Dårlig futt i pumpa...? eheim. (side 2)
Postet 16.02.09 kl 13:04
Av hva jeg kan se så er forskjellen på 2222 og 2224, er at på 2224 så er den nederste kurven på 1 liter, mens på 2222 på 0,7liter. Disse kurvene er til efimech.
Jeg har lest tråden din ja, men har ingen konkrete tips. Men pumper den like dårlig om du tar å tømmer innholdet i kurvene i 2 bøtter med akvarievann så lenge. Sett den så sammen igjen og fyll opp med vann. Da vil du jo se om det er noe futt i den uten mostand fra svamper, samt efimech og efisubstrat.
Jeg har lest tråden din ja, men har ingen konkrete tips. Men pumper den like dårlig om du tar å tømmer innholdet i kurvene i 2 bøtter med akvarievann så lenge. Sett den så sammen igjen og fyll opp med vann. Da vil du jo se om det er noe futt i den uten mostand fra svamper, samt efimech og efisubstrat.
Postet 16.02.09 kl 13:11
Endret: 16.02.09 kl 13:11
Postet 16.02.09 kl 13:18
Postet 16.02.09 kl 13:28
Postet 16.02.09 kl 13:35
Postet 16.02.09 kl 13:47
Postet 16.02.09 kl 13:50
Postet 16.02.09 kl 13:54
Postet 16.02.09 kl 13:56
Postet 16.02.09 kl 13:56
Postet 16.02.09 kl 14:02
Postet 16.02.09 kl 14:04
Tom Kristiansen[QUOTE=Liss Nilsen]Ja den bare fester seg når jeg tar av toppen,den er løs altså. Rotoren fra 2226 passer ikke. Gir opp jeg. Hadde den bare vært [I]ødelagt[/I]....
Eneste som gjenstår da, er vel å investere i ny rotor:P
Hvorfor det? Er rotoren/impelleren ødelagt?
Er den ikke det så er det å kjøpe ny bortkasta penger(min mening da).
Alle burde kunne se om rotoren/impelleren er "slitt/ødelagt".
Postet 16.02.09 kl 14:06
Ken Myrseth[QUOTE=Tom Kristiansen][QUOTE=Liss Nilsen]Ja den bare fester seg når jeg tar av toppen,den er løs altså. Rotoren fra 2226 passer ikke. Gir opp jeg. Hadde den bare vært [I]ødelagt[/I]....
Jeg har vært borti folk som har byttet impeller uten at det har vært synlig slitasje på den og som har hatt problem med trykket. Men når ny rotor ble handla inn så fungerte pumpa som den skulle. Men om dette stemmer 100% vet jeg ikke da.
Postet 16.02.09 kl 14:12
Ja det er det hullet vi snakker om!! Forige eier har sikker gjort det pga dårlig pumpe trykk når han/hun solgte den!!!!!
Jeg ser at det plastrøret som pakning til kurven er på er veldig kort?
Den skal være til og ta av.
På mine filtre så er dem mye lenger slik at dem går godt ned i den øverste kurven.
Har du sett denne artikkel ang. slitt impeller?
Dra kjeramikakselen forsiktig ut av pumpehuset og tre den inn i impeleren og skjekk om du kan flytte den sidelengs! Du ser det gått på bildene i artikklen.
Jeg ser at det plastrøret som pakning til kurven er på er veldig kort?
Den skal være til og ta av.
På mine filtre så er dem mye lenger slik at dem går godt ned i den øverste kurven.
Har du sett denne artikkel ang. slitt impeller?
Dra kjeramikakselen forsiktig ut av pumpehuset og tre den inn i impeleren og skjekk om du kan flytte den sidelengs! Du ser det gått på bildene i artikklen.
Postet 16.02.09 kl 14:18
Endret: 16.02.09 kl 14:19
Tom Kristiansen[QUOTE=Ken Myrseth][QUOTE=Tom Kristiansen][QUOTE=Liss Nilsen]Ja den bare fester seg når jeg tar av toppen,den er løs altså. Rotoren fra 2226 passer ikke. Gir opp jeg. Hadde den bare vært [I]ødelagt[/I]....
Jeg har vært borti folk som har byttet impeller uten at det har vært synlig slitasje på den og som har hatt problem med trykket. Men når ny rotor ble handla inn så fungerte pumpa som den skulle. Men om dette stemmer 100% vet jeg ikke da.
Nei ikke vet jeg Tom, synes bare det høres rart ut-men kan jo ikke nekte på at det IKKe fungerer, men det beste hadde jo vært å få prøvd en annen først.
Har du ingen mulighet til åfå lånt en rotor/impeller i 5 min bare for å prøve føst?
Mye koster en ny rotor/impell?
Postet 16.02.09 kl 14:20
Postet 16.02.09 kl 14:36
Postet 16.02.09 kl 14:36
Liss NilsenHar hatt pumpen helt fra hverandre og gjort alt rent flere ganger i det siste,men skal gjøre det en siste gang i kveld når jeg kommer fra jobb. Har ingen å låne rotor fra,men hadde vært kjekt om det hadde holdt å bytte ut en sak til et par hundre kroner istedefor å kjøpe ny pumpe:)
Ny rotor til eheim 2224 koster ca 250,- hos webzoo.
Postet 16.02.09 kl 14:48
Liss Nilsen[QUOTE=Ken Myrseth]Kan se ut som å kjøpe en ny pumpe er løsningen. Du har seff gjordt reit absolutt alt i/på pumpen, spesielt der vannet går? Har du prøvd å blåse igjenom pumpen? Er det noe motstand? Kan noe ha satt seg fast inni "toppen"på pumpen?
Hvor mener du med "toppen"?
Derr slangene er koblet til, både inn og utblås.
Er denne gjordt skikkelig rein? Bare etpar sneile skal kan være nok til å bremse pumpen voldsomt.
Postet 16.02.09 kl 15:06