Medisinere etter innsetting av ny fisk? (side 2)

tender
Hmmm....ok. Såvidt jeg har funnet ut tar Prazi ikke bendelorm. Det er en av grunnene til at Flubendazole anbefales over Praziquantel. Men jeg skal ikke si du tar feil. Synes bare det hørtes pussig ut :)


Står tydelig merket på pakkene/flaskene at denne tar tapeworm og har som sagt brukt den selv mot det.
Står uten på flasken til prazipro at denne tar bl.a tapeworm-og det kan jeg skrive under på at den gjør, kihvertfall viss man dobbler doisen slik man må og bør gjøre.
Nå leser og skriver jeg de parasittene/ormene prazipro tar-dette står tydelig uten på flasken.
Flukes, TAPEWORM, flatworm, turbellarians-dette tar den.
Under dr står det exstremly safe-highly effective.
Tante Astrid
Medisinering "for sikkerhets skyld" synes jeg egentlig er en uting. Hyppig unødvendig bruk av medisin er vel den fremste årsaken til at det dannes resistente stammer av både bakterier og parasitter. Medisinering bør derfor bare foretas når det er påvist sykdom og ikke som prevantivt middel.


Tror det er veldig risikabelt å innta en prinsipiell holdning til dette, Tante Astrid. Vi har ansvar for de fiskene vi faktisk kjøper, og de fleste går i lukkede systemer, så jeg tviler på at vi påfører faunaen så veldig mye resistens. (Selv om vi skyller ut restene av medisinen i avløpet).

Det hele kommer nok an på hva slags fisk man har. Hvis man stort sett har VF fisk, så er det etter min mening direkte urettferdig å ikke "avluse" dem. Ikke bare har vi fanget dem, utsatt dem for stressende frakt, og så tvunget dem inn i forhold som er milevidt langt unna det de kommer fra, men vi skal også nekte dem behandling på "prinsipellt" grunnlag, slik at de faktisk kan dø?

4-5 uker i karantene kar er ikke i nærheten av nok for å sikre at de ikke bærer parasitter videre inn i "hoved"-karet. De fleste fisk er bærere av slike parasitter, men er de friske nok vil de kunne holde dette i sjakk selv. Det øyeblikk fisken blir svekket vil parasittene få overtaket. I slike tilfeller kan de synlige tegnene komme forsent for medisinering og fisken vil dø. Etter min oppfatning er det bedre å ta livet av parasittene det øyeblikk fiskene kommer i vår varetekt.

Jeg vet dette er et omdiskutert tema, men utifra ovennevnte vil jeg si til trådstarter at det i endel tilfeller er meget fornuftig å drive preventiv medisinering. Primært i et karantene-kar, selvsagt.
Ken Myrseth
Står uten på flasken til prazipro at denne tar bl.a tapeworm-og det kan jeg skrive under på at den gjør, kihvertfall viss man dobbler doisen slik man må og bør gjøre.


Som sagt; har hørt det motsatte.
Men tviler ikke på hva du sier. Da har jeg lært noe nytt idag også
Har en tom 19 liter og en luftpumpe stående i reserve dersom det skulle oppstå ett eller annet akutt behov for det.

Kan man medisinere i et kar uten filter, bare med luftpumpe hvis det skulle bli behov?

(Tror uansett jeg ringer butikken og spør om villguppiene er "avluset" hos dem.)

Takk for gode svar - var vel egentlig sånn jeg tenkte. Selv om de sa i butikken at Exit og esha 2000 ikke skadet fisken, føler jeg at man bør være forsiktig med medisinering uten at det er nødvendig.



Butikken har rett i at Esha ikke skader fisken. Men det er meningsløst å bruke i preventiv sammenheng på VF fisk. Og i et slikt tilfelle kan man snakke om unødvendig medisinering. Det er ihvertfall min mening
tender
[QUOTE=Tante Astrid]Medisinering "for sikkerhets skyld" synes jeg egentlig er en uting. Hyppig unødvendig bruk av medisin er vel den fremste årsaken til at det dannes resistente stammer av både bakterier og parasitter. Medisinering bør derfor bare foretas når det er påvist sykdom og ikke som prevantivt middel.


Tror det er veldig risikabelt å innta en prinsipiell holdning til dette, Tante Astrid. Vi har ansvar for de fiskene vi faktisk kjøper, og de fleste går i lukkede systemer, så jeg tviler på at vi påfører faunaen så veldig mye resistens. (Selv om vi skyller ut restene av medisinen i avløpet).

Det hele kommer nok an på hva slags fisk man har. Hvis man stort sett har VF fisk, så er det etter min mening direkte urettferdig å ikke "avluse" dem. Ikke bare har vi fanget dem, utsatt dem for stressende frakt, og så tvunget dem inn i forhold som er milevidt langt unna det de kommer fra, men vi skal også nekte dem behandling på "prinsipellt" grunnlag, slik at de faktisk kan dø?

4-5 uker i karantene kar er ikke i nærheten av nok for å sikre at de ikke bærer parasitter videre inn i "hoved"-karet. De fleste fisk er bærere av slike parasitter, men er de friske nok vil de kunne holde dette i sjakk selv. Det øyeblikk fisken blir svekket vil parasittene få overtaket. I slike tilfeller kan de synlige tegnene komme forsent for medisinering og fisken vil dø. Etter min oppfatning er det bedre å ta livet av parasittene det øyeblikk fiskene kommer i vår varetekt.

Jeg vet dette er et omdiskutert tema, men utifra ovennevnte vil jeg si til trådstarter at det i endel tilfeller er meget fornuftig å drive preventiv medisinering. Primært i et karantene-kar, selvsagt.
Må kanskje poengtere at det er den hyppige unødvendige medisineringen i hovedkaret hver gang man handler ny fisk jeg var imot. Fiskene som går der fra før ender opp med å få behandling veldig ofte uten grunn. Slik unødvendig medisinering kan gi resistens. Bare tenk på den "nye" hvitprikken som har dukket opp i det siste og som er vanskelig å bli kvitt med medisin. Karantenekaret er jo til både for å følge med om fiskene er syke og for å slippe å behandle alle fiskene i hovedkaret hver gang nyinnkjøpte fisker trenger det.

Kan forresten også fortelle at jeg med hell har brukt Dactymor for å bli kvitt bendelorm. Fikk heller ingen andre problem enn litt redusert filtergjennomstrømming. Ingen filterkrasj heldigvis.
Tante Astrid
Må kanskje poengtere at det er den hyppige unødvendige medisineringen i [B]hovedkaret[/B] hver gang man handler ny fisk jeg var imot


Ahhh... Ja da er vi langt mer på linje
Ja, har skjønt det med Prazi og bendelorm. Flott å vite, siden endel annen info sier noe annet.

Takk for info
Ja, unødvendig medisinering som ikke har noen effekt høres i hvert fall - akkurat det - unødvendig ut.

Noe annet med villguppiene. Får finne ut hva de har fått av kurer før de ble solgt. Hvis ikke forstår jeg det sånn at Tropehagen har en medisin som jeg bør bruke preventivt. Takk for medisintips - nyttig å vite.

I så fall er vel yngelen også smittet ?

Så lenge de går alene, kan jeg vel kanskje ventet og se hvor mye yngel det blir ? Åpenbart gravide hunner jeg har fått med. Eller vil en kur før hunnen yngler forhindre parasitter hos yngelen? Mange spørsmål hm

Som sagt har jeg heldigvis satt dem i eget kar. Skjønner godt at villfisk fra naturen kan ha med seg mye rart.
tender
[QUOTE=Tante Astrid] Må kanskje poengtere at det er den hyppige unødvendige medisineringen i [B]hovedkaret[/B] hver gang man handler ny fisk jeg var imot


Ahhh... Ja da er vi langt mer på linje
Ja, har skjønt det med Prazi og bendelorm. Flott å vite, siden endel annen info sier noe annet.

Takk for info
Kjørte de riktinok i et bad med litt sterkere dose en anbefalt på paktningen. Nærmere beskrivelse av behandling og bilder finner du her i innlegg 246. Repeterte behandlingen etter fjorten dager og en måned siden jeg ikke behandlet hele karet (pga at det gikk reker og snegler i karet), men det kom ikke ut flere ormer heldigvis. Siden disse fiskene var født og oppvokst i 180 literen så tok jeg også en behandling der med doseringen som var anbefalt på paktningen, uten at jeg noengang så antydning til innvollsorm der hverken da eller senere.
gurimalle
Da jeg handlet hos en annerkjent akvarie-butikk nylig, sa den ansatte at det var lurt å medisinere etter innsetting av ny fisk uansett.


De håpet sikkert å tjene mer penger på deg der og da. F.eks. prakke på deg noen av de kvakksalver-miksturene som selges, som den håpløse "Tetra general tonic" (eller hva den nå heter) som påstår å kurere meget og mangt, men ikke har kurert noen ting for noen. Og kanskje de også trodde de ville greie å prakke på deg og tjene mer penger på det såkalte "akvariesaltet" sitt... det som er vanlig salt puttet i en annen emballasje og solgt til svindyr kilopris fordi det "kurerer gruff"....!

Nå var jeg slem, men jeg synes det var temmelig vagt av den ansatte å si noe sånt. De må gjerne anbefale folk medisiner mot de vanligste fiskesykdommene, for det er alltid lurt å ha et lite lager hjemme i et eget fiske-apotek, slik at man har dem for hånden ved eventuelle sykdomsutbrudd. Noe sånt kunne de godt ha rådet folk til, så slipper man panikken når sykdommen slår ut en lørdagskveld eller siste arbeidsdagen før påske-helligdagene... mange som ikke tenker på sånt.

Sa de noe mer spesifikt enn bare det der?

gurimalle
Hvor lang tid tar det forresten før hvitprikk bryter ut etter flytting?


De gangene jeg har hatt hvitprikk-utbrudd på nyinnkjøpte fisk i karantene har det tatt fra 8 til 15 dager før utbruddet kom (og da kommer det brått, over natta og man ser antall prikker øker time for time).

gurimalle
Når man reiser lang vei til en spesiell butikk er det jo fort gjort å komme hjem med forskjellige fisker fra forskjellige kar i butikken. De kan jo smitte hverandre hvis man setter dem i karantenekar sammen - hvis man har bare ett sånt. Hvordan løser man det? Bør man alltid medisinere dem i karantenekaret da?

Jeg ville satt alle i samme kar - både av praktiske hensyn (man har da begrenset med ledig karanteneplass) og for å ha alle de nye samlet på et sted der det er lett å observere alle nøye daglig.
Dette er selvsagt forutsatt at alle de nye artene går sammen, og ikke dreper, plager eller mobber hverandre. I så fall kan man ikke ha dem i samme kar, selvsagt.

gurimalle
Og, tåler yngel medisinen like godt som voksne fisker?

Nei, ikke alltid - men det avhenger både av medisinen man bruker, og hvilken fiskearter det er snakk om. Noen er skjørere enn andre.
Ser det er nevnt i tråden at Dactymor som selges i Norge inneholder virkestoffet praziquantel.

Jeg vil gjerne fortelle om en medisin til som inneholder praziquantel.
Medisinen er fra Sera og heter Tremazol, og virkestoffet i denne er praziquantel. Se bilder. Iflg. pakningsvedlegget er andelen praziquantel 74,7 mg/l.
Sera's medisiner skal være å få kjøpt i Norge, såvidt jeg vet, selv om jeg har kjøpt min fra den tyske nettbutikken Aquaristikshop.

[External Image]


[External Image]

Jeg har funnet en medisin til som selges i Norge, nemlig JBL Gyrodol, som inneholder virkestoffet praziquantel.
Iflg. pakningsvedlegget står det at mengden pr 100 ml er 4000 mg praziquantel.

Flasken jeg har (vet ikke om den kommer i ulike str) inneholder 20 ml medisin. Den skal holde til behandling av 400 liter vann, står det utenpå.

Dette skulle vel bli en lavere dosering av virkestoffet (mg pr liter) enn f.eks. PraziQuantel fra RMD har som anbefalt dose?
tender
Hmmm....ok. Såvidt jeg har funnet ut tar Prazi ikke bendelorm. Det er en av grunnene til at Flubendazole anbefales over Praziquantel. Men jeg skal ikke si du tar feil. Synes bare det hørtes pussig ut :)


Praziguantel blir faktisk også bruk i Norge på hunder med bedelorm, bare så det også er nevt.
Ken Myrseth
[QUOTE=tender]Hmmm....ok. Såvidt jeg har funnet ut tar Prazi ikke bendelorm. Det er en av grunnene til at Flubendazole anbefales over Praziquantel. Men jeg skal ikke si du tar feil. Synes bare det hørtes pussig ut :)


Praziguantel blir faktisk også bruk i Norge på hunder med bedelorm, bare så det også er nevt.

Jada, Ken. Jeg tror deg jeg, og takker igjen for info
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2014
Reklame for plussmedlemskap