Roy sin akvarieblogg. (side 2)

dette ser jo bra ut men hadde du hatt en bakgrunn så hadde det blitt enda finere så du slipper å se veggen. Det holder bare å henge opp et mørkt tøystykke i første omgang.
Ritus
dette ser jo bra ut men hadde du hatt en bakgrunn så hadde det blitt enda finere så du slipper å se veggen. Det holder bare å henge opp et mørkt tøystykke i første omgang.


Enig der ja, bakgrunn hadde gjort seg mye bedre i karet.
Har litt tunnelsyn så tøystykke har jeg faktisk ikke tenkt på, men det må på
Liten oppdatering.
Ikke store forandringene i karet, men noen.
Har tatt ut cykliden og satt den i ett annet kar til nitriten forsvinner, men den er fortsatt på 0.7 ca, tar 30% vannbytte hver eneste dag.
Tar også og går over med hov for og plukke opp planterester og annet rusk, men det ser ut som nivået har stagnert og ikke vill mere ned.

Er det noe jeg gjør feil? noe jeg kan gjøre for at det skal synke litt kjappere enn det gjør nå, eller er det dette som er normalt?



Om du har et annet innkjørt filter så kan du prøve å overføre noe av guggen fra det filteret til filteret i karet hvor det er nitritt. Det kan muligens få fortgang på ting. Ellers så tar innkjøringen 4-5 uker uansett. Har du fremdeles like mye nitritt etter 4 uker derimot, da spøker det for at filteret er for lite til akvariet.
Hvis jeg har forstått det riktig har du ingen fisker i karet nå ?

Da ville jeg ha sluttet å bytte vann til de gode bakteriene har bygd kollonier i filteret som er store nok til å fjerne nitritten. Det trengs avfallstoffer til det, så la bare blader og rusk fra plantene ligge.

Vet ikke når du satte opp karet, men du trenger to typer bakterier i filteret - de som spiser ammoniakk/amonium og de som spiser nitritt. Disse kolloniene bør vare i balanse og tilpasset avfallsmengden i karet.

Nitritt-bakteriene vokser saktere i antall enn ammoniakktilførselen i et nyoppsatt kar. Derfor blir det først en ammoniakk-topp (hvor farlig den er avhenger av PH. Jo høyere PH ligger over 7, desto farligere er det med høye ammoniakk/amonium-verdier)

Bakteriene som fjerner nitritt øker ikke så lenge det er ammoniakk i karet.

Du må derfor komme deg gjennom både ammonaikkfasen og tida det tar for de nitrittspisende bakteriene å bygge seg opp før karet er i balanse.

Så lenge du bytter vann hele tiden, forsinker du trolig prosessen.

Hvis du ikke har fisk i karet - ikke bytt mer vann og ikke rør filteret før nitritten synker av seg selv.

Når du setter inn fisk igjen må du likevel følge nøye med, for da stiger avfallsmengden og bakteriekolloniene må få tid på seg ti å vokse i takt med belastningen. Lurt å fore lite i denne fasen.

Jeg begynte f.eks med tre neontetra i en 116 liter jeg satte opp nylig - etter at ammoniakk var stabilt på 0, nitritt på 0 og nitrat på 12,5 mg/l

Så økte jeg med 2 neon til etter noen dager, tre neon etter noen dager til, 2 dverggurami og en ancistrus etter en uke til og så til slutt 7 kardinaltetra som jeg satte inn samtidig (målte vannverdiene hele veien).

Mulig jeg er veldig forsiktig, men har hatt fine vannverdier hele veien i dette karet

Mens du venter kan du jo kose deg med innredningen og planlegge hvilke fisker du skal ha. Er jo halve kosen det



Tusen hjertelig takk for gode råd, og ikke minst en solid og lettforståelig innføring i nitrit, ammoniak/ammonium, setter stor pris på det.

Tante Astrid: Ikke sikker på om filter holder mål, da jeg ikke vet antall liter i timen på det, tok uannsett 2 bilder, for og vise filter/pumpe så kan dere gi tilbake melding om hva dere tror.

Her er hele "pakken"
[External Image]
Her er ett nærmere bilde.

[External Image]

Hva tror dere? for liten?
Dette var en ferdig pakke som jeg kjøpte på en dyreforretning i Trondheim og alt hører sammen.


Gurimalle: Du har rett ja, ingen fisk i karet nå.
Sommerfugl cykliden min er flyttet til ett mindre kar, men det karet er mere enn bolle, derfor hastverket med og få "stor" karet friskt så fort som mulig.

Så hvis jeg har forstått deg rikti så er alt av rusk, bladrester og skitt bra nå i begynnelsen for og begynne kampen mot nitritten?

Karet har vell stått oppstartet 2-3 uker nå, Tok oppi fisk allerede etter 1 uke (dyrebutikken sitt råd, jeg viste ikke bedre da.)


Men så da er det lureste for meg nå fremover å ikke røre karet fremover nå frem til nivået for nitrit er på 0?

Fisk har jeg allerede bestemmt

Listen er som følger:

Neontetra stim på ca 10 stk.
Ancistrus sp oppdrettsvariant 2-3 bittesmå (nydelige fisker)
Corydas?, gjerne panda.
Kulhii ål- Disse har jeg skjønt att jeg bør ha flere av siden det er stimfisk.
Sommerfuglcyklider
Det er også flere men det er utrolig tidlig på morgenen nå så kommer ikke på flere, men bilder ankommer samtidig som fiskene

Blitt ekstremt sjarmert av L maller, spesielt L-018 Golden Nugget, men ja karet mitt som rommer 96liter er for smått, lurer da på om de kan bruke dette karet som vekst kar, til større kar ankommer etter oppussing?
Hvor er alt filtermaterialet og svampene i det filteret du viser bilde av ???
Jeg synes filteret ser tomt ut?
mona o
Hvor er alt filtermaterialet og svampene i det filteret du viser bilde av ??? Jeg synes filteret ser tomt ut?

Filter matrialen er der, er 3 svamper inni.
synes dette var artig lesing jeg følger med her!
Det var noe som slo meg også : at det er for lite filtermaterial inni.Har du gjort noen forandring med filteret?Mona har nok sett rett,for slik det ser ut på bildet så sirkulerer du bare vannet.Er filteret originalt som det er avbilda i akv?

mvh
Ewi
Det var noe som slo meg også : at det er for lite filtermaterial inni.Har du gjort noen forandring med filteret?Mona har nok sett rett,for slik det ser ut på bildet så sirkulerer du bare vannet.Er filteret originalt som det er avbilda i akv? mvh

Filteret er orginalt ja, kom med 3 svamper, 2stk medium og 1 liten en, den ses på toppen.

Det jeg gjorde da, det som kan ha noe med det å gjøre, jeg trykte svampene ned i "sporet" å det skal man kanskje ikke gjøre eller?
Og filter gørra skal den danne seg i bånn eller på topp?

Håper dere skjønnte den, ikke min sterkeste side å forklare enda.
Si ifra hvis dere trenger flere bilder.
Ser ut som et helt vanlig Juwel-filter - et slikt som følger med Juwel Record 60-karene, for eksempel.

Tipper du har en blå, en grønn og en brunsvart svamp ?

I så fall er det vanlig blåfilter hvor de gode bakteriene dannes; nitratfilter, som fjerner nitrat (obs!obs! ikke nitritt, men nitrat, som produseres av de nitrittspisende bakteriene og ellers bare kan fjernes ved vannbytte); og et kullfilter, som tar misfarging av vannet mm.

Kullfiltert bør du fjerne/bytte etter maks en måned. Da kan det begynne å avgi de forurensede stoffene det har tatt opp.

Fordi de nitrittspisende bakteriene produserer nitrat, kan man sjekke om bakteriekulturen er i balanse ved å måle nitrat (NO3-test).

Men så lenge du har nitratfilter som fungerer, får du trolig ikke utslag på denne testen.

Hadde samme problemet i starten, selv. Jeg tok ut kullfilteret, men lot nitratfilteret sitte. Etter en stund er det oppbrukt som nitratfjerner og fungerer visstnok som et vanlig blåfilter i følge kloke hoder her på forumet.

Kanskje lurt å spandere en luftestein og en luftpumpe til cikliden i bollen, hvis du ikke har filter der. Den kan du jo bruke senere også hvis du får yngel, må sette en fisk i karantene e.l. Også bytte vann ofte, selvfølgelig.

Jeg ville tatt ut kullfilteret og erstattet det med et grovt blåfilter. Hvis det er for stort kan du bare skjære av det som er for mye. Så ville jeg latt karet stå til nitrittverdiene var stabile på
... vet ikke hva som skjedde, men teksten forsvant

nitrittverdiene er stabile på under 0,3, skulle det stå

Også ville jeg tatt et vannbytte på 20-30 prosent og begynt forsiktig med et par fisk.


gurimalle
Ser ut som et helt vanlig Juwel-filter - et slikt som følger med Juwel Record 60-karene, for eksempel. Tipper du har en blå, en grønn og en brunsvart svamp ? Det stemmer det, men skal kullfilteret sitte nesten kant i kant med toppen av filterboksen? For jeg har det trykt helt ned nå, ikke sikker på om det skulle gjøres på det viset. I så fall er det vanlig blåfilter hvor de gode bakteriene dannes; nitratfilter, som fjerner nitrat (obs!obs! ikke nitritt, men nitrat, som produseres av de nitrittspisende bakteriene og ellers bare kan fjernes ved vannbytte); og et kullfilter, som tar misfarging av vannet mm. Kullfiltert bør du fjerne/bytte etter maks en måned. Da kan det begynne å avgi de forurensede stoffene det har tatt opp. Og da skal jeg ikke bruke kullfilter i det hele tatt? Fordi de nitrittspisende bakteriene produserer nitrat, kan man sjekke om bakteriekulturen er i balanse ved å måle nitrat (NO3-test). Men så lenge du har nitratfilter som fungerer, får du trolig ikke utslag på denne testen. Hadde samme problemet i starten, selv. Jeg tok ut kullfilteret, men lot nitratfilteret sitte. Etter en stund er det oppbrukt som nitratfjerner og fungerer visstnok som et vanlig blåfilter i følge kloke hoder her på forumet. Kanskje lurt å spandere en luftestein og en luftpumpe til cikliden i bollen, hvis du ikke har filter der. Den kan du jo bruke senere også hvis du får yngel, må sette en fisk i karantene e.l. Også bytte vann ofte, selvfølgelig. Har ikke nå pumpe til "Smokey" (Cykliden) men tar ofte vannbytter. Jeg ville tatt ut kullfilteret og erstattet det med et grovt blåfilter. Hvis det er for stort kan du bare skjære av det som er for mye. Så ville jeg latt karet stå til nitrittverdiene var stabile på


Så litt nærmere

Det noe som mangler i filterboksen din.

Det skal være en hvit "plastkurv" som holder filterene på plass.
Ikke akkurat kurv, med ser ut som en u med et par "hanker" på toppen.

Uten den ser det ut som om det blir dratt mye dritt ned i pumpa.

Kanskje det er hele årsaken til problemene


Er det denne du sikter til?


[External Image]
Henger meg på mona o her
... det filtert ser tomt ut for meg... På mitt juwel filter henger svampene i små kurver i det rommet som er tomt ( om jeg ikke ser feil ) på bildene dine...


Her er et bilde av et liknende filter som er satt opp korrekt:
http://www.juwel-aquarium.de/data/Image/filter.jpg

MVH
Flatiron
Er det denne du sikter til? [IMG]http://i41.photobucket.com/albums/e287/prelude4ws/DSC00200.jpg[/IMG]


Jepp, den er det
Da tror jeg vi har funnet en av grunnene til mine problemer.
Var det noen som sa uerfaren??

Hehe, denne feilen skjer bare 1 gang for å si det sånn..
Mange om beinet her
Fyll opp med svamper så blir det fart på sakene

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap