Til deg som ikke er plussmedlem (side 2)

Jeg håper ikke folk "ikke ser skogen for bare trær her"?!

AF er da svært mye mer enn kun et forum og er vel knapt sammenlignbart med andre norske nettsteder innenfor samme hobbynisje.

Jeg vet ihvertfall at hvis det ikke hadde vært for AF så spørs det om jeg hadde drevet med akvarier i dag, ikke i slike dimensjoner ihvertfall.

Og jeg er enig med hun som sa at ingen bøker kan gi deg så mye informasjon og inspirasjon som Akvaforum. Jeg valgte på et tidlig tidspunkt å bli plussmedlem, så har ihvertfall jeg gjort mitt til at AF kan bestå og at jeg selv kan utvikle meg videre som akvarist.
Kommer vel litt ann på hvor stor trafikken er til en nettside.

Det er en forskjell på en hobbyside og et stort nettsted som krever en egen server med tanke på utgifter.


Mvjnz
Jeg eier eget forum, og er moderator i typens forum, og vi tjener ikke ett øre på det, men så koster det ikke allverden å drive det heller da. Vi betaler kun webhotell (minimalt beløp pga typen også betaler for webhotell for ca 100 websider for klientene sine) og domenet må fornyes annethvert år, noe som koster ca 200 kr. Vi har ikke noen annonser i foraene våre heller. Vi har en donasjonsknapp hvor de som føler for det kan donere penger, og det har skjedd en gang i typens forum at noen har donert (på 2.5 år) og aldri i mitt (1.5 år). Siden jeg vet hvor lite det koster å drive et forum, tror jeg nok de som driver AF tjener en pen sum på mengden plussmedlemmet her inne, og derfor synes jeg ikke jeg trenger å bidra noe mer.
en pen sum vil jeg nok ikke si. idag er det 129 plussmedlemer som hver betaler 29,5 kroner hver måned. det er 3805,5 kroner i måneden.
Da lønner det seg heller å ta noen timer overtid på jobben om man har behov for ekstra penger. tror nok at dersom man fordeler beløpet på timer som brukes så havner man under minstrelønngrensa.


Det er en stor forskjell da. Penger man får fra medlemmene og annonsene i forumet er stort sett penger for ingenting, annet enn å vedlikeholde og fikse småproblemer her og der. Det tar ikke lang tid. Jobber man overtid må man jobbe for hele beløpet.

Kommer vel litt ann på hvor stor trafikken er til en nettside.

Det er en forskjell på en hobbyside og et stort nettsted som krever en egen server med tanke på utgifter.


Ja, det gjør det nok. Typen leier en server for alle websidene, og det koster vel rundt 2500 kr per måned, og da er det snakk om ca 100 websider som lagres på den, og da har han enda plass til flere (han oppgraderte med det i tankene at det kommer til å bli flere etter hvert).

AF vil vel være en smule mindre enn 100 websider til sammen, og derfor koste mindre enn det, og som nevnt over tjener de 3800 kr bare på plussmedlemmene, pluss alt de tjener på annonsene.

Men det er lite sannsynlig at AF har egen server, vanlig webhotell til 50 kr per måned vil være mer enn nok selv for en svært omfattende webside.
"Alle" kan jo starte et forum sånn sett, Mvjnz - nå vet jeg ikke hva slags forum du driver i Australia, det er neppe et akvarieforum siden du er så aktiv på Akvaforum. AF er ikke bare et forum hvor vi skriver til hverandre og gir ros og ris og deler erfaringer. Det er mye mye mer enn det. Jeg regner med at det er mye arbeid bare å drifte det. + godkjenne all informasjonen som blir lagt ut her. Selvfølgelig får moderatorene gratis plussmedlemskap, skulle bare mangle - de bruker mye av sin fritid til å jobbe med AF og holde det til et seriøst forum, samt veilede oss og deler av sin kunnskap.

Som sagt, alle er velkommen på AF, og det har aldri vært noe press på noen om å betale for sitt medlemskap. Jeg startet tråden for å bevisstgjøre folk at det å bli plussmedlem og betale et lite beløp for sitt medlemskap er
er med å sikre at forumet vil være oppe å gå og kanskje bli enda bedre enn i dag. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten Akvaforum, jeg hadde blitt helt lost...

Og Tom: jeg synes det er en nødvendighet at moderator teamet skal godkjenne happenings som legges ut. Ellers så kunne jo alle bare lagt ut i hytt og pine. Det sier bare litt om seriøsiteten til Akvaforum.
Jeg regner med at det er mye arbeid bare å drifte det.


Det tviler jeg på. Nå som siden har vært i drift i flere år har de nok klart å luke ut de fleste problemer, og de fleste vanlige prosesser er automatiske, så selve driften av forumet går av seg selv, utenom når det oppstår tekniske problemer. (Hvertfall slik mitt forum fungerer, det eneste jeg gjør er å lese gjennom alt som postes for å passe på at alle er snille og greie med heverandre.)

Det meste av arbeid ligger nok i å sjekke poster og godkjenne nytt innhold, men dette arbeidet er fordelt på en del mennesker.

Er ikke noe galt i å bli plussmedlem, for all del, jeg ville bare forklare hvorfor JEG personlig ikke vil betale for tilgangen til forumet.

Og nei, jeg driver ikke et akvarieforum, det er et katteforum. Og typen driver et støtteforum for folk med klasehodepiner.
Dette var ikke ment som en krangletråd og det bør det heller ikke være. Men Mvjnz vet ikke om AF har server eller ei. Og tenk på alt arbeidet som ligger bak alle basene, det er jo rene skjære opplagsverket i tillegg til forum.

Jeg velger å tro at ditt katteforum ikke kan sammenlignes med Akvaforum.
Mvjnz
Det er en stor forskjell da. Penger man får fra medlemmene og annonsene i forumet er stort sett penger for ingenting, annet enn å vedlikeholde og fikse småproblemer her og der. Det tar ikke lang tid. Jobber man overtid må man jobbe for hele beløpet.


Hvor mange timer tror du det tar å gå gjennom foruminnlegg for å vurdere om ting bør ligge eller fjernes, svare på spørsmål/mail, godkjenne i kunnskapsbasen, etc.
for ikke å nevne alle timene som er brukt på design av siden (som jeg vil påstå er godt, ryddig og brukervennlig),
ha kontakt med sponsorer, følge opp konkuranser/premier, betale regninger og ellers alle småting som følger med et større seriøst forum?

Dersom du har et forum som ingen sponser så sier det mer om ditt forum og brukere enn noe annet. Det har overhode ingen sammenheng med AF.
Jeg vet om titalls sider om har samme type sponsing som du har og som får inn en del for at brukere ønsker å sponse.

Lager man et produkt som forbrukeren er villig til å betale for så tjener man penger på det.
Jeg ser ikke noe problem i at de som drifter AF tjener noen få kroner ekstra i måneden. det hjelper på timeforbruket og ikke minst motivasjonen til de som drifter. Jeg ville syns det var fryktelig trist om de som drifter forumet plutselig skulle gått lei og lagt ned hele "hobbyen".
dersom de tjener noen kroner ekstra og ser at brukere er villige til å betale litt for at forumet skal bli bedre så vil de også tenke seg om 2 ganger før eventuelle avgjørelser.
Nei, det er ikke på langt nær så omfattende, men siden typen lager websider og eier eget firma, så vet jeg litt om prosessen, og AF trenger ikke egen server. Hvis det har egen server sløser de bort penger.

Ja, AF er et stort nettsted med mye info, men de aller fleste websider driver seg selv, uten at eieren må sitte og overvåke den daglige driften. Websider er satt opp med automatiske prosesser som styrer seg selv 99% av tiden. Det er kun de prosessene som må godkjennes som krever arbeid, f eks endring av fiskeprofiler. Man må ikke sitte og passe på at websiden poster forumtråder slik den skal eller hvis noen forandrer profilen sin er det ingen som må sitte og overvåke at websiden lagrer infoen på riktig måte.

Jeg vil ikke krangle, jeg bare påpeker fakta.
Mvjnz, du kan ikke påpeke fakta når du ikke vet hva fakta er. Du vet ikke hvordan AF drives.

Når det er sagt, kan du ikke bare la det ligge? Du er et aktivt medlem på akvaforum uten å betale + medlemskap. Ingen kritiserer deg for det. Det er ditt valg. Og INGEN må føle seg presset til betalt medlemskap. Personlig ønsker jeg å sponse AF fordi det gir meg så mye at jeg ønsker å gi litt tilbake
Jo, jeg vet faktisk hvordan AF drives, fordi alle websider drives på samme måte - i store trekk hvertfall. De programmeres til å fungere på en bestemt måte, og slik fungerer de uten at man må passe på dem. Hvis websiden er ny kan det av og til dukke opp problemer i programmeringen som må fikses, men en webside som har vært i drift i flere år driver seg selv, dersom den er laget på skikkelig måte.

Jeg trenger ikke å røre mitt forum i det hele tatt, jeg kan la være å besøke det i flere måneder uten at det vil føre til noe som helst problemer. Det er programmert til å fungere uten min hjelp, akkurat som alle andre fora.

Jeg vet at ingen kritiserer meg, men når folk man bør bli plussmedlem for å "støtte driften av forumet", synes jeg det blir litt for teit at ingen påpeker at forumet driver seg selv til daglig, og at det ikke er så dyrt som folk tror.

Hvis man vil bli plussmedlem for å vise sin støtte er det supert det, men forumet krever ikke så mye daglig arbeid bare for å drives som du vil ha det til. Som jeg allerede har nevnt er det kun tingene som må godkjennes som krever arbeid til daglig.
Mvjnz
Jeg trenger ikke å røre mitt forum i det hele tatt, jeg kan la være å besøke det i flere måneder uten at det vil føre til noe som helst problemer. Det er programmert til å fungere uten min hjelp, akkurat som alle andre fora.


Du forstår visst ikke at akvaforum er et forum som ikke kan stå å gå i måndedsvis "alene". Det er folk kontstant på her for å vedlikeholde siden og holde den seriøs.
Mvjnz
[quote] Men det er lite sannsynlig at AF har egen server, vanlig webhotell til 50 kr per måned vil være mer enn nok selv for en svært omfattende webside.


Du kan jo sjekke litt ut hva man skal betale for en server som kan hoste cold fusion, så kan du se at det er snakk om litt andre priser. En så omfattende side som dette her kjører nok på egen server og har sikkert en back up server også.

Hadde vært morsomt og vite hvor mye GB trafikk AF har i mnd, det tror jeg er rimelig mye.
2nelise
[QUOTE=Mvjnz] Jeg trenger ikke å røre mitt forum i det hele tatt, jeg kan la være å besøke det i flere måneder uten at det vil føre til noe som helst problemer. Det er programmert til å fungere uten min hjelp, akkurat som alle andre fora.


Du forstår visst ikke at akvaforum er et forum som ikke kan stå å gå i måndedsvis "alene". Det er folk kontstant på her for å vedlikeholde siden og holde den seriøs.

Hmmm...
Det bør kanskje skilles mellom hva man bør gjøre og hva man gjør uten at det bli gjort.
Tror nok Akvaforum kan gå i mnder uten hjelp, men det vil sannsynligvis bli en del "tulletråder"og ufint språk.
Moderatorene gjør dette frivillig og derfor kan ikke de regnes som en del av de som skal ha "betalt". Man har et valg når man godtar og være moderator på lik linje med at man har et valg når man trer inn i et verv i en klubb. Man får stort sett ikke betalt der heller.

Når det kommer til AF siden er denne topp og jeg får mye godt ut av den, men det finnes faktisk alternativer. For oss som driver med ciklider finnes det egne ciklideforum som er vel så bra og om ikke bedre på noen områder enn AF.

Ellers må jeg si at det i det siste har vært vanskelig å komme i kontakt med moderatorteamet her inne. Jeg har sendt to mail dit med hendvendelser og ingen er besvart eller gjort noe med. Ganske rart siden det annbefales å ta "slike ting" pr mail og ikke på forumet syntes jeg....

Når alt dette er sagt tror jeg at man bør være litt forsiktig med og være for bastant. Mvjnz vet kanskje ikke detaljer om hvordan forumet driftes, men gjør alle dere andre det??? Siden det hevdes så bastant at AF ikke greier å drive seg selv og må ha konstant overvåkning.

Just wondering.

Mvh Linda

Ina Kristiansen
Hadde vært morsomt og vite hvor mye GB trafikk AF har i mnd, det tror jeg er rimelig mye.

Med tanke på at AF er en meget bildetung site, er nok båndbredden en vesentlig kostnad. Hvis ikke det er en snill sponsor som dekker dette.
Jeg ser at AF er hostet hos Zetta og Holger er oppført som en av de ansatte der, så kanskje vi nyter godt av at noen har en god deal med jobben.
Da har jeg også gjort mitt for AF. fra nå av skal det være kun plussmedlemskap...
Det er en svakhet med plussmedlemskapet er at det er umulig å ikke vise at man er plussmedlem. Dere ser ikke plussmedlemikonet ved min avtar i innlegg, men ta en titt på medlemslisten.
For noen er dette kanskje et slags statussymbol og for andre kun et meningsløst ikon. Jeg ønsker ikke å briefe med at jeg er Plussmedlem, og skulle gjerne ikke vært det i det hele tatt, men har betalt for tilgang til funksjoner som å kunne endre innlegg i min tråd etc. Noe jeg mener burde vært gratis da det kun er med på heve kvaliteten på innholdet at folk kan rette skrivefeil etc..
Når det i tillegg viser seg at det som ble lovet, med at man fritt kan velge om dette skal vises, ikke er tilfelle føler jeg meg litt snytt.
Da kan du sende en mail til: moderator@akvaforum.no og høre om de kan fikse det for deg.
det er mulig det bare er meg, men i profilen din ser jeg ikke noen +medlem banner. sa det er mulig at det bare synlig for deg?
Sanne
det er mulig det bare er meg, men i profilen din ser jeg ikke noen +medlem banner. sa det er mulig at det bare synlig for deg?


Samme her, ser ingen + i profilen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap