Moderatorer og rettskriving (side 2)

Inger Anne
Vi har ingen policy på verken eller, så jeg ser ikke helt at realiteten er slik dere beskriver. Jeg vet jeg én gang har rettet egennavn med stor bokstav, men det var fordi det var min egen akvarieklubb som var forfatteren av innlegget..

Men Inger Anne da. Det er vel ikke tre t`er i nett tråd?? Enten har du forvirret det med nettRÅD ellers er jeg veldig dårlig på akkurat det der for jeg har aldri sett noen skriver tre t`er etter hverandre. Overskriften skal være IØAK sin nett tråd, ikke netttråd

Linda Kristin
Overskriften skal være IØAK sin nett tråd, ikke netttråd ;)

Hvis det er meningen at overskriften skal være korrekt norsk, skal den være "IØAK sin nettråd". Eventuelt, hvis det også er veldig viktig å få frem at dette er en tråd og ikke et råd; "IØAK sin nett-tråd".
Kampfisk
[QUOTE=Linda Kristin]Overskriften skal være IØAK sin nett tråd, ikke netttråd ;)

Hvis det er meningen at overskriften skal være korrekt norsk, skal den være "IØAK sin nettråd". Eventuelt, hvis det også er veldig viktig å få frem at dette er en tråd og ikke et råd; "IØAK sin nett-tråd".

Jepp, og det var akkurat det jeg skrev mener jeg, men det ble byttet ut med netttråd.
Vanilla Ninja
Egentlig var det frustrasjonen over å ha registrert at halvparten av Norges befolkning nå tilsynelatende tror at "hvilken" kan erstattes med "hvordan" samt inntrykket av at jeg er den eneste i verden som legger merke til det som kulminerte i et kritisk spørsmål stilt til akvaforums maktmennesker.

biXen
Tror det er et fenomen fra østlandet, og du er ikke den eneste som misliker det. Men hva skal man gjøre, skyte alle som sier "Hvordan fisk er dette?"?

Eller like ille.... "Hvem fisk kan jeg ha" eller "Hvem fisk er dette?"

Synes ikke det virker som noe østlandsfenomen. Jeg har sett det fra alle kanter av landet, men fellesnevneren er ofte ung alder på forfatteren.... dessverre.

Hva skjer egentlig med dagens norskopplæring i skolen? Jeg synes det bare har blitt verre og verre skriveferdigheter på ungdom som går ut av ungdomsskolen de senere årene. Det virker som alle gir blaffen i norsk rettskriving og grammatikk. Hva er egentlig gjennomsnittskarakteren på norsk ungdom i norsk, både på ungdomsskolen og på videregående?
Det er helt merkelig. Er det virkelig så få som setter sin stolthet på å skrive skikkelig og godt...?? Alle bare gir blaffen og mener at det er greit å skrive som en gris "så lenge man blir forstått".....
Linda Kristin
Men Inger Anne da. Det er vel ikke tre t`er i nett tråd?? Enten har du forvirret det med nettRÅD ellers er jeg veldig dårlig på akkurat det der for jeg har aldri sett noen skriver tre t`er etter hverandre. Overskriften skal være IØAK sin nett tråd, ikke netttråd

Auda! Har jeg prestert tre t-er? Det var ikke meningen (og jeg som er så prippen på norsk rettskrivning - jeg gremmes). Nett tråd er forøvrig feil. Nettråd er riktig. Nett-tråd er strengt tatt feil, men kan til nød godtas.
mona o
[QUOTE=Vanilla Ninja] Egentlig var det frustrasjonen over å ha registrert at halvparten av Norges befolkning nå tilsynelatende tror at "hvilken" kan erstattes med "hvordan" samt inntrykket av at jeg er den eneste i verden som legger merke til det som kulminerte i et kritisk spørsmål stilt til akvaforums maktmennesker.

biXen
Tror det er et fenomen fra østlandet, og du er ikke den eneste som misliker det. Men hva skal man gjøre, skyte alle som sier "Hvordan fisk er dette?"?

Synes ikke det virker som noe østlandsfenomen. Jeg har sett det fra alle kanter av landet, men fellesnevneren er ofte ung alder på forfatteren.... dessverre.

Hva skjer egentlig med dagens norskopplæring i skolen? Jeg synes det bare har blitt verre og verre skriveferdigheter på ungdom som går ut av ungdomsskolen de senere årene. Det virker som alle gir blaffen i norsk rettskriving og grammatikk. Hva er egentlig gjennomsnittskarakteren på norsk ungdom i norsk, både på ungdomsskolen og på videregående?
Det er helt merkelig. Er det virkelig så få som setter sin stolthet på å skrive skikkelig og godt...?? Alle bare gir blaffen og mener at det er greit å skrive som en gris "så lenge man blir forstått".....

Så enig ,så enig ,blir helt frustrert av dette med hvordan og hvem jeg og .
Inger Anne
Nett tråd er forøvrig feil. Nettråd er riktig. Nett-tråd er strengt tatt feil, men kan til nød godtas.

Å-hå!

Hvis et ord som slutter med dobbel konsonant skal føyes sammen med et som begynner med samme konsonant skal en av konsonantene fjernes, eller ordene skal bindes sammen med et bindestrek.

Nettråd er riktig i utgangspunktet, men hvis det er mulighet for at noen kan misforstå dette som "et nett-råd" kan man heller skrive nett-tråd.

Når det gjelder "du skjønner jo hva jeg mener", så gjelder dette bare til et visst nivå. Når man kommer til et visst punkt vil det til slutt være så mange feil at meningen faller helt bort.
Problemet er bare at å få språkbøller til å forstå akkurat dette er bortimot umulig.

Mangelen på midler til lærere og tid i skolen hjelper ikke akkurat heller. De få lærerne som er i skolen må fokusere mer på brannslukking og nødløsninger enn å faktisk lære bort fagene grundig nok.

Til slutt har man veldig mange elever i dagens skole som er glade i å skrive kortfattet og med slang, både i SMS og på nett, og som ikke skjønner at det å smøre sammen alle slags mulige slanguttrykk ikke nødvendigvis øker den kollektive forståelsen av språket.

Enkelte ting var faktisk bedre før.

LJ
mona o
[QUOTE=Vanilla Ninja] Egentlig var det frustrasjonen over å ha registrert at halvparten av Norges befolkning nå tilsynelatende tror at "hvilken" kan erstattes med "hvordan" samt inntrykket av at jeg er den eneste i verden som legger merke til det som kulminerte i et kritisk spørsmål stilt til akvaforums maktmennesker.

biXen

Du kan godt stille det spørsmålet. Nå kan jeg vel ikke regnes blant de yngste lenger. Men når jeg gikk ut av grunnskolen, hadde jeg Ng i norsk som avgangskarakter. Å jeg fortviler stadig over rettskrivingen til jounarlister når jeg leser aviser. Så vidt jeg vet så har de utdanning innen norsk skrivekunst som en del av utdanningen. Og når sånne som meg blir fortvilet over rettskrivingen, da må det vere ille! (Stemmer for å gjenninføre korektuttlesingen) Så når en yrkesgruppe som lever av å skrive, ikke kan norsk rettskriving. Så er det ikke så rart de "yngre" sliter med rettskrivingen, som ikke er ferdig utlært engang..

Jeg er veldig enig med deg Mona O. Er ingen god rettskriver selv, men ungdom i dag skriver veldig dårlig. Ja for å ikke snakke om å regne. Går kasse apparatet i stå i en butikk, og alt du skal ha er en liter melk og et brød, må dagens ungdom frem med KALKULATOR. Ja for å regne sammen to varer! Dette er hva som skal "fø" oss når vi kommer i pensjonsalder.. Huff
Det er muligens ikke utdanning på nedtur vi ser, men Internett på opptur.

Tidligere tider var nok ikke fri for folk som skrev dårlig, tvert imot. Men alle trengte ikke å skrive; folk kunne f.eks. få seg en fysisk jobb på gård eller i skauen, eller en butikkjobb som involverte prating og litt regning, ikke skriving.

I "de gode gamle dager" ble nok det meste av skriving overlatt til de som faktisk kunne skrive.

I dag har vi Internett, og skal man bruke det aktivt, er man gjerne nødt til å trykke ut av seg ord og setninger, enten man kan det eller ei. Mulig at dette vil påvirke språket mye fremover.
Det er en ting å skrive litt avkorta ord på SMS, om ikke annet fordi jeg synes det er noe tiltak å skrive SMS. Men nå er ikke dette forumet en mobiltelefon, man har et fullverdig tastatur hvor man kan skrive 100 ord i minuttet, og da kan man ta seg råd til å skrive fullstendige ord. Kanskje til og med unne seg å se over svaret før man trykker "Post innlegg".

Hadde jeg styrt AF hadde jeg laget en automatisk hvem fisk til hvilken fisk kode :P
...eller en "hvem fisk til automatisk utlogging"-kode.

if instr(title, "hvem fisk") > 0 then
response.redirect "http://ordnett.no"
end if
Kan også legge til at opplæring på skole skjer mer og mer på pc'er.
Da de bruker mye Word o.l., og som alle vet er det stavekontroller på disse programmene.

Det at alt var så mye bedre før har jeg ikke så stor tro på egentlig. Slik kampfisk sier, før ble nok skrivingen overlatt til de som kan skrive.

i tillegg har omtrent alle tilgang på medier, som internett, og skal gjerne ha sagt noe, selv om de skriver usammenhengende eller dårlig. Det finnes ingen grenser lengre. (snakker ikke om dysletikere)

Men, for å oppsummere litt. Er jeg den eneste som synes at denne diskusjonen er poengløs?

SMS språk og dårlig norsk ser man mest hos de yngste brukerene her inne.
Og flertallet på AF har gått imot strengere reguleringer og aldersgrense.
Og de unge kommer til å fortsette med sin skriving uansett hvor mye vi diskuterer...
Agrhg
Bare for å kommentere en særegen kuriositet på dette forumet når det gjelder skrivefeil: Mange skriver "Voksene fisker....". Altså ikke fisker som vokser, men en voksen fisk som etter bøyning blir til flere voksene fisker. Merkelig variant, som for min del er vanskelig å forstå årsaken til.
Andre håpløse varianter som dukker opp både her og på andre nettsteder er invistere, statestikk, posetiv.
dialekter, fremmedspråk, Internett, tv (utenlandske kanaler), datamaskiner og mobiltelefoner er alle med på å forme det norske språk.
Ting var ikke bedre før, ting var bare annerledes.
Det at færre hadde tilgang til lærebøker gjorde at nivået lå høyre for de som faktisk lærte å skrive. Ofte brukte man samme lærebøker (i hvert fall samme utgangspunktet) og dermed ble læringen også mye strengere. I dag kan hvem som helst lære seg å lese og hver skole/lærer følger sin egen plan for å lære bort ting. Lærere er mennesker som alle oss andre og derfor er ikke alle like gode dessverre. Hadde vi ikke fått mobiltelefoner så hadde helle sms språket utviklet seg, men vi hadde også mistet mye mer enn bare sms språket.
Ingenting er så vondt at det ikke er godt for noe er et ordtak som passer godt inn her.
Norske språket blir dårligere når man ikke blir fulgt opp like strengt og har i tillegg dusinvis med hjelpemidler, men på en annen side har alle muligheten til å lære og selv de som har dysleksi har mulighet for å får hjelpen de trenger.

I tillegg vil jeg minne folk om at det er mye innvandring i Norge.
Når andre bruker 18 år på utdannelse så forventer de fleste at innvandrere skal lære seg flytende Norsk i løpet av 2-3 år (gjerne i voksen alder)
Jeg er selv ikke norsk og har derfor også innimellom problemer med å skille på hvilke språkregler som hører hjemme hvor.

Så nå må folk være litt mer åpne og heller veilede de som skriver feil i riktig retning istedenfor å irritere seg over det. Alle har sine feil og akvarister er ikke bedre enn andre
Akvarister er best! hehe...

Men, er vi ikke litt OT forresten?
Malvinka
Så nå må folk være litt mer åpne og heller veilede de som skriver feil i riktig retning istedenfor å irritere seg over det.

Ja, det kan du jo drømme om.
Sier man noe, så bryter h... løs! Det er ikke lov å si noe, for de som skriver som griser OG en berm andre som beskytter de stakkars grise-skriverne hiver seg over alle som våger å si noe; "Det spiller vel ingen rolle hvordan det er skrevet så lenge du skjønner det!"

Også har vi den evige bortforklaringen eller unnskyldningen da.... "Tenk om det er en dyslektiker!" Personlig føler jeg at den unnskyldningen begynner å bli temmelig tynnslitt, for den brukes på absolutt alt!

Jeg var selv sammen med en dyslektiker i 3 år, og jeg kjenner godt til problemet og hvilke feil de vanligvis gjør når de skriver. Og det er ikke ting som manglende punktum og stor bokstav i begynnelsen av en setning som er det vanskeligste...
Det rare er at denne mannen jeg var sammen med, som var enegget tvilling, hadde 3 brødre med samme problem. Hans tvillingbror, OG deres to eldre brødre (de var 4 gutter) hadde alle samme problem; dysleksi. Å prøve og tyde f.eks. deres handlelister ble en treningssak Det kan altså se ut som det problemet er arvelig i visse familier.

PS!

Nå snakker jeg altså om virkelig griseskriving! Jeg mener ikke at alle skal skrive 100% perfekt. Men jeg mener at endel mennesker godt kunne bruke noen sekunder ekstra på å få inn litt punktum og følge norske rettskrivingsregler for i det minste noen ord i innleggene.... slik at man kan prøve å gjette seg til riktig innhold på resten :p
Plussmedlem
mona o
Sier man noe, så bryter h... løs!

Hehe...
Det var en diskusjon tidligere angående kar og "karr".
"Ja, jeg hører at du sier at karr er feil, men jeg skriver det slik. Dermed basta!" (Fritt sitert...)
Alexus
"stekt okse lever" *ler mens du var innom tråden Inger Anne. Har AF noen forumsregler hvor det er spesifisert hvordan man skal skrive på AF. Gramatiske regler, spesifisert SMS språk og dialekt?

henger meg på dette spørsmålet jeg også. Personlig blir jeg irritert når folk skriver på dialekt.Det er ikke det at jeg ikke skjønner hva folk skriver, men det er så fryktelig ubehagelig å lese. Jeg kan jo selvfølgelig velge å ikke lese disse postene men det er faktisk en god del av dem.

er forøvrig med det Mona O har skrevet et par poster over denne.
Jeg skumleste retningslinjene for AF og kunne ikke finne noe spesifikt.

Jeg er medlem i flere fora, og der er det "strengere" regler ang. hvordan man skal skrive.
F.eks.
* Bruk kun bokmål/nynorsk. Evt. bruke engelsk hvis dette er enklere for brukeren.
* Dialekter er ikke tillatt.
* Sms språk er ikke tillatt.

På disse plassene får folk som skriver "grisete" som regel advarsler.

Jeg er enig med Mona, når dette temaet blir nevnt skal man alltid trå varsomt, og ingen tør eller får lov å si noe om dette.

Jeg kjenner også dysletikere, og de roter av og til fælt. Men å skrive flere linjer uten stor bokstav, komma og punktum forekommer ikke.

Tilfeldig bekjentskap
© Jan Bukkems
Reklame for plussmedlemskap