Gh eller kalk? (side 2)

ved og øke KH øker du også PH, finn frem natron og en bøtte med 10 liter vann til sett litt og litt til du finner den rette KH og PH verdi.
Evolution
Jeg jobber med vannforbedringsmiddler på jobb hver dag, nå skal jeg vise dere noe Faxekalk er rett og slett ren calsiumkarbonat (CaCo3) den innholder litt magnesiumkarbonat i tillegg, dette er bra for planter kunne gjerne vært litt høyer magnesiumkarbonat men dette får du kjøpt på apoteke. Gips er 100% rent calsiumkarbonat [B]gips og kalk er helt helt det samme[/B] bortsett fra at det er 1%magnesiumkarbonat i fakse kalk. jeg legger ved en link over databladet til [URLBLOCK1] Ph er noe helt annet den styrer surheten i vannet, Gh styrer hardhet i vannet. bløtt eller hardt vann. Du kan fint ha høy PH og lav GH eller omvendt Det er kun bikarbonater som natron som hever PH, KH er mettningsgraden av karbonat i vannet. DVS bufferen av karbonate i vannet. så den klarer og holde PH stabil der du ønsker den. men du klarer aldri og kommer over 8,2 i PH med natron. dette er formelene på natro [B]NaH[/B]CO3 det er det som har uthevet skrift som øker KH/PH i vannet. når det gjelder GH så er den med på og bygge skjellet til sneiler så har du dårlig skjell så trenger disse GH Skjellsand er igjen også ett kalk produkt som da øker GH i ditt kar. håper dere forstår hva som menes, ble kanskje litt rart skrevet

Dette tror jeg er feil...
Gips er ikke Kalsiumkarbonat, men Kalsiumsulfat.. Kalsiumkarbonat er KALK..

Kalk øker PH og KH i vannet, det gjør ikke gips på samme måte. Gips vil ikke reagere med syrer slik kalk vil gjøre.
jeg skrev under mente ikke gips, men kalk og faksekalk er brent kalk men fikk ikke rette inlegge før det var forsent så det skal ikke være GIPS men KALK
Tror forøvrig det blir feil å skrive at sniler trenger GH også.. Tror Det vil være KH som har mest å si for sneglene. Vil tro det er syrer i vannet som angriper sneglenes skjell og gjør dette dårlig, dermed vil KH som reagerer med syre og gjør vannet mer basisk være det som gjør forskjellen.
Etter hva jeg har lest er det også KH delen som er viktig for at plantene skal få i seg kalk. Siden sneglene ganske sikkert får i seg kalk via maten. Dvs gjennom alger og planter tror jeg karbonhardheten er den som teller for Snegler i den sammenhengen også.
Jeg har nå tatt 3 bøtter en med kalk faksekalk type brent og en med gisp. alle er på 5 liter

jeg har hatt lik mengde kalk og lik memgde gips,
kalk = GH på 18
faks kalk = GH på 17
gisp = GH på 20

men etter jeg tilsatte bikarbonate så fikk jeg en annen effekt

KH på kalk var no høyere enn på Gips
men PH var lik
ph i vannet før test 7,3 ph vann etter test 8,2

KH med Kalk 12
KH med Brent kalk 11
KH med gips 9
skal lese av resultet etter 24 timer så ser vi da.

naturens gips dannes med att
Gips dannes når Kalsiumkarbonat CaCO3, ofte i form av kalsitt, reagerer med svovelsyre som stammer fra kjemisk forvitring av svovelkis.
kalsitt er også kalt alabast

Evolution
Jeg har nå tatt 3 bøtter en med kalk faksekalk type brent og en med gisp. alle er på 5 liter jeg har hatt lik mengde kalk og lik memgde gips, kalk = GH på 18 faks kalk = GH på 17 gisp = GH på 20 men etter jeg tilsatte bikarbonate så fikk jeg en annen effekt KH på kalk var no høyere enn på Gips men PH var lik ph i vannet før test 7,3 ph vann etter test 8,2 KH med Kalk 12 KH med Brent kalk 11 KH med gips 9 skal lese av resultet etter 24 timer så ser vi da. naturens gips dannes med att Gips dannes når Kalsiumkarbonat CaCO3, ofte i form av kalsitt, reagerer med svovelsyre som stammer fra kjemisk forvitring av svovelkis. kalsitt er også kalt alabast

Mener du natron eller natriumhydrogenkarbonat (NaHCO3) når du skriver bikarbonat?
Skjønner forøvrig ikke hva du vil med det forsøket der.. Kan ikke se at noe av det reagerer med hverandre?
Med Natron øker PH så mye at du stopper all reaksjon etter hva jeg kan se, uten å være kjemiker..
NaHCO3 er natron som igjen er bikarbonat
Det må da være 20 år siden det het Bikarbonat.. sånn ca
Det heter natriumhydrogenkarbonat nå
forøvrig på testen som ikke er skrevet ser jeg:
brent kalk er fakse kalk.

dette er vannet før vi tilsatte no
Kalk = KH 1 ph 7,3 gh 1
Gips = KH 1 ph 7,3 gh 1
brent kalk = KH1 ph 7,3 gh 1

jeg har tatt 1 liter av hvert vann før tilsettning av natro
dette er bare vann med tilsatt kalk, brent kalk og gips
2 timer etter
kalk =KH1 PH 7,6 gh 18
Gisps =KH1 PH7,3 gh 20
brent kalk = KH1 PH7,3 gh 17

dette er verdiene 2 timer etter der det også er tilsatt natron
KH med Kalk 12 PH 7,6 gh 18
KH med brent kalk 11 PH7,3 gh 17
KH med gips 9 PH7,3 gh 20

på de store sekken vi bestilller 500kg står det faktisk bikarbonat, med store røde bokstaver
og på natron står det natriumbikarbonat. og vi bruker kun bikarbonat i bestillinger skjelden eller aldri brukt natriumhydrogenkarbonat i vårt sammenheng. også i utenlandske tilfeller.
jeg fant frem en gammel test resultat tatt av lab test gjort av vann som innoldt olje, nå virker ikke scanneren her men kan reffere til det som står.

det er brukt kalk som middel for og heve GH

etter 4 uker på tank under konstant sirkulasjon

så har PH økt fra 6,8 til 7,0

men under først måling da 4 timer ette blanding så hadde den økt opp til 7,8 for så og dette til 7,1 12 timer etter og var på 7,0 24 timer etter det igjen

grunne til dette er at KH var så lav så ph fikk ett raskt opptur og så datt rolig ned til der den var. skal se om jeg ikke kan få scannet denne raporten så dere får se den selv.

Det er fordi det på engelsk heter bicarbonate mens det på norsk heter natriumhydrogenkarbonat, men dette spiller liten rolle..

Det jeg ville frem til er at jeg tror fortsatt skjellsand er best å bruke.. Noen som har noen andre tips, eller meninger om hvorfor det i såfall er feil?
gå og les på natron pakken din, fortell meg hva det står der står det natriumhydrogenkarbonat eller natriumsbikarbonat? jeg veit at det ikke står natriumhydrogenkarbonat på mine blå pakker. ikke for å krangel, men de sekke på jobb skal ta bilde av de har noske deklarasjoner. den sekken på bilde er utenlandsk og er den vi bruker i våre kar.

jeg veit at skjellsand ikke er nok til og buffre og holde tanganyika vann alene uten tilsettninger, til snegler så er det like fint med gips som kalk.
og har du skjellsand i tilegg super bra.

gips da mener jeg den reneste type den som er blank, utah ice tror jeg den heter i akvariesammneheng.
På pakken står det Natriumhydrogenkarbonat, og det er det vitenskaplige norske navnet på natron.

Det jeg tviler på er nytten av gips. Spiller liten rolle hvordan den påvirker vannet hvis ikke planter eller alger kan nyttegjøre seg det.
Det blir som Jern, det er kun en oksydasjonsgrad av jern planter kan nyttigjøre seg, og da spiller det ingen rolle hvor mye det er av jern i andre former.

Jeg har snakket med kjemikere som kan fortelle at gips er en langt svakere base enn kalk. Og derfor vil vanlig gips øke PH i svært liten grad. Problemet med gips er at det er et sekkebegrep som også kan inneholde andre stoffer som påvirker PH langt mer.
Jeg regner med at du med ren gips mener ren kalsiumsulfat.

Skjellsand holder en jevn men ikke så veldig høy ph i akvarier. Jeg har ikke holdt Tanganyika ciklider, så om det er nok for dem vet jeg ikke.
Fiske_Arne:
Nå har det seg slik at de fleste vitenskapelige navn også har et bruksnavn. Ta f.eks nitritt NO2-, heter egentlig natriumdioksid..men ingen sier det. Vi sier jo nitritt...
Sånn er det med bikarbonat også. det er det navnet som er det normale å bruke. Bare ta en titt på bruksanvisningen på KH-testen eller sjekk denne artikkelen som er her på AF.

Men ingen kan nekte deg å bruke det tungvinne navnet Natriumhydrogenkarbonat hvis du absolutt vil. Men ikke rett på folk som kaller det bikarbonat, for det er akkurat det samme!
Det er Natron som er det bruksnavnet.. Natriumbikarbonat er det gamle vitenskaplige navnet for Natriumhydrogenkarbonat.. Verre er det ikke
Og ja det er mange som fortsatt bruker navnet bikarbonat..Akkurat som mange sier kullsyre istedenfor Kabondioksid.
kullsyre = karbonsyre H2CO3 (Her har CO2 reagert med H2O)
karbondioksid = CO2

Det er jo noe helt annet- her har det skjedd en reaksjon. Så de som kaller CO2 for kullsyre tar FEIL ja.

Men de som sier bikarbonat sier ikke feil!
CO2 het faktisk kullsyre for mange år siden, men blir nå kun brukt om syren CO2 dannes i kontakt med vann.
Folk må da gjerne bruke de gamle ordene så lenge de vil for meg. Jeg tror jeg vil bruke Natron, som er det vanlige ordet for dette, men hvis man skal gå på apoteket og kjøpe 1kg pakning som er langt billigere kalles det Natriumhydrogenkarbonat. Og det står ikke det andre navnet på pakningen der

Limer inn tekst fra store norske leksikon:
"bikarbonater, foreldet betegnelse for sure salter av karbonsyre, H2CO3. Korrekt betegnelse er hydrogenkarbonater. Med bikarbonat i dagligtale mener man gjerne natriumhydrogenkarbonat, NaHCO3, også kalt natron, se natriumkarbonat og bakepulver."

Her er linken for de som vil lese selv

Så kall det hva du vil for meg. Dette har sporet av alt for langt og nå gidder jeg ikke kommentere denne tullete navnediskusjonen mer. Begge navnene brukes om hverandre i faglitteraturen, så vi trenger ikke være mer katolske enn paven noen av oss
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap