Tablett fóring, hvor mange annen hver dag? (side 2)

Når det gjelder foringa, må du selv bare se hvor fort maten blir spist opp. Jeg pleier å knekke tabelettene i 2 eller flere biter slik at alle kan få. Dermed trenger man ikke gi mange tabeletter på en gang.

Er oxo lurt å heller dele foringa på to, slik at de får noe på morran og noe på kvelden, evnt bruker jeg forskjellig frossentfor (cyclops, dafnier, mygglarver etc) og strøfor (granulat).
Det gir litt variasjon, både coryene og ciklider liker granulat. Siden det legger seg litt utover bunnen (istedet for tabelett som ligger på et sted) får oxo coryene brukt det naturlige instinktet sitt ved å lete etter mat og finne litt over alt.
Mallene kan jo evnt fores med agurk/squash/eple/gulerot etc innimellom, (kommer ann på om det er omnivore, carnivore eller herbivore maller du har)

Håper dette hjelper litt og husk at jo større overflate for bakteriene å bo i, jo bedre, et akvarie kan nesten ikke bli overfiltret.
Hei Loffa
Det er faktisk litt feil tankegang du har der. Det er absolutt ikke filterets pumpedel og hvor mange liter i timen det klarer å dytte, som avgjør hvor godt et filter er. Det er volumet på filtermaterialet! Det er DET som avgjør hvor godt et filters biologiske kapasitet er.
Faktisk så er det bedre at det pumper færre liter i timen, ettersom vannet da passerer i saktere tempo forbi filtermaterialet, og bakteriene som sitter på det, får da tid til å rense vannet biologisk.
For jo flere liter i timen man har skrudd opp pumpen til å yte, jo fortere suser vannet forbi bakteriene... og dermed blir det mindre tid til rens! Det blir altså dårligere biologisk rens av vannet da.

Det er bedre å ha stort filtervolum til filtermedier, og en pumpe som pumper vannet saktere forbi. Det gir uovertruffen, suveren biologisk filtrering

Jeg har skrudd ned antall liter i timen på ALLE mine filtere. De pumper vann rolig og pent, ofte på et minimum, faktisk, de fleste av dem. Slik har jeg hatt mange av dem i et par år nå.

Ingeniør og oppfinner av Hamburger Matten Filterne, Olaf Deters (tysker) skriver om dette i en artikkel. Skal se om jeg finner linken til den engelske oversettelsen av det til deg
REDIGERT: Her la jeg ut linken i akvarietråden min, og her er den engelskspråklige versjonen av artikkelen Les og bli vis

PS! Har man fisk som krever høy sirkulasjon, kan man fint justere ned filterpumpen likevel, hvis man i tillegg setter inn en ren powerhead i akvariet, som kun leverer sirkulasjon og ikke har noe med selve filtreringen å gjøre.

loffa
Skal ikke drive noen reklame for noen bestemt pumpemerke, men etter min mening er 350L/t alt for lite til et 80L karr. Mener å ha lest i en tråd at en skal gange antall liter (80L som ditt) med 10x. Altså trenger du ei pumpe på 800L/t På det minste mitt på 60L bruker jeg ei innvendig pumpe på 900L/t. Har corydoras og ancistrus i det, og er meget fornøyd. Har ikke disse problemene du beskriver med partikler etc i vannet. Renser ellers pumpa i det karret annen hver uke i snitt. Mulig Mona O eller Loomis kan bekrefte mitt regne stykke på pumpe?
Takk Mona O for godt forklart innlegg om pumper og kapasitet. Dette "make sence" det du skriver og har faktisk ikke tenkt slik selv. Dette var lærerikt, så atter en gang tusen takk Mona O.
Noen tips til hvilken type pumpe jeg burde bytte til? for å redusere partikkel nivået i akvariet?
Er noe som flyter rundt hele tiden.. "Ganske mye" bittesmå prikker...
Nå er HMF en ganske grei og rimelig løsning. En annen måte man kan gjøre dette på er hvis man har ei luftfilter av den typen man fester på veggen med sugekopper og en bit svamp som dekker hele ene kortsiden din.

Vet ikke om du får inn siden, men litt ned ser du sponge mat filter, det virker som et HMF filter. Ganske grei og billig løsning med maks filtrering. Eneste er hvis du ikke orker lyden av luftpumpa (noe jeg ikke gjør).
hmm.....

skjønte ingenting xD

hva er dette?

en boks til å suge opp alle de små prikkene?
Du bør jo ofre artikkelen litt mer enn bare et blikk på bildene da....
Du kan ikke forvente at vi skal lese for deg også. Litt research og utvidelse av kunnskapen må man gjøre selv, ikke bare sitte og vente på forklaring på alt. Søk og du skal finne (visdom) !

Sindla
hmm..... skjønte ingenting xD hva er dette? en boks til å suge opp alle de små prikkene?
jaja xD

vet jeg kan være litt slapp:P hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap