Mulig sykdom (side 2)

ph var på 7.2 i følge fargekarte å amoniak 0 ... så da vet ikke jeg nei
finner ikke noe galt jeg
, kan for sterk belysning være grunnen ?
Neppe belysningen. PH på 7,2 kan indikere at ammonium har gått over til ammoniakk. Men det blir egentlig bare spekulasjoner... Mitt beste råd er at du bytter vann daglig, og ser an situasjonen
Stenger denne, for å rydde litt. Og da åpner tråden igjen , og Geir ønsker å si noe.
Donald
Hvorfor ikke starte forsiktig med enkelte fisker allerede fra dag 1, og også da selvfølgelig måle nitrittnivået nøye (ser bort i fra tilgjengelig filtergugge)? Hva er poenget med å vente de 6 ukene?


Det er fordi du kan måle nitritt i bortimot 20 dager uten å få utslag. Det du burde ha målt var ammoniakk/ammonium. Det er helt bankers at de fiskene du setter inn på dag en vil bli utsatt for disse stoffene. Dette er undøvendig da man enkelt kan unngå dette

Donald
Hvordan vet man dessuten at man får de rette bakteriene ved fiskeløs innkjøring?


Det er fordi nitrogensyklusen er bankers. Selv om du ikke gjør en døyt i løpet av de 35 første dagene vil du ha en viss filterkapasitet. Setter du inn en stor mengde med fisk på dag 36 er dette det samme som å sette inn fisk på dag en. Setter man inn en liten start mengde med fisk og setter i gang vannbytteregimet på for eksempel 20 % annenhver dag de første ukene mens man foresiktig øker den biologiske belsastningen så vil ikke en eneste fisk se snurten av hverken ammoniakk, ammonium eller nitritt.

Hovedproblemet med oppstart av akvarie for nybegynnere er at de ikke lærer dette før det er for sent. Skulle ønske at alle akvariebutikker kunne gjøre kundene sine den tjenesten å legge ved et skriv som forklarer oppstart av akvarie. Det er garantert haugevis av tomme akvarier rundt om kring nettopp fordi oppstarten av karret endte i massedød med påfølgende skrik og tårer fra familiens yngste.

Det å hente gugge fra andre er noe jeg aldri anbefaler da man aldri vet hva man får med på lasset. Det er ikke noe problem her da jeg har dobbelt og trippelt med filtre i 8 kar og dermed kan flytte et filter til et kar som har behov.

Det å kjøre så hard ut mot FAMBAI som Donald her gjør synes jeg var dårlig gjort(gult kort herved utlevert). Det finnes ikke noe som er så sikkert som å la nitrogensyklusen gå sing gang med påfølgende forsiktig innsetting.

Ber dere alle om å være greie mot hverandre, det er helt gratis og krever ikke noen form for oppstart. Det funker fra dag en
Fiske_Arne
Men jeg kan vel forstå at enkelte oppfatter FAMBAI for "eliteklubb". Jeg har ikke sansen for den propagandaen som er kjørt for innkjøring av filtre uten fisk.. Det er sikkert godt ment, men i praksis er det jo tull.

Trådstarter har vel fått svar på sitt spørsmål og siden det var jeg som fant på og begynte med denne FAMBAI-signaturen så må jeg nesten forklare litt om hvordan dette kom i gang. Noen eliteklubb er det såvisst ikke. Alle kan bruke signaturen om de vil. Jeg begynte bare med det for å vise et standpunkt om at jeg synes unødig plaging av fisk er uetisk og at jeg heller ønsker å undervise og opplyse om andre muligheter for innkjøringen av et filter istedenfor bruk av innkjøringsfisk. Etterhvert har andre med lignende standpunkt spurt om å få "bli medlem", dvs bruke signaturen, og det synes jeg bare er positivt

En innkjøringsfisk er, som navnet sier, en fisk som brukes til å gi litt belastning for filteret i innkjøringsperioden. Det vil si at den da med stor sannsynlighet blir utsatt for giftstoffer som, om det da ikke tar livet av den, i beste fall gir den en ubehagelig periode, avhengig av hvor flink eieren er til å skifte vann. Det svenske uttrykket "offerfisk" beskriver vel bedre hva dette handler om.

FAMBAI er altså imot bruk av innkjøringsfisk, men det betyr jo ikke at filteret nødvendigvis må kjøres inn gjennom å mates litt i fire-fem uker. Som allerede nevnt så kan filteret startes på andre måter også, for eksempel kickstart eller ved hjelp av ammoniakk. For de fleste nybegynnere er det imidlertid ofte lettest å la akvariet stå de ukene som behøves.
Tante Astrid
Det vil si at den da med stor sannsynlighet blir utsatt for giftstoffer som, om det da ikke tar livet av den, i beste fall gir den en ubehagelig periode, avhengig av hvor flink eieren er til å skifte vann


Hvilken bakterietype er det du mener oppstår i filteret gjennom fiskeløs innkjøring? Er litt nysjerrig på det....
Våre gode venner nitrosomas og nitrobacter
Tante Astrid
Våre gode venner nitrosomas og nitrobacter :)


Yepp Men hvilken type av hver enkelt bakterie. Det finnes nemlig flere forskjellige og det har i høyeste grad noe å si for filteret og evnt skade på fisk.
Det man trenger for å kjøre fiskeløs innkjøring er ammoniakk.

For alle som er interessert i å sette seg litt mer inn i det, så finnes det metoder som kjører inn et akvarium uhyre effektivt og på kort tid. Stikkordene er:
høy temperatur
høy ph
ammoniakk-tilsetninger

Etter fullført runde innkjøring med ammoniakktilsetninger kan man faktisk sette inn 30 fisk i karet fra første dag etter at ammoniakktilsetningens periode er fullført.

Et eksempel:
Hvordan kjøre fiskeløs innkjøring
(.....uten å utsette levende fisk for ammoniakk som svir av dem gjellene og sannsynligvis forkorter livet deres med mange år.)

Det er en engelsk artikkel, ikke den mest omfattende jeg har lest om temaet, men jeg valgte den med vilje for at man skal orke å lese den Nok info der til at man får en viss idè om hva dette innebærer. Og da vil man kanskje lese mer, det er faktisk et veldig spennende tema.
Det man trenger er altså noe ph-forhøyende middel (det speeder opp prosessen) og ren ammoniakk, uten noen form for tilsetninger i form av farge, parfyme eller lignende.

Ingen fisk behøver å lide.
tender
[QUOTE=Tante Astrid]Våre gode venner nitrosomas og nitrobacter :)


Yepp Men hvilken type av hver enkelt bakterie.

???
Hva mener du?
tender
[QUOTE=Tante Astrid]Våre gode venner nitrosomas og nitrobacter :)


Yepp Men hvilken type av hver enkelt bakterie. Det finnes nemlig flere forskjellige og det har i høyeste grad noe å si for filteret og evnt skade på fisk.
Så grundig har jeg nok ikke gått til verks. Jeg vet bare at det fungerer og det er nok for meg

Har satt opp fire kar på denne måten og har aldri hatt utslag på hverken ammoniakk/ammonium eller nitritt etter å ha satt inn fisk og heller ingen frafall/sykdom i ukene etterpå. Jeg regner med at filterbakteriene ikke bryr seg om at maten har gått gjennom tarmene til fisken eller ikke før de forsyner seg og at det derfor ikke er så stor forskjell på de typene som koloniserer filteret.
Jeg har ikke satt meg inn i kjemien i dette, men jeg lurer på hva du mener Tender?

Fiskemat holder jo til å kjøre inn et filter, selv om andre tilsetninger sikkert er enda mer effektive, som i artikkelen Mona linker til.

Om jeg overfórer med mine nye artemiasticks i kveld, så vil filteret ta seg av restene slik at det ikke blir nitritt.

Siden bakteriene håndterer den overskuddsmaten og bryter ned nitritten, vil jo fiskemat være bakteriemat også før fisk kommer i karet. Bakteriene har vel neppe intelligens nok til å vite om det er fisk der eller ikke. Enten har de mat, spiser og lever, eller så har de ikke mat.

Dette var Elins logiske tankerekke, fullstendig ute av stand til å gi kjemisk ryggdekning

Så lenge det virker bryr jeg meg minimalt med om det er bakterien Per eller Pål som har inntatt filteret mitt (ja, jeg har virkelig ikke peil på kjemi)
tender
[QUOTE=Tante Astrid] Våre gode venner nitrosomas og nitrobacter :)


Yepp Men hvilken type av hver enkelt bakterie. Det finnes nemlig flere forskjellige og det har i høyeste grad noe å si for filteret og evnt skade på fisk.

For å si det enkelt så er dette bakterier i familien Nitrobactereaceae. I stedet for å benytte spørsmålsstillinger som svar er det mere nyttig om du belyser prosessen i klartekst.

For de som ønsker å tilbringe de neste timene med studier så er denne verdt å kikke på.
Siden jeg ikke har så mye tro på metoden fiskeløs innkjøring pga egen erfaring må jeg jo spørre for å lære, Geir. Det hjelper lite om en viss type bakterie bygger seg opp i filteret, hvis det muligens ikke er rett bakterie type.

Takk for link
Problemet med å bruke fiskefor som "mat" til et filter er jo at du ikke aner hvilke bakterier du "avler" opp.
I teorien kan det like gjerne være skadelige bakterier som formerer seg. Hvis man har fisk eller tilsetter amoniak så vil sjansen for å dyrke riktige bakterier være mye større.
Ser at 4 akvarier som er satt opp med hjelp av å fore filtrer med fiskemat uten problemer, blir brukt som bevis på at dette er best.. Vil tro det er satt opp tusenvis av kar i Norge med innkjøringsfisk helt uten problemer..
Er det så vanskelig for FAMBAI å innrømme at det finnes flere brukbare metoder? Hvis man bruker hodet og sunn fornuft går dette faktisk helt flott..
Hvorfor gjøre dette til en vanskelig sak? Vi har en morsom hobby, og burde prøve å glede oss over den istedenfor krangle over detaljer.
Helt enig
helt enig med fiske arne selv bruker jeg mest vann fra egne tanker å kjører inn pumpene der. men bruker samtidi guppy som prøve kaniner etter ca 2 uker etter karet er satt opp. før fambai lynsjer meg. så det er sagt i de fleste tilfeller er det tatt vann fra akvarier i drift og pumpa har godt i d karet 2 uker før det kommer i det nye karet og 2 uker i det nye før fisken kommer i
Til dere som setter inn fisk med en gang: Hvor ofte tar dere delvannsbytte da?



Det må jo gjøres hver dag det, da.
Ammoniakk dukker opp før nitritt, men det er det mange som ikke tester for.
gurimalle
Til dere som setter inn fisk med en gang: Hvor ofte tar dere delvannsbytte da?


Samme ratio som på alle andre kar. Men man måler selvsagt vannverdiene hyppigere enn i innkjørte kar. På lik linje som man bør gjøre med etthvert kar som det nylig har kommet fisk i, uavhengig av oppststartsmetode. Ved første tegn til ammonium/nitritt etc så bytter man daglig vann, frem til verdiene er fine. Ikke noe hokus pokus i det hele tatt
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap