- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Hva identifiserer pene tanganyika fisker (side 2)
Hva identifiserer pene tanganyika fisker (side 2)
Postet 24.02.09 kl 18:57
Troffer
hehe, det er bra, for jeg vil ha bred gul stripe =) og gjett hva, plutselg mens jeg ser på multifasciatusene så ser jeg yngel som svømmer inni det ene sneglehuset og noen svømmer utenfor mellom isoporen i bunn og glassruten =) det gikk fort. fiskene kom hit 2 februar. yngenlen tipper jeg er en 3 mm. noen som har peiling på hvor gammel de kan være? de er frittsvømmende i hvertfall. på det ene bildet som er bilde av et skjell, kan man faktisk se øynene på en yngel sett forfra, den befinner seg ganske i midten av bildet, kan skimte skyggen av den også.
Postet 24.02.09 kl 22:30
Postet 02.03.09 kl 14:04
Her er litt infor om Tropheus Duboisi som jeg selv har skrevet
Det er mange akvarister som mener arten er den letteste å holde. Forklaring ligger i at T. Duboisi befinner seg i dyppere vann enn de andre Tropheusene. Oppholdsplass er ofte lite sol og dermed lite med algevekst. T. Duboisi må vandre rundt på lengre avstand for å skaffe seg mat. De er derfor ikke så veldig revirhevende og har en noe større toleranse overfor de andre. I natur finner man dem ofte i små grupper på 4-5 eller par. Men dette betyr ikke at man kan holde dem i samme antall når det gjelder akvarium grunnet Duboisi har som andre Tropheus fortsatt temperament i beholdt. Så en gruppe er på minst 10 stk. anbefales for å dempe agresivitet. Det finnes også andre akvarister som har holdt arten i mindre tall med suksess så skyldes det andre faktor som spiller inn.
Tropheus Duboisi har blått farge i hode, svart i kroppen med en vertikal strippe midt på kroppen rett bak sidefinne. Strippen varierer etter hvor arten befinner seg. Smal hvit strippe har du Duboisi Karilani fra Tanzania, mellomstore hvit strippe er fra Kigoma i samme land men den bredeste hvit strippe er fra Bemba i Congo. Det finnes også variant med mellomstor gul strippe som heter Duboisi Maswa som oppholder seg i Kabogo i Tanzania. Maswa er den første Duboisi som ble eksportert til Europa og er den mest populare Tropheus.
Yngel til Duboisi har svart farge med hvite prikker i hele kroppen. Det er et nydelig syn. Det er dette som gjør at mange akvarister falt for akkurat denne arten.
Duboisi er den minste arten i Tropheus genus. Fisken blir maks 13 cm i lende.
Det er mange akvarister som mener arten er den letteste å holde. Forklaring ligger i at T. Duboisi befinner seg i dyppere vann enn de andre Tropheusene. Oppholdsplass er ofte lite sol og dermed lite med algevekst. T. Duboisi må vandre rundt på lengre avstand for å skaffe seg mat. De er derfor ikke så veldig revirhevende og har en noe større toleranse overfor de andre. I natur finner man dem ofte i små grupper på 4-5 eller par. Men dette betyr ikke at man kan holde dem i samme antall når det gjelder akvarium grunnet Duboisi har som andre Tropheus fortsatt temperament i beholdt. Så en gruppe er på minst 10 stk. anbefales for å dempe agresivitet. Det finnes også andre akvarister som har holdt arten i mindre tall med suksess så skyldes det andre faktor som spiller inn.
Tropheus Duboisi har blått farge i hode, svart i kroppen med en vertikal strippe midt på kroppen rett bak sidefinne. Strippen varierer etter hvor arten befinner seg. Smal hvit strippe har du Duboisi Karilani fra Tanzania, mellomstore hvit strippe er fra Kigoma i samme land men den bredeste hvit strippe er fra Bemba i Congo. Det finnes også variant med mellomstor gul strippe som heter Duboisi Maswa som oppholder seg i Kabogo i Tanzania. Maswa er den første Duboisi som ble eksportert til Europa og er den mest populare Tropheus.
Yngel til Duboisi har svart farge med hvite prikker i hele kroppen. Det er et nydelig syn. Det er dette som gjør at mange akvarister falt for akkurat denne arten.
Duboisi er den minste arten i Tropheus genus. Fisken blir maks 13 cm i lende.
Postet 02.03.09 kl 14:56
De nyankomne
jepp, ser sånn ut, men nå mister jeg en etter en, hvet ikke hva som er galt, har skiftet vann flere ganger, vannverdiene viser topp stand, og nå på de siste tre dagene har jeg mistet 6 tropheuser og 2 julidochromis. har ingen igjen av de foresten, de var 4 =( men nå har jeg jo 4 stk regani kipili i stede. hadde jeg hatt bedre råd skulle jeg ha bestilt flere tropheuser fra sverige.men de er nå en 15 stk nå til sammen tror jeg. huff, håper de overlever de som er igjen.
Postet 02.03.09 kl 19:36
acs79jepp, ser sånn ut, men nå mister jeg en etter en, hvet ikke hva som er galt, har skiftet vann flere ganger, vannverdiene viser topp stand, og nå på de siste tre dagene har jeg mistet 6 tropheuser og 2 julidochromis. har ingen igjen av de foresten, de var 4 =( men nå har jeg jo 4 stk regani kipili i stede. hadde jeg hatt bedre råd skulle jeg ha bestilt flere tropheuser fra sverige.men de er nå en 15 stk nå til sammen tror jeg. huff, håper de overlever de som er igjen.
Behandle de med en gang før du mister flere..... Kjøp medisin og behandle de straks. Ellers mister du kanskje alle...
Postet 02.03.09 kl 19:42
Har du fått Bukvannsot kanskje...?
I tilfelle må du kjøre på med medisiner!
Medisiner med virkestoffet "Nifurpirinol" som feks. BeFuran, JBL Furanol eller Sera Bactopur Direct bør skaffes, sistnevnte er den som fungerer best av de etter min mening!
Kjør på med 250-300gram Havsalt uten jod pr 100 liter vann som forebyggende tiltak.
I tilfelle må du kjøre på med medisiner!
Medisiner med virkestoffet "Nifurpirinol" som feks. BeFuran, JBL Furanol eller Sera Bactopur Direct bør skaffes, sistnevnte er den som fungerer best av de etter min mening!
Kjør på med 250-300gram Havsalt uten jod pr 100 liter vann som forebyggende tiltak.
Postet 02.03.09 kl 19:46
Postet 02.03.09 kl 19:54
Buksott
hva kjennetegner bukvannsott da,
min observasjon er at fisken først jemmer seg,puster litt tungt,mister litt farge på halve kroppen, vugger litt fra side til side mens den holder seg på et punkt, gjerne i vannoverflaten eller ikke langt under vannoverflaten. eller holder seg i en liten hule i steinene og vil ikke komme der i fra. bare kansje under foring men ikke sikkert den spiser.
noen ide om hva dette kan være?
min observasjon er at fisken først jemmer seg,puster litt tungt,mister litt farge på halve kroppen, vugger litt fra side til side mens den holder seg på et punkt, gjerne i vannoverflaten eller ikke langt under vannoverflaten. eller holder seg i en liten hule i steinene og vil ikke komme der i fra. bare kansje under foring men ikke sikkert den spiser.
noen ide om hva dette kan være?
Postet 02.03.09 kl 22:22
Utdrag fra Sykdomsbasen:
"Bukvannsott:
Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.
1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.
Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.
Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.
Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene."
Når det gjelder Tropheus så fungerer eSHa2000 dårlig etter min erfaring, men du trenger da medisiner som inneholder "Nifurprionol" som Sera Bactopur Direct.
"Bukvannsott:
Bukvannsott forårsakes vanligvis av bakterien pseudomonas, eller virus. Også tarmflagellater kan gi sykdommen. Sykdommen er mest vanlig på ciklider. Bukvannsott opptrer i fire stadier, men de fleste fisker dør før de kommer til 4 stadie.
1. stadie: Fisken trenger seg ikke på for å spise, overser oftest maten. Om den tar mat, spyttes denne ut igjen. Fisken blir fort sky og gjemmer seg.
2. stadie: Fisken ser ut til å hoste, som om den prøver å få ut noe som sitter i munnen\ svelget.
3. stadie: Fiskens avføring er lang og tynn, som en sytråd. Blir hengende ut av gattåpningen lenge.
4. stadie: Fisken eser opp, og skjellene strutter langs hele buken. Fisken dør.
Bukvannsott kan smitte andre fisker, selv om dette forekommer sjelden. I tidlige stadier kan dette forsøksvis kureres med eSHa 2000, eller aller helst Metronidazole. I stadie 3 og 4 er det mest skånsomme å avlive fisken, da den lider. Mer om medisinering finner du lenger ned på siden.
Behandling av bukvannsott: I stadie 3 og 4 er fiskene så hardt skadet av denne infeksjonen, at de vil dø uansett om man greier å stanse smitten eller ikke. Avliv slik fisk, de vil ellers gå en smertefull død i møte. Behandle gjerne akvariet, for å forhindre eventuell smitte på andre fisker.
Om du oppdager problemet tidligere, skal eSHa 2000 ha god effekt på å stanse ytterligere spredning av smitte, samt kurere fiskene."
Når det gjelder Tropheus så fungerer eSHa2000 dårlig etter min erfaring, men du trenger da medisiner som inneholder "Nifurprionol" som Sera Bactopur Direct.
Postet 02.03.09 kl 22:28
Endret: 02.03.09 kl 22:28
ved bukvannsot blir buken oppblåst... Men la oss begynne fra begynnelsen. hva er dine vann verdier da? du sier de er på topp men va er topp da? ph.gh.kh nitritt
om du har kjøpt de på galleriet så hadde de ikke peilling på hvilken type dubber de hadde sa de til meg da så.. men men
trffer skal ha gh på 10+ khg 10+ ph 7,5-8.5
om du har kjøpt de på galleriet så hadde de ikke peilling på hvilken type dubber de hadde sa de til meg da så.. men men
trffer skal ha gh på 10+ khg 10+ ph 7,5-8.5
Postet 02.03.09 kl 22:50
Vannverdier
gh er vel på 8 kh 10 og ph 8,1-8,2 nitrit er det N02? den viser gult og i følge fargekartet er den så gul som den kan bli, så ingen utslag der heller.
Postet 02.03.09 kl 23:00
acs79gh er vel på 8 kh 10 og ph 8,1-8,2 nitrit er det N02? den viser gult og i følge fargekartet er den så gul som den kan bli, så ingen utslag der heller.
Høres bra ut!
Kanskje du kan øke GH din noen grader til 10+
Har du lest det som stod om bukvannsot i sykdomsbasen? Har dine fisker tegn som beskrives der?
Postet 02.03.09 kl 23:03
Bukvannsott
får ikke det med hosting og avføring til å stemme helt, men kan jo studere dem enda litt nøye og se etter de tingene
kansje jeg skal kjøpe medisin for vannbuksott i morgen? hva skal jeg kjøpe, jeg har jo multifasciatus, regani kipili og leleupi og så tropheusene da, de er hovedfisken. har en nå som gjemmer seg, puster litt tungt, hoster ikke og har ikke avføring, men vil ikke spise heller, ser ut til at dette gjelder den første tropheusgruppen jeg fikk, men de hadde det også helt fint i begynnelsen.
kansje jeg skal kjøpe medisin for vannbuksott i morgen? hva skal jeg kjøpe, jeg har jo multifasciatus, regani kipili og leleupi og så tropheusene da, de er hovedfisken. har en nå som gjemmer seg, puster litt tungt, hoster ikke og har ikke avføring, men vil ikke spise heller, ser ut til at dette gjelder den første tropheusgruppen jeg fikk, men de hadde det også helt fint i begynnelsen.
Postet 03.03.09 kl 00:05
Postet 03.03.09 kl 00:47
Postet 03.03.09 kl 09:19
Postet 03.03.09 kl 09:55
Vannbukstt
har ikke rokke å skaffe salt i dag, kan jeg bruke akvariesalt,det har jeg
Postet 03.03.09 kl 20:07
Postet 03.03.09 kl 20:09
acs79har ikke rokke å skaffe salt i dag, kan jeg bruke akvariesalt,det har jeg
Du kan kjøre på med 100 gram havsalt uten jod dersom du har, men dersom det er bukkvanssot du har fått så er tiden avgjørende med tanke på å klare å redde de med medisiner!
Ikke meningen å skremme, men soten på Tropheus er ganske aggressiv og er mange her inne som har miste hele grupper på veldig kort tid.
Hvor lenge siden er det siste fisk døde?
Postet 03.03.09 kl 20:11