Håkon`s VannProsjekter (side 2)

oki.. daså. meget bra forum det hær ass.. bare spør å man får svar tvært. :P en ting til de ble så blek i fargen når de "lekte" det er sikkert normalt. men jeg bare lurte.
Helt normalt Botia "gåer ut" fargene etter sinnsstemning.
No trur æ har alt riktig.
Fisker vi har:

1* Kinesisk algespiser
2* Molly dalmantier
16* Neontatar
2* Klovnebotia
2* Platy
2 Sverddarger yngel

Planter

1* Cabomba aquatica
1* Hygrophila polysperma
1* Gymnocoronis spilanthoides
1* Echinodorus decumbus eller Blyxa japonica

Rot har jeg 1 av og 1 lava stein + ei siferplate i mellom rota og lava seinen slik at det danner ei hulle

alt dette i 63 L stort akvarium..

er det litt my ??
Skal kun uttale meg om Botiaene. Karet ditt er alt,alt, altfor lite for disse!
De er avhengig av en flokk (MINIMUM 5 stk) og et bredt kar. Minimum bør være 250-300l.

Mener ikke å være negativ, men en 63l og kun 2 stk er rett og slett ikke bra.
Hmmmmmmmm
VEIT.. vart faktisk Lurt av AKVAZOO i trondheim. er jo ny i denne hobbyn. så vi sa (( Vi vet ingenting om dette kan du hjelpe oss?? ja dette kan du ha.)) fikk til og med Scalare som spisst opp mange neontatare. fikk tebakke penger for scalarene og neontatarene. så no handler vi på troppehagen zoo på city syd. men har hørt å læst hær at de heller ikke er helt gode..

gla jeg ble med hær får å si det sånn.
Den kinesiske algespiseren er heller ikke helt bra. Den blir stor og aggressiv og burde helst ha et kar for seg selv.
Hei bobwilly.
Har lagt din tråd til mine abonnementer. Det er så artig å følge utviklingen til en som er helt fersk. Vi har alle vært der. Og vi er mange som har gått på de samme feilene som du.
Flott å lese hvor bevist du er på dette allerede - og at du bruker tid på å få kunnskap og gjøre ting bra.
Begynn og legge av penger til et større kar du. Flere liter er snart en nødvendighet.
Gratulerer som akvarist og lykke til med en fantastisk hobby.

mvh
Litt stolt
Da har æ testa vannet igjen å det var tomt får nitritt. hehe æ e flink..

så no bli det sparing te dråpetester.

Dette trur jeg sjer i dag.. skal klippe mange av plantene de våkser så fort. å plante de på nytt. kokosnøtt huller skal lages.

det jeg lurer på no er kan jeg ta vann og fisker i en balje å bygge om akvariet uten at noen kan bli syke osv.. det sjer så trist ut nedi dær..

Tips ønskes. :P

DET HÆR E KJÆMPE MORRO
Hehe. Nå kommer litersyken og tar deg også
Trenger du egentlig å ta de ut, da. Hvis du bare skal klippe og sette ned planter, og kaskje flytte litt på steiner e.l. så kan de like godt bare være der de er. Blir mindre stress det.
Hva med et helbilde av karet? Hadde vært artig å sett.

Her på AF er det også linker til nettsider som handler om innredning av akvarier. Mange bilder av utrolig flotte kar, til inspirasjon:
Aquascaping.
Forsiktig bare. Lett å sikle på tastaturet

PS: Hvis du må ta ut fiskene så ikke ha de i ei balje som det har vært såpe i.
Det er lurt å ha en egen, solid bøtte som en BARE bruker til akvariet (skriv det på bøtta/baljen).
Pass også på at filteret ikke blir stående uten strøm mer enn nødvendig. Filterbakteriene som du holder på å bygge opp inni der trenger nesten konstant gjennomstrømming av vann (pga oksygen).
nå ser derre kor kjedelig det ser ut..

det første er gamlest så klart å det siste er nyest..

noe jeg kan gjøre får å Spice det opp??? bakrund leite æ etter heile tia..
Fint, jo!
Blir nok enda finere når plantene har etablert seg.
En svart eller mørkeblå håndduk, bygningspapp e.l. kan være grei bakgrunn inntil videre.
Noen teiper på svart plastsekk også, men det kan lett bli for blankt. Gir gjennskinn hvis du tar bilder med blits.
Nye bilder ny innredning.
DA trur jeg at jeg er fornøyd. hehe

fått blå bakrund, 2* kokosnøtt huller. flytta plass på ting. har ikke klipt plantene enda men det skal sje.

det er ingen som har vært intresert i hullene enda men det blir de sikkert..
hvordan var det du lagde de hulene??

ser du har lagde de anderledes enn andre folk, hvordan fikk du ut innmaten?
Mine kokosnøtter
brukte bor-maskin med hullborr. den største lage jeg et storhul i. det ble får stort. men men den minste boret jeg 2 hull i et under nesten bakers å foran.
der etter bruke jeg sje og kniv. å grevde ut inn maten

grunden til at jeg brukte hullborr var at det ble MY mindre jobb.

jeg kan jo med det samme takke pappan min får å få bruke bua hannes som værkste til akvariet. fant også en STOR bit av Isopor. så nå skal jeg tenge bakrund. haha skal bare lese litt til om d.
Innflyttnings fæst hos platyene
da har platyene flyttet inn iden minste kokosnøtta. det va litt morro.

Men lurer på en ting.

kor lenge går en molly gravid.. eller er a bare tjukk????
det kan ikke jeg men se på profilen.
Ny trå??? om mine reker
jeg SKAL kjøpe meg et lite akvarium på ca 15-20 L til å ha krystal reker i. men har lyst til å starte en ny trå om det karet går d???

snakket nettopp med par dyrebutikker kunne få start sett fra 350 - 2000 kr i samme liter klasse OMG så da lurte jeg på.. før jeg kjøper reker må jeg jo ha

Finsand
masse masse planter
1-2 algeballer trur de heter d.
rot noen steiner

noe jeg har glemt??? HJELP meg.
algekuler?? dette TRENGER du ikke, men greit å ha. men noe som reker vil ha er mose.
Nytt akvarium på jobb som blir (( mitt ))
oki daså...

tenker jeg tar med meg på jobb en dag siden jeg har sakt meg villig te å pusse opp det akvariumet dær. trur det er 250L eller enda støre. det er helt fylt med alger nå. så jeg tenker vi må starte helt på nytt..

lurer på om jeg kan bruke vanlig sandkasse sand??? vist den er vasket først da la merke. så ligg det en stor box med kalk stein kan den brukes å kor my ??? vet dette kan på virke vannet. å kor my planter kan det være nå er det bare et rot av plater nedi. trur faktisk det lever 3 platyer nedi dær å.

må jeg tørke over akvariumet sånn at det er helt tørt får å starte på nytt. tenkt å vaske pompe og alt

noen som har forslag til va jeg kan starte med
Ville ikke vasket og startet filteret på nytt. Dette er jo ferdig innkjørt og klart for fisk! Om nødvendig så kan du rense det lett i vann tatt fra akvariet. Selv ville jeg ikke brydd meg med å fjerne alt innholdet i karet heller. Bruk slamsuger og slamsug bunnen skikkelig og bruk algeskrape på glasset. Eventuelle stein og røtter kan du jo ta ut og skrubbe om nødvendig. Plantene tar du ut og fjerner det som er stygt og planter resten på nytt. Vil du likevel gå for full renovering så plasser fiskene i en bøtte med lokk mens du holder på og la filteret gå i en bøtte med vann slik at bakteriene overlever.

Siden dette karet har et filter som allerede er innkjørt så går det mye raskere å få balanse i karet enn om du starter opp fra start. Grunnen til at det er så gjenngrodd nå er antagelig at vannbytter og vedlikehold har vært neglisjert i lang tid. Vær forsiktig med å bytte altfor mye vann på en gang om det er fisk nedi der. Da bør du i såfall akklimatisere de på samme måte som du gjør når du tar hjem fisk fra butikken. Fiskene venner seg jo til det vannet de går i og om det ikke har vært byttet på en stund så kan det være veldig forskjellig fra det vannet som er i kranen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap