- Hjem
- Forum
- Butikker og produkter
- Hvorfor handle i dyrebutikken? (side 2)
Hvorfor handle i dyrebutikken? (side 2)
TenyrafarOm det blir slutt på å selge sånne fisk pga mangel på butikker, så baner det vei for en ny grein innenfor hobbyakvarister, de som drar ut i verden og fanger fisk og tar med hjem igjen.
Skulle millioner av akvarister dratt for å fange alle akvariefiskene hele akvariehobbyen trenger? Da ville det nok blitt slåsskamp blant folk i elvene og sjøene om de beste fangstplassene der de mest attraktive artene eksisterer....:p
Det ville nok ikke tatt lang tid før de fleste elver og vann var utfisket, og mange av akvariefiskene våre ville ikke lenger vært å finne i det fri... kun i fangenskap.
Tenk litt mere langsiktig.
Å drette fiskearter i akvarium betyr mindre belastning på artenes naturlige habitater.
Postet 27.02.09 kl 08:54
Synes butikker er best.
Ulemper:
Mulig du betaler en hunde lapp ekstra får en ting til 1500 kr. (Værtfall i butikken jeg handler).
Ikke så mye utvalg.
Fordeler:
Du får varene med en gang.
Du kan se på alt før du kjøper det.
Velge ut planter og fisk.
Centrum Zoo som jeg handler i er billig. Eks 1995 .- Får en Eheim 2028.
Gangske billig det slepper også frakt.
De kan spesialbestille akvarium akuratt som nettbutikkene.
Får alltid med noe snaks til katten om jeg handler fisker.
--------------
Selv handler jeg mest i butikk men det er klart at jeg bruker nette også
Vis det er store prisforskjeller. ( Veldig skjeldent ).
Ulemper:
Mulig du betaler en hunde lapp ekstra får en ting til 1500 kr. (Værtfall i butikken jeg handler).
Ikke så mye utvalg.
Fordeler:
Du får varene med en gang.
Du kan se på alt før du kjøper det.
Velge ut planter og fisk.
Centrum Zoo som jeg handler i er billig. Eks 1995 .- Får en Eheim 2028.
Gangske billig det slepper også frakt.
De kan spesialbestille akvarium akuratt som nettbutikkene.
Får alltid med noe snaks til katten om jeg handler fisker.
--------------
Selv handler jeg mest i butikk men det er klart at jeg bruker nette også
Vis det er store prisforskjeller. ( Veldig skjeldent ).
Postet 27.02.09 kl 08:54
mona o[QUOTE=Tenyrafar] Om det blir slutt på å selge sånne fisk pga mangel på butikker, så baner det vei for en ny grein innenfor hobbyakvarister, de som drar ut i verden og fanger fisk og tar med hjem igjen.
Skulle millioner av akvarister dratt for å fange alle akvariefiskene hele akvariehobbyen trenger? Da ville det nok blitt slåsskamp blant folk i elvene og sjøene om de beste fangstplassene der de mest attraktive artene eksisterer....:p
Det ville nok ikke tatt lang tid før de fleste elver og vann var utfisket, og mange av akvariefiskene våre ville ikke lenger vært å finne i det fri... kun i fangenskap.
Tenk litt mere langsiktig.
Å drette fiskearter i akvarium betyr mindre belastning på artenes naturlige habitater.
Her tror jeg det var mest snakk om arter som ikke vil formere seg i fangenskap. Er jo ingen grunn til å reise ut og fange arter som man lett kan kjøpe fra privatpersoner og derettere avle på selv.
Og det vil være langt fra ALLE som reiser noe sted uansett, det ville mest sannsynlig blitt organisert et team som reiser med bestilling på enkelte fisk, og folk slår seg sammen og betaler for turen for å få fiskene sine.
Det kunne vært noen som starter nettside/butikk og tar imot bestillinger på fisker som de deretter reiser og fanger og selger til de som har bestilt og slik får betalt turen sin.
Dette vil ikke være noe annerledes enn arter som allerede fanges for å puttes i akvarier, siden de ikke vil formere seg i fangenskap.
Postet 27.02.09 kl 09:14
Postet 27.02.09 kl 14:33
Hehe, jeg tenkte akkurat det samme som Loomis da jeg leste det siste Samleren skrev
"Får alltid med noe snacks til katten om jeg kjøper fisker" skriver han.
Da så jeg for meg den ansatte i zoobutikken ta et ekstra sveip nedi karet med håven og slenge oppi et par ekstra fisk i posen mens de smiler lurt og sier "Jeg legger ved litt ekstra snacks til katta di, jeg!"
"Får alltid med noe snacks til katten om jeg kjøper fisker" skriver han.
Da så jeg for meg den ansatte i zoobutikken ta et ekstra sveip nedi karet med håven og slenge oppi et par ekstra fisk i posen mens de smiler lurt og sier "Jeg legger ved litt ekstra snacks til katta di, jeg!"
Postet 27.02.09 kl 15:11
Endret: 27.02.09 kl 15:13
Jeg er av dem som helst handler i dyrebutikken. Grunnen er at jeg ikke har økonomi til å handle så mye i gangen. Bestilling på nett blir dermed like dyr når det er få varer, men likevel samme porto. Det lønner seg på den måten å handle lokalt for meg.
Problemet er derimot at det bare er Tropehagen her i denne byen. Det vil si at de helst fører bare nutron og prodac, merker jeg absolutt ikke er interessert i å bruke. Jeg har også prøvd å få tak i Hagens lysrør i 25 watt på samme butikk, men leverandøren deres kan ikke levere den wattstyrken og nekter faktisk for at den i det hele tatt finnes :b
Jeg blir derfor "tvunget" til å handle slike varer over nett. Det eneste jeg finner lokalt er fisk, planter og frossenfôr, men når Tropehagen ikke vil føre skikkelige varer så
Kjøper forresten både akvarier og det meste av teknisk utstyr lokalt så jeg er nok ikke så aller verst kunde her likevel selv om det ikke skjer så ofte at jeg trenger noe nytt.
Problemet er derimot at det bare er Tropehagen her i denne byen. Det vil si at de helst fører bare nutron og prodac, merker jeg absolutt ikke er interessert i å bruke. Jeg har også prøvd å få tak i Hagens lysrør i 25 watt på samme butikk, men leverandøren deres kan ikke levere den wattstyrken og nekter faktisk for at den i det hele tatt finnes :b
Jeg blir derfor "tvunget" til å handle slike varer over nett. Det eneste jeg finner lokalt er fisk, planter og frossenfôr, men når Tropehagen ikke vil føre skikkelige varer så
Kjøper forresten både akvarier og det meste av teknisk utstyr lokalt så jeg er nok ikke så aller verst kunde her likevel selv om det ikke skjer så ofte at jeg trenger noe nytt.
Postet 27.02.09 kl 21:21
Endret: 27.02.09 kl 21:23
MvjnzHer tror jeg det var mest snakk om arter som ikke vil formere seg i fangenskap. Er jo ingen grunn til å reise ut og fange arter som man lett kan kjøpe fra privatpersoner og derettere avle på selv. Og det vil være langt fra ALLE som reiser noe sted uansett, det ville mest sannsynlig blitt organisert et team som reiser med bestilling på enkelte fisk, og folk slår seg sammen og betaler for turen for å få fiskene sine. Det kunne vært noen som starter nettside/butikk og tar imot bestillinger på fisker som de deretter reiser og fanger og selger til de som har bestilt og slik får betalt turen sin. Dette vil ikke være noe annerledes enn arter som allerede fanges for å puttes i akvarier, siden de ikke vil formere seg i fangenskap.
Det du beskriver her er vel akkurat det noen gjorde engang, slik at folk kunne kjøpe fisk... Det er jo akkurat dette butikken gjør til deg slik at du skal få det enklere!!!!! kunne du ha tenkt deg å organisere fiskehenting fra tropene, bare for at du skal handle litt billigere i nettbutikken?
Jeg handler ofte på nettet, når jeg ser ting som koster 50% mindre f.eks.
Men kjøper det meste på den lokale butikken, de som jobber her har utrolig mye peil. og uten de hadde jeg nok ikke startet med akvarium engang... er der jevnlig og slår av en prat, plukker opp tips, og ser hvordan de gjør det med sine reoler f.eks. men når det er 600,- å spare for en tetra testkoffert på webzoo så kjøper jeg den der.
Har et godt forhold til "min" butikk. fikk faktisk et tilbud på et juwel vision 450l. til 10.000,- igår, finn et bedre tilbud på nett, så skulle jeg ha kjøpt det... hadde det ikke vert for at jeg kjøpte det som sto her nede
Postet 27.02.09 kl 21:43
Endret: 27.02.09 kl 21:44
SymbiosemannenHar et godt forhold til "min" butikk. fikk faktisk et tilbud på et juwel vision 450l. til 10.000,- igår, finn et bedre tilbud på nett, så skulle jeg ha kjøpt det... hadde det ikke vert for at jeg kjøpte det som sto her nede ;)
Billigere [URL=http://www.dahlsdyrerike.no/index.php?nr=90&case=4&id=74&idkategori=]her hos Dahls Dyrerike[/URL].
Du har jo allerede handlet, men jeg fant jo et bedre tilbud på nett...som du oppfordret til
Postet 27.02.09 kl 22:21
Loomis[QUOTE=Symbiosemannen]Har et godt forhold til "min" butikk. fikk faktisk et tilbud på et juwel vision 450l. til 10.000,- igår, finn et bedre tilbud på nett, så skulle jeg ha kjøpt det... hadde det ikke vert for at jeg kjøpte det som sto her nede ;)
Billigere [URL=http://www.dahlsdyrerike.no/index.php?nr=90&case=4&id=74&idkategori=]her hos Dahls Dyrerike[/URL].
Du har jo allerede handlet, men jeg fant jo et bedre tilbud på nett...som du oppfordret til
Du tok meg der faktisk, tenkte ikke over dahls dyrerike, har sett på det før :P
Men det hadde sannsynligvis kostet omtrent 1000,- i frakt...
Noe som er et annet argument for å handle i butikken, du slipper frakt...
Det ser ofte utrolig billig ut på nett, så får du fraktprisen i tillegg, ofte 200-300,- og da blir det som regel omtrent det samme...
Postet 27.02.09 kl 22:35