F1 fisk? (side 2)

mona o
Da har de enten løyet eller ikke visst hva de prater om, hvis noen har brukt F1 om fiskeavkom etter fisk fra en akvariestamme. Men du må vel ha skjønt og sett begrepet i akvariesammenheng mange ganger? Jeg ble bare litt overrasket her nå for det virker ikke som du vet hva det er :-) Har ikke du drevet med fisk en stund nå? Det trodde jeg :-) (positivt ment altså!) Selvsagt kjenner mange til den [I]egentlige og opprinnelige[/I] meningen med begrepet. Men vi snakker altså om i akvariesammenheng, der det i årevis og internasjonalt har blitt brukt for å betegne avkom etter viltfangede foreldre.


Jeg har drevet med fisk i noen år etterhvert ja. Jeg har ikke avlet på dem så mye, men lest en del om bl.a. avl på kampfisk, hvor jeg har vært borti at oppdrettere kaller avkommet etter et kryssavlet par for "F1". Jeg har ikke følelsen av at disse oppdretterne verken løy eller var uvitende om hva de snakket om.

Men ikke vet jeg. Kanskje det er som du sier og at jeg ikke vet hva det er, og at den snevreste av definisjonene er den eneste riktige.
Kampfisk
men lest en del om bl.a. avl på kampfisk, hvor jeg har vært borti at oppdrettere kaller avkommet etter et kryssavlet par for "F1". Jeg har ikke følelsen av at disse oppdretterne verken løy eller var uvitende om hva de snakket om. Men ikke vet jeg. Kanskje det er som du sier og at jeg ikke vet hva det er, og at den snevreste av definisjonene er den eneste riktige.

Det virker som om bruken av F1 i denne sammenhengen er brukt i den rette genetiske betydningen av begrepet, nemlig om førstegenerasjon etter en krysning av to individ. (Her en illustrasjon av krysning av katter hvor begrepet er brukt korrekt.)

I de fleste tilfeller i akvariesammenheng brukes derimot uttrykket (noe feilaktig egentlig) ellers bare om avkom etter viltfanget fisk. Både du og Mona har derfor rett
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap