Nitrit :( (side 2)

Nitritt skal ikke gi senskader så vidt jeg har fått med meg. Ammoniakk derimot er skumle greier. Det kan etse/brenne såpass at fiskene får varige gjelleskader eller stryker med. Har selv en gjeng corydoras som var halvdøde etter transport i ammoniakkvann. De har antagelig gjelleskader, men siden denne arten kan puste gjennom tarmen så klarer de seg likevel bra. Den eneste forskjellen er at de er veldig ofte oppe og snapper luft i forhold til de andre pansermallene jeg har.

Kickstart fungerer veldig bra når det går bra, men man må alltid være forberedt på at det ikke går helt etter planen. Har selv opplevd en mislykket kickstart, men siden det gjaldt en liten 15 liter så var ikke vannbytter noe stort problem
Heisann!
Godt og høre det ihvertfall

Jeg bytter og bytter og bytter og bytter og bytter enda litt til.. Men jeg kommer meg ikke fra orange til gul..

Sikkert byttet 6 - 700 liter siden jeg begynte.. Aner ikke hva jeg har gjort for å bli rammet så hardt hehe..

Noen som har noen tips til mer jeg kan gjøre enn og bytte vann ? Føler jeg har tilsatt atl det jeg kan og enda litt til..
For en del år tilbake hadde jeg også dette problemet, byttet vann hele tiden.
Kom så på å teste vannet i springen, her var nitriten.
Som sagt dette er noen år siden og var i Eidsvoll, de hadde så vidt jeg vet problemer med rørnettet for vannforsyningen.
Heisann!
Ok, jeg har testet vannet i springen, samt alle de andre karene mine. Ikke der problemet ligger
Heisann!
Blir ikke kvitt denne driten jeg! Nå har jeg byttet ytterligere 60% vann bare i dag. Enda mer enn det i går, hva skal jeg gjøre ? Begynner bli desperat..
Det er ikke så mye annet å gjøre enn å bytte vann, filtrene dine er tydeligvis et stykke ifra og være innkjørt.
Kjenner du noen i nærheten med innkjørte karr? Gjør du det så hent noe filterguffe og hell rett i karret, det hadde jeg ihvertfall gjordt.
Heisann!
Har gjort dette 2 ganger allerede da, men tar vel noen døgn før bakteriene setter seg..? Prøve mer vannbytte, og kanskje få tak i noe mer filter guffe i dag da.
Det tar ca.32-35 dager før et filter er omtrent innkjørt, selv om man bruker filterguffe så er ikke filteret innkjørt.
Det bare hjelper til/speeder opp innkjøringstiden litte grann.
Så bare hold ut, du kommer igjennom dette.
Heisann!
Hehehe ok Har jobb foran meg jeg da skjønner jeg.. Begynner så smått og angre på at jeg solgte 160 literen min.. Da kunne jeg hatt fisken oppi der så lenge.. Men men, er på orange, får bare fortsette og bytte vann jeg da
Jeg har hatt dette problemet en gang. og skiftet da vann så svetten rant slik som deg...
Men det jeg så gjorde var å ta fisken i en stamp og skiftet alt vann, hadde i tilsetninger, og tok så fisken tilbake i karet. Det fungerte fint for meg, men tror det er mange her inne som nå vil si FY!
For min del ble det en nødløsning.... All fisken har det fremdeles bra, og har ikke hatt Nitrit siden
Heisann!
Hehe bra at fisken overlevde da

WOOOOHOOOO! Er nå på gult nivå! Endelig altså, jaggu har jeg byttet mye vann de siste dagene.. Krysser nå fingrene for at det ikke skal blusse opp igjen..

Takk for all hjelp fra dere
Godt det gikk såpass bra. Alltid en overraskelse hvor fort nitritten blir borte når endelig bakteriene har formert seg nok. Regner med du er over kneika nå
Heisann!
Uff ja! Håper virkelig det ... Satser på at resten blir planke kjøring! *bank i bordet*
Godt å høre
Har lest på forumet her at bakteriene som spiser nitritt og lager nitrat, ikke formerer seg så lenge det er ammoniakk i karet.

Når du tilfører filterguffe fra et balansert akvarium er mengden av bakterier som spiser ammoniakk og lager nitritt og de som spiser nitritt og lager nitrat like stor.

Men hvis det er ammoniakk i karet vil bakteriene som produserer nitritt øke, mens kolonien med de gode bakteriene, som spise nitritt og lager nitrat, står stille.

Fiskene lager ammoniakk/ammonium. Og setter man inn mange fisker i karet blir mengden naturlig nok mer alt etter hvor mye man forer.

Forhåpentligvis har du nå fått ned ammoniakk-mengden så mye at bakteriene som lager nitrat har økt.

Håper det går fint nå. Lykke til

Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap