Sertifikat for hold av dyr (side 2)

nå er det jo faktisk veldig mye uenigheter ang dyrehold, også blandt dyrleger, min dyrlege var veldig i mot kastrering av hannkatter, på grunn av at katten mistet et eller annet for å kunne forsvare seg selv

Dette stemmer hvertfall ikke. Vi har to hannkatter, begge er skikkelige tøffinger som regjerer over hele nabolaget.

Det er ikke noen nedre aldersgrense for kjøp av kjæledyr i Norge.
Tror ikke en slik 18-års grense ville løst noen problemer heller.
Ofte er det barn som får hovedansvaret for de små kjæledyrene likevel selv om mor/far er med i butikken.
I mange tilfeller mister foreldrene (voksne) interessen for kjæledyret like raskt som barnet. En aldersgrense har da ingen betydning.

Jeg tror det faktisk har ganske stor betydning. Da MÅ foreldrene bli med og kjøpe dyret, motta all info fra betjeningen (som noen ganger er begrenset, men bedre enn ingenting). Det forhindrer at en unge stikker og kjøper et dyr for lommepengene, mot foreldrenes vilje. Når, eller hvis, foreldrene oppdager det, kanskje de tenker at 'nå har han jo allerede kjøpt det, han kan ta seg av det', og de er ikke involvert i prosessen i det hele tatt.

Hvis de kjøper dyret til barnet er det litt større sjanse for at de bryr seg.

Klart det er ikke alle som bryr seg, men det involverer hvertfall foreldrene i det å anskaffe dyret.
tror et sertifikat bare ville blitt trøbbel. Si når jeg vil selge fisk jeg har avlet hjemme. Skal jeg da sjekke om kjøper har sertifikat. Hvem skulle sjekket alle sertifikatene på storauksjonene. Når det gjelder kastrering av katter så vil jeg anta at det beste for en katt er og være slik den er skapt. Personlig syns jeg det er best når kattene blir kastrert. Men har som sagt lite greie på dette. Har ei hu katte fordi jeg bor på landet og vil holde musene unna. Steriliserte henne for de jeg ikke ønsket flere kattunger. Mener det er vi som har hu katter som får passe på hvis vi ikke ønsker kattunger.
Det er jo ikke bare for å unngå kattunger man kastrerer. En kastrert hannkatt blir også mer hjemmekjær, så den vandrer ikke avgårde = færre påkjørsler, og den slåss ikke med andre katter for å få parre seg = færre skader fra slåsskamper, og den slutter å parre seg = redusert fare for smittsomme sykdommer, for å ikke nevne at den blir mer kosete og slutter å urinmarkere, noe både eier og naboer kan sette pris på.

Jeg ser ikke sertifikat som noe problem. Som sagt finnes det allerede et sertifikatsystem for enkelte dyrearter i mange land. Det er jo ikke verre enn at man tar en fotokopi av sertifikatet og sender via epost til en selger dersom man ikke bor i nærheten av hverandre. Dersom man bor nær hverandre eller går på auksjon bare viser man sertifikatet når fiskene overleveres.

Er ikke noe verre enn å vise sertifikat når man blir stoppet av politiet, og tenk på alle fordelene for dyrene. En liten pris å betale for at dyr skal få det bedre.
Syns folk som har lyst på dyr burde ta ansvar for å lese om dyrene og sånt selv. Hvis man virkelig har lyst på dyret, burde man ha nok gidd til å lese noen bøker om det dyret man har lyst på. Syns også oppdrettere og dyrebutikker burde informere kjøpere ordentlig før man selger noe.

som sagt har ikke så greie på dette med katter, dyrlegen vi bruker syns i hvertfall det var en uting at man på død og liv skulle kastrere hannkatter. Helt hvorfor vet jeg ikke, men tror det hadde noe med at de kunne miste noe av instinktet med å forsvare seg mot andre ikke kastrerte hannkatter. Ville nok selv valgt å kastrert hvis jeg hadde fått meg en hannkatt. Men sporer av helt. Diskusjonen var dyresertifikat. Tror det ville blitt for omfattende og innføre dette. Oppspore alle som har dyr og påtvinge dem et sertifikat. Og skal jeg be om og få se et sertifikat når jeg selger. Mener helder man må ha et sertifikat eller et fagbrev for og jobbe i dyrebutikk. Tror også dette kan bli vanskelig. Er et vanskelig emne. Og blir ikke lettere av at det er et mattilsyn som har ansvaret. Her i norge har vi fult lov og ha en 25 cn paron hai i et 60 l akvarium, mens man ikke kan ha en liten skilpadde i et 1000 l terrarie. Hjelper ikke med sertifikat så lenge reglene er håpløse.
Skywalker
som sagt har ikke så greie på dette med katter, dyrlegen vi bruker syns i hvertfall det var en uting at man på død og liv skulle kastrere hannkatter. Helt hvorfor vet jeg ikke, men tror det hadde noe med at de kunne miste noe av instinktet med å forsvare seg mot andre ikke kastrerte hannkatter.

Den forige katten jeg hadde var en kastrert hannkatt, og han gikk ut og inn som han selv ønsket. Det var/ (er fortsatt) en antageligvis herreløs ukatsrert hannkatt som av og til lusker rundt huset vårt, urinmarkerer(hans territorie)før vi fikk katten vår.
Veit ikke hvordan det er med andre kastrerte hannkatter, men i den desverre korte tiden (døde i trafikkulykke) vi fikk ha katten vår, dukket aldri den herreløse katten opp. Heller ingen andre katter bla. nabokatten (hannkatt)fikk komme i nærheten. Så dem tilogmed sloss utenfor døra vår før vi fikk redda han inn.
Sant, så sant.
Men viser man ikke legg når man kjøper øl da, eller røyk??
Er det så vanskelig lissom?

Hvorfor skal det være så ille å innføre et sertifikat, hvis man heller fokuserte på hvordan det kunne gått ann, istedet for hvor slitsomt det er å innføre. Så kanskje man kunne tenkt seg frem til en løsning som gjør det enkelt.

Og hvis du leser det jeg skriver istedet for å bare klage, de som har dyr fra før sertifikatet blir innført, trenger ikke skaffe seg sertifikat ...... før de evnt skaffer seg flere eller nytt/ annerledes dyr.
Plussmedlem
Mvjnz
Jeg tror det faktisk har ganske stor betydning. Da MÅ foreldrene bli med og kjøpe dyret, motta all info fra betjeningen (som noen ganger er begrenset, men bedre enn ingenting). Det forhindrer at en unge stikker og kjøper et dyr for lommepengene, mot foreldrenes vilje.

Jeg har ikke statistikk på dette, men jeg tror at prosentandelen barn som kjøper kjæledyr uten foreldrenes samtykke er veldig liten.
Så liten at det ikke er et reelt problem.

Skywalker
Mener helder man må ha et sertifikat eller et fagbrev for og jobbe i dyrebutikk. Tror også dette kan bli vanskelig. Er et vanskelig emne. Og blir ikke lettere av at det er et mattilsyn som har ansvaret.

Ja, fra 1. januar 2010 kommer det strengere regler på dette med dokumentert utdanning.
Jeg mener Mattilsynet gjør en god jobb med de ressursene de har. Men de må dessverre prioritere. Og da går nok menneskevelferd foran dyrevelferd.
Det er de bevilgende myndigheter som sitter med ansvaret her.

Med et sertifikatsystem så må alle kjæledyr registreres i dette landet. Da snakker vi kanskje om et par millioner individer. (Uregistrerte dyr havner fort på villspor hos ulovlige eiere.)
Jeg er redd for at restriksjoner på dyrehold vil komme på en annen måte.
I framtiden så kan det bli forbudt å eie både det ene og det andre. Og vi akvarister kan like gjerne bli utsatt for store begrensinger i hvilke fisk vi kan få kjøpe. Snart er det kun slørhaler og papegøyeciklider vi kan putte i karene våre

Vi har mange forskrifter og lover i dette landet. Også om dyrehold. Man må rett og slett begynne å håndheve disse strengere.
Men så var det dette med ressurser igjen...
tror desverre loomis har rett i det han sier. Kan fort bli forbud mot hold av tropiske fisker på lik linje som andre tropiske dyr. Er ikke uenig i argumentene deres for sertifisering for hold av kjæledyr, mener bare det vil bli håpløst og kontrolere, så mener det må være andre veier å gå, og da mener jeg det er lettest å gå på dyrebuttikene. Tror nok de fleste her på forumet vet hvordan man skal holde fisker uten å plage dem. Det vet tydligvis ikke våre store dyrebutikk kjeder som kjører kampanje 13 l bolle med to gullfisk for 399. Hjelper ikke med sertifikat så lenge det er lov.
Jeg innbiller meg at et sertifikat kan gjøre mye for akkurat akvaristikkhobbyen, på den måten at flere fisker får en bedre tilværelse og flere akvarister med grunnleggende kunnskap, som da vil gjøre at flere fisker overlever lenger, noe som igjen vil gjøre at man ikke trenger importere såå mye, som igjen vil gjøre at det ikke belastes så mye i naturen, som igjen gjør akvariehobbyen mere miljøvennlig og dermed trenger man ikke så harde restriksjoner når det gjelder hvilke fisk man kan/ikke kan ha i norge.

Først og fremst er det jo gullfisk man burde forby, siden denne kan overleve en norsk vinter, formere seg og ødelegge biotopen den er kommet i. Koi tåler ikke like mye, dessuten er dette fisk man passer litt bedre på enn gullfisk. (mener jeg)
Koi tåler ikke like mye, dessuten er dette fisk man passer litt bedre på enn gullfisk.

Dette har muligens noe å gjøre med prislappen. Hvis man betaler flere hundre eller flere tusen for en fisk, er det mer sannsynlig at man passer godt på den enn en gullfisk som koster 20 kr. Sistnevnte kan man lett erstatte...

Derfor synes jeg også at kattunger ikke skal gies bort gratis, men selges for en symbolsk pris, slik at kun de som gidder å betale for den vil skaffe seg den, og da er det mer sannsynlig at den får godt stell også.

Kanskje prisen på fisk burde økes?

Ta situasjonen med reptiler f eks. De koster en liten formue og man har risikoen for å bli tatt, noe som gjør at kun de med en lidenskap for reptiler tar sjansen på å skaffe seg dem, og folk med en lidenskap for dem vil gi dem bedre stell enn noen som kjøper noe som er nesten gratis på impuls.
Skywalker
som sagt har ikke så greie på dette med katter, dyrlegen vi bruker syns i hvertfall det var en uting at man på død og liv skulle kastrere hannkatter. Helt hvorfor vet jeg ikke, men tror det hadde noe med at de kunne miste noe av instinktet med å forsvare seg mot andre ikke kastrerte hannkatter.

ok, dette er offtopic, men som den katteelskeren jeg er må jeg bare kommentere dette litt. Katter som kastreres sloss mindre enn katter som ikke er det Katter som er kastrerte parrer seg naturlig nok ikke med andre katter og er derfor mye mindre utsatt for sykdommer enn uakstrerte katter. Linker til mer info for ordens skyld og mer info om kastrering

http://www.torillmoseng.com/routine.htm
Plussmedlem
Forslag til ny Lov om dyrevern §6 og §7 omhandler på mange måter det vi diskuterer i denne tråden.

Videre kan man lese under Særskilte merknader til utkast til lov om dyrevelferd -
§ 6 Kompetanse og ansvar:
Det nærmere innholdet i kravet til formell kompetanse forutsettes klargjort i tilknytning til aktuelle forskriftsbestemmelser. Departementet har ingen konkrete planer om å kreve formell kompetanse for hold av familie- og hobbydyr. Bestemmelsen gir imidlertid hjemmel til å innføre krav om formell kompetanse også utenfor næring, herunder kreve at man gjennomgår kurs og eventuelt kan fremvise kursbevis.
§ 7 Krav om registrering eller tillatelse:
Bestemmelsen vil i første rekke rette seg mot næringsmessig dyrehold, eller dyrehold av et visst omfang. Det tas derimot ikke sikte på å innføre registrerings- eller godkjenningsordninger for alminnelig kjæledyrhold.
Denne likte jeg, trekk den inn i akvarieverden og vi slipper golfball slørhale og papegøyeciklider.

§ 25 Avl

Avl skal fremme egenskaper som gir robuste dyr med god funksjon og helse.

Det skal ikke drives avl, herunder ved bruk av genteknologiske metoder, som:
#

a) endrer arveanlegg slik at de påvirker dyrs fysiske eller mentale funksjoner negativt, eller som viderefører slike arveanlegg,
#

b) reduserer dyrs mulighet til å utøve naturlig atferd, eller
#

c) vekker allmenne etiske reaksjoner.

Dyr med arveanlegg som nevnt i andre ledd, skal ikke brukes i videre avl.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om avl av dyr i strid med prinsippene i denne bestemmelsen.
Denne var rar :S

§ 28 Utsetting av dyr i naturen

Dyr fra dyrehold kan bare settes ut i naturen for å bli viltlevende når dyret har gode muligheter for å tilpasse seg og overleve i det nye miljøet.

Kongen kan i forskrift fastsette vilkår for eller forbud mot utsetting av dyr i naturen.
Dyrebutikker, watch out :P

§ 27 Omsetning av dyr, ivaretakelse av andres dyr m.v.

Den som selger eller overlater dyr til andre, skal gi den som overtar dyret nødvendig informasjon om forhold som er av betydning for dyrets velferd.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om import, eksport, omsetning, omplassering, utlodning, leie og lån av dyr samt om ervervsmessig ivaretakelse av andres dyr, herunder forbud mot slike aktiviteter. Kongen kan gi forskrifter om krav til medfølgende informasjon når dyr overføres fra en person til en annen
c) vekker allmenne etiske reaksjoner.

a) og b) er jeg enig i, men c) blir for vag. At noe vekker 'allmenne etiske reasksjoner' betyr jo ikke nødvendigvis har man gjør not galt. Det kan godt hende man gjør noe bra, men som folk er for gammeldagse/tradisjonelle til å sette pris på.

Og hvordan kan man avle frem bulldoger som knapt klarer å puste og diverse andre raser med forkrøplede bein osv, når det finnes en lov mot å forandre funksjonene deres på en negativ måte, og å fortsette avl på slike?

Er dette foreslåtte regler, eller regler som allerede gjelder?
Inaktiv bruker
jeg henger meg med i dene tråden jeg =

ting man let kan merke på huner er om oppdretere ar at den i bur hele siden den var føt.eller om den harr bod inni en varm koselig stue vor den ha blit kost meg og fåt mase kjerlihet fra oppdreteren =
Plussmedlem
Mvjnz
Er dette foreslåtte regler, eller regler som allerede gjelder?

Som skrevet tidligere så er dette et forslag til ny Lov om dyrevern.
Skal etter planen behandles i Stortinget 27. april.
Plussmedlem
Galemor
Denne var rar :S § 28 Utsetting av dyr i naturen Dyr fra dyrehold kan bare settes ut i naturen for å bli viltlevende når dyret har gode muligheter for å tilpasse seg og overleve i det nye miljøet.

Ikke så veldig rar egentlig.
Gjelder utsetting av dyr som er avlet for å bevare utrydningstruede dyrearter.
Import av ulv fra Russland...
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap