Til moderator teamet (side 2)

Flotte greier Håvard pluss i boka hehe
Da kanskje vi kan få opprettet en profil på Corydoras sp. Green Laser, Corydoras sp. Red Laser og Corydoras sp. Black også da?
mona o
Da kanskje vi kan få opprettet en profil på Corydoras sp. Green Laser, Corydoras sp. Red Laser og Corydoras sp. Black også da? :)

De laserne kan jeg ihvertfall fikse. Hva med orange laser? Er det ikke noe som heter det også, eller er det det samme som red laser?

Angående Corydoras sp. Black... Er ikke det en avlsvariant av C. aneus? Jeg har ikke peil på Corydoras, så jeg trenger litt hjelp her.
jeg har hvertfall cw23, orange lazer. og den stripa er oransj ja, ikke rød. men om det er samme fisk, det vet jeg ikke.

c black er vel en schultzei variant, men det navnet er jo ikke gyldig lenger...
Hei, vet ikke om dette er plass og skrive dette men lurte på om det snart kommer nytt månedensakvarium, det som er nå er fremdeles fra februar ?
Et til spørsmål. Jeg er heller ikke sikker på om dette er rette plassen til å spørre om dette.

Er det lenge til det komer en ny spørrekonuranse ?
Fisken Magnus
Er det lenge til det komer en ny spørrekonuranse ?

Vet desverre ikke.
Discus 123
Hei, vet ikke om dette er plass og skrive dette men lurte på om det snart kommer nytt månedensakvarium, det som er nå er fremdeles fra februar ? ;)

Vi er desverre forsinket.
Jeg har både to og tre ganger forsøkt å få opprettet en fiskeprofil på flere Corydoras (C-nummer og CW-nummer). Men ingenting skjer...?

Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig? Det finnes en profil med L-nummer på drøssevis av L-maller, men nesten ingen på Corydoras. Og når man ber om det, skjer det ingenting. Hører ingenting, ingenting opprettes.

Så hva er problemet? F.eks. har jeg minst 2-3 ganger bedt om at CW-009 opprettes (Green Laser), men enda har det ikke skjedd. Jeg blir litt smågretten etterhvert, siden jeg ikke hører noe om hvorfor de ikke blir lagt til. Det er jo stadig det popper inn andre vitenskaplig ubeskrevne arter med både nummer og navn innen andre fiske-familier. Så det kan da ikke være det som er årsaken?

Det er gått noen uker siden mitt siste forsøk, og så lang tid skal det vel ikke ta?


Støtter Mona i hennes innlegg, savner flere Corydoras-arter i basen. Vi har bl.a Corydoras sp. C134, den står beskrevet i "Identifying Corydoradinae Catfish". Da bør den vel også kunne få en plass i fiskebasen.
Vil det si at meldinger sendt med "Henvendelsen gjelder: fiskebasen" angående arter som magler i basen vil bli tatt hånd om, eller må man poste det på forumet, f.eks i denne tråden?

Det er fint om det kan informeres om prosedyrer vedr. rapportering om arter som mangler i basen. Så slipper vi å vente i uvissheten og miste troen på at noe kommer til å skje. Jeg har flere ganger sendt meldinger angående arter som mangler, men aldri fått tilbakemelding. Nå tror jeg ikke lenger på at det er noe poeng å bry seg.

Siste henvendelse var vedrørende Betta sp. von Satun. En ny art som først dukket opp på IGL bestandsliste nå i 2009, og som nå er i handelen i Norge.
Har også sendt inn for god tid tilbake spørsmål om å få registrert CW023(orange laser) ,CW009.(green laser) og CW010 (Red/gold laser). Men som dere andre har heller ikke jeg fått svar. Kunne og tenkt meg å ha sp. black for seg selv.
Jeg synes nok at ubeskrevne arter ikke har noe i fiskebasen og gjøre, det er bedre om disse får en egen base. Ubeskrevne arter kan jo like godt vare underarter av arter som allerede er i basen og beskrevet. Dette vil jeg tro eg vanskelig og holde styr på og rydde opp i når de først blir beskrevet.

Ligger de i en base over ubeskrevede arter så er det enkelt og flyte dem inn i riktig profil eller eventuelt opprette en ny for den nybeskrevne arten.

C og CW nummer burde nok også fått sin egen base slik som L-nummer.
Den der skjønte jeg ikke. Hva mener du med at C nummer burde få sin egen base sånn som L-nummer? L-nr har ingen egen base! De står i den helt vanlige fiskebasen. Og hva mener du egentlig med at "ubeskrevne arter ikke har noe der å gjøre"? Er ikke den fiskebasen for oss akvarister da, til bruk for oppslag når vi lurer på noe ang. fiskene som faktisk finnes i handelen?
Vi er bare nødt til å innse at vitenskapens tannhjul kverner laaangsomt, og hvis vi skal vente på beskrivelser av alle artene i handelen, så..... da blir det en fattig fiskebase! Det tar jo ÅR før vitenskapen greier å beskrive og døpe en fiskeart.

Pøh!

Rune Evjeberg
Jeg synes nok at ubeskrevne arter ikke har noe i fiskebasen og gjøre, det er bedre om disse får en egen base. Ubeskrevne arter kan jo like godt vare underarter av arter som allerede er i basen og beskrevet. Dette vil jeg tro eg vanskelig og holde styr på og rydde opp i når de først blir beskrevet. Ligger de i en base over ubeskrevede arter så er det enkelt og flyte dem inn i riktig profil eller eventuelt opprette en ny for den nybeskrevne arten. C og CW nummer burde nok også fått sin egen base slik som L-nummer.
Plussmedlem
Jada Mona kjenner nok til den
Men når du søker i fiskebasen så treffer du også alle L-numrene der.
Donald
[URLBLOCK1]


Jeg vet om den, men de finnes i fiskebasen (også). Det jeg mener er at søk i fiskebasen gir treff og profiler på L-nummer, akkurat som alle andre fiskearter. De er en del av "samlinga"

Akkurat som en hel rekke andre ubeskrevne fisk fra mange andre artsfamilier, som bare har et "handelsnavn" eller fargevariant-populærnavn.
F.eks. alle Tropheus som finnes naturlig i sjøen med en lokal fargevariant for hver bukt eller knaus i sjøen. Eksmpel Tropheus sp. Black.
Eller hva med jordspiser-cikliden Geophagus sp. 'Red head Tapajos'.

Som alle sikkert skjønner, det er FRYKTELIG mange fisk som skulle vært rensket ut av fiskebasen om det var slik at ubeskrevne arter ikke hadde noe der å gjøre.... Fisk som er svært vanlig i handelen og som tusenvis av akvarister har.

Det skulle derfor bare mangle om ikke snart Corydoras også fikk inn de profilene som mangler på så mange. Det er helt naturlig at de også finnes!

Jeg har en viss forståelse for at det blir litt "tomt" å skulle opprette bildetomme profiler på en hel rekke C-nummer, på arter som få eller ingen medlemmer her har og kan bidra med bildemateriale. Men på den annen side... finnes profilen der, dog uten bilde, er det så mye enklere å få sendt inn et bilde når det dukker opp. Istedenfor dette tungrodde, tidkrevende maset med å få opprettet en profil i tillegg den dagen et bilde dukker opp...
Er helt enig i at flere coryer og diverse sp. burde legges inn. Det er desverre tidkrevende og jeg har ikke mulighet til å bruke tid på dette akkurat nå.

Jeg skal formidle dette videre, så ser vi om noen andre kan gjøre noe.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap