Blåsesand, produsert av? (side 2)

referer til innlegg 4 av inger anne tidligere i tråden
biltema selger nå to typer sand. blåsesanden er olivinsand som ikke egner seg til akvarie, og en annen type sand som egner seg. men mener å huske at den ikke kommer før rundt påske.
Den sanda må du ikke under noen omstendighet brukes i akvarier, den sanda som biltema har på side 250 i katalogen er for akvarier og er sansyneligvis den gamle sanden bare i ny pakning. Men etter som jeg har fått med meg så komme rikke den før i april ut til butikkene.
Olivin er et mineral,men er det dette som gjør at den ikke kan brukes(klippet fra wikipedia)?:

"Olivin forvitrer lett, og får ofte en rustrød farge på grunn av oksidasjon av jernet i mineralet. Stedsnavn som Raudenakken, Raudekleiva og Raubergvik er eksempler på forekomster av oksidert olivin. Ved metamorfose kan olivin reagere med vann og luft og danne mineraler som serpentin og talk."

Inger Anne
[B]Den nye blåsesanda fra Biltema er ikke brukelig som akvariesand, da den inneholder olivin.[/B] Men Biltema selger nå en annen type sand (evt. er det den som tidligere er solgt som blåsesand, det vet jeg ikke) som i følge katalogen deres kan brukes som akvariesand. Hvis jeg husker riktig, skal det stå om den på side 250 i katalogen (det er litt for seint på natta til at jeg orker å dobbeltsjekke det). [URLBLOCK1] er en annen tråd om begge typer sand fra Biltema.

RunningKilla hadde du lest inlegget i starten hadde du sluppet og kjøpt den sanden der og måtte ta turen tilbake,. når det gjelder blåsesand så har den en tendens til og råttne eller den blir så tett at økosystemet ikke fungere. støtter mona at det lønner seg og legge litt penger i bunnsubstrat for det er også med på og bygge opp et bra økosystem for nedbryting av avfallsstoffer i karet. etter ett lite år med biltemasand så lukter det råttent i karet mens de andre med sand av litt større korn der lukter det frisk og fint enda. plantene trives også bedre, ser som oftes at i biltemasand så råttner røttene
sant skal sies så leste jeg innlegget istarten før jeg dro å handlet. det pluss mange andre inlegg på forumet. ble til slutt så forvirra av alt samma at jeg dro for å kjøpe den 18 kg sekken bare. en skikkelig bommert av meg.. hadde helt glemt det hun skrev.. så tar til meg den ja :P
Evolution
[QUOTE=Inger Anne][B]Den nye blåsesanda fra Biltema er ikke brukelig som akvariesand, da den inneholder olivin.[/B] Men Biltema selger nå en annen type sand (evt. er det den som tidligere er solgt som blåsesand, det vet jeg ikke) som i følge katalogen deres kan brukes som akvariesand. Hvis jeg husker riktig, skal det stå om den på side 250 i katalogen (det er litt for seint på natta til at jeg orker å dobbeltsjekke det). [URLBLOCK1] er en annen tråd om begge typer sand fra Biltema.

RunningKilla hadde du lest inlegget i starten hadde du sluppet og kjøpt den sanden der og måtte ta turen tilbake,. når det gjelder blåsesand så har den en tendens til og råttne eller den blir så tett at økosystemet ikke fungere. støtter mona at det lønner seg og legge litt penger i bunnsubstrat for det er også med på og bygge opp et bra økosystem for nedbryting av avfallsstoffer i karet. etter ett lite år med biltemasand så lukter det råttent i karet mens de andre med sand av litt større korn der lukter det frisk og fint enda. plantene trives også bedre, ser som oftes at i biltemasand så råttner røttene

Dette her er nytt for meg, har Biltema sand i alle kar og plantene mine gror som bare det. Så om man kjøper sand fra Biltema eller Råda sand spiller ingen rolle, for er ikke så stor forskjell på sandkornene. Og jeg har hatt biletamasand i mine kar i mange år!

Råttent lukter det heller ikke, og sandsnegler vil jo bevege rundt på bunnsubstratet slik at dne ikke blir kompakt.
Evolution
...når det gjelder blåsesand så har den en tendens til og råttne eller den blir så tett at økosystemet ikke fungere. støtter mona at det lønner seg og legge litt penger i bunnsubstrat for det er også med på og bygge opp et bra økosystem for nedbryting av avfallsstoffer i karet. etter ett lite år med biltemasand så lukter det råttent i karet mens de andre med sand av litt større korn der lukter det frisk og fint enda. plantene trives også bedre, ser som oftes at i biltemasand så råttner røttene

Derfor bruker mange sandsnegler, eller enda bedre varmekabler for å få litt sirkulasjon i sanden. Bruker ikke Biltema sin sand selv, men sand fra elv som har lignende korningsstørrelse. Har aldri opplevd forråtning av røtter eller vond lukt etter jeg fikk meg varmekabler. Bruker sandsnegler i mindre kar som blir for små til kabler.
sneiler blir spist i karet sanden blir sort og råtten rundt planter under steiner osv.vi har tanganyika kar, masse masse sirulasjon men alikevell sliter vi med det at det råttner. hver uke må vi flytte sanden tilbake pga at den er blåst i ett hørne så rørelse er det nok av.

vi har hatt det i alle kar og slutta helt med så fin sand, har ett igjen i ett 530 liter.
hm, bruker dere den aller fineste biltemasanda da? den er jo ikke helt egnet i og med at den lett blir altfor kompakt.. bruker den større størrelsen selv, og før jeg brukte sandsnegler så vokste plantene like fint som etter
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap