Finnene deler seg og forsvinner på slørhaler (side 2)

Tror jeg får skaffe meg det gitt, he he

Oiamei, det var mye...Har 250 g akvariesalt (Noraq) og bittelitt Ektozon. Det er det jeg har. da får jeg ta det i først, også får jeg kjøpe mer på butikken imorgen.

Nå spør jeg fælt, men har litt lyst til å prøve esha igjen jeg da, men blir det for hardt med både salt og medisin?
Blondie84
Tror jeg får skaffe meg det gitt, he he:) Oiamei, det var mye...Har 250 g akvariesalt (Noraq) og bittelitt Ektozon. Det er det jeg har. da får jeg ta det i først, også får jeg kjøpe mer på butikken imorgen. Nå spør jeg fælt, men har litt lyst til å prøve esha igjen jeg da, men blir det for hardt med både salt og medisin?

Det er ganske vanlig å bruke salt sammen med andre behandlinger. Salt er jo ikke regnet som medisin, men det er veldig effektivt mot mange parasitter.
Ok, tusen takk for hjelp Da får vi se hvordan dette ender....
Du kan jo ta ut gullfiskene og medisinere dem for seg selv?
Det hadde vært lurt, men jeg har ikke plass....er snakk om 7 slørhaler og jeg har bare en 17 liter og en 54 liter hvor det ikke er plass til flere. Jeg har jo bøtter da, men jeg vet ikke hvor lenge salt må virke eller hvor lenge gullfisken kan være i en bøtte uten filter.
Blondie84
Det hadde vært lurt, men jeg har ikke plass....er snakk om 7 slørhaler og jeg har bare en 17 liter og en 54 liter hvor det ikke er plass til flere. Jeg har jo bøtter da, men jeg vet ikke hvor lenge salt må virke eller hvor lenge gullfisken kan være i en bøtte uten filter.

Du må nok behandle hele karet, for hvis det er en sykdom vil den være i karet til du slipper gullfisken tilbake. Det eneste kunne vært å tatt ut ancistrusene, for hvis de er helt upåvirket av sykdommen, og du hadde de vekk noen mnd er det ikke sikkert de smitter lenger.

Hvor lenge du bør behandle med salt kommer ann på sykdomsforløpet. Hvis fiskene blir bedre etter denne første dosen ville jeg begynt å skifte ut vann etter kanskje 4-5 dager (kun 10% hver gang)
Hvis det ikke hjelper må du vurdere om du tør utsette ancistrusene for enda tøffere saltdose..
Hvor mye salt tåler egentlig filterbakteriene før de går dukken?
mona o
Hvor mye salt tåler egentlig filterbakteriene før de går dukken?

For å være ærlig har jeg ikke anelse, men jeg har ikke merket noe til at dette har skapt problem noen gang. Har kjørt opp til 1% og 28-30*C men med kraftig lufting. Uten at jeg kan si at dette har tatt knekken på bakteriene i filtret.
Nå har jeg alltid fôret forsiktig etter en slik "hestekur" pga at fisken sjelden er i toppform etter sykdom og behandling.
Har målt vannverdier også, uten å ha oppdaget store hopp i Amoniak eller Nitrit verdier.
Så hvis jeg skulle tippe vil jeg tro at de nyttige bakteriene tåler det samme som de litt tøffere fiskene.
I følge Doc Johnson (En kjent koi vetrinær fra Atlanta, USA) er dette også en av mange fordeler med salt.
Takk for nyttig informasjon! Nå behandler jeg med begge eshatypene og har hatt opp i ca 300 gr salt. Skal kjøpe mer idag. Ser ihvertfall ingen forverring fra igår.
Gullfik dødsfall.....
Hei! Har lest denne tråden med stor interesse, da vi har nesten det samme problemet med gullfisk akvariet til sønnen min. Det begynte for ca en måned siden da han kjøpte seg 2 nye gullfisk. Fikk hvitprikk etter noen dager og medisinerte. En døde men ellers ble vi kvitt det. Etter et par uker så vi at halen på den eldste fisken hadde splittet seg opp, og behandlet med esha 2000. Det hjalp ikke og fisken døde. Etter noen dager lå fisk nr 2 på bunnen og "peset" men finnene på denne var like hele. Rakk knapt å begynne med medisin før denne var død også. Da vi igjen skiftet vann nå på søndag, la jeg merke til at den ene fisken virket litt "krum" og hang litt ved overflaten. Den spiste ellers som normalt, så vi har observert den etter ytterligere sykdomstegn. I dag ligger den derimot på bunnen og må nok avlives i løpet av dagen. Har nå en gutt som er kjempe lei seg og jeg skjønner ingen ting av dette! Det må sies at vi har gode rutiner. Vi tester jevnlig og alle verdier er bra. Har flere akvarier og aldri hatt sykdom i disse. Akvariet hans er snart et år gammelt og aldri hatt problemer som dette. Vurdere å prøve salt jeg også som forbyggende..... så kanskje de siste 2 fiskene ikke får dette? Dette er kanskje et dumt spørsmål, men tar man saltet direkte opp i akvariet eller lar man det løse seg opp i litt vann først? Virker det som om saltkuren din har noe effekt?

Mvh en lettere desperat og rådvill fiske mamma....
Hei!

Uff, det er ikke artig når det er sånn

Høres veldig likt ut ja, finnene ødelegges og de dør raskt..jeg medisinerer nå på tredje dagen. Og har hatt i salt. (Du bare heller saltet rett oppi akvariet, det løser seg opp selv, husk uten jod) Fiskene oppfører seg helt normalt, har sette etter de to som har begynnende splittede finner, der har det stoppet opp og de svømmer rundt som vanlig. Det er bra! Vanskelig å si om saltet har noen virkning, ødeleggelsen av finnene har stoppet opp ihvertfall.

Prøv med salt Benidikte, verdt å prøve! Er ganske lei selv, det er alltid et eller annet...slet med hvitprikk i begynnelsen, så gjorde jeg et dyrt mislykket innkjøp av to store slørhaler (den ene ble jaget til døde av den andre og mobberen var så lei at jeg måtte gi den bort til nærmeste dyrebutikk), og så fikk jeg dette....og jeg leser alt jeg kan komme over om akvariehold, tester vannet, skifter 40 % vann i uka, tar bort planterester og ser over filteret en gang i uka..har to andre akvarier og der er det aldri noe tull...merkelig, folk sier det er lettere med akv.hold desto større akvariet er, mens her er det motsatt
Nå gir jeg snart opp......hverken salt, esha exit eller esha 2000 virker! Så i dag tidlig at det nå går full fart i ødeleggelsen av finnene! Hva skal jeg gjøre? Har ikke mer salt og nå er butikkene stengt, hva med varmekur?

Varmekur tror jeg er en dårlig idé.

Dette er å lese i sykdomsartikkelen:

"MERK: Kuren må ikke benyttes mot annet enn Hvitprikk og Oodinium. De fleste andre sykdommer vil akselerere kraftig, ved økt temperatur, og det er da fare for at du dreper fiskene dine, i stedet for å berge dem!"

Du skriver at du tok større dose av esha 2000, siden GH er under 4. Regner med at "større dose" betyr "dobbel dose"?
Ok, da får jeg glemme det. Ja, dobbel dose.
Sjekk ut innlegg 17 i denne tråden. Det ser ut til at stort frafall i forbindelse med tegn på finneråte kan skylde columnaris/falsk neonsyke uten at jeg skal påstå at det er det som er problemet i dette tilfellet.
Tror også det kan være columnaris, har prøvd å ta knekken på denne sykdommen selv, i starten prøvde jeg alt mulig av medisinering, det ble faktisk bare værre, helt til jeg fikk tips om Sera Bactopur Direct og JBL Furanol (+ en til som jeg ikke husker navnet på). De medisinene funka litt, men de døde fortsatt. Klarte ikke å redde en eneste en, 400stk XXL guppy gikk rett i dass.

Sjekk ut denne tråden og se om du kan se noen likhetstegn
Oi oi....tusen takk for svar dere, det minner mistenkelig om det ja Esha virker ikke, og salt bare hemmer utviklingen en periode.

Min aller første som døde fant jeg om morgenen med et ekkelt utseende syns jeg...finnene var heelt ødelagt og hele fisken var blek nærmest hvit. Den er egentlig rød og hvit, som den jeg har på avataren. Siden eplesneglene var over den, så tenkte jeg at det er vel de som har begynt å spise på den, så jeg tenkte ikke så mye over det. Den neste som døde var helt vanlig, men med splittede finner. Den siste ser dere bilder av i tråden her. Nå er da spørsmålet, hva gjør jeg videre? Jeg har medisinert med esha nå i 4 dager uten noen som helst virkning. Har hatt i 0,3 % salt.

Hvordan skal jeg nå gå fram? Hvor får jeg tak i de medisinen(e) som blir nevnt i de vedlagte trådene så fort som mulig?

Ser på fiskene nå at det er ingen videre utvikling av sykdommen siden igår, alle er helt vanlige. De to som er angrepet har en splitt i finnene på ca en cm.

Lese i tråden at de som først er angrepet er det ingen vei tilbake for...er det slik? Uff, er så glad i den største slørhalen min
JBL Furanol har jeg liggende, men Sera sin har jeg ikke. Nes er vel ikke så langt unna Kløfta. Eller så åpner vel butikkene igjen på tirsdag.
Hvis 0,3% salt hemmer sykdommen kan det hende den ville blitt helbredet av 0,6%? Har du sjekket mer hva Ancistrus tåler? Gullfisk tåler fint 1% i en uke.
B. Amundsen
JBL Furanol har jeg liggende, men Sera sin har jeg ikke. Nes er vel ikke så langt unna Kløfta. Eller så åpner vel butikkene igjen på tirsdag.

Takk for tilbudet, men heldigvis så var dyrebutikken oppe et par timer idag Siden jeg jobba, så fikk samboern tak i Sera-medisinen. Heldigvis

Men hvordan går jeg fram nå? Jeg har jo medisinert med esha i 4 dager, og har salt oppi. Har ikke tatt vannbytte etter det. Kan jeg starte rett på ny medisin? Evt vannbytte først?

Samboern fikk tips om at det skulle være helt topp å kombinere denne medisinen med Sera bakto tabs. Dette er visst et slags fôr. Er dette noe nyttig?

Håper på svar så fort som mulig

Fiske Arne: Nei, ikke mer enn at jeg har søkt på forumet her, kan ikke finne noen fasit på hvor mye de tåler, men har hørt at særlig små ancistrus (under 3 cm) er veldig følsomme ovenfor vannforandringer (salt, temperatur, kvalitet osv.) Mine to ligger i grenseland, de er blittmye større enn de var da jeg kjøpte de (da syntes de nesten ikke). Tror de er ca 3-4 cm.

Men håper nå på at den nye medisinen tar knekken på det....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap