Egen dyrebutikk (side 2)

Alternativ til AS er NUF, da slipper du bl.annet revisorplikt og egenkapitalkravet, sjekk fordelene her:
http://www.eucompany.eu/

generelt om NUF:

Masse gode råd i denne tråden.
Viktig å ha fokus på å holde utgiftene til et minimum. Kanskje det fins et fond e.l i fylket ditt for etablering av nye bedrifter...
det viktigeste er vel ikke å gi tilbake penger uten spørsmål, men å se problemet fra kundens ståsted. Kunder har ikke alltid rett og det som er viktig er å skille på dem som klager unødvendig og de som faktisk har en grunn til å klage.
informasjon er også veldig viktig.
er varen forsinket eller man ikke har mulighet for å svare på mail pga sykdom eller noe annet så legg inn en meldning på hjemmesiden/autoreply.
Da vet kunden hva som skjer og slipper å irritere seg over dårlig kundeservice.

Viktig er brukervenlig design, godt utvalg, god kundeservice og huske at dersom man mister man en kunde så taper man også penger selv om man tjente noen få kroner i farten.
For å være litt negativ.. Jeg kjenner bransjen litt. Og i Norge er det nå såpass mange nettbutikker, og minst en av dem er vanskelige å konkurere prismessig med, hvis du ikke har meget gode kontakter hos produsent, eller er meget pengesterk og kan kjøpe inn en trailer med saker fra EN levrandør.
Som vanlig butikk er saken litt enklere hvis du har kundegrunnlag i nærområdet. Folk betaler litt ekstra for den hjelpen de kan få hvis du klarer å etablere et godt rykte.
Som nettbutikk blir du samenlignet med alle.. Ikke bare i Norge, men også utenlanske butikker. Og det er ikke lett å konkurere med de største av dem. Noen kalkulerer med kun 10-15% avanse. Og det kan du jo prøve å leve av...
Det koster så det holder med egen dyrebutikk.
Heisan ,,,, tro ikke at jeg ikke vet hva jeg snakker om , jeg unner bare ikke folk å miste penger og drømmer. Bedre å sitte stille å ikke gjøre annet enn å drømme de neste årene tenker jeg.En annen ting, er det noen av dere som vet hva det koster å starte en zoobutikk v/s nettbutikk, er det mulig å låne 100 % eller 75 % så er man virkelig heldig ,og da må du pantsette hus og sjel i dag. Enten ideen er god eller ikke, så er det alle kontaktene du må ha, men det er småproblemer alt sammen. Det er driftingen.... nei sitt stille å se ann situasjonen i Norge frammover så vil ting løse seg selv uansett hva vi på forumet mener. Men det er gøy å drømme og å diskutere, spesielt når folk har folkeskikk slik som på dette forum. mvh. en som elsker å gå i zoo butikker, men som vet hva som trengs for å drive en.....morten grubben.mgrubben@hotmail.com PS - SISTEMANN I SANDEFJORD VARTE IKKE LENGE, SELV OM HAN VAR ALDRI SÅ SERIØS, HADDE EN FIN LITEN BUTIKK. HAN "REALISERTE" DRØMMEN SIN LENGE ETTER AT BUTIKKEN VAR BORTE FRA KARTET.SYND.
Frykt og fornuft er 2 helt forskjellige ting.
Kampfisk
Det var jo en smule subjektivt. Uansett hvilken hobby man har, så risikerer man å miste gleden ved hobbyen hvis man forsøker å leve av den. Sånn er livet. Det gjelder alt fra akvaristikk til musikk til å kjøre båt eller male bilder. Det er selvsagt greit å være oppmerksom på denne faren, men så lenge man lar frykten styre, skjer ingenting.
JA det er riktig at det var subjektivt (negativt) for en med disse drømmene.Men husk det er lett og utale seg om andres penger og enda lettere og bruke dem. Du har feil når du tror jeg lar frykten styre,, men jeg prøver å gi et fornuftig råd...etter over 25 år i bransjen tenker jeg krystall klart når det gjelder å starte dyrebutikk.MVH.morten grubben sandefjord.
Jeg tror faktisk jeg ville satset på nettbutikk først, og sett hvordan det går. Du sparer mye penger på lokale (et lager/arbeidslokale kan ligge hvor-som-helst, men en butikk bør helst ligge sentralt der folk kommer... med påfølgende høyere leie-utgifter og driftsutgifter)

Å starte nettbutikk betyr faktisk at du kan nå frem til hele Norge, kontra din egen lille by eller nærmiljøet. Du vil ha enormt mye større kundemasse.
Med den nåværende økonomiske situasjonen kan det faktisk være lurt å starte butikk, fremfor å vente til alt stabiliserer seg igjen. Klart det er litt risiko da, men du kan jo få veldig billig lokale, siden ingen andre vil leie detEtter alt har stabilisert seg vil leien gå tilbake til normalt nivå, så hvis du vil starte butikk er dette tiden å gjøre det på, og etablere deg mens du har billig leie.

Men jeg synes nettbutikk er en god måte å starte på. Som jeg allerede nevnte må du utmerke deg på en eller annen måte som gjør at folk vil handle hos deg fremfor alle andre, f eks gratis frakt hvis de handler over en viss sum el.l.
Hei Mariflyfly.

Her var det en del negative tilbakemeldinger. Jeg regner med at dette ikke er noe du har tenkt å hive deg ut i uten god planlegging. Om dette er virkelig noe du brenner for så gjør noe med det.

Er alt for mange som er redd for å ta sjansen på det de EGENTLIG har lyst å gjøre.

Sett deg ned å legg klare mål. Legg opp en tidsplan med delmål.

Finn ut av hvor mye kaptial du trenger for å starte.

Legg en plan for hvordan du skal opparbeide deg denne.

Sett deg inn i all nødvendig informasjon du trenger for å starte egen bedrift. Ta eventuelle studier/kurs om du trenger dette.

Finn eventuelle samarbeidspartnere, eller folk som har tro på ideen din. Ikke la negativ energi la drømmen bli bare det.. en drøm.

Om du gjør dette om 1 år, eller 5 år så spiller det egentlig ikke noen rolle. veien fram er like spennende som målet

Grip dagen ... jeg heier på deg

Om dere skulle nevne de mest solgte fiskene..hvilke hadde det vært?
Som en skulle ha fylt karene med...

De jeg kan tenke meg det er er:
Kampisk
tetra
sverddrager
guppy
molly
ansistrus

????
Mariflyfly
Om dere skulle nevne de mest solgte fiskene..hvilke hadde det vært? Som en skulle ha fylt karene med... De jeg kan tenke meg det er er: Kampisk tetra sverddrager guppy molly ansistrus ????

Det er snakk om 28kar på 90L, hva ville dere hatt i disse?
Måtte jo ha blitt noen kar med malawi og tanganyika da. halvparten kanskje...?
noen spennende gurami. kjøpte marmorgurami (marmorfarget blågurami) og disse er enkle og holde, ikke så dyre og veldig pene.
Ellers er jo gurami fisk som man kan selge til mange.
Alle dyrebutikkene her har omtrent samme fiskebeholdning: Halvparten av karene inneholder diverse gullfisker, 1/3 inneholder levendefødere som guppy, sverddrager osv sammen med ancistrus (albino og vanlig) og de resterende karene har cichlider, tetra, guramier, botia og diverse andre små stimfisker.
Hvis du vil utmerke deg innen fiskehobbyen er nok det å ha fisk ingen andre har det lureste. Hvilke fisk er ditt spesialfelt feks?
Tror nok du ville fått flere henvendelser om du hadde solgt sjeldne l-maller og c-maller, gobyer etc. Evnt kunne du hatt typer som ville passet i et vanlig akvarium, når det kommer til strls og slikt.
Gode forklaringer på hver fisk ang levested, hold, strls som utvokst, hva den krever, hvilke andre fisk den kan gå sammen med osv, vil oxo gjøre det enklere for akvaristene som egentlig bare kjøper guppier og andre lett tilgjengelige "vanlige" fisker. Da blir lissom ikke prisen så skummel lenger.

Lykke til da
Hvilken fisk er det få har men flere ville ønske seg da????
He he
Blir ikke lett dette her...

Driver med Malawi så det er vel mitt felt.
Er nettop begynt med Tropheus, men er ikke så godt kjendt på det området enda.
Selskapfisk har jeg hatt lenge...
Tror ikke det er noen vits å satse på sjeldne fisker, med mindre man enten bor i en storby, eller har en avtale med kurer som gjøre det billig og enkelt å sende fisk til hele landet.

Markedet vil ikke være stort nok til at man kan holde på med sjeldne, upopulære fisker.
Dette vet jeg litt om
Hadde min egen butikk i et år eller så, i det området som vil være ditt nedslagsfelt for kunder, om du ikke har tenkt å flytte, da?
Mitt resultat: gikk aldri i minus, etter et år kunne jeg så smått ta ut litt lønn. Kunne alltid betale reginger i tide, med litt ekstra kredittid fra hovedleverandør i startmånedene. Hadde ikke råd til å ansette noen, skulle jeg leid lokale inne på et senter måtte jeg hatt stor startkapital, det hadde jeg ikke lyst til å sette meg i gjeld til (bank eller andre), holdt meg derfor i nabobygg til senter. Erfaring av det: Ola Nordmann går ikke ut av et handlesenter om varen tilbys innenfor. Aksepterer dårlig serivice og høy pris for å kunne få alt under et tak.
Pris: jeg drev hovedsaklig med utstyr til hund, katt og gnager, men hadde fiskefôr og kunne skaffe alt til fisk i tillegg. Ingen levende dyr i handelen. Lå under konkurrenten i pris. Det er en forutsetning for å kunne "leve" utenfor et senter.... Som sagt, det gikk rundt men heller ikke mer. Skal du ha inntekt av dette du opp i omsetning, slik som Troya, midttun etc. Om du går inn på Brønnøysundregisteret og sjekker regnskap til zoobutikker vil du se at omsetning øker år for år, men overskuddet av driften blir mindre eller øker i alle fall ikke proporsjonalt med omsetning.
Service/åpningstid: vær innstilt på mange og lange dager. Seks dagers uke med 8-10 timers dag må du regne med en tid, hvor lenge fant jeg ikke ut, for å si det sånn. I tillegg til butikk hadde jeg utkjøring av fôr til kunder, det er en service som brer om seg. Skal du ha ansatte i oppstartsfasen må du regne med å ha negativt driftsresultat, dvs betale dem av egen lomme. Jeg fikk utrolig god respons på service, jeg ville ha en butikk som også var en møteplass. Hadde en kontakt som arrangerte dressurkurs for hund, med teori i butikken og praksis på parkeringen utenfor. Dette ar selvsagt for å genere salg/kunder. Litt respons, men ikke overveldene.
Vareutvalg: du kan ikke regne med å leve av fisk alene. Risikoen er stor (sykdom, pumper som krasjer, alt vi kjenner til fra egne kar). Med mye fisk ut og inn er faren for sykdom mye større enn i kar du har hjemme. Avansen på dyrefôr er lav, de store merkene er mer opptatt av markedsandeler enn av marginer, taperen er detaljhandel, vinner er forbruker. Regn med å tjene max en hundrelapp pr sekk fôr du selge. Gjennomsnittsbikkja eter en sekk på en og en halv mnd. Regn litt på det. Størstedel av hund/katteeiere kjøper fôr på obs/rema og det vil de nok fortsette med, sjøl om dyrene driter sagflis etterpå.
Når det kommer til utstyr så er det pris som er viktigst. Se hvordan vi her på AF rater nettbutikker etter hvor vi kan spare 4,50....
Organisasjonsform: jeg drev enkeltmannsforetak, avtalte lån i banken (ikke mer enn jeg hadde råd til å tape). Min bankkontakt sa ved oppstart at om ikke dette gikk så kunne ingen få en slik butikk til å gå rundt i dette området. Jeg hadde med budsjetter på resultat og likviditet. Alt var godt planlagt og på sikt hadde kanskje butikken blitt et levebrød?
Etter et års drift var jeg og familien slitne, ungene hadde sett lite til mammaen og mammaen hadde sett lite til ungene. Jeg fikk tilbud om en god jobb i min egentlige bransje og valgte å gå tilbake til det. Ikke et lett valg, for året som selvstendig var fantastisk. Fikk god kontakt med kundene mine, hadde hunder og katter i butikken hver dag og trivdes utrolig godt med det. Men å leve fra hånd til munn er stressende, når det er flere munner og mette.
Hvis du virkelig brenner for dette, så ta kontakt med meg. Jeg har fortsatt en database med kunderegister. Det kan jeg evt selge deg, en del hundre navn i målgruppen du kan drive direkte markedsføring mot.
Mariflyfly
Det er snakk om 28kar på 90L, hva ville dere hatt i disse? Måtte jo ha blitt noen kar med malawi og tanganyika da. halvparten kanskje...?

Hva du skal selge avhenger jo helt av markedet i ditt lokale miljø. Altså de akvaristene som bor i kjørbar avstand fra din butikk. Hvor mange Tanganyika-akvarister er det i Bergensområdet f.eks.? Er det lite miljø for den slags fisk, så vil du sannsynligvis bli sittende med din "live stock" på dette.

Det er mye research å gjøre tror jeg. Hva med å kontakte den eller de lokale akvarieklubbene? Spørre dem i styret om de kan hjelpe deg med å undersøke blant medlemmene; "Hva slags fisk har folk i akvariene sine??"

Vi som sitter her på AF har i grunnen lite å si, for flesteparten av oss bor på helt andre kanter av landet. Hva vi mener vil selge, kan kanskje gi full klaff HER, mens det ikke selger i det hele tatt der du bor... sånt vet man jo ikke.
Er ikke lett dette her...
Var innom en forholdsvis ny butikk..og utvalget der var....elendig...Guppy,molly og gullfisk stor sett...
Vil liksom ha litt mer utvalg så kundene søker min butikk og ikke hvilken som helst annen...

Om du skulle fylt opp hva hadde du da fylt opp med?
Tanganyika er i mine øyne liten her pga at butikkene ikke tar de inn eller kjører disse fiskene. uansett så er risikoen stor og starte med bare tangiser.

tror en passende dyrebutikk med bare fisk fra tanganyika hører mere hjemme i kjelleren som en hobby butikk der du har andre inntekter som hovedintekt.

Tropheus er blitt mere og mere poulært de siste årene, jeg tror dette beror på at noen henter de inn til norge, jeg har personlig vært med og hente fra sverige og danmark sikkert 500 stk troffer. så har du Roger og kristian. ser populæritet øker jo mere markede kan gi....
Tenker på å ta inn noen tanganyika som:
Hesteneser
Neol. sex.
Neol. multi.
Neol.Brichardi
Neol. Heliantus
Lamprologus brevis
Cyatopharynx Foai
Julid. Regani Kipili
Julid. Dickfeldi
Julidoc. maleri
stappersi
occalatus
calvus

Kommer litt ann på hva jeg får tak i

Satser mest på malawi og tanganyika. Kommer ikke til å ha f.eks gullfisk...

Dette er foreløbige tanker hva tror dere?
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap