Koilek, 17 mai og grand prix (side 2)
Endelig i dag så jeg noen nyklekte yngel.. Begynte å bli nervøs for at dårlig vannkvalitet hadde tatt livet av alle.
Det er gått 7 dager mot vanligvis 4-5 dager.
Det er selvfølgelig pga temperaturen. Har ikke fått skiftet så mye vann som jeg normal gjør pga kaldt vær. Har ikke turt å slippe temperaturen under 16 grader og derfor ble det begrenset med vannbytte. Har jo måttet skru av filtreringen for 2 dager siden. Nyklekket yngel og filtrering er ingen god kombinasjon.
Det er gått 7 dager mot vanligvis 4-5 dager.
Det er selvfølgelig pga temperaturen. Har ikke fått skiftet så mye vann som jeg normal gjør pga kaldt vær. Har ikke turt å slippe temperaturen under 16 grader og derfor ble det begrenset med vannbytte. Har jo måttet skru av filtreringen for 2 dager siden. Nyklekket yngel og filtrering er ingen god kombinasjon.
Postet 24.05.09 kl 12:33
Nå er yngelen frittsvømmende og har spist sine første artemiaer. Det er mange nok ser det ut til.. Det er utrolig vannskelig å skulle annslå noen tall. Men tror det er godt over 1000 stk.
Skal prøve å ta en grov telling når de er store nok til å flyttes litt. Regner med at det er om ca 14 dagers tid.
Legger ut et bilde som ble tatt for et par dager siden. Det er på det stadiet hvor de akkurat har brukt opp eggeplommen og har begynt å jakte på mat.
Beklager dårlig bildekvalitet, men mye rusk i vannet og de er små. Bildet er tatt mot et millimeterpapir som viser at yngelen er ca 7mm lang. Ikke veldig stort.
Skal prøve å ta en grov telling når de er store nok til å flyttes litt. Regner med at det er om ca 14 dagers tid.
Legger ut et bilde som ble tatt for et par dager siden. Det er på det stadiet hvor de akkurat har brukt opp eggeplommen og har begynt å jakte på mat.
Beklager dårlig bildekvalitet, men mye rusk i vannet og de er små. Bildet er tatt mot et millimeterpapir som viser at yngelen er ca 7mm lang. Ikke veldig stort.
Postet 29.05.09 kl 14:36
Postet 29.05.09 kl 14:45
Postet 29.05.09 kl 14:58
Postet 29.05.09 kl 15:05
Endret: 29.05.09 kl 15:08
Ok.. Du var ikke i Nigata altså? Der er den Kohakuen fra.. Og er vel "hovedstaden" for koi i Japan.
Yngelen spiser godt med artemia så nå håper jeg veksten setter fart
Kohaku er den mest populære og en av de eldste variantene. Et ordtak i Japan skal vist være noe i likhet med: "Koi interessen starter med kohaku, og slutter med kohaku"
Yngelen spiser godt med artemia så nå håper jeg veksten setter fart
Kohaku er den mest populære og en av de eldste variantene. Et ordtak i Japan skal vist være noe i likhet med: "Koi interessen starter med kohaku, og slutter med kohaku"
Postet 30.05.09 kl 01:34
Går litt utover jobb og familie når det er noen tusen som skal fores 6-7 ganger om dagen..
Har brukt opp 1L med artemia nå, og de har begynt å spise tørrfor. Så da blir livet litt lettere
Hadde håpet begge hannene hadde vært med i leken, men det ser ut til at kun den ene har vært med. Heldigvis er det den ene jeg ville valgt hvis jeg skulle valgt kun en.
Helt tydlig at Showa hannen har vært med. Man kan nesten ikke finne EN yngel som er kun gult, noe alle kohakuer er i denne str.
Legger ved et bilde som viser str. Bildet er tatt oppå et millimenter papir som viser at yngelene er fra 14-17mm. De har alså vokst 10mm fra 22mai til nå. Synes det er bra .-)
Har brukt opp 1L med artemia nå, og de har begynt å spise tørrfor. Så da blir livet litt lettere
Hadde håpet begge hannene hadde vært med i leken, men det ser ut til at kun den ene har vært med. Heldigvis er det den ene jeg ville valgt hvis jeg skulle valgt kun en.
Helt tydlig at Showa hannen har vært med. Man kan nesten ikke finne EN yngel som er kun gult, noe alle kohakuer er i denne str.
Legger ved et bilde som viser str. Bildet er tatt oppå et millimenter papir som viser at yngelene er fra 14-17mm. De har alså vokst 10mm fra 22mai til nå. Synes det er bra .-)
Postet 12.06.09 kl 11:16
Postet 12.06.09 kl 11:31
Inaktiv bruker
blir søren meg imponert der assa, koi er en spennende fisk, selvom folk kombinerer de med kjedelige gullfisker og alt annet som er kjedelig:S
men når man først går inn i det så er det syykt mye spennende
vil starte med dam jeg også nå, hadde tegninger og alt, men tar ikke sjansen på å bygge noe her hos meg, for folk flyr jo rundt i hagen her om natta å prøver å stjele alt mulig rart, så da tar jeg ikke sjansen på det akkuratt nå
vi får håpe yngelen din vikser opp da
men når man først går inn i det så er det syykt mye spennende
vil starte med dam jeg også nå, hadde tegninger og alt, men tar ikke sjansen på å bygge noe her hos meg, for folk flyr jo rundt i hagen her om natta å prøver å stjele alt mulig rart, så da tar jeg ikke sjansen på det akkuratt nå
vi får håpe yngelen din vikser opp da
Postet 12.06.09 kl 12:20
Hei Arne
Nå begynner det jammen og syntes at showa hannen har vært godt aktiv i leken. Kansje ikke kohaku hannen var spesielt tess.
Er det overvekt av koi med sorte flekker denne gangen , eller er det mest kohaku nå også?.
Har jo lest at hunnens tegninger er mest avgjørende ifølge japanerne.
Noe jeg ikke helt kan skjønne ifølge naturens lover ...
Nå begynner det jammen og syntes at showa hannen har vært godt aktiv i leken. Kansje ikke kohaku hannen var spesielt tess.
Er det overvekt av koi med sorte flekker denne gangen , eller er det mest kohaku nå også?.
Har jo lest at hunnens tegninger er mest avgjørende ifølge japanerne.
Noe jeg ikke helt kan skjønne ifølge naturens lover ...
Postet 14.06.09 kl 01:39
vegar haugerudblir søren meg imponert der assa, koi er en spennende fisk, selvom folk kombinerer de med kjedelige gullfisker og alt annet som er kjedelig:S men når man først går inn i det så er det syykt mye spennende:) vil starte med dam jeg også nå, hadde tegninger og alt, men tar ikke sjansen på å bygge noe her hos meg, for folk flyr jo rundt i hagen her om natta å prøver å stjele alt mulig rart, så da tar jeg ikke sjansen på det akkuratt nå:) vi får håpe yngelen din vikser opp da:)
Hva er så forferdelig kjedelig med gullfisk?
Man får også gullfisk med mange variasjoner av tegninger og farger....og med lange finner...osv.
Postet 14.06.09 kl 20:41
Postet 14.06.09 kl 21:02
"fy-fy"...?
Er dette samme "fy-fy" som med slørhaler (Gullfisk med dobbel hale.....det er slørhale" ikke sant?)
Slørhaler er en menneskeskapt genmanipulasjon...eller?
Så langfinnede gullfisk er samme "ulla"?
Hva med langfinnet koi..?
Hva er det? Er det en egen koitype skapt slik naturlig eller er dette også en mutasjon/genmanipulering/typeblanding?
Er dette samme "fy-fy" som med slørhaler (Gullfisk med dobbel hale.....det er slørhale" ikke sant?)
Slørhaler er en menneskeskapt genmanipulasjon...eller?
Så langfinnede gullfisk er samme "ulla"?
Hva med langfinnet koi..?
Hva er det? Er det en egen koitype skapt slik naturlig eller er dette også en mutasjon/genmanipulering/typeblanding?
Postet 14.06.09 kl 23:23
Endret: 15.06.09 kl 12:53
Slørhale er jo bare en variant av gullfisk.
Det er ikke genmanipulert, men resultat av selektiv avl.
De du tenker på, er nok Comet hale gullfisk.
Long fin Koi er bannlyst hos "de proffe" og du finner neppe disse i Japan. I USA og England har disse derimot vært populære.
De aller fleste slørhale/finne varianter av alle fisk er fremavlet av mennesker, også Long fin Koi.
Det er ikke genmanipulert, men resultat av selektiv avl.
De du tenker på, er nok Comet hale gullfisk.
Long fin Koi er bannlyst hos "de proffe" og du finner neppe disse i Japan. I USA og England har disse derimot vært populære.
De aller fleste slørhale/finne varianter av alle fisk er fremavlet av mennesker, også Long fin Koi.
Postet 14.06.09 kl 23:37
Endret: 14.06.09 kl 23:41
Du finner nok desverre langfinnede koi i Japan og.. Ønsket om å tjene penger er nok sterkere drivhraft enn mye annet. Hos meg skal det ALDRI komme en langinnet koi..
Heldigvis holder de store seriøse oppdretterne i Japan igjen enda en stund.
Men en meter stor koi med lange finner er nok litt av et syn vil jeg tippe.
Jeg synes det er litt vannskelig å si sikkert hva som dominerer mest. Har lest at noen japanere mener hannens farger og hunnens kroppsfassong har mest å si.
I det kullet jeg forer på nå er det tydlig veldig mye sort fra hannen som går igjen. Tror ikke den kohaku hannen har vært med i det hele tatt. Finner nesten ikke noen som er rent gule.
Til de som mener gullfisk er kjedelig, så vil ikke jeg si det. Det finnes folk som driver seriøst med gullfisk og dretter frem nye flott varianter.
Jeg vil nesten si det slik at de fleste som har koi i dammer i Norge burde byttet ut til gullfisk, fordi dammen de har er egentelig for liten til Koi.
Heldigvis holder de store seriøse oppdretterne i Japan igjen enda en stund.
Men en meter stor koi med lange finner er nok litt av et syn vil jeg tippe.
Jeg synes det er litt vannskelig å si sikkert hva som dominerer mest. Har lest at noen japanere mener hannens farger og hunnens kroppsfassong har mest å si.
I det kullet jeg forer på nå er det tydlig veldig mye sort fra hannen som går igjen. Tror ikke den kohaku hannen har vært med i det hele tatt. Finner nesten ikke noen som er rent gule.
Til de som mener gullfisk er kjedelig, så vil ikke jeg si det. Det finnes folk som driver seriøst med gullfisk og dretter frem nye flott varianter.
Jeg vil nesten si det slik at de fleste som har koi i dammer i Norge burde byttet ut til gullfisk, fordi dammen de har er egentelig for liten til Koi.
Postet 15.06.09 kl 09:59
Postet 15.06.09 kl 12:51
Endret: 15.06.09 kl 12:51
Ingen butterfly koi i min dam heller
Heldigvis er det ikke så mye av dette på koi , jeg ble bra skuffet da jeg for et par år siden så en av mine favoritt oppdrettere i japan plutselig solgte dette...
Når det gjelder vanlig rød gullfisk eller Shubukin er det nesten vanskelig å få tak på disse med normale haler...
Jeg ser jo til min frusterasjon at det er langhalet gullfisk folk spør etter..
Når di uka etter ringer og sier at fisken er sporløst borte , Ja da spør jeg. hadde den lang hale ?? kunne ikke svømme skikkelig ?? = lett bytte .. Ja..
Hvordan går det med veksten på yngelen ?
hva forer du med nå om dagen. fisken er jo en måned nå . Har du begynt å fore med Dhafnier ?
Heldigvis er det ikke så mye av dette på koi , jeg ble bra skuffet da jeg for et par år siden så en av mine favoritt oppdrettere i japan plutselig solgte dette...
Når det gjelder vanlig rød gullfisk eller Shubukin er det nesten vanskelig å få tak på disse med normale haler...
Jeg ser jo til min frusterasjon at det er langhalet gullfisk folk spør etter..
Når di uka etter ringer og sier at fisken er sporløst borte , Ja da spør jeg. hadde den lang hale ?? kunne ikke svømme skikkelig ?? = lett bytte .. Ja..
Hvordan går det med veksten på yngelen ?
hva forer du med nå om dagen. fisken er jo en måned nå . Har du begynt å fore med Dhafnier ?
Postet 18.06.09 kl 23:49
Nå fores det med Dafnier og det spesialtørrforet jeg fikk tak i.
De vokser vel ikke så værst tatt i betraktning at det er dårlig vær, og selv temp inne i drivhuset kryper under 20*C.. HALLO.. Sola snur snart, hvor blir det av varmegradene? Buskene er vel grønne bare på trass, det var jo like varmt store deler av vinteren..
De vokser vel ikke så værst tatt i betraktning at det er dårlig vær, og selv temp inne i drivhuset kryper under 20*C.. HALLO.. Sola snur snart, hvor blir det av varmegradene? Buskene er vel grønne bare på trass, det var jo like varmt store deler av vinteren..
Postet 19.06.09 kl 10:01
Postet 15.08.09 kl 00:27
Det går ikke så værst. Til tross for en ekstremt kald og regnfull juli og hittil i August. Slapp noen få (5-600) stk ut i en dam på ca 40m2.
De har ikke vokst så raskt som normalt, sikkert pga temp. De er vel ca 5cm nå. Fargene er varierende, men relativt mye mørke.
Ikke en ren Kohaku slik moren er.
De som går i drivhuset vokser for tiden litt bedre, men der har jeg slitt litt med vannkvaliteten. Det er i orden nå etter noen filterjusteringer.
De har ikke vokst så raskt som normalt, sikkert pga temp. De er vel ca 5cm nå. Fargene er varierende, men relativt mye mørke.
Ikke en ren Kohaku slik moren er.
De som går i drivhuset vokser for tiden litt bedre, men der har jeg slitt litt med vannkvaliteten. Det er i orden nå etter noen filterjusteringer.
Postet 15.08.09 kl 22:53