Har ikke lest hele tråden her, men mye virker kjent. Butikkpersonale er et evig diskusjonstema.
Jeg syns imidlertid at kinesisk algespiser ofte får litt negativ omtale her. Den er tross alt en veldig flittig og nyttig algespiser og den knallgule varianten er i tillegg et vakkert syn.
Denne karen stammer fra mitt akvarie og jeg har hatt den i mange år. Den kan nok være litt gretten en gang i blant, spesielt mot SAE-flokken, men jeg har aldri sett at den har skadet andre fisker. I følge litteraturen er fisken agressiv, men dette gjelder spesielt unge individer og jeg tror at fisken oppfører seg verrre mot sine egne enn mot andre fisker. Jeg har derfor valgt å kun ha et eksemplar av denne.
Selv om den nå er minst 6 år gammel og har gått i forholdsvis store akvarier hele tiden så er den ikke mer enn ca 15 cm og det virker ikke som at den blir større. Den har gått sammen med discus hele livet og dette har aldri vært noe problem selv om denne kombinasjonen ofte frarådes. Jeg vil selvfølgelig ikke anbefale denne fisken som en passende selskapsfisk for discus, men poenget er at hvis man har stort nok akvarie og godt med planter og gjemmesteder, kan det gå bra med diverse fiskekombinasjoner selv om de ikke er ideelle.