Ciklide til 54l artskar? (side 2)

Christoffer Helland
de kreve et størek kar

Kanskje sjekke info om fiskene før du uttaler deg?
Ev vet om sone så trenge 54l men eg suns isje det serså braut
eg sunt isje arligt talt at det ser så bra ut men det går eg vile nok got for en dvrerg chiklide :=)
Ok
Per Kristian Pettersen
Det er snakk om små sneglehuslekere på størrelsen til neontetra, så de trenger ikke mye plassen ;) en 54l er ett fint akvarium til disse fiskene ;) Mvh: PK

ok då så
Enig i det
MC Darup
Sneglehuslekere kan godt gå i små akvarier. Man får kjøpt sand beregnet for malawi/ tanganyika, denne er veldig kalkholdig. Så ekstra kalk er en fordel ja. Ph skal være ganske høy, da bruker man bikarbonat.

men har du tengt på san har hørt at de ska ha stran sand
Tenkte kansje på Blåsesand, men synes du heller jeg burde bruke kalkholdig sand? Så noe sån sand i dyrebutikken, men syntes denne var litt for grov.

Mvh. PK

Jeg har hatt begge deler.
Sist kjøpte jeg en kalkholding sand som var like finkornet som Biltemas sand, kjøpte den på TAM Alna.
Men gjør ikke bikarbonat vannet hardt? Hmm.. slike ting er ikke min sterkeste side
Og man fyller jo på med masse sneglehus, de inneholder jo kalk.
Eg tenke bare på nor de grave så seie de at det e den letaste sanen forde xd
eg vile jort det har et tansaniakar jema (720l) så går me fontosa å tropehus
Finnes det ikke noe salt av noe slag som hever Ph? Synes det er så greit å salte. Må gjøre det med Gh/KH til karet også. Skal ikke denne ligge på 10+?

Tja, mener du salt som i pulver?
Salt er salt- slikt jeg bruker på egg.

Bikarbonat er et pulver, det øker Ph og jeg mener hardheten også. Flaut at jeg er så dårlig på slikt, det er som regel min bedre halvdel som har styrt med slikt. Jeg handler fisk og innreder
Prøv å sjekk bikarbonat her inne eller google det.
Ja, mente pulver... for meg ser det ut som salt... hehe. Finnes det ikke noe som bare øker Ph? evt. Hvor mye økes Gh? Blir forvirrende hvis jeg skal beregne Gh-salt iforhold til hvor mye Ph-pulver øker også :/

Det finnes pulver som kun øker Ph ja.
Har hatt ett med det klingende navnet "Ph+"
Her fins det såkalt salt som hever PH/Kh, men det er ikke vanlig bordsalt hehe.

Men man kan i grunn bruke bikarbonat, gjør samme nytta.
MC Darup
Det finnes pulver som kun øker Ph ja. Har hatt ett med det klingende navnet "Ph+" :)

Om ph øker så vil jo også KH øke, disse henger jo sammen.

Som sagt er ikke dette mitt sterkest felt, skal holde kjeft nå

Jeg har kun brukt bikarbonat, det funker som fy og er billig og lett å bruke.
Ok. Men Mc Darup, Hvor mye bikarbonat bruker du i tanganika-karet ditt? Hvilken Ph har du i kranen?

Mvh. PK

Ph ligger på litt over 6 her.
Husker ikke hvor mye jeg brukte, har dessuten hatt Tanganyika i 45 L, 112 L, 240 L og 420 L.. går i surr her.
Mener jeg brukte 1 ss pr vannbytte i 240 L, i tillegg til den tidligere nevnte kalksanda. Men jeg er konstant trett for tiden pga tvillingene (er det dette som kalles ammetåke? hehe) så ikke ta dette som noen fasit.

Det du gjør er å ta vann i en bøtte, tilsetter litt og sjekker dagen etter. Så regner du litt på det, og tester i akvariet.
Du har jo noen uker på å teste dette før du tilsetter fisk

Har du søkt etter bikarbonat her i forumet? Kanskje noen har ett mer korrekt/ hjelpende svar.
Har sett litt rundt men ingen gir noen konkrete svar (Konkrete nok til at jeg kjønner det) Forresten, Husker du hva sanden het? De har ingen produklister på Tam hjemmeside.

Mvh. PK

Uansett må du prøve deg fram i en bøtte.

Ring TAM og spør, eller stikk innom. Det er kjempeflink Tanganyika- folk der, de kan sikkert hjelpe deg på vei ang bikarbonat også.
Mener både Hans Petter og ... Vegard? har hatt Tanganyika selv.

Dahls i Moss er også verdt et besøk/ tlf for hjelp. Helst besøk, men da må du kjøpe flere akvarier for alt du bare MÅ kjøpe

Jeg har forresten masse bikarbonat jeg ikke blir å bruke, tipper ca 3-4 kg. Er du i Oslo en dag kan du få det om du henter det.

Sjekket sanda, hadde endel stående. Men ble i tvil om det var denne sanda. Jada, ammetåke :P
Legger ut en ny tråd hvor jeg spør folk om råd.

Var den sanda ja, har over 5 kg. Du kan få denne også hvis du er interessert.
Takk, skal sende deg mail hvis jeg er i oslo jeg kan ta en telefon til TAM og spørre om sanda, men må finne en helg jeg kan stikke inn til oslo.

Mvh: PK
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap