- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Da er jeg i gang (side 2)
Da er jeg i gang (side 2)
Da er HMF hjørnefilteret ferdig, la inn en liten vri på problemet med at sand kan komme inn i filteret når man evt må rense/bytte filter medie. Ved at jeg
varmet opp og bøyde en pleksiglass plate som jeg satte fast melleom de to som holder filteret på plass. Den er 5 cm høy.
Det var ikke enkelt å holde på med silikonen så det blei mye griseri, men blei sånn passe fornøyd. Det blei i vertfall god plass til både vannpumpe og varmekolbe.
Nå gjenstår det bare å finne ut hvilke fisker jeg vil ha i akvariet, og hvordan jeg skal inrede det. Har noen ideer om inredning. Jeg har funnet en fin plass til akvariet, i trappeoppgangen mellom 1 etg og andre etg er det et utspring som passer perfekt. Skal få alle ledningene skjult slik at man bare ser akvariet når man går forbi i gangen og opp trappen, ikke noe ledninger som henger over alt.
F
varmet opp og bøyde en pleksiglass plate som jeg satte fast melleom de to som holder filteret på plass. Den er 5 cm høy.
Det var ikke enkelt å holde på med silikonen så det blei mye griseri, men blei sånn passe fornøyd. Det blei i vertfall god plass til både vannpumpe og varmekolbe.
Nå gjenstår det bare å finne ut hvilke fisker jeg vil ha i akvariet, og hvordan jeg skal inrede det. Har noen ideer om inredning. Jeg har funnet en fin plass til akvariet, i trappeoppgangen mellom 1 etg og andre etg er det et utspring som passer perfekt. Skal få alle ledningene skjult slik at man bare ser akvariet når man går forbi i gangen og opp trappen, ikke noe ledninger som henger over alt.
F
Postet 14.04.09 kl 19:44
Status på 128 literen er at endlers har fått enda flere unger så nå er det minst 14 småe i 3 forskjelige størrelser som svømmer rundt.
Tok et litt større vannbytte i dag da det ser ut som om jeg har fått alle typer alger i akvariet, de som er mest på å ødelegge inntrykket av akvariet er de BGA, men har også grønnalger, rød alger (på java bregnene). Har hatt stabile verdier på vannet, og lyset er på kun 10 timer om dagen. fast vannbytter på ca 20% en gang i uken, bytta en del oftere i påske uka (3 ganger på 10 dager 20 %, hadde lest at det kunne hjelpe mot BGA.
Det som er merkelig er at bgaen kommer raskt tilbake dagen etter at jeg har slamsugd den vekk, og om det blir igjen noen små mengder av flytende bga rester så så sprer de seg der de lander, men den totale mengden ser ikke ut til å bli større.
Skal prøve med mindre foring en stund frammover for å se om det hjelper.
Har lest at i usa blant annet bruker de ofte erythromycin for å ta knekken på BGA og at det er veldig effektivt. (erythromycin er vel en form for antibiotika om jeg har forstått det rett)
F
Tok et litt større vannbytte i dag da det ser ut som om jeg har fått alle typer alger i akvariet, de som er mest på å ødelegge inntrykket av akvariet er de BGA, men har også grønnalger, rød alger (på java bregnene). Har hatt stabile verdier på vannet, og lyset er på kun 10 timer om dagen. fast vannbytter på ca 20% en gang i uken, bytta en del oftere i påske uka (3 ganger på 10 dager 20 %, hadde lest at det kunne hjelpe mot BGA.
Det som er merkelig er at bgaen kommer raskt tilbake dagen etter at jeg har slamsugd den vekk, og om det blir igjen noen små mengder av flytende bga rester så så sprer de seg der de lander, men den totale mengden ser ikke ut til å bli større.
Skal prøve med mindre foring en stund frammover for å se om det hjelper.
Har lest at i usa blant annet bruker de ofte erythromycin for å ta knekken på BGA og at det er veldig effektivt. (erythromycin er vel en form for antibiotika om jeg har forstått det rett)
F
Postet 18.04.09 kl 13:00
Hei.
Dette ser jo kjempe bra ut det.
Ble fint det hjørnefilteret ditt, satt faktisk å tengte på å sende deg en mail å høre vordan det ble... så dukket denne tråden opp
Ville kansje hevet pumpen litt, med tiden så vill det legge seg grums på bunnen der. Så ved å heve pumpen litt så slipper du att det pumpes ut i karet igjen.
Det att guppyene spiser sine egne, er normalt, små blir spist av store.
De har ikke noen yngelpleie, så noen blir mat.
Men med de damene du fikk, så vill du ha ett fult kar til høsten uannsett
Husk att dette er vill guppy, ligner på Endlers.
Men Endlers har vell enda mere farger på hannene.
Pøss på med bilder, blir spennende å se hva du bestemer deg for å ha i 63L.
Ble fint det hjørnefilteret ditt, satt faktisk å tengte på å sende deg en mail å høre vordan det ble... så dukket denne tråden opp
Ville kansje hevet pumpen litt, med tiden så vill det legge seg grums på bunnen der. Så ved å heve pumpen litt så slipper du att det pumpes ut i karet igjen.
Det att guppyene spiser sine egne, er normalt, små blir spist av store.
De har ikke noen yngelpleie, så noen blir mat.
Men med de damene du fikk, så vill du ha ett fult kar til høsten uannsett
Husk att dette er vill guppy, ligner på Endlers.
Men Endlers har vell enda mere farger på hannene.
Pøss på med bilder, blir spennende å se hva du bestemer deg for å ha i 63L.
Postet 18.04.09 kl 14:26
Tenkte å tipse deg om noe ang. powerheaden bak HMF matten. Klipp ut en liten svampbit og legg på bunnen bak der. Ellers vil powerheaden stå og forplante vibrasjoner (during) i glasset når den er påslått.
Det gjør jeg med powerheadene på mine HMF filtere. Passer på at de ikke er kontakt med glass.
Du kan legge flere svampbiter oppå hverandre om du vil ha den høyere. Jeg foretrekker å ha den relativt lavt, slik at den holder seg under vannstanden som vannet synker til under vannbytter. Da slipper jeg og drive å plugge ut kontakten ved vannbytter.
Det gjør jeg med powerheadene på mine HMF filtere. Passer på at de ikke er kontakt med glass.
Du kan legge flere svampbiter oppå hverandre om du vil ha den høyere. Jeg foretrekker å ha den relativt lavt, slik at den holder seg under vannstanden som vannet synker til under vannbytter. Da slipper jeg og drive å plugge ut kontakten ved vannbytter.
Postet 18.04.09 kl 16:06
Endret: 18.04.09 kl 16:08
Takk for tipsene RER og mona o, da blir det heving av pumpen.
Får lysarmatur til 63 l med hjørenefilter til uka så da blir det igangsetting.
Fortsatt ikke bestemt meg for hvilke fisk jeg vil ha oppi, fortiden vurderer
jeg enten å bestille et slikt killi sett fra ebay eller en eller annen apistogramma type som kan trives i en 63 liter.
Begge disse fisketypene ser ut til å trives i vann med ph under 7 så
da må jeg ha noe som kan senke phen i vannet, i krana er det en ph på 7.0
Er vel eikeblad ekstrakt eller torv som må til. Noen som har tips erfaring med dette? kh i vannet er 0 - 1.
Får lysarmatur til 63 l med hjørenefilter til uka så da blir det igangsetting.
Fortsatt ikke bestemt meg for hvilke fisk jeg vil ha oppi, fortiden vurderer
jeg enten å bestille et slikt killi sett fra ebay eller en eller annen apistogramma type som kan trives i en 63 liter.
Begge disse fisketypene ser ut til å trives i vann med ph under 7 så
da må jeg ha noe som kan senke phen i vannet, i krana er det en ph på 7.0
Er vel eikeblad ekstrakt eller torv som må til. Noen som har tips erfaring med dette? kh i vannet er 0 - 1.
Postet 18.04.09 kl 17:03
Jeg bruker Amtra eikebarkekstrakt. Kjøper en liter i slengen så jeg har en stund
Doseringen jeg bruker (som tar utgangspunkt i mitt kranvann!) er
1.25 ml pr 30 liter vann. Blandes i 30 liters tønner med vann før jeg pumper det opp i akvariene med powerhead og slange. Anbefaler deg å kjøpe pipetter, så du kan dosere helt likt hver gang (øyemål er litt for upålitelig
Hørte at Aquamanias skulle begynne å ta inn det. Jeg har en eller annen merkelig grunn fått det for meg at han HAR dette nå, men da jeg sjekket i går fant jeg det ikke i nettbutikken. Men jeg vet at han har sagt at han skal få det inn iallefall (snart).
Doseringen jeg bruker (som tar utgangspunkt i mitt kranvann!) er
1.25 ml pr 30 liter vann. Blandes i 30 liters tønner med vann før jeg pumper det opp i akvariene med powerhead og slange. Anbefaler deg å kjøpe pipetter, så du kan dosere helt likt hver gang (øyemål er litt for upålitelig
Hørte at Aquamanias skulle begynne å ta inn det. Jeg har en eller annen merkelig grunn fått det for meg at han HAR dette nå, men da jeg sjekket i går fant jeg det ikke i nettbutikken. Men jeg vet at han har sagt at han skal få det inn iallefall (snart).
Postet 18.04.09 kl 17:17
Har bestilt indian alomond catappa leaves fra amy på ebay, kan ikke klage på sørvisen, gjorde en liten tabbe under bestillingen, som jeg ikke var klar over selv, men som amy sa i fra om og som jeg ikke hadde tnekt på om hun ikke hadde gjort meg oppmerksom på det (betalte 1$ mer en nødvendig)
så jeg skulle få med ekstra blader som plaster på såret. Det er ikke værst.
Satt å studerte villguppy ungene i går, la merke til to som vittelig dreiv å testa kurtiseringsevnene sine på hverandre, de va tydelig samme oppførsel som de store hannene har mot hunnene, men dette var to småtasser på 6-7 mm som holdt på i mange minutter før den ene ga seg..
Henta lysarmaturet til 63 literen i går så nå blir det oppsett av det karet,
må finne røtter som kan gå har ei ok mangrove rot, men vurderer
redmoore rot, har sett mange fine her i mange kar, men klarer liksom ikke å finne noen fine i butikkene.
Blei okså 15 nye kuhlii ål, så no e det totalt 18 stykker, utrolig kule fisker.
Det var mange forkjellige størrelser på de nye, ei var klart full av egg , så ut som om hu hadde spist alt for my mat
I dag tidlig var det strake veien fra senga og inn for å se på hvordan de nye kuhliiene hadde det, det var fullstendig vilt de var høyt og lavt og innimellom
la de seg i en stor klynge, utrolig syn.
så jeg skulle få med ekstra blader som plaster på såret. Det er ikke værst.
Satt å studerte villguppy ungene i går, la merke til to som vittelig dreiv å testa kurtiseringsevnene sine på hverandre, de va tydelig samme oppførsel som de store hannene har mot hunnene, men dette var to småtasser på 6-7 mm som holdt på i mange minutter før den ene ga seg..
Henta lysarmaturet til 63 literen i går så nå blir det oppsett av det karet,
må finne røtter som kan gå har ei ok mangrove rot, men vurderer
redmoore rot, har sett mange fine her i mange kar, men klarer liksom ikke å finne noen fine i butikkene.
Blei okså 15 nye kuhlii ål, så no e det totalt 18 stykker, utrolig kule fisker.
Det var mange forkjellige størrelser på de nye, ei var klart full av egg , så ut som om hu hadde spist alt for my mat
I dag tidlig var det strake veien fra senga og inn for å se på hvordan de nye kuhliiene hadde det, det var fullstendig vilt de var høyt og lavt og innimellom
la de seg i en stor klynge, utrolig syn.
Postet 22.04.09 kl 07:52
I dag kom indian alomond catappa leaves som var kjøpt på mandag, det gikk raskt, putta noen i 128 l med en gang, ser ut som bladene har overlevd den tøffe behandlignen til posten også, eska så ut som den hadde vært igjennom en storm, likevel var det kun et blad som hadde sprukket
Fora med røde mygglarver i går, kuhliiene var helt ville, i dag ser det ut som om det er to som har magen fulle av egg, må prøve å få tatt bilde av dem.
Til kvelds i dag blei det servert wafer, som også så ut som en sukses til ålene,
var ei stor mølje med noen sandsngeler og alt som kunne svømme av villguppy unger var i nærheten for å snappe opp evt rester.
Kjøpte timere til 63 literen på clash oslon i dag, 3 pk for 59 kroner, genialt tenkte jeg som egentlig bare trengte to, kom hjem og stilte dem inn og skulle sette dem på plass, la jeg merke til det som jeg ikke tenkte på i det hele tatt
da jeg kjøpte dem, de går ikke i jorda stikkontakter, shit da har jeg tre timere som jeg egentlig ikke har bruk for.
Har planlagt og skaffet utstyr for moonlight til 63 literen, planen er to til tre timer med moonlight etter at lyset har slått seg av, men dette blir nå utsatt litt
til jeg får kjøpt nye timere.
Lurer på om det er forskjellige sorter pangio jeg har noen har jevne striper er veldig mørkebrune med nesten gullgyllene striper, de andre er mer lysbrune med mer bersaktige striper, og stripene er ujevne og ikke så rette og definerte som på de andre, dette må undersøkes.
Fora med røde mygglarver i går, kuhliiene var helt ville, i dag ser det ut som om det er to som har magen fulle av egg, må prøve å få tatt bilde av dem.
Til kvelds i dag blei det servert wafer, som også så ut som en sukses til ålene,
var ei stor mølje med noen sandsngeler og alt som kunne svømme av villguppy unger var i nærheten for å snappe opp evt rester.
Kjøpte timere til 63 literen på clash oslon i dag, 3 pk for 59 kroner, genialt tenkte jeg som egentlig bare trengte to, kom hjem og stilte dem inn og skulle sette dem på plass, la jeg merke til det som jeg ikke tenkte på i det hele tatt
da jeg kjøpte dem, de går ikke i jorda stikkontakter, shit da har jeg tre timere som jeg egentlig ikke har bruk for.
Har planlagt og skaffet utstyr for moonlight til 63 literen, planen er to til tre timer med moonlight etter at lyset har slått seg av, men dette blir nå utsatt litt
til jeg får kjøpt nye timere.
Lurer på om det er forskjellige sorter pangio jeg har noen har jevne striper er veldig mørkebrune med nesten gullgyllene striper, de andre er mer lysbrune med mer bersaktige striper, og stripene er ujevne og ikke så rette og definerte som på de andre, dette må undersøkes.
Postet 25.04.09 kl 22:44
Postet 28.04.09 kl 13:26
1 mai ble brukt til å se om det var kommet noen mygglarver i nabolaget,
fant noen dammer med litt mygglarver i men det var ikke mange enda,
klarte å få tak i 10-20 stykker som blei servert innbyggerne i 128l.
Det var vikrelig populært.
Regner med at det også vil bli popluær kost til a.macmasteri som vil få et hjem om en fjortendagers tid i 63 literen, var heldig og blei kontakta av en
som hadde yngel av a.macmasteri som trolig var klare for nytt hjemm rundt den tiden.
Holder på med ekperimentere med torv og om det er enkelt/hensiktsmessig og drive med det for å holde en stabil og lavere ph en i kranvannet her,
slik at de a.macmasteri som i følge fiskedatabasen har ph mellom 5.5 og 6.8
som vil trives. Blir det for tungvint blir det til at jeg kjøper eikebarkekstrakt.
indian alomond catappa i liten antall (3 blader) har liten eller ingen innvnirkning på ph i 63l, ph er fortsatt 7.
Det er også mye mindre bga i 128l, etter ekstra vannbytte i påske uka
har ikke bga kommet tilbake på sanda, nå er det kun små felt på mangroverøttene og Limniophila sessiliflora som jeg har kontroll på og som
stadig blir mindre, håper den forsvinner helt.
Det jeg gjorde som muligens har hjulpet er, hyppig større vannbytte med oppsuging av så mye bga som mulig ved vært vannbytte (byttet 40 l vann vær 3 dag) stilte om timeren på lyset slik at det kun var på i 8 timer i døgnet.
matet fiskene med mindre mat.
Har i dag økt lysmengden igjen da lilaeopsis mauritania som har begynt å sende ut noen skudd, ser ut til at den ikke trivdes med redusert lystid.
fant noen dammer med litt mygglarver i men det var ikke mange enda,
klarte å få tak i 10-20 stykker som blei servert innbyggerne i 128l.
Det var vikrelig populært.
Regner med at det også vil bli popluær kost til a.macmasteri som vil få et hjem om en fjortendagers tid i 63 literen, var heldig og blei kontakta av en
som hadde yngel av a.macmasteri som trolig var klare for nytt hjemm rundt den tiden.
Holder på med ekperimentere med torv og om det er enkelt/hensiktsmessig og drive med det for å holde en stabil og lavere ph en i kranvannet her,
slik at de a.macmasteri som i følge fiskedatabasen har ph mellom 5.5 og 6.8
som vil trives. Blir det for tungvint blir det til at jeg kjøper eikebarkekstrakt.
indian alomond catappa i liten antall (3 blader) har liten eller ingen innvnirkning på ph i 63l, ph er fortsatt 7.
Det er også mye mindre bga i 128l, etter ekstra vannbytte i påske uka
har ikke bga kommet tilbake på sanda, nå er det kun små felt på mangroverøttene og Limniophila sessiliflora som jeg har kontroll på og som
stadig blir mindre, håper den forsvinner helt.
Det jeg gjorde som muligens har hjulpet er, hyppig større vannbytte med oppsuging av så mye bga som mulig ved vært vannbytte (byttet 40 l vann vær 3 dag) stilte om timeren på lyset slik at det kun var på i 8 timer i døgnet.
matet fiskene med mindre mat.
Har i dag økt lysmengden igjen da lilaeopsis mauritania som har begynt å sende ut noen skudd, ser ut til at den ikke trivdes med redusert lystid.
Postet 02.05.09 kl 22:19
Endret: 02.05.09 kl 22:20
Postet 05.05.09 kl 14:57
Postet 05.05.09 kl 20:12
Dette blir fint!
Jeg må bare spørre... jeg har nemlig planer om å sette inn HMF filtre i mine kar også. Det ser ut som om filteret ditt tar overraskende lite plass i karet!
Har lest meg bakover og funnet ut at det er en eheim compact 600 du bruker. Husker du hvor langt fra hjørnet du festet hver glasslist?
Jeg må bare spørre... jeg har nemlig planer om å sette inn HMF filtre i mine kar også. Det ser ut som om filteret ditt tar overraskende lite plass i karet!
Har lest meg bakover og funnet ut at det er en eheim compact 600 du bruker. Husker du hvor langt fra hjørnet du festet hver glasslist?
Postet 05.05.09 kl 20:17
Bilder tatt i dag.
bilde 1: to mangrove røtter er lagt nedi, ligger ikke som de skal enda
forde den ene rota flyter opp på den ene siden enda, det er grunnen til at
lavastenen er der ser nesten ut som den svever i vannet, men den holder nede den delen av rota som flyter enda.
bilde 2: Kan se at catappa løvene har farget vannet gyldent, bestilte av den minste størrelsen, så jeg lurer virkelig på hvor store de store bladene er.
Bilde 3: Ser på dette bildet at jeg har sølt litt med silikon på utsiden av glasset har ikke lagt merke til det før jeg så på bildet jeg tok, må fram med barberblad for å skrape det av.
Det er vell mye bevegelse i vannet til at jeg tror apistogramma macmasteri vil like det så jeg bestilte en EHEIM variable outlet pipe 12/16 mm
bestilte også Hobby Artemix 195 g og Hobby Artemia Breeding Dish, så får vi se om vi kan gi litt variert kost til a.macmasteri når de kommer til sitt nye hjemm.
Dette akvariet står som nevnt i ett tidligere innlegg i trappeoppgangen, og har nå tatt over funksjonen som lys i trappa, holder på å teste oppsett med
moonlight som tar over når dagslyset slår seg av. lyset er på 10 timer fra klokka 11 til klokka 9 om kvelden, så når jeg får tak i en ny timer så er planen å kjøre moonlight fra 9 til 11 på kvelden. Forstyrrer det ikke fiskene og det ikke ser for harry ut blir det ikke noe annet lys i trappeoppgangen en akvariet.
bilde 1: to mangrove røtter er lagt nedi, ligger ikke som de skal enda
forde den ene rota flyter opp på den ene siden enda, det er grunnen til at
lavastenen er der ser nesten ut som den svever i vannet, men den holder nede den delen av rota som flyter enda.
bilde 2: Kan se at catappa løvene har farget vannet gyldent, bestilte av den minste størrelsen, så jeg lurer virkelig på hvor store de store bladene er.
Bilde 3: Ser på dette bildet at jeg har sølt litt med silikon på utsiden av glasset har ikke lagt merke til det før jeg så på bildet jeg tok, må fram med barberblad for å skrape det av.
Det er vell mye bevegelse i vannet til at jeg tror apistogramma macmasteri vil like det så jeg bestilte en EHEIM variable outlet pipe 12/16 mm
bestilte også Hobby Artemix 195 g og Hobby Artemia Breeding Dish, så får vi se om vi kan gi litt variert kost til a.macmasteri når de kommer til sitt nye hjemm.
Dette akvariet står som nevnt i ett tidligere innlegg i trappeoppgangen, og har nå tatt over funksjonen som lys i trappa, holder på å teste oppsett med
moonlight som tar over når dagslyset slår seg av. lyset er på 10 timer fra klokka 11 til klokka 9 om kvelden, så når jeg får tak i en ny timer så er planen å kjøre moonlight fra 9 til 11 på kvelden. Forstyrrer det ikke fiskene og det ikke ser for harry ut blir det ikke noe annet lys i trappeoppgangen en akvariet.
Postet 05.05.09 kl 20:43
Endret: 05.05.09 kl 21:04
ElinHDette blir fint! Jeg må bare spørre... jeg har nemlig planer om å sette inn HMF filtre i mine kar også. Det ser ut som om filteret ditt tar overraskende lite plass i karet! Har lest meg bakover og funnet ut at det er en eheim compact 600 du bruker. Husker du hvor langt fra hjørnet du festet hver glasslist?
Hei
Jeg husket ikke målene men tok fram tommestokken og målte,
og avstandene er fra listen på kortsiden 12 cm og listen på langsiden
15 cm, dette fordi eheim compact 600 er litt dypere en den er bred.
Prøvde å få hmf filteret så kompakt som mulig siden det er et lite kar.
Jeg bruker forresten pleksiglass som lister, da jeg ikke hadde glass men noen plater pleksiglass liggende, og i stedet for en svamp bit nederst som sand stopper brukte jeg en bit pleksiglass som jeg bøyde til og satte fast i nedkant. da kan jeg enkelt og greit ta ut hele filtermatten om/når det blir nødvendig uten at sanden strømmer inn.
Postet 05.05.09 kl 20:54
Smart å ikke ha lik avstand på kortvegg og bakvegg tusen takk for at du gadd å dra frem tommestokken pga meg!
Karet blir jo kjempefint!
Har kjøpt noen eheim compact 600 jeg også som jeg har tenkt å bruke... flere måneder siden, det er bare å tiltak å tømme karene for å få satt inn hjørnefilter
Den eheim variable outlet er forresten genial, har slike liggende klare også
Den bøyde plexiglassbiten i bunn var ikke dum, men med mine 20 tommeltotter blir jeg nok heller å bruke en 5 cm høy bit svamp i bunn istedet. Da slipper jeg bøying og bannskap hehe
Karet blir jo kjempefint!
Har kjøpt noen eheim compact 600 jeg også som jeg har tenkt å bruke... flere måneder siden, det er bare å tiltak å tømme karene for å få satt inn hjørnefilter
Den eheim variable outlet er forresten genial, har slike liggende klare også
Den bøyde plexiglassbiten i bunn var ikke dum, men med mine 20 tommeltotter blir jeg nok heller å bruke en 5 cm høy bit svamp i bunn istedet. Da slipper jeg bøying og bannskap hehe
Postet 05.05.09 kl 21:02
ElinHSmart å ikke ha lik avstand på kortvegg og bakvegg :-) tusen takk for at du gadd å dra frem tommestokken pga meg! Karet blir jo kjempefint!
Takk for det. Bestandig artig at andre synes det man holder på med har potensiale
Ikke noe problem med målinga, har fått så mange tips og ideer fra akvaforum, så det er absolutt ikke noe problem å gi litt tilbake
Postet 05.05.09 kl 21:14
Jakt på mygglarver
Det spørs om jeg begynner å få rykte på meg som den rare naboen, i går og i dag var jeg på jakt etter den perfekte mygglarve fange dammen i nabolaget, (bor i skogkanten) så i støvler, med blå 10 bøtte og hov trasket jeg rundt i myr og bekker. Hadde tidliger funnet en bitteliten dam i ei myr rett ved der jeg bor med mygglarver, men det var lite av dem og mye grums i vannet så jeg håpet å finne en litt større dam med flere mygglarver i.
I dag fant jeg den perfekte dammen, med masse mygglarver og rent vann uten formye grums. Og ikke minst lett og komme til, så det ble levende mygglarver på menyen for fiskene i helga.
Fant også en dam der froskene hadde kost seg tidligere i vår, masse svarte rompetroll og en frosk som fortsatt var tilstede. Rompetrollene var alt for store til å fore fiskene med, men artige skapnginger.
Nå er det ikke lenge til før det blir a.macmasteri i 63 literen, forhåpentlig i løpet av denne uken eller neste uke.
I dag fant jeg den perfekte dammen, med masse mygglarver og rent vann uten formye grums. Og ikke minst lett og komme til, så det ble levende mygglarver på menyen for fiskene i helga.
Fant også en dam der froskene hadde kost seg tidligere i vår, masse svarte rompetroll og en frosk som fortsatt var tilstede. Rompetrollene var alt for store til å fore fiskene med, men artige skapnginger.
Nå er det ikke lenge til før det blir a.macmasteri i 63 literen, forhåpentlig i løpet av denne uken eller neste uke.
Postet 10.05.09 kl 21:32
Fart66Det er også mye mindre bga i 128l, etter ekstra vannbytte i påske uka har ikke bga kommet tilbake på sanda, nå er det kun små felt på mangroverøttene og Limniophila sessiliflora som jeg har kontroll på og som stadig blir mindre, håper den forsvinner helt. Det jeg gjorde som muligens har hjulpet er, hyppig større vannbytte med oppsuging av så mye bga som mulig ved vært vannbytte (byttet 40 l vann vær 3 dag) stilte om timeren på lyset slik at det kun var på i 8 timer i døgnet. matet fiskene med mindre mat. Har i dag økt lysmengden igjen da lilaeopsis mauritania som har begynt å sende ut noen skudd, ser ut til at den ikke trivdes med redusert lystid.
Shit har sett at det i skogen av Limniophila sessiliflora, som før hadde litt bga var blitt dekket av bga. da særlig de som vokste i midten, som man ikke ser så godt, har ikke helt blitt kvitt bga etter utbruddet, men har vært slik at jeg har hatt kontroll ved å suge opp det meste ved vannbytte. BGA har helt sluttet å komme på sanda der den startet.
Rensket opp halvparten av Limniophila sessiliflora som var mest infisert av bga. Må også prøve å fore mindre og ta litt hyppigere vannbytter igjen.
Om dette ikke hjelper er det muligens at jeg gjør som amerikanerne, bruker merecyn two medesin med en 8 dagers kur, for å bli kvitt bgaen, siden bga (cyanobacteria) siden bga er en bakterie av typen gram negativ, ser jeg på amerikanske nettsider at maracyn two skal være effektiv i kampen mot å bli kvitt bga.
Blei en dobbling av antall fisk i karet etter at jeg fjernet halvparten av Limniophila sessiliflora skogen, krydde av villguppy unger. Spørs om jeg
må begrense mengden av dem litt.
Postet 12.05.09 kl 21:34
Ny plante i 63 literen
Da fikk jeg Hydrocotyle leucocephala i posten som jeg har kjøpt av noen i forumet, veldig fin plante som jeg har plantet i bunnen av karet nå, men som muligens om den trives vill få rollen som flytplante i karet for å få litt dunklere belysning til a.macmasteri.
Da gjenstår bare å få roet ned vannstrømmen fra hmf filteret, så jeg venter på eheim variable outlet, slik at jeg kan få styrt vannstrømmen ut fra filteret.
Bilde 1. Fulgte en sand snegl på vei opp glasset, tok noen bilder av den,
da den kom til vannflaten klarte den å feste seg i overflatehinnen i vannet og fløt avgårde til den traff noen planter, rask transport for en snegl på farta.
Bilde 2. et par villguppy unger som ser om de kan finne rappe noe mat fra sandsneglene.
Bilde 3. Bilder av en gjeng Kuhli ål spiser tetra wafer.
Da gjenstår bare å få roet ned vannstrømmen fra hmf filteret, så jeg venter på eheim variable outlet, slik at jeg kan få styrt vannstrømmen ut fra filteret.
Bilde 1. Fulgte en sand snegl på vei opp glasset, tok noen bilder av den,
da den kom til vannflaten klarte den å feste seg i overflatehinnen i vannet og fløt avgårde til den traff noen planter, rask transport for en snegl på farta.
Bilde 2. et par villguppy unger som ser om de kan finne rappe noe mat fra sandsneglene.
Bilde 3. Bilder av en gjeng Kuhli ål spiser tetra wafer.
Postet 13.05.09 kl 21:19