Holland koi show 2009 (side 2)

Da kommer et lite utvalg bilder

[External Image]

[External Image]

[External Image]

Messeområdet ligger ved en utrolig flott park som har mange hager med forskjellig tema.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Jeg skjønner tankegangen din, da jeg har drevet med hundeoppdrett og utstilling i mange år. Men jeg synes det er viktig å huske at koiopprett er noe japanerene har drevet med i mange generasjoner og det ligger mye kunnskap bak hvilke linjer de velger i oppdrettet sitt. I Norge er dette en ganske ny hobby sammenlignet med Japan og jeg tror det tar oss mange år å oppnå samme kvalitet som de har på fiskene. men jeg skal være enig at det hadde vært kjempegøyt å vunnet med en Norskopprettet koi.
Hei
Du skriver at dette liksom er klassen for de med penger. Ville bare nevne for det at dette ikke stemmer helt, en av de som tok flere premier i Arcen kjøper lovende fisker svært unge og steller og forer disse opp til div show. Dette er en familiemann med normale inntekter og utgifter som folk flest. Alle kan kjøpe seg en Champion koi men det er et fåtall som kan holde denne i god nok form slik at denne kan komme tilbake å vinne på nytt. Dette er noe alle som driver med utstilling vet. de flesr vi kjenner som driver med koi og utstilling er helt vanlige mennesker med normal økonomi som brenner for en spennede hobby. For oss er det viktigste at fiskene trives og har det bra.
Hvis man kjøper en tosai, og tar vare på denne selv slik at den vinner i size 5 eller større...da er du veldig dyktig etter min mening. Kjøper du en koi som går direkte til show uten å ha vært i din egen dam har dette ingen ting med dyktighet å gjøre.

Dere hadde også med noen koi som dere hadde med hjemmefra, eller kom alle direkte fra leverandør Synnøve?

Og gratulerer så mye med plasseringene!!!
Hei igjen
Fiskene vi hadde med til Arcen har ikke vært i Norge enda. de skal hjem til oss om en måned og så skal de på show neste år.Flere av fiskene som vi vant med på Nordic koi show 2009 er fisker som vi har plukket ut som små og foret opp selv. dette gjelder blant annet den som vant South East Friendship som er size 6. Den som vant Supreme Champion size 7 er også i Ålesund. Den som fikk 1 pris i size, en tancho har vi hatt i 4 år. Så det er fullt mulig å få frem gode showfisker i Norge også, men det krever gode anlegg med gode filter og masse mat og stell.
Melder meg litt på litt igjen Jeg er enig med deg i at Japanerne er tiår foran oss i erfaring og kunnskap i å drette koi.
Det var derfor jeg skrev at det burde være en egen klasse for oss "andre" hobbyoppdrettere.
Det jeg ikke liker ved Japanske koi er utviklingen mot bare å tenke størrelse. De forer opp fisker i oppvarmede kar. De går året rundt i 25*C. Dette gir STORE fisker, men mange har påpekt at en slik vekst går utover immunforsvaret. Denne "stressveksten" sammen med linjeavl (Innavl) gir fisker som ikke bestandig er så enkle å holde i vanlige dammer.
Hvis man går 10-15 år tilbake synes jeg Kohakuer var mer knallrøde enn dagens jumbo utgaver. De ble ikke større enn 60-65cm, men for de fleste av oss er dette nok.
Man skal ha en STOR dam for at en meters koi skal virke veltilpass.
Kanskje vi om noen år kan arrangere et treff med kåring av den fineste "Norske" koien.
I fjor krysset jeg en norsk karpe (magoi) med en Japansk Showa koi. Og duverden for noen tøffe småtasser dette er blitt
Takk for sist foresten Synnøve Regner med det var deg vi hilste på når du skulle pakke ned fiskene etter showet
Takk for sist til deg også. Vi synes showet i Arcen var kjempespennende. Vi skal dit neste år også. Håper det blir mange nordmenn som skal nedover da også
Jeg skal også Bestiller snart hotel
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap