Pål sitt kaos (side 2)

igår flytta jeg scalarebabyene i en 64liter sammen med noen pansermalle-yngel. De lever iallefall enda.

For noen dager siden kom jeg over et akvarie på bruktbutikken, 200 kr for en 54liter jeg kjøpte. Var med en sånn akvastabil lystopp jeg var i manko på, så var godt fornøyd med det.
Akvariet var selvsagt ganske dårlig silikonert, så det har jeg gått over på nytt idag.
Yngelen på venusfisken lever enda i beste velgående i lilleakvariet, så der skal de få gå videre.

Håper på å få tid til å ssette opp noen hyller ganske snart, da det er litt vel kaotisk i kjelleren for tida.
Ikveld skal jeg sette to par scalarer for seg selv i reolen og se om det blir noe action ut av det.

legger et par bilder av hannene med. Har blitt seg sånn at de fiskene med det merkeligste utseende har blitt til eggleggende par. Første bilde er sjefen i akvariet.

Legger også med bilde av den åpenbare hakkekyllingen i flokken.

enda ikke noe action på scalarene, men metallpansermallene har lagt egg igjen.
Lagt dem for seg selv i en isboks og håper jeg skal få det på gli igjen.
Har hatt en periode med relativt få egglegginger og sjeldent befruktede egg.
Ser at yngelen på både venusfisken og scalare klarer seg greit.

reker, platy og endlers blir bare flere og flere
Da har de oransje scalarene lagt egg igjen. en vanvittig mengde denne gangen.
litt usikker på om jeg skal skille egg fra foreldre før klekking eller la det gå sin gang. sist holdte de seg til eggene ble klekket.

Pansermalleeggene ble ikke befruktet denne gangen.
Mine scalarer la også egg i dag, dette er vel 5 gang hvist jeg husker rett.
Har latt foreldrene gå sammen med yngelen hele tiden, men det har gått galt alle gangene.Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre denne gangen, hadde et håp at de lærte å bli gode foreldre snart.
legger med noen bilder.
Førkena var alt annet enn imponert da jeg satte meg ned ved akvariet, og skulle ta inntrengeren.

Har også sånn halvveis klart ta noen uklare bilder av venusyngelen jeg har. Disse er sikkert ikke mer enn 7-8mm lange enda.
ser scalarene ikke plukker unna mugne egg, så halvdelen har blitt hvite. Blir å flytte foreldrene hjem igjen, iogmed de kommer til å klekke i natt eller i morgen tidlig.
Disse flyr rett i handa mi og angriper om jeg kommer i nærheten av eggene
Ser gang etter gang etter gang at eggene fra aeneusene IKKE blir befruktet.
Tips mottas med takk.

Har tatt meg en runde å delvis fylt opp de to selvbygde akvariene. CRS i ene, og de mest fargekraftige cardinia sp. rekene i det andre. Brune, grønne og kraftig røde
Idag har jeg endelig funnet den forsvunnede vinkelsliperen min. Den var omtrent der den skulle være, av en eller annen merkelig grunn.
For ei tid tilbake kom jeg over en haug skiferplater som hadde blitt knekt under transport, og det har nå resultert i 10 nye skiferhuler.
Spent på om mine L144 og L104 er interessert i dem.
Da ble det enda en tråd å følge med i, spennende dette
ble en liten stopp i denne da jeg til tider har vært lei av både fisk, akvarier, dårlig råd og vanskelig tilgjengelighet på det meste.

Endelig har mine L144 lagt egg igjen(bare ei bitte lita klyse), men likevel. Kanskje det betyr jeg nå har to eggleggende hunner.

I går flytta jeg ned det ene scalareparet mitt i eget akvariet etter en del knuffing oppe, og det gav resultater umiddelbart. tipper disse har lagt 3-4-500 egg idag.

Bra, for de ynglene jeg har foret på overlevde ikke gå sammen med andre fisk.

Om noen har gode råd mot mugg på eggene, er jeg overlykkelig for et lite hint.

En skulle sikkert tro at jeg var sponsa, men jeg anbefaler catappa/ketapangblader. De har antibakterielle egenskaper og jeg bruker det når jeg skal klekke lilli-egg.
Jeg har ikke sett noen mugne egg i klekkekassen så jeg tar det som et tegn på at det fungerer. Men det kan hende at L. tanganicanus-eggene er veldig robuste og at egg fra andre arter er mer utsatt.
var på nippet å bestille sånne over ebay her for ei tid siden, men har aldri tenkt på det i annen sammenheng enn kampfisk.
Skal bestilles med en gang
Og der ser det ut som jeg har et til par som vil legge egg.
Ned å se om jeg klarer å gjøre plass til et til par.

De første er så aggressive at jeg ikke engang kan stikke en finger nedi uten å bli angrepet.
L144 har fått klekket et nytt kull med yngel, og denne gangen ble det ikke mange. kanskje 10-12 stk om jeg er heldig. Ser på den lyse siden av saken, og håper det er fordi det er ei hunne til som har lagt egg.

Kikker i akvariet med røde krystallreker, og der er jeg veldig fornøyd med å se at 4 av mine 5 reker bærer egg. Blir en del små av dette

Videre er jeg meget forundret over at yngelen til kardinalfisken vokser vanvittig fort.
ser ut til at det kun ble 7 yngle på L144 denne gangen.

Scalarene har klart å berge sitt første kull. Tipper det er 4-500 bitte små wigglers som ligger fint på et blad.
Er vel med andre ord på tide å kjøre igang luftpumpe i akvariet.
her har jaggu et par til scalarer lagt egg, så her går det fort. Av 8 scalare jeg har fått i år, har det allerede blitt tre lekspar. Den ene hunnen i det første døde riktignok plutselig, men likevel.
Ser ut til at 540literen må brukes til yngelpleie foran andre ting
Gratulerer så mye med yngel da
Hei Pål
Oppdaget denne tråden først nå

Jeg lurte litt på en type belysning jeg så du hadde over et par kar tidligere i tråden. Hva heter de, hvem produserer de, og ikke minst; hvor har du kjøpt disse? De så veldig fine ut. Hva slags lys er det i dem? Ikke bare vanlige lyspærer vel, men noe som duger for planter kanskje?

Sånt lys som dette:
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Odland
Reklame for plussmedlemskap