Corydoras og foring med frosne røde mygglarver (side 2)

Jeg pleier å tine mygglarvene i litt vann, deretter tømme litt ut i akvariet slik at alle får, og så fylle en sprøyte (kan kjøpes på apotek, mine tas med hjem fra vet.klinikken) med mygglarver og sprute innholdet ut på bunnen. På den måten sørger jeg for at både "glupskingene" høyt i vannet og cory/kuhlii på bunnen får snadderet sitt.
Leste om en glimrende måte å tine mygglarvene i akvariet.
Ta en plastikk kopp, som følger med plantene du kjøper.
Sett en sugekopp på den og så fester du den opp i vannskorpa.
Når du da putter en frossen brikke oppi der vil den tine og sive ut gjennom sprekkene påplastikk koppen
Et lite foringsapparat, thi hi
Bruker et shotglass, legger de frosne mygglarvene sammen med litt vann fra akvariet. Etter noen minutter på armaturet så er myggisene tint, og da bruker jeg en pipette for å suge opp og fore coryene med.
cara79
Bruker et shotglass, legger de frosne mygglarvene sammen med litt vann fra akvariet. Etter noen minutter på armaturet så er myggisene tint, og da bruker jeg en pipette for å suge opp og fore coryene med.

Samme metode her, men bruker et lite whisky-glass...
Gammel tråd, men slenger på et spørsmål her:

Liker alle corydoras røde mygglarver? Kjøpte noen til mine trilineatus, og de viser ingen interesse overhodet. Jeg håpet de skulle fråtse i røde mygglarver og så begynne å legge egg, men ser ikke slik ut...
Mine trilineatuser spiser gjerne røde mygglarver, så de har sikkert ikke fått opp øynene for det enda. Bare fortsett å gi det til de.
Anders Høglund
Gammel tråd, men slenger på et spørsmål her: Liker alle corydoras røde mygglarver? Kjøpte noen til mine trilineatus, og de viser ingen interesse overhodet. Jeg håpet de skulle fråtse i røde mygglarver og så begynne å legge egg, men ser ikke slik ut...

Godt spørsmål, som jeg tidligere uten å nøle ville svart "ja, det gjør de" på. Det var mens jeg brukte Fina Fisken (gule pakker) merket av mygglarver.

Så byttet zoobutikken merke, og ingen av de tre zoobutikkene i nærheten her fører lenger Fina Fisken, så jeg ble nødt til å kjøpe det merket de hadde å tilby. Alle tre hadde litt forskjellige og for meg ukjente merker.

Dette ble ikke godt mottatt av Corydorasene. De som tidligere hadde kastet seg over mygglarvene, bare moppet litt uinteressert rundt i dem og lot dem så ligge urørt igjen. Ingen ville ha. Forsøkte flere ganger, men endte med at jeg måtte slamsuge ut mygglarvene. De virket forresten en anelse mer "gelèaktige" enn Fina Fisken sine gjør, så kanskje det er noe de er behandlet med....?

Uansett; jeg henvendte meg et sted der det fremdeles selges Fina Fisken mygglarver og frossenfôr, nemlig Aquamanias, og kjøper mine derfra. De kan ikke sendes, siden de er frosne, men jeg sender gubben på kjøretur og kjøper noen plater i slengen sånn at jeg har en stund. Da går det greit, selv om det er en drøy halvtimes kjøretur.

Svaret på spørsmålet ditt er utifra min erfaring; ja, alle Corydoras jeg har hatt i hus (og det er noen), har ivrig spist røde mygglarver når de er av merket Fina Fisken.

Andre merker? Ikke fullt så ivrig. Merkelig nok, men jeg vet ikke hvorfor. Men det er helt tydelig forskjell på de ulike produsentene!
mona o, de selger sorte mygglarver av merke Fina Fisken på Dyrego på Manglerud samt TAM alna. regner med at de kan ta inn de røde også, men det er billigere på aquamanias ja.
mona o
Svaret på spørsmålet ditt er utifra min erfaring; [B]ja[/B], alle Corydoras jeg har hatt i hus (og det er noen), har ivrig spist røde mygglarver når de er av merket Fina Fisken.

Merket jeg har kjøpt er Fina fisken, fra dyrebutikken på Oslo city.
Merkelig dette da, da er det vel kanskje mine corydoras som er kresne karer. De hiver seg over JBL nova tab-synketablettene..
Får håpe de får smaken på det etterhvert
Det var utrolig merkelig. Alle jeg har prøvd det på har villet spise det, inkl viltfangede voksne og små yngel (da opphakkete mygglarver).

Årsaken til at dine ikke ville ha det kan jeg jo bare spekulere i da.... Kanskje er det pga de aldri har smakt det bare, og derfor viser litt skepsis....? Hvis de er oppdrettet i fangenskap, kan de ha vokst opp på tørrfôr og tabletter? Veldig rart at ikke lukten får dem instinktivt til å ville smake, men... man vet jo aldri. Noen er sære

Fortsett å prøve du, og gi dem det av og til. Har du andre fisk i akvariet som kan spise opp restene av mygglarvene, eller har du kun de kresne Corydorasene der? Du bør slamsuge ut restene innen noen timer da, hvis det blir liggende. Men gi de litt tid til å våge seg på å smake
putter biten med mygglarver og artemia litt ned i sanden jeg da.
regner med at dette tines opp på nullkomma nix.dem løser seg jo opp med en gang.
Tilfeldig bekjentskap
© Werner S. Waage
Reklame for plussmedlemskap