Tilsette jod til reker (side 2)

Ken Myrseth
[QUOTE=Anna U.]Men vil ikke kalk påvirke ph og kh også?

Nei. Ikke kalcium ihvertfall.
Kalk (kalsiumkarbonat) vil påvirke både ph/kh og gh. Lettvint sagt så påvirker kalsiumdelen i kalken gh og karbonatdelen ph/kh. Tilsetningstoffer med kalsium bundet til sulfat, for eksempel være Gh/Th +, og bundet til klorider, som for eksempel Gh+, påvirker derimot bare gh. Her (innlegg 4) står det litt mer om disse to forbindelsene.

Det finnes flere typer fôr for reker. Jeg bruker dette. Når det gjelder teststrips så har veldig mange erfaringer med at disse ikke er til å lite på. Du kan jo søke litt rundt på forumet så finner du raskt ut hvor lite populære de er Her er en produktomtale også.

Ellers så er det et godt råd å lese så mye du kan om de rekene du vil holde og kravene de har til både vannverdier og annet. Du finner en del i snegle- og skalldyrbasen og der er det også link til søk på google. Ligger også et par linker til sider som omhandler reker i lenkesamlingen.
Og øke GHen med rein flytende kalcium vil ikke poåvirke PH eller KH.

Men kun GH.
Gidder ikke krangle om det, men bruker både flytende kalcium i saltvann og ferskvann og det påvirker ikke PH eller KH, det bruker man karbonater til som natron og lignende stoffer.
Tante Astrid
[QUOTE=Ken Myrseth][QUOTE=Anna U.]Men vil ikke kalk påvirke ph og kh også?

Nei. Ikke kalcium ihvertfall.
Kalk (kalsiumkarbonat) vil påvirke både ph/kh og gh. Lettvint sagt så påvirker kalsiumdelen i kalken gh og karbonatdelen ph/kh. Tilsetningstoffer med kalsium bundet til sulfat, for eksempel være Gh/Th +, og bundet til klorider, som for eksempel Gh+, påvirker derimot bare gh. Her (innlegg 4) står det litt mer om disse to forbindelsene.

Det finnes flere typer fôr for reker. Jeg bruker dette. Når det gjelder teststrips så har veldig mange erfaringer med at disse ikke er til å lite på. Du kan jo søke litt rundt på forumet så finner du raskt ut hvor lite populære de er Her er en produktomtale også.

Ellers så er det et godt råd å lese så mye du kan om de rekene du vil holde og kravene de har til både vannverdier og annet. Du finner en del i snegle- og skalldyrbasen og der er det også link til søk på google. Ligger også et par linker til sider som omhandler reker i lenkesamlingen.

Skjønner ikke hvorfor du trekker innlegget mitt i tvil-har jeg NEVT kalk??????????Nei faktisk ikke, jeg snakker om flytende kalcium, så slutt og dra innlegene mine ned i søla-har som sagt ikke snakket om kalk.
Kalk er noe jeg ikke bruker nettopp pga at det fucker de andre vannverdiene.
Trekker så absolutt ikke innlegget ditt i tvil, men ville bare utdype og forklare at kalk og kalsium er to forskjellige ting. Sånn som det stod så kunne det lett misforstås av noen som ikke er helt inne i begrepene. Det var da ikke meningen å undergrave din ekspertise og beklager om du oppfattet det slik.
Tante Astrid
Trekker så absolutt ikke innlegget ditt i tvil, men ville bare utdype og forklare at kalk og kalsium er to forskjellige ting. Sånn som det stod så kunne det lett misforstås av noen som ikke er helt inne i begrepene. Det var da ikke meningen å undergrave din ekspertise og beklager om du oppfattet det slik.

Unskyld.....Skulle ha ordlagt meg annerledes.....
Kalk er ikke brukanes nettopp pga at det øker det meste av andre vannverdier også, som PH/KH.
Derfor annbefaler jeg kalcium.
Ken Myrseth
Unskyld.....Skulle ha ordlagt meg annerledes.....
Den er grei
Har tenkt litt på dette og vil gjerne prøve ut kalsium for å øke GH. Har bare gh på 2 jeg.. Men skal det være kalsiumhydroksid eller kalsiumklorid-dihydrat? Eller ingen av delene? Jeg er inne på denne siden å kikker:

Jeg er mildt sagt grønn på slike naturfaglige ting, og håper noen kan hjelpe meg litt her. Det jeg vil er kun å øke gh, og evt tilsette magnesium hvis det utelukkende er positivt og anbefalt. Kanskje jeg burde startet ny tråd om dette, men prøver her siden temaet ble diskutert i denne tråden.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap