Froskeegg og rumpetroll i gammelt akvarie (side 2)

Fant noe her.. På wikipedia står dette under rompetroll:

"Etter gjennomført larvestadie vil rumpetrollet gjennomgå en metamorfose til det voksne dyret. Selve metamorfosen hos amfibier varierer sterkt. Hos ormepadder og salamandere er metamorfosen i første rekke et spørsmål om å gå over fra å puste med gjeller til å puste med lunger. Omleggingen av kroppen er i første rekke et spørsmål om endring a proposjoner, og har ikke samme dyptgripende effekter som hos haleløse padder. I tillegg til at de anlegger lemmer, vil rumpetroll hos padde- og froksearter bytte kosthold fra alger til smådyr, og gå over fra en lang, spiralformet tarm for å fordøye planter til en kort kjøttetertarm. Halen blir absorbert og brukt som «byggemateriale» til omleggingen av kroppen.

Trenger du mer??
Fiske_Arne
Fant noe her.. På wikipedia står dette under rompetroll: "Etter gjennomført larvestadie vil rumpetrollet gjennomgå en metamorfose til det voksne dyret. Selve metamorfosen hos amfibier varierer sterkt. Hos ormepadder og salamandere er metamorfosen i første rekke et spørsmål om å gå over fra å puste med gjeller til å puste med lunger. Omleggingen av kroppen er i første rekke et spørsmål om endring a proposjoner, og har ikke samme dyptgripende effekter som hos haleløse padder. I tillegg til at de anlegger lemmer, [B]vil rumpetroll hos padde- og froksearter bytte kosthold fra alger til smådyr, og gå over fra en lang, spiralformet tarm for å fordøye planter til en kort kjøttetertarm. Halen blir absorbert og brukt som «byggemateriale» til omleggingen av kroppen.[/B] Trenger du mer??

Dette er da ikke noe motargument mot det jeg sier?
Det støtter jo faktisk det jeg skriver!?
Jeg skrev jo at de først spiser vegetarisk føde, så når beina kommer har de behov for animalsk føde. Det er jo det det står der.
Denne omleggingen skjer mens de er rompetroll. Når "bein og armer" er dannet ferdig og halen er borte er forandringen ferdig, og rompetrollet er ikke lenger et rompetroll, men en frosk. Dette skjer gradvis.
Det står i ditt sitat fra Wikipedia at denne forvandlingen skjer mens de er rompetroll.

Jaja.. Da får du lese hva jeg har skrevet.. Jeg skriver at rumpetroll skal ha planteføde.. Og frosk animalsk.. Er du yrkeskverrulant?
Det står jo nesten ordrett hva jeg skrev, og når du argumeterer mot det kan du ikke ta dette til inntekt for å gi rompetroll kjøtt???
Har fulgt med på denne "artige" diskusjonen mellom dere, hehe..
Men nå må jeg bare blande meg inn her.

Det er vel ikke akkurat Taina som er den kverrulante her????
Hun har linket til flere sider + skrevet sitat fra en bok. Som støtter det hun sier.
Fiske_arne har sitert noe fra Wikipedia (som man må ta som det er- hvem som helst kan skrive der)men den støtter faktisk også det Taina sier.

Trodde "alle" visste at dette med overgang fra vegetarisk til animalsk føde var en gradvis prosess som skjer mens rumpetrollene er rumpetroll. Og ikke over den natten halen blir borte og de e blitt t frosker.

Bananfluer og mygglarver er mitt tips til føde til rumpetrolla etter at beina har blitt danna.
mallefrik
Har fulgt med på denne "artige" diskusjonen mellom dere, hehe.. Men nå må jeg bare blande meg inn her. Det er vel ikke akkurat Taina som er den kverrulante her???? Hun har linket til flere sider + skrevet sitat fra en bok. Som støtter det hun sier. Fiske_arne har sitert noe fra Wikipedia (som man må ta som det er- hvem som helst kan skrive der)men den støtter faktisk også det Taina sier. Trodde "alle" visste at dette med overgang fra vegetarisk til animalsk føde var en gradvis prosess som skjer mens rumpetrollene er rumpetroll. Og ikke over den natten halen blir borte og de e blitt t frosker. Bananfluer og mygglarver er mitt tips til føde til rumpetrolla etter at beina har blitt danna.

Det må dere gjerne tro. Forvandlingen fra rompetroll til frosk foregår på to nivåer på en måte. Bakbein og forbein utvikles gradvis, men det vi snakker om her er kostholdet.
Det jeg har påstått hele tiden er at sålenge det er et rompetroll med hale er tarmsystemet tilpasset en vegetarisk diett.
Når halen begynner å "vissne" slutter faktisk rompetrollet å spise. Dette kan man se og måle også, ved at frosken veier betydlig mindre når den er "ferdig babyfrosk" enn det den gjorde på sitt meste som rompetroll.
I denne tiden går tarmene på en måte i oppløsning og nye, kortere tarmer som er tilpasset animalsk føde bygges opp. Det sier seg selv at den ikke kan ta til seg føde i denne perioden da tarmene er under oppbygging.
Og wikipedia kan selvfølgelig inneholde feil, men det mener du ikke bøker kan? Rart at dette jeg skriver her har jeg blitt fortalt av forskere som studerer frosker. De fortalte det for å sammenligne amfibers utvikling med sommerfuglers utvikling.De gjennomgår en lignende utvikling i puppestadiet. Hvor hele kroppen faktisk går i oppløsning og bygges opp på nytt.
Jeg har også lest dette om dette senere i forskjellige vitenskaplige tidsskrifter. Jeg har ikke klart å finne igjen dette på nett.
Men hvis dere absolutt vil fore rompetroll med kjøtt så versegod.
Jeg tror ikke rompetroll lider noen stor skade av litt animalsk føde på slutten, selv om det ikke er hverken nødendig eller naturlig.
Når folk påstår at rompetroll fra frosk fanger mygglarver blir det bare komisk.
Som sagt har jeg hatt hundrevis av rompetroll i akvarier, sammen med småkryp og mygglarver. Har aldri sett de har vært i nærheten av å prøve å ta disse.

Har sett på disse sidene som er linket til, og det er jo forumer som dette, og hva sier det meg? Er det bedre enn wikipedia?
mallefrik
Har fulgt med på denne "artige" diskusjonen mellom dere, hehe.. Men nå må jeg bare blande meg inn her. Det er vel ikke akkurat Taina som er den kverrulante her???? Hun har linket til flere sider + skrevet sitat fra en bok. Som støtter det hun sier. Fiske_arne har sitert noe fra Wikipedia (som man må ta som det er- hvem som helst kan skrive der)men den støtter faktisk også det Taina sier. Trodde "alle" visste at dette med overgang fra vegetarisk til animalsk føde var en gradvis prosess som skjer mens rumpetrollene er rumpetroll. Og ikke over den natten halen blir borte og de e blitt t frosker. Bananfluer og mygglarver er mitt tips til føde til rumpetrolla etter at beina har blitt danna.

Bare for å spørre om en ting.. Tror du halen blir borte over natten? Har du hatt rompetroll i akvarie selv noen gang??
Det var da fryktelig til pirking fra en mann som burde ha vokst fra slik kverrulering.

selvfølgelig mister ikke rumpetollene halene over natten. Det er en gradvis prosess akkurat som tarmforandringen.

Nå har det seg slik at tarmene til pattedyr, også oss mennesker forandrer seg. Det er derfor nyfødte må ha morsmelk og ikke begynner å spise mat med en gang. Tarmen er ikke ferdig utviklet, den er i en utvilklingsprosess.

De som har hatt rumpetroll merker at de blir ekstra sultne etter at beina kommer - du mener at de slutter å spise? Kanskje det er en egen art du har der du bor...
Det var ikke meningen med dette å starte noen diskusjon som tar nattesøvnen fra folk. Fint at det engasjerer da! Jeg er fornøyd bare jeg får noen svar, og d4et har jeg jo fått. Noen spm bare,.

1. Vanntemperatur. Jeg trodde man skulle ha det ganske kaldt i "froskeakvarium"? Det er jo ikke akkurat badetemperaturer på 20 grader i mai måned, når dette begynner å bli aktuelt?
Man bør altså ha barmekolbe oppi?

2. Vannbytte. Bør man bytte vann til slike dyr også? Trodde ikke det var riktig pga dammer i skogen jo er bakteriefestivaler. Hvis dette kan hindre lukt, og ogås er bra for dyra gjør jeg selvfølgelig det!

Takk for alle svar så langt
Torgeir Solberg
Det var ikke meningen med dette å starte noen diskusjon som tar nattesøvnen fra folk. Fint at det engasjerer da! Jeg er fornøyd bare jeg får noen svar, og d4et har jeg jo fått. Noen spm bare,. 1. Vanntemperatur. Jeg trodde man skulle ha det ganske kaldt i "froskeakvarium"? Det er jo ikke akkurat badetemperaturer på 20 grader i mai måned, når dette begynner å bli aktuelt? Man bør altså ha barmekolbe oppi? 2. Vannbytte. Bør man bytte vann til slike dyr også? Trodde ikke det var riktig pga dammer i skogen jo er bakteriefestivaler. Hvis dette kan hindre lukt, og ogås er bra for dyra gjør jeg selvfølgelig det! Takk for alle svar så langt

Jeg svarer først på spørsmålene fra trådstarter.

1. Nei noen varmekolbe er helt unødvendig. Vår vanlige frosk trives i temperaturer fra 5 til 25*C. Og med en vanlig romtemperatur vil rompetrollene utvikles raskere enn i naturen, men det spiller ingen rolle. De har bare et lite forsprang på sine brødre.
Men som jeg skrev tidligere. Ikke ta for mange egg. Feks 50 stk vil være mer enn nok for å følge en spennende utvikling.
Og antagelig vil du oppleve at når rompetrollene har fått forben. og halen begynner å skrumpe inn. Da liker de å ligge i overflaten uten å gjøre annet enn å la tiden gå. Jeg har tolket dette som naturlig siden tarmene er i forvandling fra lange tynne tarmer, som planteetere har, til korte, som de voksne froskene har. Jeg vil anbefale og gi rompetrollene vegetabilsk mat, men la det gjerne svømme noen daphnier og smådyr sammen med disse. Hvis rompetrollene spiser noen av disse, tror jeg du har en nyhet å fortelle våre eksperter på amfibier

2. Vannbytte er å annbefale! Hvis du som jeg skrev, innreder karet som et vanlig akvarie med en rot eller steiner i vannflaten. Og med en luftpumpe som sørger for sirkulasjon i karet. Samtidig som du ikke gir mer mat enn de spiser opp fortløpende (vegetabilsk)
Da vil det ikke begynne å lukte, men rompetrollene vil antageligvis trives bedre hvis de får litt nytt vann en gang iblant.
Feks 1/3 hver 14dag.
Det er ingen fare med at det ikke blir nok bakterier. Som du sikkert har sett finnes det rompetroll i både små dammer og ganske store sjøer. Så de klarer seg under mange forskjellige forhold.

Siden dette ble en barnslig barnehagedebatt (og ja, jeg var ikke bedre enn de andre) så får du bare gjøre deg opp dine egne erfaringer.
Jeg gidder ikke "krangle" mer med disse som jeg faktisk ikke tror har hatt rompetroll i akvarie selv. Men hvis jeg finner en vitenskapelig artikkel som forklarer dette bedre vil jeg legge inn en ny kommentar. Uansett om det støtter mitt rompetroll=vegetarmat syn eller det motsatte.
Kunnskap er aldri dårlig. Og har jeg feil i dette er det viktig å si fra om det

Siden mallefrik er opptatt av dette spør jeg han om 2 ting:

Siden han nevner forskjellige arter: Vet du hvordan du kan skille forskjellige romptroll fra hverandre artsmessig?

Hva skiller utviklingen av benparene hos vanlig frosk. Hva er forskjellen på bakben og forben?

Til slutt vil jeg presisere at jeg ikke skriver dette for å kverrulere, men fordi jeg synes det er viktig å få riktig informasjon ut. Og fordi jeg liker min hobby, og skriver faktisk med et smil, selv om noen vil sikkert synes det er teit å diskutere noe så uvesentelig i lange baner
Både padder, frosker og salamandere legger egg hvor det klekkes ut rumpetroll. Hvis man ikke tenker seg om kan det være lett å ta feil.
Jeg er ingen ekspert,men det går fint an å se forskjell på både egg og rumpetroll til disse.

Salamander:
Legger eggene enkeltvis innpakket i et blad fra en vannplante. Rumpetrollet ligner froskerumpetrollet til å begynne med,men lysere. Men utvikler raskt noen fjærlignende gjeller på hver side av halsen.
Forbeina vokser først, så bakbeina.

Padde:
Legger eggene i lange, geleaktige strenger. Noen arter legger i en rad, andre i dobbelrad.. husker ikke hvilken art som gjør hva. Men kan sikkert finne det ut hvis noen er intr.?
disse radene surrer seg gjerne rundt plantestilker. Rumpetrollene ligner også på froskerumpetroll men er litt mindre og mørkere.
Bakbeina utvikles først og så forbeina.

Frosk:
Eggene blir lagt i stor klump. Disse flyter ofte rundt.( Men det finnes også arter som legger eggene sine i sjøgressunder vannflaten)
Rumpetrollene ligner først svarte kommaer. Gradvis får de gjeller, hale, bakbein og til slutt får de forbein - slik som padde. Halen og gjellene forsvinner og de er blitt frosker.

av froskearter har vi i norge bl.a vanlig frosk og spissnutet frosk(ikke her opp jeg bor).
mulig det er flere som er observert i Norge.
Mallefrik.. Du har sikkert lest det der et sted, men det var mye feil. Når det gjelder frosk. Gjellene forsvinner etter kort tid, en god stund før bena begynner å utvikles.
Rompetroll til padder er sorte og svømmer i stim. De har og litt kortere hale enn vanlig buttsnutet frosk sine rompetroll.
Det er observert damfrosk på et par steder i Norge, men de regner med at dette er en svært truet art.

Forskjellen på utviklingen av bakben og forben er at forbena ligger inni kroppen under utviklingen, og at de plutselig kommer frem fra en hudfold.

Jeg har ringt og snakket med norges antagelig fremste ekspert på amfibier. Jeg legger ikke ut navn eller tlf nr her selvfølgelig. Hvis noen tviler på det jeg skriver her må de sende meg en mail så skal jeg formidle kontakt. Han er professor innen biologi og har skrevet flere bøker om amfibier og arbeider daglig ved et av våre universiterer.

Han sa følgende: Rompetroll spiser hovedsaklig vegeltabilsk føde, men spiser også animalsk føde hvis de kommer over dette. Deres munn er laget slik at de gnager i seg maten. De kan gnage i seg alger og halvråtne plantedeler. Og altså også åtsler av dyr. Jeg spurte om de kunne være i stand til å fange dyr selv, og det sa han var helt utelukket. Munnen deres er ikke konstruert for dette. De kan kun gnage i seg dødt materie.

Når bena er ferdig utviklet begynner metamorfosen (forvandlingen) De blir da mer passive og bruker næringen fra halen til å bygge om kroppen innvendig. Bla kjeven og magen gjennomgår en forvandling som gjør dem i stand til å fange levende innsekter og mark.
De spiser ikke under denne prosessen.

Han skrev at vanlig akvariefor gjerne kunne brukes, og at hele prosessen fra egg frem til metamorfosen tok ca en måned ved romtemperatur.
Han sa også at de trenger jod, noe det vanligvis ikke er mangel på. Hvis det imidlertid mangler vil de bare fortsette å vokse uten å bli frosk
Så da tror jeg du har fått mye svar, og vi er blitt litt klokere
Lykke til med rompetrollene i barnehagen
ja,gjellene forsvinner tidlig. Beklager at jeg ikke skrev nøyaktig når alt skjer. (noen må vist ha alt inn med t-skjeer...)
Ja,har lest noe av dette et sted en eller annen gang. Har ikke funnet på det.
Men det er ganske lenge siden.. det innrømmer jeg. Sikkert under zoologistudiene eller noe.

Hva er feil? Vil gjerne vite!
At jeg skreiv mørkerer og ikke sort på padderumpetroll? og at jeg ikke nevnte halelengden er vel neppe en feil? Heller en "forglemmelse".

Hvorfor spurte du meg om de tingene når du allerede visste svaret??? Var det for å få igang enda mer krangel?

Vil gjerne ha navnet på forskeren din. Og hvor han jobber.

Men der kan du se; han sier også at de spiser animalsk føde når de får tak i det!
Er det Dag Dolmen du har pratet med?
Kanskje ikke.. han er zoolog og ikke biolog som du skreiv..
Vet ikke helt om jeg vil legge ut navn på nettet. Jeg spurte ikke om det var greit. Men sa jeg vill legge ut det jeg husket fra samtalen på et forum. Så den delen er avklart. Som jeg skrev får du gjerne navn hvis du sender meg en mail. Tviler du på infoen? Tror jeg har gjengitt det ganske riktig altså
Tekst fra Dag Dolmen (ansett somvår fremste ekspert på amfibier):

Spissnutefrosken Rana arvalis (spissfrosk) er i Norge funnet i lavlandet i de sørøstlige og sørlige strøk: Fra svenskegrensa i Østfold, i Akershus og omkring Oslofjorden til Skiensområdet, dessuten i Agder. Undersøkelser de senere åra har vist at arten er langt vanligere enn tidligere antatt, i alle fall innafor den østlige del av utbredelsesområdet. Likheten med vanlig frosk har trolig gjort sitt til at observerte spissnutefrosker sjelden er blitt identifisert. (I Sverige er arten utbredt ikke mange mil fra norskegrensa til nord for polarsirkelen; det kan derfor tenkes den også fins på norsk side i et nordlig utbredelsesområde.)

Fiske_Arne: Damfrosk er en annen art. (Rana lessonae)
Skjønner ikke helt den.. Jeg skrev ikke om spissutet, men om damfrosk. Den står på rødlisten over arter i Norge, og er den mest sjeldne froskearten vi har i Norge. Var det noe galt i forhold til det du skrev?

Mallefrik, nei jeg spurte deg om det fordi det virket som om du ikke hadde hatt rompetroll noengang selv. Ikke for å lage en krangel.

Har jeg skrevet at de ikke spiser animalsk føde hvis de finner det?
Jeg prøvde bare å få frem at den forvandlingen som skjer mens de mister halen. At det går fra en lang tynn tarm (som egner seg til vegetarføde) til en kort kjøttetertarm.
Skjønner ikke hvis du er blitt fornærmet over noe av det jeg har skrevet, men det kan jeg desverre ikke gjøre noe med.
Inaktiv bruker
Vi har et vann (tjern) i skogen hos oss og det er det tusenvis av rumpetroll om sommeren. Jeg tenkte jeg skulle fange noen og ha i et akvarium(utenfisk) Det hadde vært gøy!
Erlend Gunstveit
Vi har et vann (tjern) i skogen hos oss og det er det tusenvis av rumpetroll om sommeren. Jeg tenkte jeg skulle fange noen og ha i et akvarium(utenfisk) Det hadde vært gøy!

Ja dette er gøy. På din alder hadde jeg også dette. Og synes fortsatt det er interesant å følge utviklingen. Vet du hvilken frosk eller paddeart det er i tjernet?
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Fredrik Pedersen
Reklame for plussmedlemskap