- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- Bli med på Earth Hour (side 2)
Bli med på Earth Hour (side 2)
biXende i regjering er mest opptatt av å klage på bensinbiler
... og folket er mest opptatt av å klage på bensinpriser. En er seg selv nærmest.
Jeg tror grunnen til at alle skal symbolisere en vilje om å forbedre miljøet, er at de vil ha noen andre til å gjøre noe med det.
Å slukke lyset i en time i året, symboliserer ikke en vilje til å gjøre noe med miljøet, snarere tvert imot.
Hvis folk hadde tatt ansvar selv, ville denne "noen må ta ansvaret, for jeg har ikke tenkt å gjøre det"-symbolikken vært unødvendig.
Postet 30.03.09 kl 12:43
Kampfisk... og folket er mest opptatt av å klage på bensin[I]priser[/I]. En er seg selv nærmest. Jeg tror grunnen til at alle skal symbolisere en vilje om å forbedre miljøet, er at de vil ha [I]noen andre[/I] til å gjøre noe med det. Å slukke lyset i en time i året, symboliserer ikke en vilje til å gjøre noe med miljøet, snarere tvert imot. Hvis folk hadde tatt ansvar selv, ville denne "noen må ta ansvaret, for [I]jeg[/I] har [I]ikke[/I] tenkt å gjøre det"-symbolikken vært unødvendig.
Det har vel lite med at det nødvendigvis er så dyrt å gjøre, mer at det føles urettferdig at vi har verdens dyreste bensin når vi samtidig er et av 5 mest oljeeksporterende land.
Biler, bensin og CO2 vil løse seg på et høyere nivå enn forbrukere, når det svarer seg for oss vil vi skifte, teknologi og bra design ala. Tesla fikser det, alt annet er bare unnskyldninger for å prakke på oss avgifter, folk er lettlurte i Norge.
Men ja. Jeg merker at jeg blir oppgitt når jeg skal kaste papirbosset og folk har kasta vanlig søppel der, det er ikke mye vilje når man kan gå to skritt mindre og slippe å tenke :P
Postet 30.03.09 kl 15:35
Endret: 30.03.09 kl 15:36
Postet 30.03.09 kl 15:54
biXenDet har vel lite med at det nødvendigvis er så dyrt å gjøre, mer at det føles urettferdig at vi har verdens dyreste bensin når vi samtidig er et av 5 mest oljeeksporterende land.
Jeg synes ikke det er urettferdig. Vi bor i et av verdens rikeste land.
12 kroner literen har vi råd til. Sikkert mere også
Hvis vi sammenligner oss med f.eks. Russland som også eksporterer olje så har vår nabo i øst en bensinpris på litt under det halve.
Gjennomsnittslønnen i Russland er derimot ca. kr 5000,-/mnd. Det er godt under halvparten av gjennomsnittslønnen i Norge som ligger på ca. 32.000,-/mnd.
Det finnes annet som er mere urettferdig når det gjelder olja vår enn bensinpriser.
Blant annet den sosiale dumpinga på arbeidskraft som nå skjer på "norske" bøyelastere som frakter olja fra de norske feltene i Nordsjøen.
Postet 30.03.09 kl 17:04
Endret: 30.03.09 kl 17:09
Loomis[QUOTE=mariemos]Vi slukket lyset =) Det var skikkelig koselig med levende lys rundt i hele huset.
Levende lys rundt i hele huset. Også i rom hvor det ikke oppholdt seg noen(?)...Huff..huff...Tenk på brannfaren.
Og tenk også på CO2-utslippet fra de levende lysene
Fsss, hehe.. Nei selvfølgelig ikke!
Men vi var mange og hadde selskap.. Stue, kjøkken og spisestue henger sammen.. Så ikke noe fare med det...
Postet 30.03.09 kl 18:15
LoomisJeg synes ikke det er urettferdig. Vi bor i et av verdens rikeste land. 12 kroner literen har vi råd til. Sikkert mere også ;) Hvis vi [URLBLOCK1] oss med f.eks. Russland som også eksporterer olje så har vår nabo i øst en bensinpris på litt under det halve. [URLBLOCK2] er derimot ca. kr 5000,-/mnd. Det er godt under halvparten av [URLBLOCK3]som ligger på ca. 32.000,-/mnd. Det finnes annet som er mere urettferdig når det gjelder olja vår enn bensinpriser. Blant annet den sosiale dumpinga på arbeidskraft som nå skjer på "norske" bøyelastere som frakter olja fra de norske feltene i Nordsjøen.
I Russland går de fleste oljepenger i lommen til private så det kan ikke sammenlignes. I Norge selger de mesteparten av oljen til utlandet, så raffineres det til bensin og selges tilbake til oss med avgift som er over dobbelt så dyr som bensinen i seg selv, dette må du betale med lønna di som du allerede har skatta 1/3 av. At de må dette i Finland er en ting, men i Norge føles det skeivt. At vi må betale for dyr mat, øl, bil og hus forstår vi godt :P
Det er urettferdig i forhold til alle andre land, revnende likegyldig hva de tjener der. De tjener bra i USA og betaler det samme for nesten en gallon som vi betaler for en liter.
Så det er ikke snakk om hva vi har råd til eller ikke, du må sette deg i bås med regjeringen hvis du ikke forstår det Men det er lett å gjemme seg bak miljøhensyn. Vi betaler jo f.eks. avgift på vekten og hestekreftene til bilen, selv om den hadde sluppet ut 0 gram CO2.
Postet 30.03.09 kl 19:28
biXenI Russland går de fleste oljepenger i lommen til private så det kan ikke sammenlignes.
For forbrukeren er det ett fett hvilke lommer som får pengene. Om det er oligarkene eller den sosialistiske staten.
Tanken må fylles med den månedslønna du har likevel.
biXenI Norge selger de mesteparten av oljen til utlandet, så raffineres det til bensin og selges tilbake til oss med avgift som er over dobbelt så dyr som bensinen i seg selv, dette må du betale med lønna di som du allerede har skatta 1/3 av.
Ja, mesteparten av oljen eksporteres. Jeg har vært og er fortsatt en del av denne oljevirksomheten på kjøl og rør i Nordsjøen så oljelukta kjenner jeg godt
Men mesteparten raffinerer vi vel selv.
Raffineriene på Slagen og Mongstad dekker hoveddelen av det norske markedet.
Linkene sier at ca. 40 og 46 prosent går til det norske markedet.
(Den årlige bensinproduksjonen på Mongstad tilsvarer halvannen gang det årlige bensinforbruket i Norge.)
biXen..., du må sette deg i bås med regjeringen hvis du ikke forstår det :)
Ikke sett meg i den båsen...er du snill. Der er det så mye surr
Men jeg betaler min skatt (og "baksmellen" som nettopp kom i posten) med...tja...jo...glede
Postet 30.03.09 kl 23:28
Forsåvidt, men jeg mener at en del av oljen som raffineres sikkert også importeres tilbake av forskjellige aktører på forskjellige punkt. Sparer sikkert noen kroner der :P
Skal la være å sette deg i den båsen da, men det lille eksempelet du fant i Russland var ikke særlig bra syns jeg Folk i Finland osv. som jeg kjenner tror vi får utdelt lønn som olje nesten, ganske lattis da når det er dyrere for oss enn for dem. Men det er vel sånne oljearbeidere som deg som ødelegger lønnsbildet vårt og får oss til å fremstå som rike
Skal la være å sette deg i den båsen da, men det lille eksempelet du fant i Russland var ikke særlig bra syns jeg Folk i Finland osv. som jeg kjenner tror vi får utdelt lønn som olje nesten, ganske lattis da når det er dyrere for oss enn for dem. Men det er vel sånne oljearbeidere som deg som ødelegger lønnsbildet vårt og får oss til å fremstå som rike
Postet 31.03.09 kl 08:33
Postet 31.03.09 kl 08:52