Fiskesammensetning..? (side 2)

Inaktiv bruker
Ja I en 60 liter kunne det gått med ,la oss si 3 kampfisker (2 hunner 1 hann)
10 kardinalfisk og 1 borneo sucker. Litt i tvil men det kunne gått

:P
Vær obs på at det å holde en hannkampfisk sammen med en hunn eller flere er et sjansespill. Man må derfor ha en løsning i bakhånd om man prøver dette. Det er altfor mange historier om hanner som har flerret finnene av hunnen og omvendt. De heter jo ikke kampfisk for ingenting Nå er hannen helt tilfreds med å leve livet uten dame så du trenger ikke ha dårlig samvittighet for å holde den alene.

Det virker som det kan gå bra å holde kampfisk sammen med små kvikke stimfisk. Neontetra og stjernedanioer er det mange som lykkes med sammen med kampfisk. Likeledes fungerer den fint med snille bunnfisk som corydoras og kuhliiål. Disse bunnlevende artene krever at du har fin sand i bunnen.

Borneopleco, eller Beaufortia kweichowensis som er det egentlige navnet, anbefaler jeg derimot ikke i samme akvariet som kampfisk. Denne er avhengig av høyt oksygeninnhold i vannet, det vil som oftest bety god sirkulasjon og masse bevegelse i vannoverflaten, mens kampfisken foretrekker det tvert motsatte.

Kampfisk er absolutt ikke sky, snarere det motsatte. Kan så absolutt anbefale den til en 60 liter. Utrolig tillitsfull fisk.

Anbefaler forresten at du leser litt i akvarieskolen under artikler her øverst på siden. Masse god informasjon for nybegynnere der, spesielt den om vannverdier og den om oppstart av akvarium.
Takk for mange flotte forslag.

Kommer til å gå for en kampfiskhann med et par av noen du nevnte der, da.

Eneste som mangler er å finne plass til akvariet og å sette det opp. Tror jeg vil gå for å kjøpe et brukt akvarie for en litt billigere penge..

Litt dumt at man må vente så lenge før fisken kan slippe til, synes jeg. :P
Kom forresten på..

Om det er noen som selger et passelig stort akvarie med utstyr og et par stimfisk, med "ferdig" vann, kan det egne seg?
Hadde blitt veldig glad om noen ville skrive opp alle tingene man trenger til et akvarie, sånn at jeg ikke glemmer noe..
Inaktiv bruker
Termometer , filterr, termostat, substrat, planter ph-gh tester ,fisk, vann"tilpasser", hevert, akvarium og vann :P

Kommer kanskje på noe senere

Ok.

Tenkte også på å ha en eller flere fisker som spiser alger. Er sugemalle for stor for å ha i et 60-liters akvarie? Hva med Black Molly og/eller sverddrager? Hvordan går disse med kampfisk?
Ja, du kan såklart ha maller.
Det spiller ingen rolle sellom du kjøper et kar med ferdig vann i.
Akvariumet skla stå i 4-5 uker uten fisker fordi det skal bygge opp bakterie-kultur i filtre.
Ok. Håper jeg kan få opp et akvarie snart, da

Vet noen hvordan kampfiskhanner går med sverddrager og black molly?
Hei! Du burde gå inn på artikler først og lese oppstart av akvarium, deretter artikkelen om vannverdier, så kan du se i fiskebasen hvilke fisk som går i din størrelse på akvarie

( noen som vet hvordan man "limer" inn lenker i forumet? -ikke jeg..hehe)
Inaktiv bruker
Kul avatar Lis :P
Inaktiv bruker

Vis du trykker på ?-tegnet når du skal skrive et innleg så sstår alt der.
Amily
Kom forresten på.. Om det er noen som selger et passelig stort akvarie med utstyr og et par stimfisk, med "ferdig" vann, kan det egne seg?

Om det følger med et ferdig innkjørt filter så har du et fikst ferdig opplegg som er klart til å ta imot fisk med en gang. Det krever imidlertid at filteret ikke blir utsatt for store temperatursvingninger, at det ikke tørker ut og at det kommer i gang igjen innen maks en time, helst en halv time. Bakteriene i filteret er avhengig av vannsirkulasjon for å overleve så dør disse så må man i gang med hele prosessen med innkjøring i 4-5 uker.

Amily
Hadde blitt veldig glad om noen ville skrive opp alle tingene man trenger til et akvarie, sånn at jeg ikke glemmer noe..

- Akvarium med lys
- Varmekolbe (Regn en halv til en watt pr liter)
- Filter (Velg helst et filter som er beregnet til et dobbelt så stort akvarium)
- Termometer
- Algeskrape (Anbefaler en vanlig med skaft og ikke magnetvarianten siden det lett havner sand i den som kan ripe opp glasset).
- Hov
- Slange (Til å bruke som hevert når du skal skifte vann).
- Slamsuger (Skal du ha sand i bunnen så behøver du ikke det).
- Sand eller grus
- Planter (Velg hurtigvoksende planter i starten)
- Gjødsel til plantene og mat til fiskene.
- Dråpetest for nitritt og ph. (Senere også nitrat, gh og kh).
- Vannforbedringsmiddel som for eksempel Aquasafe er bare nødvendig om det er fare for tungmetaller og/eller klor i vannet, noe det vanligvis ikke er noe problem med i Norge.

Amily
Tenkte også på å ha en eller flere fisker som spiser alger. Er sugemalle for stor for å ha i et 60-liters akvarie? Hva med Black Molly og/eller sverddrager? Hvordan går disse med kampfisk?

En ancistrus kan til nød gå eller en liten gruppe otocinclus. Vil likevel anbefale deg å ha snegler istedenfor siden de gjør samme arbeidet og ikke tar opp plass i karet på samme måte som fisk gjør. Kan anbefale sebrasnegler og tigersnegler.

Om du leser om de forskjellige fiskene i Fiskebasen (ligger under Kunnskap her øverst på siden) så kan du sjekke der hvor stort kar de trenger og om vannverdiene stemmer overens på de fiskene du har tenkt å ha sammen. Mener å huske at sverddragere trenger større akvarium og at både den og molly krever andre vannverdier enn kampfisken, men du får slå opp å sjekke om jeg husker rett Hvordan de passer sammen rent temperamentsmessig vet jeg ikke.

Anbefaler deg dessuten å lese i Akvarieskolen som du finner under Kunnskap her øverst på siden. Spesielt den om vannverdier og om oppstart av akvarium er bra å få med seg som nybegynner. Lykke til
Lis
( noen som vet hvordan man "limer" inn lenker i forumet? -ikke jeg..hehe)

-Kopier adressen på siden du vil lenke til.
-Det er unødvendig å legge inn hele adressen som lenke. Merk derfor et ord i teksten som du ønsker skal bli lenke.
-Trykk så på boks tre over den rammen du skriver i. Den er merket med en klode og en kjetting/lenke.
-Lim inn adressen der.
-Trykk ok.
-Post innlegget.
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap