Sverddrager eller platy - nybegynner (side 2)

Egentlig kan man ikke ha noen fisker i et akvarie unde cirka tjaaa?!=30l)
Men du kan ha Kampfisk, dem kan være i et lite kar fordi dem har laberint organ. Du kan alltidt som sakt ha Killi fisker og.
Er ikke kampfisker veldig store? Jeg synes det hørtes for stort ut til å ha i dette lille karet. Men jeg har "siklet" litt på de, det ser veldig underholdene ut! Men hvordan er det da å ha de sammen med platy/sverddragere?

Jeg så også på dvergtannkarper, hvordan er det å f.eks ha en hann og en hunn av det i tillegg til de to fiskene jeg har fra før av? Temperaturmessig og foringsmessig ser det ut til gå greit. Det står også at den bær være i grupper, hvordan er det da med to av de, og to andre fisk?
Retardkid
Jeg fortsetter igjen mine spørmsål her. Vi har nå fått tak i et litt større kar, på ca 12 liter. Og vi har fortsatt bare disse to fiskene, som forøvrig overlevde påsken, wee! Jeg har jo hørt regelen om like mange cm med fisk som man har liter vann, og selv om den ikke er like god for mindre kar er det kanskje plass til en fisk til hos oss? I så fall lurer jeg på hvordan fisk vi kan ha oppi der? Det hadde vært artig med en annen art, men jeg vil jo at skal gå godt sammen, og passe til temperatur og mat og sånn. Og hvilket kjønn skal jeg kjøpe? Er det sikrere å kjøpe hunn, fordi de ikke "tar like stor plass" ? Jeg tror de fiskene vi har nå en hann og en hunn...


Først må jeg si at jeg synes det er helt topp at du tar deg så godt av fiskene du nærmest har "fått i fanget" og spør om råd. Hadde alle vært like flinke til å søke kunnskap, ville det vært færre som ga opp denne flotte hoppyen før de riktig kom i gang.

Men jeg ville ikke skaffet flere fisker, var jeg dere. 12 liter er egentlig altfor lite til to platy. Er de sverddragere skal jo de egentlig ha minst 120 liter.

De overlever, men det blir som å stue to studenter inn på en åtte kvadratmeter hybel og si at her skal dere leve resten av livet. Sier seg selv at det ikke blir bedre med en tredje.

Hadde jeg vært dere, ville jeg fulgt med her eller på finn.no og prøvd å få tak i et brukt kar på rundt 60-80 liter. Eller kjøpt et nytt, enkelt helglasskar med filter. Da holder det i massevis å bytte en bøtte vann i uka, fiskene får levelige forhold og ratt blir det yngel også. Og da kan dere jo bruke 12 literen til babiene.
Jeg er lit for trøtt til å svare på det nå.
Jeg gjør det i morgen!
jeeeeeeeeeesp! natta!
Vi har nå kjøpt to nye fisker. De er Røde Fantomtetra, og jeg skulle mene det er to hunner. I butikken fikk jeg beskjed om at "Neida, han kunne ikke se forskjell på de, så det måtte bare bli to". Så kom jeg hjem, og søkte opp fiskene i basen her, og fant en forskjell på de. Og begge to har korte ryggfinner, som er svarte, og det tilsier vel en hunn? '

Og disse fiskene fikk jeg beskjed om i butikken at skulle fungere sammen med to blandinger av Sverddrager og Platy, og at alt skulle gå greit. Men jeg ser jo nå at forskjellene ligger der, blant annet i vanntemperaturen. Men tror dere det skal gå greit?

Vi kjøpte også en pumpe nå, med filter. Den er beregnet på mindre enn 45 liter, men jeg føler det blir så mye strøm oppi der, så vi er i tvil om den skal være i bruk eller ikke. Er det bra at det er litt strøm i vannet, eller skal det være nokså rolig?

Så spør jeg et spørsmål til: er det vanlig at butikkansatte ikke har så god peiling? Jeg har fått andre svar her enn det jeg har fått i butikken, og idag var det jo rett og slett "urutinert" av han og si at det ikke var mulig å se forskjell, når jeg komm hjem og klarer det...
Retardkid
Så spør jeg et spørsmål til: er det vanlig at butikkansatte ikke har så god peiling? Jeg har fått andre svar her enn det jeg har fått i butikken, og idag var det jo rett og slett "urutinert" av han og si at det ikke var mulig å se forskjell, når jeg komm hjem og klarer det...


det er vel sånn at uansett hva slags faghandel du er innom så er det noen som kan faget sitt veldig godt og noen som overhodet ikke har peiling men bare er der for å motta lønn... desverre
Har et kar på 28 liter stående på peisen med et Fluval-filer som er beregnet på opp til 45 liter som jeg bruker til yngel.

Når jeg ser på det karet og forsøker å forestille meg et kar som er under halvparten så stort med fire voksne fisker og filter, har jeg vondt for å forestille meg hvordan det går an.

Nå som dere har filter, hva med å anskaffe et kar på 45 liter i det minste?

Det finnes enkle helgalsskar på markedet for noen hundrelapper

Yngel! =)
Jeg fortsetter igjen mine spørsmål her...

Nå har en av sverdrager/platy-ene mine fått yngel. 8 små fisk som svømmer rundt oppi der.. Men jeg har ikke akkurat noe sted å ha de, så foreløpig har jeg satt de voksne fiskene (som det er tre av) over i en annen bolle... Ikke optimalt, men sånn er det...

Hva skal jeg gjøre med de? Burde de være for seg selv eller sammen med foreldrene? Jeg har ikke mange gjemmesteder, så jeg tok de for seg selv til å starte med. Og hva med mat? Skal jeg gi de samme maten som jeg gir de voksne fiskene? Er det ellers noe spesielt jeg må passe på ?
Når du kun har en bolle og et 12-liters akvarie ville jeg egentlig sagt at du ikke har plass til å fore opp yngel. Vil du likevel ha dem, kan du fore med finknust flakfor eller et yngelfor som du får kjøpt i dyrebutikken.

Hvis du likevel har filter, kan du jo spare til et akvarie på 40 liter eller noe, så får fiskene dine bedre plass. De koster ikke særlig mye når de er nye, og rundt 200-lappen hvis det er brukt.
Jeg ville satt de voksne tilbake i akvariet og laget en liten steinrøys på bunnen som yngelen kan gjemme seg i. Du får kjøpt steiner som er sånn ca tre-fire cm i diameter i zoo-butikken. Mine sverddrageryngel liker i hvert fall å gjemme seg i steinrøyser.

Ellers er mitt inntrykk at de som ikke blir spist med det samme, klarer seg. Men så har jeg en 115 liter, som egentlig er for liten til sverddragere, den også.

Selv har jeg yngelen i et kar med filter på 28 liter, men de utvikler seg dårlig i et så lite kar, så jeg flytter dem til hovedkaret etter to-tre uker. Har en 120 liter også, som skal huse kull nummer to.

Platy/sverddrager føder gjerne tre ganger på en befruktning så du kan regne med at det kommer nye yngel om fire-fem uker, og enda flere fire-fem uker etter det.

Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap