- Hjem
- Forum
- Vanlige butikker
- Er folk for lite kritiske til de som selger fisk og akvarier? (side 2)
Er folk for lite kritiske til de som selger fisk og akvarier? (side 2)
JoakimDet vet jeg ingenting om, men opplæring er uansett et lederansvar. Det lar seg fint gjøre noe med og bør ikke være noen unnskyldning for noen butikk.
Jeg siktet vel mer til det at om man sier noen opp på grunn av manglende vilje til å sette seg inn i "gullfisker" så står ikke akkurat nye folk og venter på døra.
Postet 21.04.09 kl 21:51
Er du ikke villig til å sette deg inn i kunnskapen en stilling mener du burde ha, så har du heller ikke noe å gjøre i den stillingen heller. Dermed er også oppsigelsen rettferdiggjort.
Hadde jeg drevet en dyrebutikk, og en nyansatt ikke gadd å sette seg inn i kunnskapen jeg forventer at han eller hun skal kunne, om det så er fisk eller hundemat, så hadde personen fått sparken.
Hadde jeg drevet en dyrebutikk, og en nyansatt ikke gadd å sette seg inn i kunnskapen jeg forventer at han eller hun skal kunne, om det så er fisk eller hundemat, så hadde personen fått sparken.
Postet 21.04.09 kl 22:52
Postet 12.06.09 kl 00:26
gurimalleEt av de dårligste rådene jeg har fått i en dyrebutikk, er følgende: Du må ikke lese så mye på Akvaforum. Det står så mye rart der.
Fikk også antydning i en butikk at det va mye desinformasjon på derre internettn...Klarte såvidt å holde kjeft å ikke komme med en kommentar på det (dem som spurte mæ om æ trengte akvariesalt under et cory-kjøp).
Min tidligere sjef sa alltid; Kunden har ikke alltid rett. Mye sant i det.
Postet 12.06.09 kl 00:49
DragenEr du ikke villig til å sette deg inn i kunnskapen en stilling mener du burde ha, så har du heller ikke noe å gjøre i den stillingen heller. Dermed er også oppsigelsen rettferdiggjort. Hadde jeg drevet en dyrebutikk, og en nyansatt ikke gadd å sette seg inn i kunnskapen jeg forventer at han eller hun skal kunne, om det så er fisk eller hundemat, så hadde personen fått sparken.
Tror du er en smule urealistisk her. Folk som driver dyrebutikk gjør det ikke først og fremst fordi de liker dyr, men fordi de vil tjene penger. Hvis de ikke finner ansatte som er villige til å jobbe kvelder og helger, må de jobbe 12 timer om dagen 6 dager i uka selv, og det er de aller færreste villige til.
Dessuten, som jeg er ganske sikker på at jeg nevnte tidligere i tråden eller muligens en annen tråd om samme tema, så er det ikke sikkert alle ansatte oppfører seg på samme måte når sjefen ikke er tilstede som når h*n er det. Og selv om de er oppegående folk som bryr seg om dyr og vil lære, kan de ikke gi 100% hver eneste dag, hele dagen. Det er ikke mulig, det kan være personlige problemer, pms, eller at de har hatt mange vanskelige kunder den dagen og er slitne og rett og slett ikke gidder å krangle med flere kunder.
Og dessuten så skal de jo selge, de driver butikk for å tjene penger, så dermed kan man ikke stole på alt de sier.
Hvis jeg skal kjøpe en tv spør jeg ikke han som selger den om hvilken som er best, jeg sjekker det ut selv på nettet eller andre folk som har greie på det. Man må være en smule naiv for å stole blindt på en salgsperson, uansett om det er tv, bil eller fisk man kjøper.
Postet 12.06.09 kl 05:53
Jeg er for at både selger og kjøper setter seg inn i det de selger/kjøper.
Når jeg er på jobb, svarer jeg på det jeg vet, å hvis jeg er usikker spør jeg andre ansatte, eller leter opp informasjonen jeg trenger selv.
man kan ikke ha ALL informasjon i hodet, men noen selgere vil bare selge, og noen sier bare: -jeg vet ikke.
Har veldig lyst selv til å jobbe i dyrebutikk, men det er ikke mange, unntatt sjefen, som er over 18 år på en dyrebutikk.
Det er nok på grunn av at de vil spare penger siden de ikke trenger punge ut med så mye i lønn til en 16åring, og at en 16åring ikke er like flink til å si ifra hvis han/hun er missfornøyd med jobb-forholdene.
Kan godt være de vil ha mer kunnskap/bedre forhold til dyrene, men at de ikke tør konfrontere lederen/eieren med dette.
Når jeg er på jobb, svarer jeg på det jeg vet, å hvis jeg er usikker spør jeg andre ansatte, eller leter opp informasjonen jeg trenger selv.
man kan ikke ha ALL informasjon i hodet, men noen selgere vil bare selge, og noen sier bare: -jeg vet ikke.
Har veldig lyst selv til å jobbe i dyrebutikk, men det er ikke mange, unntatt sjefen, som er over 18 år på en dyrebutikk.
Det er nok på grunn av at de vil spare penger siden de ikke trenger punge ut med så mye i lønn til en 16åring, og at en 16åring ikke er like flink til å si ifra hvis han/hun er missfornøyd med jobb-forholdene.
Kan godt være de vil ha mer kunnskap/bedre forhold til dyrene, men at de ikke tør konfrontere lederen/eieren med dette.
Postet 12.06.09 kl 07:46
Jeg mener at man selvfølgelig har et ansvar når man skal ut å kjøpe seg akvarie, men om man ber om gode råd, mener jeg at de ansatte i dyrebutikken skal kunne formidle den rette informasjonen. Desuten har de som selger dyr, et ansvar for at dyrene selges til personer som kan ta seg av dem. Det er ikke å ta ansvar for dyernes fremtid om man i første omgang gir kunden feil informasjon!!
Jeg har også selv alt for ofte opplevd at de ansatte som befinner seg i butikken, ikke kan noen ting! Jeg sa for eksempel en gang til en ansatt at jeg skulle ha noen guppyer og neontetra. Da sa hun som jobbet der at hun ikke viste va det var, og at jeg måtte vise henne. Jeg endte dermed opp med å fange fisken selv og knyte posene, og lurte på hvorfor i alle dager noen kunne ansette henne!! Lignende mangel på kunskap har jeg også opplevd flere ganger. (Jeg kan desuten ikke tenke meg hvordan det hadde gått om det hadde kommet en kunde og skulle kjøpe seg akvarium for første gang, da denne ekspeditøren
Jeg skjønner jo at denne ekspeditøren ikke kunne noe om akvarieverden, men å jobbe i dyrebutikk burde stille enkle krav som sikrer at de ansatte har en grunnleggende kunnskap om hvertfall de vanligste fiskene. var den eneste.)
Jeg har også selv alt for ofte opplevd at de ansatte som befinner seg i butikken, ikke kan noen ting! Jeg sa for eksempel en gang til en ansatt at jeg skulle ha noen guppyer og neontetra. Da sa hun som jobbet der at hun ikke viste va det var, og at jeg måtte vise henne. Jeg endte dermed opp med å fange fisken selv og knyte posene, og lurte på hvorfor i alle dager noen kunne ansette henne!! Lignende mangel på kunskap har jeg også opplevd flere ganger. (Jeg kan desuten ikke tenke meg hvordan det hadde gått om det hadde kommet en kunde og skulle kjøpe seg akvarium for første gang, da denne ekspeditøren
Jeg skjønner jo at denne ekspeditøren ikke kunne noe om akvarieverden, men å jobbe i dyrebutikk burde stille enkle krav som sikrer at de ansatte har en grunnleggende kunnskap om hvertfall de vanligste fiskene. var den eneste.)
Postet 12.06.09 kl 07:58
En tendens jeg ser er at mange har den innstillingen at det kun finnes én måte å gjøre ting på, ref. innkjøringsfisk/oppstart av akvarium eller størrelse på akvarium (fiskebasen er loven og allvitende).
Det er enormt mange faktorer som spiller inn. Det blir altfor lettvint å si at butikker er ansvarsløse om de selger fisk og akvarium samme dag, eksempelvis. Noen som vet hvordan man skal gjøre ting kan uproblematisk sette opp et kar fra scratch med fisk på én dag. Èn som ikke vet hva dette innebærer kommer til å gå på en smell. Skal man kreve at butikkansatte skal kartlegge kunnskapen til enhver kunde i forbindelse med hvert eneste kjøp? Vel, mener man det er det på tide å stikke fingeren i jorda - det kommer aldri til å skje. Alternativt om man ønsker dette blir det slutten på hobbyen vår slik vi har den i dag.
Og størrelse på akvarium? Hva med innredning og hvilke andre fisker som går i samme kar? Jeg har selv opplevd at en 240-liter ble for liten for to apistogramma (pga dårlig innredning), mens fornuftig innredning/dekorasjon gjør at man kan ha disse fiskene i en 85-liter uten problemer. Hva er da "rett" størrelse på akvarium til hvilken som helst fisk? Piraya og kardinaltetra kan fint gå i samme kar; forutsatt at det er stort nok og innredet riktig. Ser man på fiskebasen anbefales det minimum 200-liter for piraya, men sammen med kardinaler funker jo ikke det. Og hvor mange i en 200-liter? Det krever mao endel tilleggskunnskap for å få ting til å funke bra og man må derfor ikke se seg blind på enkeltfaktorer, eller enkeltopplysninger.
Derfor er det også "farlig" å trekke ut enkeltepisoder og ta det til inntekt for et hvilket som helst synspunkt; om man mener det er butikkens ansvar eller kundens ansvar å tilegne seg kunnskapen.
At fisk og hund ikke er det samme er jeg enig med deg i, men hvilken del av sammenlikningen blir for dumt, mener du? Jeg ser kun en påstand, ingen begrunnelse og da blir jeg nysgjerrig.
Det er enormt mange faktorer som spiller inn. Det blir altfor lettvint å si at butikker er ansvarsløse om de selger fisk og akvarium samme dag, eksempelvis. Noen som vet hvordan man skal gjøre ting kan uproblematisk sette opp et kar fra scratch med fisk på én dag. Èn som ikke vet hva dette innebærer kommer til å gå på en smell. Skal man kreve at butikkansatte skal kartlegge kunnskapen til enhver kunde i forbindelse med hvert eneste kjøp? Vel, mener man det er det på tide å stikke fingeren i jorda - det kommer aldri til å skje. Alternativt om man ønsker dette blir det slutten på hobbyen vår slik vi har den i dag.
Og størrelse på akvarium? Hva med innredning og hvilke andre fisker som går i samme kar? Jeg har selv opplevd at en 240-liter ble for liten for to apistogramma (pga dårlig innredning), mens fornuftig innredning/dekorasjon gjør at man kan ha disse fiskene i en 85-liter uten problemer. Hva er da "rett" størrelse på akvarium til hvilken som helst fisk? Piraya og kardinaltetra kan fint gå i samme kar; forutsatt at det er stort nok og innredet riktig. Ser man på fiskebasen anbefales det minimum 200-liter for piraya, men sammen med kardinaler funker jo ikke det. Og hvor mange i en 200-liter? Det krever mao endel tilleggskunnskap for å få ting til å funke bra og man må derfor ikke se seg blind på enkeltfaktorer, eller enkeltopplysninger.
Derfor er det også "farlig" å trekke ut enkeltepisoder og ta det til inntekt for et hvilket som helst synspunkt; om man mener det er butikkens ansvar eller kundens ansvar å tilegne seg kunnskapen.
Linda KristinKunden har et visst ansvar for og tilegne seg info om fisken de ønsker og akvariet, men og sammenligne det med en hund blir for dumt. Det er virkelig ikke det samme.
At fisk og hund ikke er det samme er jeg enig med deg i, men hvilken del av sammenlikningen blir for dumt, mener du? Jeg ser kun en påstand, ingen begrunnelse og da blir jeg nysgjerrig.
Postet 12.06.09 kl 12:21
Kine KristineHar veldig lyst selv til å jobbe i dyrebutikk, men det er ikke mange, unntatt sjefen, som er over 18 år på en dyrebutikk. Det er nok på grunn av at de vil spare penger siden de ikke trenger punge ut med så mye i lønn til en 16åring, og at en 16åring ikke er like flink til å si ifra hvis han/hun er missfornøyd med jobb-forholdene.
Helt vanvittig. Virkelig. At du som tydelig aldri har jobbet i en dyrebutikk kan gå ut å anklage folk for å bare ansette 16 åringer fordi de er billigere? Drøyt. Jeg har en stilling liggende ute nå, og hadde jeg hatt lov, skulle jeg gjerne ha vist deg søknadene som strømmer inn. 50 % er jenter på 15 år som ELSKER hamstere... 40% er de som må vise til en fysisk søknad for å fortsette å få arbeideledighetstrygd, uten at de har interesse for dyrehold what so ever. 5 % har eller har hatt en hund hjemme. Og de siste 5% er kanskje aktuelle... KANSKJE. Hvor er så alle de SUPERDYKTIGE akvaristene dere så gjerne vil møte i butikken hver gang dere handler?
Postet 31.07.09 kl 23:05
M-ladyHelt vanvittig. Virkelig. At du som tydelig aldri har jobbet i en dyrebutikk kan gå ut å anklage folk for å bare ansette 16 åringer fordi de er billigere? Drøyt. Jeg har en stilling liggende ute nå, og hadde jeg hatt lov, skulle jeg gjerne ha vist deg søknadene som strømmer inn. 50 % er jenter på 15 år som ELSKER hamstere... 40% er de som må vise til en fysisk søknad for å fortsette å få arbeideledighetstrygd, uten at de har interesse for dyrehold what so ever. 5 % har eller har hatt en hund hjemme. Og de siste 5% er kanskje aktuelle... KANSKJE. Hvor er så alle de SUPERDYKTIGE akvaristene dere så gjerne vil møte i butikken hver gang dere handler?
Har faktisk opplevd dette med flere av venninnene mine, da de var 16 og jobbet på dyrebutikk, men sier ikke at dette ikke gjelder andre yrker også.
Jobbet som vasker på hotell da jeg var 16, og det gjør jeg aldri igjen. Fikk ingen opplæring(ikke engang uniform), og måtte noen ganger ta en hel etasje eller mer aleina.
Vet ikke hvordan standaren på dyrebutikkene lengre sør er, men hær i Tromsø må jeg si de er laber på fiskekunnskap, men synes det er greit bare de kan innrømme at de ikke er sikre, istedet for å komme med feil kunnskap. Hvis jeg er usikker i jobben min spør jeg andre om råd, eller jeg slår opp i dataen jeg har tilgjengelig.
Jeg etterlyser oppriktighet ovenfor kunder, og at tilgjengeligheten blir bedre for å øke kunnskapen i dyrebransjen(kurs, nettsider++).
Man må ta ansvar for å komme med best mulig råd når det kommer til levende vesner
Postet 31.07.09 kl 23:35
Inaktiv bruker
Jeg har selv for en noen år siden jobbet i en dyrebutikk. Da jeg ble ansatt hadde jeg liten erfaring med fisker, men hadde stor erfaring med katt, hund og diverse gnagere. Da jeg begynte å jobbe der fikk jeg en kort innføring i de forskjellige fiskene og produkter som de solgte til fisk. Deretter fikk jeg internettadressen til akvaforum fakisk med beskjed om å gå hjem å pugge. Hadde aldri hørt om akvaforum før, men all lesingen gjorde fort at interessen for fisk økte. Og fra ingen fisk har jeg plutselig 3 akvarium hjemme, med planer om å skaffe et til. :p
Men ofte (nesten 50 % av tiden) følte jeg at min nye kunnskap var til liten nytte da de fleste som kom inn omtrent regnet fisker som forbruksvare. Folk kom inn å skulle ha alt på en gang å nektet å høre på mine råd om innkjøring av filter osv. Og hva annet kunne jeg da gjøre enn å sende med safestart og håpe på det beste? Har vært borti kunder som var så hypp på å få med seg fisken med en gang at de var villige til å ta med seg fisk full av prikkesyke selv om jeg sa at de var i karantene og dermed ikke til salgs. Andre ganger har unggutter kommet inn å stått ved akvariene å pratet høylytt om hvordan de skulle kjøpe to kampfisker for så å se de drepe hverandre. I slike tilfeller har jeg alltid nektet å selge fisk til dem, og de har gått rasende ut av butikken. Men det jeg syntes var verst var å krangle med kunder om hvorvidt en gullfiskbolle er stor nok for en gullfisk. Ettersom det ligger i navnet "gullfiskbolle" ble folk rasende og truet med fortelle det i "kort sakt" i avisen osv. Har også sett at kunder som jeg har "kranglet med" noen uker senere har kommet hit til akvaforum å klaget over at fiskene dør og at de "ikke" fikk beskjed om at man ikke kunne ha fisken i akvariet med en gang. Sukk..
Det jeg nok egentlig vil fram til er at jeg vil gi all ros til dem som orker å krangle med slike kunder (for det er mange slike kunder!). Og at i mange tilfeller hjelper det ikke at ekspeditøren har kunnskaper. Og dersom man skulle krangle med alle kunder som kommer inn å forlanger slike ting, så ville det nok ikke vært så alt for lenge til butikken gikk konkurs. Jeg mener også at alle som vil anskaffe seg ett nytt dyr/fisk burde lese litt om dyret/fisken på forhånd og ikke bare kjøpe noe på sparket uten å vite om de egentlig ønsker seg et slikt dyr.
Ble mye negativt her :p må bare legge til at det ellers er utrolig koselig å jobbe i dyrebutikk og være omringet av dyr og fisk hele dagen
Men ofte (nesten 50 % av tiden) følte jeg at min nye kunnskap var til liten nytte da de fleste som kom inn omtrent regnet fisker som forbruksvare. Folk kom inn å skulle ha alt på en gang å nektet å høre på mine råd om innkjøring av filter osv. Og hva annet kunne jeg da gjøre enn å sende med safestart og håpe på det beste? Har vært borti kunder som var så hypp på å få med seg fisken med en gang at de var villige til å ta med seg fisk full av prikkesyke selv om jeg sa at de var i karantene og dermed ikke til salgs. Andre ganger har unggutter kommet inn å stått ved akvariene å pratet høylytt om hvordan de skulle kjøpe to kampfisker for så å se de drepe hverandre. I slike tilfeller har jeg alltid nektet å selge fisk til dem, og de har gått rasende ut av butikken. Men det jeg syntes var verst var å krangle med kunder om hvorvidt en gullfiskbolle er stor nok for en gullfisk. Ettersom det ligger i navnet "gullfiskbolle" ble folk rasende og truet med fortelle det i "kort sakt" i avisen osv. Har også sett at kunder som jeg har "kranglet med" noen uker senere har kommet hit til akvaforum å klaget over at fiskene dør og at de "ikke" fikk beskjed om at man ikke kunne ha fisken i akvariet med en gang. Sukk..
Det jeg nok egentlig vil fram til er at jeg vil gi all ros til dem som orker å krangle med slike kunder (for det er mange slike kunder!). Og at i mange tilfeller hjelper det ikke at ekspeditøren har kunnskaper. Og dersom man skulle krangle med alle kunder som kommer inn å forlanger slike ting, så ville det nok ikke vært så alt for lenge til butikken gikk konkurs. Jeg mener også at alle som vil anskaffe seg ett nytt dyr/fisk burde lese litt om dyret/fisken på forhånd og ikke bare kjøpe noe på sparket uten å vite om de egentlig ønsker seg et slikt dyr.
Ble mye negativt her :p må bare legge til at det ellers er utrolig koselig å jobbe i dyrebutikk og være omringet av dyr og fisk hele dagen
Postet 01.08.09 kl 00:53
Godt det finnes noen seriøse butikker iallefall. Har vært borti butikker der kampfisk med finneråte blir solgt som crowntails og en der verken filter eller vannbytte var nødvendig. Men stort sett synes jeg nivået på butikkene er på et greit punkt, ansatte har selvfølgelig peiling på alt, men de har har basiskunnskapene i orden om både fisk og kanarifugl. Unntaket er enkelte sommeransatte da, men de forventer jeg ikke stort av heller.
Har også vært borti kunder som stikker hånda ned i akvariene og pirker på fisker, husker en gang i en butikk der de hadde gullfisk i en "dam". To jenter på ca 13-14 år stod og pilte på fiskene og "prøvde å treffe øyet" som de sa. Slike kunder hadde jeg ville kastet ut..:P
Har også vært borti kunder som stikker hånda ned i akvariene og pirker på fisker, husker en gang i en butikk der de hadde gullfisk i en "dam". To jenter på ca 13-14 år stod og pilte på fiskene og "prøvde å treffe øyet" som de sa. Slike kunder hadde jeg ville kastet ut..:P
Postet 01.08.09 kl 01:04
Endret: 01.08.09 kl 01:07
Inaktiv bruker
Huff stakkers gullfisk :/ Dessverre er det også ofte slik at foreldre tror ansatte i dyrebutikker også er dagmammaer. De sender små barn som ikke burde gå rundt alene på dyrebutikken mens se går å gjør andre ting. Barna springer rundt i butikken å slår på akvarieglassene, og man kan ikke sende dem ut av butikken fordi de har fått beskjed av foreldrene om å bli der til de blir hentet igjen.
Postet 01.08.09 kl 01:46
Er helt enig med at det er altfor mange useriøre kunder, som skal ha alt på engang, og som ikke bryr seg om det de ansatte forteller dem i butikken.
Derfor burde det være strengere regler for kjøp og salg av dyr. Hvis man vet at kunden ikke tar dyret seriøst nok, må man kunne nekte salg (Vet man kan dette, men burde være strengere krav/lover på dette).
Syns vi burde ha dyrepoliti i Norge, og at lovene om dyrehold blir mer eksakte, slik at minst mulig dyr blir syke, dør, eller blir avlivet uten grunn.
I noen land må du først skaffe deg et setifikat før du kan få deg et dyr.
I Tromsø har dyrebeskyttelsen fått til en ordning med veterinæren, om at hvis det kommer inn helt friske dyr som skal avlives, tar veterinæren kontakt med dyrebeskyttelsen for å høre om de har plass til å ta den istedet.
Dessverre har ikke jeg lov til å ha dyr hvor jeg bor, for ellers hadde jeg blitt fostermor for et dyr tvært! Oppfordrer alle til å ta kontakt med dyrebeskyttelsen og bli fosterfamilie hvis dere kan
Derfor burde det være strengere regler for kjøp og salg av dyr. Hvis man vet at kunden ikke tar dyret seriøst nok, må man kunne nekte salg (Vet man kan dette, men burde være strengere krav/lover på dette).
Syns vi burde ha dyrepoliti i Norge, og at lovene om dyrehold blir mer eksakte, slik at minst mulig dyr blir syke, dør, eller blir avlivet uten grunn.
I noen land må du først skaffe deg et setifikat før du kan få deg et dyr.
I Tromsø har dyrebeskyttelsen fått til en ordning med veterinæren, om at hvis det kommer inn helt friske dyr som skal avlives, tar veterinæren kontakt med dyrebeskyttelsen for å høre om de har plass til å ta den istedet.
Dessverre har ikke jeg lov til å ha dyr hvor jeg bor, for ellers hadde jeg blitt fostermor for et dyr tvært! Oppfordrer alle til å ta kontakt med dyrebeskyttelsen og bli fosterfamilie hvis dere kan
Postet 01.08.09 kl 08:27
MariiaJeg har selv for en noen år siden jobbet i en dyrebutikk. Da jeg ble ansatt hadde jeg liten erfaring med fisker, men hadde stor erfaring med katt, hund og diverse gnagere. Da jeg begynte å jobbe der fikk jeg en kort innføring i de forskjellige fiskene og produkter som de solgte til fisk. Deretter fikk jeg internettadressen til akvaforum fakisk :) med beskjed om å gå hjem å pugge. Hadde aldri hørt om akvaforum før, men all lesingen gjorde fort at interessen for fisk økte. Og fra ingen fisk har jeg plutselig 3 akvarium hjemme, med planer om å skaffe et til. :p Men ofte (nesten 50 % av tiden) følte jeg at min nye kunnskap var til liten nytte da de fleste som kom inn omtrent regnet fisker som forbruksvare. Folk kom inn å skulle ha alt på en gang å nektet å høre på mine råd om innkjøring av filter osv. Og hva annet kunne jeg da gjøre enn å sende med safestart og håpe på det beste? Har vært borti kunder som var så hypp på å få med seg fisken med en gang at de var villige til å ta med seg fisk full av prikkesyke selv om jeg sa at de var i karantene og dermed ikke til salgs. Andre ganger har unggutter kommet inn å stått ved akvariene å pratet høylytt om hvordan de skulle kjøpe to kampfisker for så å se de drepe hverandre. I slike tilfeller har jeg alltid nektet å selge fisk til dem, og de har gått rasende ut av butikken. Men det jeg syntes var verst var å krangle med kunder om hvorvidt en gullfiskbolle er stor nok for en gullfisk. Ettersom det ligger i navnet "gullfiskbolle" ble folk rasende og truet med fortelle det i "kort sakt" i avisen osv. Har også sett at kunder som jeg har "kranglet med" noen uker senere har kommet hit til akvaforum å klaget over at fiskene dør og at de "ikke" fikk beskjed om at man ikke kunne ha fisken i akvariet med en gang. Sukk.. Det jeg nok egentlig vil fram til er at jeg vil gi all ros til dem som orker å krangle med slike kunder (for det er mange slike kunder!). Og at i mange tilfeller hjelper det ikke at ekspeditøren har kunnskaper. Og dersom man skulle krangle med alle kunder som kommer inn å forlanger slike ting, så ville det nok ikke vært så alt for lenge til butikken gikk konkurs. Jeg mener også at alle som vil anskaffe seg ett nytt dyr/fisk burde lese litt om dyret/fisken på forhånd og ikke bare kjøpe noe på sparket uten å vite om de egentlig ønsker seg et slikt dyr. Ble mye negativt her :p må bare legge til at det ellers er utrolig koselig å jobbe i dyrebutikk og være omringet av dyr og fisk hele dagen :)
Så har du kunder som blir "lurt" til å kjøpe safe start og en masse fisk da de handler akarium. Samt fisken de anbefaler og har på salg ikke passer i akvariestørrelsen som de selger. Opplyser ikke noe om at fiskene er stim/gruppe fisk. Samt selger weekend for som gjør hele akvariet til en kalk sjø....
Hehe mye negativt her nå, men slik artet starten min som akvariefrelst seg..
Skulle stått oppslag om at man bør lese på akvaforum før man starter..
Utrolig glad for at det finnes et så bra forum. Får som oftest svar med en gang.
Postet 01.08.09 kl 10:19
Inaktiv bruker
Nei nå missforstår du. :p Jeg har ikke lurt noen kunder til noe som helst. Poenget var at enkelte kunder ikke bryr seg om den informasjonen man gir. Å da handler det om skadebegrensninger og gjøre det beste ut av situasjonen. Og selvfølgelig hendte det at jeg nektet folk å kjøpe fisk når jeg syntes at kravene deres ble for drøye.
Postet 01.08.09 kl 16:07
Stlling ledig
M-Lady hvor på Østlandet??
Ellers kan jeg nevne tråden jeg har her på AF
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1019&thread_id=44776&sr=1
Mh Per
Ellers kan jeg nevne tråden jeg har her på AF
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1019&thread_id=44776&sr=1
Mh Per
Postet 01.08.09 kl 18:24
Endret: 09.08.09 kl 00:26
MariiaNei nå missforstår du. :p Jeg har ikke lurt noen kunder til noe som helst. Poenget var at enkelte kunder ikke bryr seg om den informasjonen man gir. Å da handler det om skadebegrensninger og gjøre det beste ut av situasjonen. Og selvfølgelig hendte det at jeg nektet folk å kjøpe fisk når jeg syntes at kravene deres ble for drøye.
hehe. Nå misforstår du meg. Jeg er helt enig i det du sier, bare at ikke alle er slik. Vår første opplevelse var det en SELGER som rådet oss til ditt og datt. Vi stolte blind på han. Det jeg hadde ønsket var å treffe deg i butikken. En som ikke bare er selger, men som også gir gode råd. Han ga jo også gode råd, men sa ikke noe om å vente 4-5 uker. Masse fisk med en gang ikke noe problem.
Så beklager hvis jeg skrev det slik at du trodde jeg angrep deg. Jeg er helt enig i deg og håper alle blir slik.
Konklusjonen er at vi selvfølgelig skulle ha satt oss mer inn i akvariumsverdenen før vi kjøpte. Og må tilføre at akvaforum er en fantastisk plass for alle yttringer. Mye kunnskap og hjelp å få.
Postet 01.08.09 kl 19:30
Inaktiv bruker
Leste over innlegget ditt en gang til å nå skjønte jeg. :p
Postet 02.08.09 kl 02:58
Postet 02.08.09 kl 12:10