- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus elskere i startgropa (side 2)
Tropheus elskere i startgropa (side 2)
Hehe...
I mitt kar har jeg ingen røtter. Troffer er visstnok veldig nærtagne når det komer til svingninger i PH.
Ellers har jeg godt med filtrering og en del sirk pumper. Det er viktig med overdimm av filter har jeg ihvertfall fått med meg.
Når det kommer til oppførsel o.l kan jeg ikke svare så mye da mine enda ikke har kommet i hus. Det er ihvertfall helt annerledes å holde troffer contra malawi. Har selv hatt malawi før dette, men de fleste sier at det er som å begynne på scratch igjen.
Du burde også hamstre litt medisin da troffer veldig ofte kan få bloat (bukvannsot)
Skattepengene er gode å ha..hehe..
I mitt kar har jeg ingen røtter. Troffer er visstnok veldig nærtagne når det komer til svingninger i PH.
Ellers har jeg godt med filtrering og en del sirk pumper. Det er viktig med overdimm av filter har jeg ihvertfall fått med meg.
Når det kommer til oppførsel o.l kan jeg ikke svare så mye da mine enda ikke har kommet i hus. Det er ihvertfall helt annerledes å holde troffer contra malawi. Har selv hatt malawi før dette, men de fleste sier at det er som å begynne på scratch igjen.
Du burde også hamstre litt medisin da troffer veldig ofte kan få bloat (bukvannsot)
Skattepengene er gode å ha..hehe..
Postet 19.03.09 kl 12:19
Postet 19.03.09 kl 12:22
Hei Linka og velkommen til tropheus miljøet. Det er SÅ bra at interessen for tropheus øker i norge
Når det gjelder tropheus så må man ha en gruppe. Det er liksågodt å kjøpe en "stor" gruppe med en gang. Det er vanskelig å kjøpe flere etterhvert, da tropheus lever i et hiarki. Den som er øverst på rangstigen er den dominante. To dominerende hanner kan sloss veldig for å være den som er øverst, for så å finne en middelvei, som regel ha hver sin ende av akvariet.
Når det gjelder røtter så har det ingenting i et tropheus kar å gjøre. Røtter er med på å senke ph`n i vannet, og tropheus skal ha høy ph, på godt over 8.
Kalksteiner er etter min mening et "must" i et tropheuskar. Du kan også ha vanlige steiner, men ikke lag alt for mange huler. Jo flere huler, jo mer har de å sloss om, hvis du skjønner.
Sandsubstrat er bra. De roter og graver ikke mye i sanda. Når det gjelder planter, det er en smak sak. Estetisk sett så synes jeg det er pent med en plante i karet, og jeg går for vanlig sverdplante - både til malawiene og tropheusene. De spiser den ikke. Men det kan også være tilfeldig. De plantene som "anbefales" til feks. malawi kar har jeg dårlig erfaring med, så her må en bare prøve seg frem.
Når det gjelder tyggende hunner så er det tryggest å strippe de hvis en ønsker oppdrett på yngelen. Selv om tropheus i utgangspunktet er vegetarianere så vil de nok spise små nyfødte yngel. Ihvertfall nappe så på de at de dør.
Jeg vil anbefale deg å følge med på rubrikk annonsene både her på akvaforum og på nettakvariet. Rett som det er har jeg sett grupper med duboisi til salgs.
Når det gjelder størrelsen på karet, så anbefales det at det er min. 150 cm langt.
Når det gjelder tropheus så må man ha en gruppe. Det er liksågodt å kjøpe en "stor" gruppe med en gang. Det er vanskelig å kjøpe flere etterhvert, da tropheus lever i et hiarki. Den som er øverst på rangstigen er den dominante. To dominerende hanner kan sloss veldig for å være den som er øverst, for så å finne en middelvei, som regel ha hver sin ende av akvariet.
Når det gjelder røtter så har det ingenting i et tropheus kar å gjøre. Røtter er med på å senke ph`n i vannet, og tropheus skal ha høy ph, på godt over 8.
Kalksteiner er etter min mening et "must" i et tropheuskar. Du kan også ha vanlige steiner, men ikke lag alt for mange huler. Jo flere huler, jo mer har de å sloss om, hvis du skjønner.
Sandsubstrat er bra. De roter og graver ikke mye i sanda. Når det gjelder planter, det er en smak sak. Estetisk sett så synes jeg det er pent med en plante i karet, og jeg går for vanlig sverdplante - både til malawiene og tropheusene. De spiser den ikke. Men det kan også være tilfeldig. De plantene som "anbefales" til feks. malawi kar har jeg dårlig erfaring med, så her må en bare prøve seg frem.
Når det gjelder tyggende hunner så er det tryggest å strippe de hvis en ønsker oppdrett på yngelen. Selv om tropheus i utgangspunktet er vegetarianere så vil de nok spise små nyfødte yngel. Ihvertfall nappe så på de at de dør.
Jeg vil anbefale deg å følge med på rubrikk annonsene både her på akvaforum og på nettakvariet. Rett som det er har jeg sett grupper med duboisi til salgs.
Når det gjelder størrelsen på karet, så anbefales det at det er min. 150 cm langt.
Postet 19.03.09 kl 13:11
Linkahar rotet meg inn på dette nå jeg også.. Eller, holder på å planlegge.. Forelsket meg i Tropheus duboisi, å prøver å finne ut mest mulig om denne. Blir å ha rent artskar tror jeg, bortsett fra en malle eller to. og en annen ting. Må man strippe en tyggende hunn, eller kan hun gå til hun spytter selv? Hva er fordel/bakdel med dette?
Velkommen i gjengen!
Tropheus er lett å forelske seg i ja... uten tvil.
Har selv to grupper. En med Moliro og en med Ubwari green. Vurderte lenge denne arten, men gikk bort fra den da det er så mange som har denne( den mest vanlige). Har også sett at noen importører ikke henter flere av disse fordi det er blitt hentet for mange..
Postet 19.03.09 kl 13:46
jo flere huler jo bedre, med tanke på gjemme plasser til hu og hanner som er kuet så de kan gjemme seg, og til yngler, kalksteiner er bra og fint men mange små stein lagt opp på hverandre i hauger er fint for yngel som skal overleve.
hvorfor betale i dyre dommer i stein noe som du finner i naturen og som ligner sjøen.
stripping er ett meget stort stress moment for fisken og kan føre til sott, mye jaging etter fisk i karet osv stresser de noen sinnsykt og kan gi sott.
vist du velger og la fiskene spytte i karet, er kalkstein med store hull i meget bra eller små steiner i stabler der de kan svømme rundt uten storfisk kommer inn til de.
Det er like fint og la de spytte i karet som og strippe de, for i karet overlever bare de sterkeste og da utlukker du eventuele svake fisk med skavanker og vokse opp. så der må enn bestemme selv om hva som er best, og ikke stresse de er nok best. de spiser yngel.
det er ikke noen problem og tilsett fisk etter du har fått gruppen, 1 funker ikke men tilsetter du 4 til 10 har det egentlig ikke så mye og si. gjør det enten om natten eller når de andre nettopp har fått mat.
hvorfor betale i dyre dommer i stein noe som du finner i naturen og som ligner sjøen.
stripping er ett meget stort stress moment for fisken og kan føre til sott, mye jaging etter fisk i karet osv stresser de noen sinnsykt og kan gi sott.
vist du velger og la fiskene spytte i karet, er kalkstein med store hull i meget bra eller små steiner i stabler der de kan svømme rundt uten storfisk kommer inn til de.
Det er like fint og la de spytte i karet som og strippe de, for i karet overlever bare de sterkeste og da utlukker du eventuele svake fisk med skavanker og vokse opp. så der må enn bestemme selv om hva som er best, og ikke stresse de er nok best. de spiser yngel.
det er ikke noen problem og tilsett fisk etter du har fått gruppen, 1 funker ikke men tilsetter du 4 til 10 har det egentlig ikke så mye og si. gjør det enten om natten eller når de andre nettopp har fått mat.
Postet 19.03.09 kl 13:46
Evolution og jeg er sjelden enige om ting. Da jeg startet opp mitt tropheuskar så fikk jeg et hint av en dreven tropheus holder at jeg hadde laget for mange huler. De trenger ikke (etter mitt syn) å gjemme seg. De dominante tar seg et realt slagsmål og så blir de enig om hvem som eier hvilket territoriet. De øvrige respekterer sin plass i gruppa og trenger ikke gjemme seg. Så lenge de ikke utfordrer de dominante (noe de sjelden tør) så trenger de ikke å gjemme seg for noen.
Når det gjelder bukvannsot, så er det et omdiskutert tema. Evolution, ikke skrem bort nye tropheusfolk med å gå på det med en gang da. Hvis en setter seg inn i ting og tang og tar sine forhåndsregler så er det ikke noe problem.
Når det gjelder bukvannsot, så er det et omdiskutert tema. Evolution, ikke skrem bort nye tropheusfolk med å gå på det med en gang da. Hvis en setter seg inn i ting og tang og tar sine forhåndsregler så er det ikke noe problem.
Postet 19.03.09 kl 13:57
Har en rimelig hullete stein liggende etter den tiden jeg hadde malawier..
Den har mange små benyttet som bolig, så vet den vil fungere til å begynne med.
Blir som sagt ikke noe oppstart for meg før til sommeren, så har god tid til å lese, å evt forandre mening en gang eller ti..
Andres erfaringer er greit å ha med seg, så lenge man husker at ikke alle fiskene er like. Så greit å få flere synspunkter synes jeg..
Den har mange små benyttet som bolig, så vet den vil fungere til å begynne med.
Blir som sagt ikke noe oppstart for meg før til sommeren, så har god tid til å lese, å evt forandre mening en gang eller ti..
Andres erfaringer er greit å ha med seg, så lenge man husker at ikke alle fiskene er like. Så greit å få flere synspunkter synes jeg..
Postet 19.03.09 kl 19:46
nja........... vil nok også si at det og ha litt gjemme plasser/huler/tunneler ikke er så dumt da.. og når det gjelder yngel er det iallefall viktig og greit og ha en del gjemme plasser.
ang sand.. joda troffer skal ha sand. og de siler sanden med gjellene på jakt etter mat. og jo litt graver de nok. men nok ikke så mye som malawier. men de liker no og ha det fint uten for sine huler de og, så noe graving er det. planter går no greit da, men du må ha planter som tåler høy gh 10+ og ph 7.5+
vår erfaring med dubber er at de er noe roligere enn andre troffer. de er ikke så hissige som andre etter hva VI har opplevd da. de gjør mye ut av seg for all del. men virker også som om de er litt mindre robuste enn andre troffer. er eneste gruppe vi har hatt sot på. og det tror jeg persolig kom av at de var i en krise situasjon ble satt sammen men en gruppe med unge kiriza som kanskje ble litt for aktive for dubbene. men som sagt dette er bare en teori jeg har da...
men dubbene er fine og se til så ikke noe gale med dem. og sjamerende når de har masse prikker på seg da.
ang sand.. joda troffer skal ha sand. og de siler sanden med gjellene på jakt etter mat. og jo litt graver de nok. men nok ikke så mye som malawier. men de liker no og ha det fint uten for sine huler de og, så noe graving er det. planter går no greit da, men du må ha planter som tåler høy gh 10+ og ph 7.5+
vår erfaring med dubber er at de er noe roligere enn andre troffer. de er ikke så hissige som andre etter hva VI har opplevd da. de gjør mye ut av seg for all del. men virker også som om de er litt mindre robuste enn andre troffer. er eneste gruppe vi har hatt sot på. og det tror jeg persolig kom av at de var i en krise situasjon ble satt sammen men en gruppe med unge kiriza som kanskje ble litt for aktive for dubbene. men som sagt dette er bare en teori jeg har da...
men dubbene er fine og se til så ikke noe gale med dem. og sjamerende når de har masse prikker på seg da.
Postet 19.03.09 kl 20:55
Postet 19.03.09 kl 20:57
2neliseEvolution og jeg er sjelden enige om ting. Da jeg startet opp mitt tropheuskar så fikk jeg et hint av en dreven tropheus holder at jeg hadde laget for mange huler. De trenger ikke (etter mitt syn) å gjemme seg. De dominante tar seg et realt slagsmål og så blir de enig om hvem som eier hvilket territoriet. De øvrige respekterer sin plass i gruppa og trenger ikke gjemme seg. Så lenge de ikke utfordrer de dominante (noe de sjelden tør) så trenger de ikke å gjemme seg for noen.
Får svare deg litt angående dette jeg da... :p
Å ha en del gjemmesteder/huler viser seg hos meg å være bra. Jeg prøve en stund med lite huler og gjemmesteder, men det viste seg å være mye bedre med mye stein/gjemmesteder.
Så jeg har en annen erfaring en du har 2nelise uten at den nødvendigvis er riktig.
2neliseNår det gjelder bukvannsot, så er det et omdiskutert tema. Evolution, ikke skrem bort nye tropheusfolk med å gå på det med en gang da. Hvis en setter seg inn i ting og tang og tar sine forhåndsregler så er det ikke noe problem.
Bloat = Oppblåst mage = Bukkvannsot
Min mening er at dette er det området "nybegynnere" absolutt trenger å bruke tid på å lære seg: tegn på sykdom, medisin typer, fremgangsmåte ved sykdom osv.
* Det er vel dumt 2nelise dersom en nybegynner mister en hel gruppe tropheus bare fordi de ikke vil høre på andres erfaringer spesielt innen dette området... ikke sant?
Postet 19.03.09 kl 21:48
helt enig Vidar, veldig viktig å informere om den tingen som faktisk dreper troffer, og hva som kan gå galt med hold om troffer, at stress er den en av de viktigste faktorene som årsaker sott, og feil type mat.
jeg og sitter med samme erfaring at mye stein er bra så de som er jaget kan gjemme seg er vell og bra, men litt smak og behag, vi har begge deler men den største trivselen er der de kan gjemme seg litt.
jeg og sitter med samme erfaring at mye stein er bra så de som er jaget kan gjemme seg er vell og bra, men litt smak og behag, vi har begge deler men den største trivselen er der de kan gjemme seg litt.
Postet 19.03.09 kl 22:33
Postet 19.03.09 kl 22:40
Det beste alternativet vi har prøvd, er små/mellomstore røyser spredd litt rundt. Men det bør være 30-40 cm mellom hver røys. Hannene kommer raskt til å ligge beslag på de, og ligger de for nært blir det bare slossing Innimellom eller rundt røysene kan du ha småstein. Da har yngelen en sjanse også, visst du ikke har tenkt å strippe de.
Postet 19.03.09 kl 23:57
Vidar AlfeiBloat = Oppblåst mage = Bukkvannsot Min mening er at dette er det området "nybegynnere" absolutt trenger å bruke tid på å lære seg: tegn på sykdom, medisin typer, fremgangsmåte ved sykdom osv. * Det er vel dumt 2nelise dersom en nybegynner mister en hel gruppe tropheus bare fordi de ikke vil høre på andres erfaringer spesielt innen dette området... ikke sant?
Det jeg mente er at bukvannsot ikke bør skremme folk bort fra å skaffe seg Tropheus. Jeg vet at det er folk som ønsker å prøve, men er redd for å bruke tusenvis av kroner på en fisk som "bare kommer til å dø uansett" fordi de er så redd for soten og tror at de ikke er kompetente til å holde tropheus, og det er trist.
Det jeg sa var: "Hvis en setter seg inn i ting og tang og tar sine forhåndsregler så er det ikke noe problem." Med det mener jeg at hvis folk leser om hold av tropheus, problemer som kan oppstå og hvorfor, symptomer og behandlinger, så er det ikke noe problem å skaffe seg tropheus.
Der er aldri noen garantier med noe her i verden. Selv den mest erfarne tropheus eier kan miste fiskene sine og en nybegynner trenger ikke å få samme problemet.
Jeg kan gå ut i dag og bli påkjørt av en buss. Sjansen er liten, men den er der. Det skremmer meg ikke fra å gå ut fordet. (metafor)
Postet 20.03.09 kl 08:10
2neliseDet jeg mente er at bukvannsot ikke bør skremme folk bort fra å skaffe seg Tropheus. Jeg vet at det er folk som ønsker å prøve, men er redd for å bruke tusenvis av kroner på en fisk som "bare kommer til å dø uansett" fordi de er så redd for soten og tror at de ikke er kompetente til å holde tropheus, og det er trist.
Dersom folk blir skremt av erfaringene som personer her inne sitter med, så er jeg ikke sikker på om de bør holde Tropheus. Med det mener jeg at folk som ønsker å skaffe seg den informasjonen som er nødvendig bør lytte til de med erfaring, som har hatt vellykket eller mislykket hold av Tropheus!
2neliseDet jeg sa var: "Hvis en setter seg inn i ting og tang og tar sine forhåndsregler så er det ikke noe problem." Med det mener jeg at hvis folk leser om hold av tropheus, problemer som kan oppstå og hvorfor, symptomer og behandlinger, så er det ikke noe problem å skaffe seg tropheus.
Helt enig! Men feilen mange kan gjøre er å sammenlikne Tropheus med andre arter som feks malawi, maller og vanlig selskapsfisk. De tror kanskje at de er "eksperter" selv om de aldri har hatt tropheus. Denne fallgruven er det nok dessverre noen som kan gå i. Men håper det går bra med alle som ønsker å satse på Tropheus og at de får en flott tid sammen med sine Tropheus!
Postet 20.03.09 kl 15:27
VibsiDet beste alternativet vi har prøvd, er små/mellomstore røyser spredd litt rundt. Men det bør være 30-40 cm mellom hver røys. Hannene kommer raskt til å ligge beslag på de, og ligger de for nært blir det bare slossing :) Innimellom eller rundt røysene kan du ha småstein. Da har yngelen en sjanse også, visst du ikke har tenkt å strippe de.
Enig med deg her Vibeke!
Jeg har 4 steinrøyser på min 540 liter som er 150 cm lang.
Har en del kalkstein og naturstein...
Postet 20.03.09 kl 15:29
ikke for og skyte meg selv eller andre i foten, jeg synes at den informasjon som blir gitt skal være mest mulig riktig, av og til kommer det utsagn som rett og slett ikke er sanne eller er feil info. dette er kanskje uheldige for nye troffe eiere og kan få konsekvenser som at fisken deres mistrives dør eller rett og slett ikke gir de det de hadde forventet seg. jeg synes vi alle skal være forsiktige og heller komme med utsagn vi vet er riktige, teori og praksis kan være to forskjellige ting.
det er veldig bra og diskutere ting men det må ikke komme som et svar til ett inlegg. men heller som en åpen diskusjon om temaet.
mange sitter med tonnevis av erfaringer her som vi alle skal ta nytte av.
alle lærer noe nytt hele tiden,.
det er veldig bra og diskutere ting men det må ikke komme som et svar til ett inlegg. men heller som en åpen diskusjon om temaet.
mange sitter med tonnevis av erfaringer her som vi alle skal ta nytte av.
alle lærer noe nytt hele tiden,.
Postet 20.03.09 kl 17:30
Har som sagt hatt malawi før, men ser her at erfaringene mine med den er bare å glemme.. Mer moro egentlig å begynne helt på nytt å lære.
Som nybegynner vil jeg sette pris på å høre om både sykdom, behandling å alt annet så jeg best mulig vet hva som kan komme, og hva jeg da bør gjøre.
Dette er jo nesten det samme som å skaffe seg hund Bare at fiskene ikke bjeffer eller trenger turer ut.
Som nybegynner vil jeg sette pris på å høre om både sykdom, behandling å alt annet så jeg best mulig vet hva som kan komme, og hva jeg da bør gjøre.
Dette er jo nesten det samme som å skaffe seg hund Bare at fiskene ikke bjeffer eller trenger turer ut.
Postet 20.03.09 kl 17:31
Postet 20.03.09 kl 18:35
VibsiDet er det samme som å si at jeg ønsker meg rottweiler men jeg kjøper meg puddel så jeg kan øve meg på å ha hund :):)
Var ikke sånn jeg mente det. Skal man skaffe seg hund, uansett rase, bør man lese om den rasen man ønsker seg, skaffe informasjon å om mulig treffe den i virkeligheten, for å få en godt inntrykk av hvordan hunden er, kan være og hva man må legge i hundeholdet for å få et friskt og ikke minst trygt individ. Holder på å lese meg opp på drømmehunden, men noe snakk om å ha hund blir det ikke før om 1 år eller to.. Vil være sikker på at jeg gjør det rette..
Skriver litt rotete, jeg vet det, men håper det går gjenom.
Postet 21.03.09 kl 12:46