Erfaring med å la koi og gullfisk overvintre ute? (side 2)
Vidar-AlexanderDet blir likevel for kaldt. Du må ikke ha sirkulasjon i vannet når det er kaldere enn ca 8 grader i vannet. PS: 60 cm dyp, er alt for grundt til Koi. Det går derimot fint med gullfisk.
Er det for grundt om en tar de inn på vinteren?
Hvor dypt må jeg ha det da?
Vil gjerne ha koi og vil at de skal ha det best mulig
Postet 02.04.09 kl 23:57
Det er litt grunnt, men det kan være mulig å få koi til å trives i såpass grunne dammer. Det er mange forhold som spiller inn, men du må få de til å føle seg trygge. Hvis du vil ha koi, men ikke vil grave dammen dypere ville jeg satt en stor vannlilje i midten. For å lage skygge. Kanskje en stor rot som lager hjemmesteder. Og så ville jeg startet med relativ små koi og sett hvordan det går når de vokser.
Det er jo fullt mulig å selge koi igjen hvis du finner ut at de ikke trives etter en stund.
Det er jo fullt mulig å selge koi igjen hvis du finner ut at de ikke trives etter en stund.
Postet 03.04.09 kl 00:22
Postet 03.04.09 kl 21:59
Hagedam
Hei. Jeg har hatt koi som har overvintret i dammen ute. Det er en naturlig dam og er bare 40-50 cm dyp. Ser ut som den bunnfryser, men er nok noe tilsig. Halvparten av koiene hadde jeg i boden ute, i en stor balje. En varmeovn med frostsikring har stått på. Der lå de i dvale under en skiferhelle hele vinteren. Skifter vann av og til og gir for nå, men ingen pumpe.
Postet 04.04.09 kl 01:43
Veranda dam
Jeg vet ikke hva som er rett og galt.. Men jeg har en dam på verandaen. den er ca 500 liter, og rommer 4 koi og 2 gullfisk. Er ikke så sikker på dybden, men der er nok 50cm.
Om vinteren så har jeg pumpa gående, men det er ikke så mye den sirkulerer. Fiskene lever i beste velstand der hele året, eneste problemet er er de vokser så forferdelig fort.. Og dammen blir fort for liten. Jeg er nå igang med planlegging av utbygging av verandaen, så jeg kan lage en 1000-1500 liter dam til de
Jeg bor på Sunnmøre, forresten. Dammen var ikke frossen i vinter, men ett lite tynt is-lag var det og mye snø.. Men det gikk kjempefint
Den nye dammen får overbygg, men blir fremdeles ute. Men det blir varmelamper og slikt i det overbygget. Mest for at vi også skal kunne "over-vintre" der ute en fin og kald vinterdag
Om vinteren så har jeg pumpa gående, men det er ikke så mye den sirkulerer. Fiskene lever i beste velstand der hele året, eneste problemet er er de vokser så forferdelig fort.. Og dammen blir fort for liten. Jeg er nå igang med planlegging av utbygging av verandaen, så jeg kan lage en 1000-1500 liter dam til de
Jeg bor på Sunnmøre, forresten. Dammen var ikke frossen i vinter, men ett lite tynt is-lag var det og mye snø.. Men det gikk kjempefint
Den nye dammen får overbygg, men blir fremdeles ute. Men det blir varmelamper og slikt i det overbygget. Mest for at vi også skal kunne "over-vintre" der ute en fin og kald vinterdag
Postet 04.04.09 kl 21:06
Har du koi eller gullfisk ute i grund dam under 1m er det tilfeldig om det går bra eller ikke. vannkvaliteten er nok avgjørende men det er nok også viktig at denne grunne dammen ligger en solfylt plass . Da smelter det av og til litt i kantene , dette tror jeg kan være nok til at gasser slipper ut osv.
Noe som har slått meg mange ganger ??.
Folk med mye erfaring som bruker varme, luft, holder åpne råk og bytter vann osv har mistet fisk, mens andre som nærmest hadde glemt dammen ikke mister noen..
I går snakket jeg forøvrig med 4 pers som hadde hatt fisk ute i vinter .
Nr 1)
Hadde overvintret 5 gullfisk i dammen på 25cm dybde . Hun hadde latt disse bli igjen på hytta i Drøbak og regnet ikke med disse var i live nå men jo da..
Jeg tror nok 1meter snø har isolert og reddet disse fiskene i år.
Nr 2)
Har hatt koi og gulfisk ute i 10 år ,dammen var på 60cm dybde. Dette hadde gått bra i alle år.
Han brukte kun 300w varmekolbe.(hytte på Nesodden)
Nr 3)
Fra Tønsberg, hadde ca 50cm dyp ,naturlig dam med noe tilsig . Disse hadde tidligere ikke mistet fisk, men i år hadde de mistet noe gullfisk og endel koi.
Nr 4)
Fra Spydberg. En erfaren koikar med dyp dam ca 150cm trodde på lukten at det ikke hadde gått særlig bra i år. isen hadde ikke gått enda..
Noe som har slått meg mange ganger ??.
Folk med mye erfaring som bruker varme, luft, holder åpne råk og bytter vann osv har mistet fisk, mens andre som nærmest hadde glemt dammen ikke mister noen..
I går snakket jeg forøvrig med 4 pers som hadde hatt fisk ute i vinter .
Nr 1)
Hadde overvintret 5 gullfisk i dammen på 25cm dybde . Hun hadde latt disse bli igjen på hytta i Drøbak og regnet ikke med disse var i live nå men jo da..
Jeg tror nok 1meter snø har isolert og reddet disse fiskene i år.
Nr 2)
Har hatt koi og gulfisk ute i 10 år ,dammen var på 60cm dybde. Dette hadde gått bra i alle år.
Han brukte kun 300w varmekolbe.(hytte på Nesodden)
Nr 3)
Fra Tønsberg, hadde ca 50cm dyp ,naturlig dam med noe tilsig . Disse hadde tidligere ikke mistet fisk, men i år hadde de mistet noe gullfisk og endel koi.
Nr 4)
Fra Spydberg. En erfaren koikar med dyp dam ca 150cm trodde på lukten at det ikke hadde gått særlig bra i år. isen hadde ikke gått enda..
Postet 09.04.09 kl 14:44
Hos meg har det variert en del.
Dammen var ca 150 cm dyp.
Har brukt oksygen tilførsel, men ingen varme. Har likevel mistet fisk noen år, andre år ikke. Har mer eller mindre hver vår slitt med Carp Pox eller sopp.
I år, har fisken gått i den "provisoriske dammen" siden jeg er midt i en utbygging. Ca 140 cm dybde. Ingen oksygen eller varme. De har vært totalt overlatt til seg selv i vinter. Ca 50-60 cm is + 80-90 cm snø oppå.
Nå har alle koiene vært fremme i den åpne råken som er i isen, og ingen har symptomer på pox, sopp e.l. alle virker 100% friske.
Har misstanke om at det kan ha litt med det at, dammen består kun av duk. Ingen andre ting oppi enn fisk og vann.
Dette er en av grunnene til at jeg fraråder folk å ha noen form for bunnsubstrat i dammer hvor fisk overvintrer. Der stortrives nemlig bakterier og parasitter i tilegg til at det samles div. skitt der. Dette er nok avgjørende for vannkvaliteten i løpet av vinteren.
Dammen jeg bygger nå blir ca 300 000 liter og ca 3,40 meter på det dypeste.
Vil tro det skal holde for å få en grei jordvarme på bunn om vinteren.
Dammen var ca 150 cm dyp.
Har brukt oksygen tilførsel, men ingen varme. Har likevel mistet fisk noen år, andre år ikke. Har mer eller mindre hver vår slitt med Carp Pox eller sopp.
I år, har fisken gått i den "provisoriske dammen" siden jeg er midt i en utbygging. Ca 140 cm dybde. Ingen oksygen eller varme. De har vært totalt overlatt til seg selv i vinter. Ca 50-60 cm is + 80-90 cm snø oppå.
Nå har alle koiene vært fremme i den åpne råken som er i isen, og ingen har symptomer på pox, sopp e.l. alle virker 100% friske.
Har misstanke om at det kan ha litt med det at, dammen består kun av duk. Ingen andre ting oppi enn fisk og vann.
Dette er en av grunnene til at jeg fraråder folk å ha noen form for bunnsubstrat i dammer hvor fisk overvintrer. Der stortrives nemlig bakterier og parasitter i tilegg til at det samles div. skitt der. Dette er nok avgjørende for vannkvaliteten i løpet av vinteren.
Dammen jeg bygger nå blir ca 300 000 liter og ca 3,40 meter på det dypeste.
Vil tro det skal holde for å få en grei jordvarme på bunn om vinteren.
Postet 09.04.09 kl 15:27
Endret: 09.04.09 kl 15:29
Jeg skjønner tanken din godt Vidar-A men dersom man kjører med rein koi dam må man skjønne filtrering veldig godt for å lykkes.
At du ikke har noen problem med fisk i rein tank uten bunnlag under isen i vinterperioden er jeg absolut enig i . Men når temperaturen stiger og bakteriene våkner i takt med temperatur kan en rein koitank med fisk bli katastrofe om ikke filteret er stort og fungerer.
Har du en god sump del med planter og bunnlag vil bakteriene trykket vokse takt med temperaturstigningen i vannet.
At du ikke har noen problem med fisk i rein tank uten bunnlag under isen i vinterperioden er jeg absolut enig i . Men når temperaturen stiger og bakteriene våkner i takt med temperatur kan en rein koitank med fisk bli katastrofe om ikke filteret er stort og fungerer.
Har du en god sump del med planter og bunnlag vil bakteriene trykket vokse takt med temperaturstigningen i vannet.
Postet 09.04.09 kl 19:36
Naboen min har mistet all fisk i år bortsett fra to gullfisk.
Isen begynner å gå her nå og jeg kan så langt si at det er 4 koi, og 40 store padder som har dødd. Ingen hyggelig lukt her ute nå, og all isen er ikke borte. Har fremdeles ikke sett livstegn i dammen, og forventer vel egentlig ikke å finne noe levende heller. Målte vannverdiene for morroskyld og de var faktisk bedre enn forventet. Litt ammonium men ingen nitritt. Ph 7,2
Isen begynner å gå her nå og jeg kan så langt si at det er 4 koi, og 40 store padder som har dødd. Ingen hyggelig lukt her ute nå, og all isen er ikke borte. Har fremdeles ikke sett livstegn i dammen, og forventer vel egentlig ikke å finne noe levende heller. Målte vannverdiene for morroskyld og de var faktisk bedre enn forventet. Litt ammonium men ingen nitritt. Ph 7,2
Postet 10.04.09 kl 11:44
Postet 11.11.09 kl 21:47
Den er på plass på hjemmesiden hans
http://www.mellumgaard.no/koi/index.htm
Se under "vinteren" i venstre marg.
http://www.mellumgaard.no/koi/index.htm
Se under "vinteren" i venstre marg.
Postet 11.11.09 kl 22:14
Hei.
Jeg har Koi og Gullfisk.
De står i en tank på ca 800 l i garasjen.
Nå har det vært veldig kaldt her, og jeg så til min store forskrekkelse at det var bare 2 varmegrader i vannet. Panikk, varmekolber og enda mer isopor plater.
De overlevde ;O) Nå er det mildere, rundt 10 minus, og tempen i vannet er på rundt ti. Vanligvis ligger den på 12 - 15.
Skal jeg la være å bruke pompe om vinteren ?
Eller er det kun når det er så kaldt ?
Har flere fisker som jeg har fått fram fra egg legging så jeg er litt på tuppa når det gjelder fiskene mine.
Vurderer stoooor tank i kjelleren
De står i en tank på ca 800 l i garasjen.
Nå har det vært veldig kaldt her, og jeg så til min store forskrekkelse at det var bare 2 varmegrader i vannet. Panikk, varmekolber og enda mer isopor plater.
De overlevde ;O) Nå er det mildere, rundt 10 minus, og tempen i vannet er på rundt ti. Vanligvis ligger den på 12 - 15.
Skal jeg la være å bruke pompe om vinteren ?
Eller er det kun når det er så kaldt ?
Har flere fisker som jeg har fått fram fra egg legging så jeg er litt på tuppa når det gjelder fiskene mine.
Vurderer stoooor tank i kjelleren
Postet 11.01.10 kl 22:56
Hei
Dersom du har over 10 grader i tanken inne ville jeg renset vannet med pumpe å filter .
Har du filter kan du også mate forsiktig men sjekk nitrit verdi.
Selv om det sank en liten periode ned i 2-3 grader hadde heller ikke dette vært krise med pumpe og filter.
Faren er når man pumper vann og mye sirkulasjon en lang periode i 2-3 grader,
Grunnen er at fisken bruker krefter på å svømme og kan slite seg ut etter en tid.
I 2-3 grader går fisken på sparebluss, også kalt"dvale".
Dersom du har over 10 grader i tanken inne ville jeg renset vannet med pumpe å filter .
Har du filter kan du også mate forsiktig men sjekk nitrit verdi.
Selv om det sank en liten periode ned i 2-3 grader hadde heller ikke dette vært krise med pumpe og filter.
Faren er når man pumper vann og mye sirkulasjon en lang periode i 2-3 grader,
Grunnen er at fisken bruker krefter på å svømme og kan slite seg ut etter en tid.
I 2-3 grader går fisken på sparebluss, også kalt"dvale".
Postet 11.01.10 kl 23:19
Endret: 11.01.10 kl 23:21
Vi har latt dem overvintre ute, gikk helt fint
Hei trådstarter! Jeg har erfaring med å overvintre ute. Vi har ca 5-6 gullfisk og 15 koi. Str fra 7-8 cm til 30cm. Disse overvintrer ute i dammen våres hele året. Har aldri vært et problem, sålenge det ikke blir bunnfrøset så klarer dem seg! Våres erfaringer
Postet 14.01.10 kl 13:52
Postet 14.01.10 kl 13:58
Postet 14.01.10 kl 14:42
Postet 14.01.10 kl 15:24
Postet 14.01.10 kl 15:34
I denne hobbyen er jo en vesentlig del å sørge for at dem aldri får vondt. Hvis fiskene bevist har vondt, så gjør man jo det som trengs for at dem skal ha det bra.
Jeg bare syns det høres litt rart ut at erfarne flinke akvarister lar fiskene lide sånn. Men det er mulig de ikke lider når de er i denne såkalte dvalen..
Jeg har som sagt ikke peiling på dette i det hele tatt, bare nysgjerrig ;P
Jeg bare syns det høres litt rart ut at erfarne flinke akvarister lar fiskene lide sånn. Men det er mulig de ikke lider når de er i denne såkalte dvalen..
Jeg har som sagt ikke peiling på dette i det hele tatt, bare nysgjerrig ;P
Postet 14.01.10 kl 15:35
Endret: 14.01.10 kl 15:37
Postet 14.01.10 kl 17:31