Majones' små akvarier og store gleder (side 2)

Den er veldig våt... Hvordan tørke spinat? x)
I går var jeg innom Zoo-1 på Moa, Ålesund. Jeg ble rett og slett kvalm. Først, i plantekarene lå det ca 10-20 små plastikk poser á 15x15 centimeter, halvveis fylt med vann og forseglet tett. Inni hver pose lå det en kampfisk. De klarte ikke røre på seg, og man kunne se de var stresset av å ligge å se på de andre kampfiskene i de andre posene. Tror en av dem var død. Dette passet jeg og venninnen min på å snakke høyt om i det en av de ansatte gikk forbi, men hun brydde seg visst ikke. Så, videre til gullfisk akvariene: de hadde tydeligvis fått nye ladninger med fisk, for det var så stappfult at en fisk ikke kunne svømme 3 cm uten å støte på en annen. Ihvertfall 10 % av dem kunne ikke svømme skikkelig, 5 % var døde og lå og fløt rundt, 5 % var på dødens rand. Ansatte bare spaserer ubrydd forbi. I 50 % av de andre akvariene var det også like stappfult og det var minst en død fisk, og en som holdt på å dø i alle de. I et av guppy-akvariene var det klart utbrudd av en slags parasitt (muligens hvitprikk), og en av fiskene var helt grå, fløt rundt med avbitte finner og en del av bakkroppen og den levde ennå. I noen akvarier lå det hover, og i dem lå døde neontetra. I et akvarium var det tydeligvis tilsatt malakittgrønt, og på det (hvis jeg ikke husker feil) stod det "TILBUD". Jeg ble som sagt kvalm, og bestemte meg for å sende brev til mattilsynet. Men det var visst så innviklet at jeg ga opp. Om noen har gjort det før og kunne sende for meg hadde jeg vært veldig takknemlig

Jeg skal aldri kjøpe fisk der mer ihvertfall...
Skriv til hovedkontoret til dyrebutikken isteden, tror ikke Mattilsynet bryr seg nevneverdig...
Så det bir mail til Zoo-1 butikkjeden? Trodde det var mattilsynet som skulle ta seg av sånt.
Nå over til litt hyggeligere nyheter:

Jeg har nå forsøkt å fryse en god neve med spinat. Presset bladene lett med litt papir for å tørke dem litt, la dem i en plastikkboks som har luftehull (håper ikke det gjør noe) også får vi se hvordan det går.

Også: BILDER! Endelig. Klarte å tømme digitalkameraet.
Mange av bildene er ganske dårlige, men man ser ihvertfall hva som er på dem.

Bilde 1: Snegleakvariet. Har lagt nedi en luftestein som jeg skrur på innimellom for å fjerne proteinhinne.
Bilde 2: Den ene algekula mi. Ikke det perfekte bilde; alger på glasset og vannflekker.
Bilde 3: Rolf som koser seg med agurk.


Resten av bildene følger videre nedover.
Bilde 1: Munnen til Rolf.
Bilde 2: Harald Jordfreser og Wesenlund.
Bilde 3: Berlin og hennes lange slange. Var overrasket over hvor lang den var i forhold til de andre sneglene jeg har hatt. Den var halvveis inne når jeg ok bilde, så den var ca dobbelt så lang.
Bilde 1: Amanoreker liker agurk veldig godt.
Bilde 2: Livstegn fra Eva som har ligger innelukket i langt over en måned.
Bilde 3: Berlin på tur. Hun har nydelige blå øyne.
Bilde 1: Ene biereka fortsatt i posen. 1 og en halv times tilvenning.
Bilde 2: Veldig dårlig bilde av den ene. Vanskelig å ta makrobilder når motivet beveger seg.
Blde 3: Enda et dårlig bilde. Snail Waterline A/S.
Artig bilde der snegla har reka på "taket"
Shiramor
Artig bilde der snegla har reka på "taket" :-)


Hehe, ja, jeg vet Bare synd bildets kvalitet ikke er noe å skryte av.
Åhhh, det er så lenge til fluvalen har stått og gått i 4 uker... Jeg klarer ikke vente! Har ikke noe lyst til å kjøpe en dame-biereke (ganske sikker på at jeg bare har fire hanner) før jeg får ommøblert siden jeg skal ta ut alle dyr mens jeg holder på. Det å sitte i timesvis og fiske rekeyngel frister ikke akkurat x)


Var innom Tropehagen Zoo på Moa i dag, og gjett hva de solgte der :O Nesten nyklekte og 2-3 uker gamle eplesnegler! Alt for små til å selge etter min mening, men det gjorde visst det. 10 kroner for "de som nesten ikke er der" (direkte sitert fra tenåringsjenta som betjente meg), 30 kroner for de på 1 cm og 20 kroner for de midt i mellom. Det var bare gule, en gul med lilla striper, og en ganske rosa/lilla med gul kropp. Jeg valgte meg sistnevnte for den var så søt. Kostet 30 kroner. Tror det er en liten damesnegle, for snurren er mørk. Siden "hun" er så liten så kan jo farger og slikt forandre seg etterhvert, men jeg håper ikke det. Skallet er utrolig tynt! Jeg har ikke noe særig erfaring med sneglebabyer, men skal det virkelig være så tynt? Ser nesten rett igjennom. Tviler på de hadde ordentlig vannkvaliteter til dem. Nå bor "hun" ihvertfall hos meg, med perfekte eplesneglekvaliteter

Synes det var utrolig søtt når hun med en gang begynte å kjempe mot nysgjerrige reker og SKULLE opp og se seg om. På 2 timer hadde hun vært rundt nesten hele akvariet, og forsvant helt ikke lenge før lyset skrudde seg av. Hun er det minste og yngste dyret jeg har hatt i akvarie noen gang, så det blir artig å følge med på oppveksten Føler meg nesten som en stolt mor.
Intill videre heter hun Helga. Bilder kommer i løpet av morgendagen siden lyset er av nå. Filmet også litt tidligere i dag hvor man får sett de fleste av dyrene. Skal se om jeg ikke får lagt ut den snutten i morgen også.
Da var videosnutten klar til å legges ut. Ikke særlig passende musikk, men noe måtte det være for å dekke over bakgrunnsstøyen

<embed src="http://www.youtube.com/v/ZLmlHfTmMJk&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed>

De som ikke er med på videoen er Wesenlund og Harald Jordfreser. Ellers så ser man alle innbyggerne og representanter for rekene.
Tror nok jeg kommer til å følge med på denne tråden og, mye morsomt
Regnet ut at jeg trengte ca. 4 bøtter til ominnredningen, så jeg stakk ut og kjøpte to stk. på nille i går. Ganske billige, og håndtaket ser ut som et som kan ryke nårsomhelst, så jeg tror ikke jeg kommer til å bruke dem noe særlig etter dette.

Nå gleder jeg meg virkelig. Har planlagt at operasjon 'røsk-ut-det-hersens-innebygde-systemet' skal foregå på søndag, så da får jeg god til til å gjøre skikkelig arbeid. Har tenkt litt på ny innredning også:
Tenker jeg skal snu rota på høykant, inn mot bakveggen i midten. Forhåpentligvis er den lang nok til å stikke litt over vannkanten. Så blir det enten anubias eller nye javabregner som skal sitte fast på sidene. Etterhvert blir det nok også en sverdplante eller en bitteliten rot til med mer javabregne/anubias på venstre side. På høyre side (om det går) skal varmekolbe og pumpe stå. Er det lurt å ha dem så nært hverandre?

Bilde 1: Slik det ser ut akkurat nu.
Bilde 2: Damsnegler + malletablett = festmåltid.
Bilde 3: Spinat er nammis!

Tenkte jeg skulle beskrive hvordan jeg tar vannbytter.

Før satt jeg alltid en bøtte til romtemperering dagen før, men nå i vinter har det vært for kaldt i leiligheten at det ikke har hjulpet noe særlig. Derfor begynte jeg med å koke ca en halv liter vann som jeg blander med nytappet kaldtvann, og da stiger temperaturen til ca. 20-22 grader, 3 grader under det som er i akvariet. Ganske greit egentlig. Har tenkt å fortsette med dette. Så har jeg i aquasana og gh-salt, rører rundt og lar det stå mens jeg tapper ut vann av akvariet. Slamsuger hver gang, og fjerner eventuell javamose som ligger der det ikke skal. Gnikker vekk alger om det er for mye også fyller jeg på vann ved å sette bøtta (med 6 liter) på hylla over akvariet og bruker slangen på slamsugeren. Enkelt og greit, ferdig på 10 minutter (hvis man ikke regner med vannkokingen).
Etter det pleier amanorekene å bli litt ivrige og Eva som alltid ligger inne i skallet sitt pleier å titte ut. Sist gang kom hun til og med helt ut av skallet, men fikk liksom ikke rettet ut foten helt og fikk ikke skikkelig tak. Datt hele tiden på ryggen igjen, og jeg flyttet henne et par ganger, men etter å ha prøvd igjen og igjen så bare trakk hun seg inn igjen :/

Etter vannbyttet skyller jeg ut av de to bøttene jeg bruker, tørker med papir og stabler dem under skrivebordet. Så skyller jeg slangen og slamklokka i dusjen og henger dem til tørk der helt til de av magisk vis dukker opp der de skal henge dagen etter. Tror det er mamma som gjør det.
Triste greier

Satt og spilte videospill i sted, og kikket tilfeldigvis bort på akvariet. En fire-fem av rekene var samlet rundt der Berlin lå (den aktive av mine to lilla eplesnegler). synes dette var litt rart. Hun lå med ryggen til så jeg fikk ikke sett åpningen. Etter en stund var det bare mer reketrafikk rundt henne, så jeg tok gaffelen jeg bruker til agurk og slikt og pirket henne frem fra hjørnet; skallet var åpent og kanten på hele foten var helt skrumpet inn og det så ut som noen som lå og gapte. Hun trakk seg ikke inn, så det betydde jo bare en ting. MEN, tok henne opp i håven og luktet. Ingenting. Fikk søstern til å lukte. Ingenting. Fikk mamma til å lukte. Ingenting. Så enten så har hun nettopp dødd, ellers så er det noe annet og hun er (forhåpentligvis) ikke død. Har lagt henne i håven med håven litt nedi vannet slik at hun akkurat er dekt med vann og rekene kan ikke få tak i henne gjennom håven. Skal se det an, og hvis ikke det skjer et mirakel så farer det i søpla. *sukk* Hun er jo så fin
Dette har blitt spennende,og så fine bilder!

Trist om snegla held på og vandre heden,som du sier den er fin

Hvordan går ominnredninga da?Blir spent og se når den er ferdig

mvh
Skjedde desverre ikke noe mirakel, så Berlin fikk begravelse i søppelbøtta.


Ominnredningen er endelig ferdig! Tok meg hele to timer pga så mye grums i grusen, så nå er jeg helt utslitt og har kjempevondt i ryggen.

Begynte med å koke istand vann og lage istand en helt full bøtte med nytt rent vann. Så satte jeg frem alt jeg trengte, og etter å ha blitt helt ferdig med det nye vannet, begynte jeg å ta ut a 4 liter vann og pumpa fra akvariet opp i bøtta som dyrene skulle oppholde seg i. Tok ut rot og planter, og flyttet over alle dyrene. Fylte bøtta helt opp, og tok en 2-3 liter til opp i en annen bøtte, også begynte slitet. Tenkte det ville holde med det vannet som var igjen for å få ut grumsen, men nei da. Måtte tømme og etterfylle med 10 liter hele SEKS GANGER! 5 av bøttene var kølsvarte med grums. Ved den 6. bøtta var endelig vannet blitt ganske klart, så da gadd jeg ikke mer. Innimellom tømmingene tok jeg ut bunnrista og alt den andre fanteriet. Når jeg endeligvar ferdig tok jeg oppi ny ekstra grus og begynte å fylle på med nytt vann og litt av det gamle akvarievannet. Fikk oppi rota og algekulene (hadetbra til javamosen), fikset istand pumpa, flyttet over dyr og fylte opp resten.

Her sa jeg meg ferdig for dagen, selv om ikke alt var helt ferdig. Grusen ligger i hauger her og der, javabregnene ser ut som restene etter et festmåltid og algekulene ligger ikke der de skal være. Varmekolben er heller ikke på plassen sin.

Gode gode nyheter er at Eva prøvde å komme seg opp igjen i dag etter jeg var ferdig Er visst noe med store forandringer som trigger det. Hun prøvde lenge med fikk det ikke til, så nå sist jeg sjekket hadde hun trukket seg sånn halvveis inn igjen. Krysser fingrene.

Bilde 1: Endelig ferdig. I den blå bøtta i midten er siste gangen jeg tømte vann fra akvariet. Det meste av møkka er sunket til bunnen, så det er litt klarere på bildet enn det var når jeg tok det fra akvariet.

Bilde 2: Ble ikke uklart når jeg hadde fylt på Tok visst det meste av grumsen.

Bilde 3: Uklart, men man ser sann ca hvordan det ser ut nu.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap