Fluval fx5 (side 2)

Har hørt flere som sier det de 2 siste innleggene sier, for meg hvirker det som vi snakker om 2 forskjellige pumper.
Jeg var en av de første i Norge som fikk denne pumpen for snart 4 år siden og har kun lov ord.
Alle som vil er velkommene for å se/høre den i drift i stuen vår.

En FX5 som fungerer som den skal-skal ikke bråke og ikke slippe bøss hvergang den stopper, da er noe galt.

Men sånn er det, spørr man på nettet om erfaringer på forskjellige ting så får man både positive og negative svar.
Jobben er å "sile"hva du skal høre på?

Samme som å spørre om eheim 2080, etter min mening en pumpe som fortjener å stå i "stallen", den bråker som fy.
Men så har kun jeg vært borti 2 som brukte denne modellen på stuekarr, han som holdt ut lengst holdt ut i ca.1 mnd før pumpen "føyk"ut av huset-vedkommende satt inn FX5 istedenfor.

Det jeg egentlig prøver å si og bruker vannvittig mange ord på er-pumper er som biler"ofte smak og behag".
Det aller meste som kjøpes nytt idag er fullt brukbare.
Men det er forskjell på Hundai og BMW.
Mine tanker rundt pumpe spørsmålet.
Tenker på å kjøpe denne pumpa. Har dere bioballer i den i tillegg til filtrene?
Ken Myrseth
Men det er forskjell på Hundai og BMW;). Mine tanker rundt pumpe spørsmålet.


hehe helt enig, men vil da si Eheim er BMW da og Fluval er VAG av noe slag, så blir å holde seg til Eheim da hehe:P
Liss Nilsen
Tenker på å kjøpe denne pumpa. Har dere bioballer i den i tillegg til filtrene?


Ja det kan du bruker.
Jeg har "macaroni"rør i den ene kurven, efissubstrat i den andre og bio baller i9 den tredje.
Tom Kristiansen
[QUOTE=Ken Myrseth]Men det er forskjell på Hundai og BMW;). Mine tanker rundt pumpe spørsmålet.


hehe helt enig, men vil da si Eheim er BMW da og Fluval er VAG av noe slag, så blir å holde seg til Eheim da hehe:P

Eheim efr ikke med i vurderingen engang, 2080 skrangler jo som en dårlig skutresker.
Ny pumpe
Pumpa er bytta og den nye fungerer bra.En deformert impeller var orsaken til att pumpa bråka.
Så bra du har fått den i orden igjen.
Luft i filteret?
Hei,

Jeg har akkurat også kjørt igang min Fluval FX5, men jeg synes også det er litt for mye støy.
Det høres nesten ut som litt "bobling" inne i filteret.
Kan det være luft som ikke har kommet ut?

- m66 -
makrell66
Hei, Jeg har akkurat også kjørt igang min Fluval FX5, men jeg synes også det er litt for mye støy. Det høres nesten ut som litt "bobling" inne i filteret. Kan det være luft som ikke har kommet ut? - m66 -


Jepp det kan være luft i pumpen-slett litt med det engang jeg og-rugget/ristet/snudde pumpen og lyden forsvant.
vet dette er en gamel tråd, men ett lite spørsmål til dere erfarene fx 5 eiere...... kjøpte ett brukt kar med en brukt fx5 ca to år gammel..... har åpnet den og renset den og alt var rent og pent når jeg fikk den..... men inpelleren bråker som en gammel hestekjærre, det skragler og virker som om det er en stor slark i akslingen, ser sånn ut når jeg skrur av pumpehuset og starter den renset, samme bråket..... noen som har erfaringer med dette, og eventuellt hvor jeg får tak i deler (importør)....
Tyder på at impelleren er "utslitt"det, alle butikker som selger FX5 skal også kunne skaffe reserve deler til den, slik er det etter norsk lov.
Var selv en av de første som kjøpte FX5 i landet og den er tilnærmet lydløs, aldri hatt noe problemer med den og ikke minst må kun renses engen i året(kunne sikkert godt lengre for trykket i pumpen er ikke merkbart dårligere, men merker mere partikler i vannet og da er den klar for rensing(men så er jeg en som liker og ha knall blankt/klart vann).
Så bytt impell så har du nok en relativt lydløs pumpe, fordi om jeg har hørt om noen som klager over at disse bråker-noe de ikke skal gjøre viss alt er i tipp topp stand.

Og har du muligheten eller lyst til det så bare ta deg en tur, så kan du høre hvor stille gående FX5 er, er ikke så langt fra kråkstad til mysen.

Av nyskjerrighet, stort karr skal du bruke den i? Og hvilken fiske typer skal gå i karret?
her ken.... takk for fint svar, var det jeg tenkte meg...... den skal gå i det i muskel karret til sønnen min som jeg kaller det , det er en 600 liter med målene 200x60x50 , går i dag en arwana under oppvekst 5 oscar på ca 25 cm og 3 store gibbier til å rydde opp.... i tillegg til fx5 har jeg også det største am-top filteres gående der.... til høsten skal det to rokker i karret også..... Resten av karrene mine 530+240+120 er dedikert til min lidenskap Tropheuser to grupper + yngel i 120 literen...
Ken Myrseth
Tyder på at impelleren er "utslitt"det, alle butikker som selger FX5 skal også kunne skaffe reserve deler til den, slik er det etter norsk lov. Var selv en av de første som kjøpte FX5 i landet og den er tilnærmet lydløs, aldri hatt noe problemer med den og ikke minst må kun renses engen i året(kunne sikkert godt lengre for trykket i pumpen er ikke merkbart dårligere, men merker mere partikler i vannet og da er den klar for rensing(men så er jeg en som liker og ha knall blankt/klart vann). Så bytt impell så har du nok en relativt lydløs pumpe, fordi om jeg har hørt om noen som klager over at disse bråker-noe de ikke skal gjøre viss alt er i tipp topp stand. Og har du muligheten eller lyst til det så bare ta deg en tur, så kan du høre hvor stille gående FX5 er, er ikke så langt fra kråkstad til mysen. Av nyskjerrighet, stort karr skal du bruke den i? Og hvilken fiske typer skal gå i karret?


Da var impeller skifta og pumpa helt lydløs...... Takk for hjelpen..... mer stille en 2080 en min....
Kjempe fint at den ble lydløs, pumper/filtre som "bråker"er jo ikke brukanes til og ha ti8l akvariumer som skal stå i drift der man oppholder seg mye-jeg hadde ihvertfall taklet det dårlig.
Vet, hadde en venn som kjøpte 2080 men hadde den kun i en mnd tid-byttet den ut etter vedkommende hadde vært her oig hørt på lyden i min FX5, så ja disse er utrolig stillegående, spesielt når man tenker på størrelsen deres.

Men igjen-fint dere fikk fikset dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap