Dårlig futt i pumpa...? eheim. (side 2)

Okei,takker og bukker. Tom,har du lest denne tråden? Har du noen tips?
Kan det være lyrt å bytte rotor/impeller selv om den ikke bråker?Kan det være årsaken til at pumpa er fri for trykk?
Av hva jeg kan se så er forskjellen på 2222 og 2224, er at på 2224 så er den nederste kurven på 1 liter, mens på 2222 på 0,7liter. Disse kurvene er til efimech.

Jeg har lest tråden din ja, men har ingen konkrete tips. Men pumper den like dårlig om du tar å tømmer innholdet i kurvene i 2 bøtter med akvarievann så lenge. Sett den så sammen igjen og fyll opp med vann. Da vil du jo se om det er noe futt i den uten mostand fra svamper, samt efimech og efisubstrat.
Det var jammen lurt Tom,skal prøve det med en gang
Se link
Hei jeg har 2 eheim 2326 (med varme) og 2228 som er nok en 5/6 år gamle og jeg gjorde dette, se mitt innlegg nr 9 her:
for og få mere trykk ut av utblåsrøre..
Det hullet jeg ref til går inn til impelleren..
Ble ikke bedre trykk med bare vann.
Når jeg tok av toppen datt denne lille dingsen ut,helt morken. Og dette hullet kom da til syne...

Samme hull vi snakker om eller?
Ble ikke bedre om jeg tetta det igjen.
Jeg har en 2226 i et annet kar. Noen som vet om rotorene er like på disse to pumpene?Kan jo prøve byttelåne for å se om det blir bedre?
ser på det nederste bildet ditt at den gummisaken sitter fast på undersiden av pumpa. Den skal sitte fast på den øverste kurven(Mulig du vet dette). KAn være at det lekker her og at dette kan få pumpa til å fungere dårlig. Men dette har nok neppe noe å si, men kan jo prøves.
En annen ting er at man skal prøve å unngå at slangene er mye bøyd, for jo mere dem er det jo mere motstand, det samme gjelder om dem er veldig lange.
De bruker ikke samme rotor til info
Ja den bare fester seg når jeg tar av toppen,den er løs altså. Rotoren fra 2226 passer ikke.

Gir opp jeg. Hadde den bare vært ødelagt....
Liss Nilsen
Ja den bare fester seg når jeg tar av toppen,den er løs altså. Rotoren fra 2226 passer ikke. Gir opp jeg. Hadde den bare vært [I]ødelagt[/I]....


Eneste som gjenstår da, er vel å investere i ny rotor:P
Kan se ut som å kjøpe en ny pumpe er løsningen.

Du har seff gjordt reit absolutt alt i/på pumpen, spesielt der vannet går? Har du prøvd å blåse igjenom pumpen? Er det noe motstand?
Kan noe ha satt seg fast inni "toppen"på pumpen?
Tom Kristiansen
[QUOTE=Liss Nilsen]Ja den bare fester seg når jeg tar av toppen,den er løs altså. Rotoren fra 2226 passer ikke. Gir opp jeg. Hadde den bare vært [I]ødelagt[/I]....


Eneste som gjenstår da, er vel å investere i ny rotor:P

Hvorfor det? Er rotoren/impelleren ødelagt?

Er den ikke det så er det å kjøpe ny bortkasta penger(min mening da).
Alle burde kunne se om rotoren/impelleren er "slitt/ødelagt".
Ken Myrseth
[QUOTE=Tom Kristiansen][QUOTE=Liss Nilsen]Ja den bare fester seg når jeg tar av toppen,den er løs altså. Rotoren fra 2226 passer ikke. Gir opp jeg. Hadde den bare vært [I]ødelagt[/I]....


Eneste som gjenstår da, er vel å investere i ny rotor:P

Hvorfor det? Er rotoren/impelleren ødelagt?

Er den ikke det så er det å kjøpe ny bortkasta penger(min mening da).
Alle burde kunne se om rotoren/impelleren er "slitt/ødelagt".

Jeg har vært borti folk som har byttet impeller uten at det har vært synlig slitasje på den og som har hatt problem med trykket. Men når ny rotor ble handla inn så fungerte pumpa som den skulle. Men om dette stemmer 100% vet jeg ikke da.
Ja det er det hullet vi snakker om!! Forige eier har sikker gjort det pga dårlig pumpe trykk når han/hun solgte den!!!!!
Jeg ser at det plastrøret som pakning til kurven er på er veldig kort?
Den skal være til og ta av.
På mine filtre så er dem mye lenger slik at dem går godt ned i den øverste kurven.
Har du sett denne artikkel ang. slitt impeller?

Dra kjeramikakselen forsiktig ut av pumpehuset og tre den inn i impeleren og skjekk om du kan flytte den sidelengs! Du ser det gått på bildene i artikklen.
Tom Kristiansen
[QUOTE=Ken Myrseth][QUOTE=Tom Kristiansen][QUOTE=Liss Nilsen]Ja den bare fester seg når jeg tar av toppen,den er løs altså. Rotoren fra 2226 passer ikke. Gir opp jeg. Hadde den bare vært [I]ødelagt[/I]....


Eneste som gjenstår da, er vel å investere i ny rotor:P

Hvorfor det? Er rotoren/impelleren ødelagt?

Er den ikke det så er det å kjøpe ny bortkasta penger(min mening da).
Alle burde kunne se om rotoren/impelleren er "slitt/ødelagt".

Jeg har vært borti folk som har byttet impeller uten at det har vært synlig slitasje på den og som har hatt problem med trykket. Men når ny rotor ble handla inn så fungerte pumpa som den skulle. Men om dette stemmer 100% vet jeg ikke da.

Nei ikke vet jeg Tom, synes bare det høres rart ut-men kan jo ikke nekte på at det IKKe fungerer, men det beste hadde jo vært å få prøvd en annen først.

Har du ingen mulighet til åfå lånt en rotor/impeller i 5 min bare for å prøve føst?

Mye koster en ny rotor/impell?
Har hatt pumpen helt fra hverandre og gjort alt rent flere ganger i det siste,men skal gjøre det en siste gang i kveld når jeg kommer fra jobb.
Har ingen å låne rotor fra,men hadde vært kjekt om det hadde holdt å bytte ut en sak til et par hundre kroner istedefor å kjøpe ny pumpe
Ken Myrseth
Kan se ut som å kjøpe en ny pumpe er løsningen. Du har seff gjordt reit absolutt alt i/på pumpen, spesielt der vannet går? Har du prøvd å blåse igjenom pumpen? Er det noe motstand? Kan noe ha satt seg fast inni "toppen"på pumpen?



Hvor mener du med "toppen"?
Liss Nilsen
Har hatt pumpen helt fra hverandre og gjort alt rent flere ganger i det siste,men skal gjøre det en siste gang i kveld når jeg kommer fra jobb. Har ingen å låne rotor fra,men hadde vært kjekt om det hadde holdt å bytte ut en sak til et par hundre kroner istedefor å kjøpe ny pumpe:)


Ny rotor til eheim 2224 koster ca 250,- hos webzoo.
Liss Nilsen
[QUOTE=Ken Myrseth]Kan se ut som å kjøpe en ny pumpe er løsningen. Du har seff gjordt reit absolutt alt i/på pumpen, spesielt der vannet går? Har du prøvd å blåse igjenom pumpen? Er det noe motstand? Kan noe ha satt seg fast inni "toppen"på pumpen?



Hvor mener du med "toppen"?

Derr slangene er koblet til, både inn og utblås.
Er denne gjordt skikkelig rein? Bare etpar sneile skal kan være nok til å bremse pumpen voldsomt.
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap