innse at vi er mer enn gjennomsnittlig opptatt av, og klar over, at dyrevelferd også gjelder fisk. Tør påstå at den langt største prosenten som har akvarium, har en fiskesuppe som ville fått oss til å ligge våkne om natta.

Vi må også være klar over at det er en lang veg å gå for å opplyse folk om fisks rett til god dyrevelferd og behandling, og fisks forskjellige krav til samboere og vannverdier. Og er egentlig det så rart?

Fiske er en urgammel tradisjon i Norge, og er fortsatt en viktig inntektskilde for mange. Her fiskes det med diverse kroker. Vi ville vel aldri ha tredd en krok inn i munnen på vår discus, cory eller ciklide! Men svømmer fisken i Mjøsa er det helt greit.

Og det blir innimellom ganske opphetede debatter om avlivning her på AF. Men hvor mange av oss har utstyrt oss med en balje og nellikolje for å bedøve torsken før vi kutter hodet dens?

Håper alle vet hvor jeg står når det gjelder fisks rett på god dyrevelferd og human avlivning når det er nødvendig. Jeg prøver bare å poengtere at dette med fiskehold er noe mer komplisert enn f.eks det å eie en hund eller en kanin. For fisk er liksom todelt, hvor de kan dras etter kroker og slås i hodet rett fra sjø eller elv, men er den i akvariet er det dråpetester til hundrevis av kroner, vannbytter til en stuper, grundige undersøkelser av hvem som kan gå sammen og hvilke vannverdier de skal ha. Stikker vi ned til Mjøsa, så gjelder liksom ikke dette lengre. Da er det "bare en fisk".

Denne motsetningen finnes ikke når det gjelder andre typer dyr folk har som kjæledyr. Det er opplest og vedtatt at alle hunder har følelser (og ikke at Golden retriever har det, mens en Schäfer ikke har det), og da er det også langt enklere å forklare, samt få folk til å forstå at dette er viktig.

Vi her på AF har samlet en utrolig mye kunnskap å dele med de som ikke har tillegnet seg denne kunnskapen enda.

Den sprer vi bedre med opplysning og gode råd, enn kvasse bemerkninger som fører til at folk slutter å besøke AF og gjøre som de vil, med tragiske resultater. Vi kommer lengre med honning enn ris i alle sammenhenger

Jeg unnskylder ikke, eller bortforklarer at folk, uavhengig av alder, foretar ukloke valg etter å ha fått kloke råd. Men verden er ikke så enkel. Hadde den vært det hadde alle fisk, hunder, kaniner, katter og mennesker hatt det godt
er man 13år er man gammel nok til å motta litt "ris" når man gjør noe man vet er galt. når man vet at fisken blir lengre enn akvariet man putter den i trenger man ikke å være så gammel for å forstå at dette er galt.

men det blir heller ikke rett at alle "angriper" en så ung bruker.
nå har han gjort en feil, og med slike tilbakemeldinger (helt på sin plass)
så vil jeg tro han leser seg opp før han kjøper flere krevende fisker.

så til trådstarter vil jeg bare si, nå har du lært.
ta til deg alle gode råd og spør før du kjøper ny fisk, så blir både fisken og du
fornøyd. lykke til med hobbyen.
Du er for liten, albert åberg
Det er tittelen på en barnebok som handler om å ta ansvar for sine egne handlinger.

"(...) Da tenker Albert som så: Er han for liten til å leke med de større fetterene sine, er han kanskje også for liten til å forstå at han ikke skal spise opp alle kakene til bestemor i smug? (...)"

Utklipp av bokanmeldelse her
Akkurat nå synes jeg vi går litt over her. Akkurat den samme diskusjonen kan jeg huske vi hadde for noen uker siden. Og det kom ikke noe godt av det da heller.

før eller siden kommer en av moderatorene til å stenge denne posten fordi det vi nå diskuterer ikke er relevant til hva trådstarter spurte om osv.

Kan ikke noen heller lage en egen tråd ang dette temaet i diverseforumet, slik at de av oss som trenger å "slippe ut litt damp" kan få skrevet fra seg der?
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap